Windows/Linux
Fra : Ukendt

Dato : 26-07-02 08:36

Hejsa

Jeg er helt ny/grøn inden for c. Det jeg laver skal kunne bruges både på
Windows og Linux. Hvad skal jeg tage højde for når jeg laver softwaren?

--
Niels Henriksen

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 26-07-02 11:35

Niels wrote:
> Jeg er helt ny/grøn inden for c. Det jeg laver skal kunne bruges både på
> Windows og Linux. Hvad skal jeg tage højde for når jeg laver softwaren?

Du skal skrive i standard C og når du skal bruge libraries, skal de være
cross-platform (d.v.s. være tilgængelige på begge platforme). Det
udelukker sikkert alle MS produkter.

- Morten.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-07-02 13:54

On Fri, 26 Jul 2002 12:34:37 +0200, Morten Brix Pedersen wrote:

>Du skal skrive i standard C og når du skal bruge libraries, skal de være
> cross-platform (d.v.s. være tilgængelige på begge platforme). Det
>udelukker sikkert alle MS produkter.

Nej, men det gør det helvedes besværligt og gør at det nogen gange kører på
lykke og fromme (At prøve sig frem)

Men bortset fra det så letter det besværet noget at benytte Cygwin til
Windows og naturligvis GCC/G++ på Linux....

Hvis du vil lave crossplatform C++ applikationer med GUI, er wxWindows
<http://www.wxwindows.org/> i øjeblikket den eneste mulighed jeg kan komme i
hu. Det er temmeligt omfattende, men kan være en mulighed senere henne, når
du har fået opbygget erfaring med ANSI/Std C/C++.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
quod dixi, dixi (what I have said, I have said)

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 26-07-02 12:35

Peter Jespersen wrote:
> [...]
> hu. Det er temmeligt omfattende, men kan være en mulighed senere henne, når
> du har fået opbygget erfaring med ANSI/Std C/C++.

Der er også gtkmm: <http://www.gtkmm.org/>
og Qt: <http://www.trolltech.com/>

- Morten.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-07-02 15:56

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> wrote

> Hvis du vil lave crossplatform C++ applikationer med GUI, er wxWindows
> <http://www.wxwindows.org/> i øjeblikket den eneste mulighed jeg kan komme
> hu.

En anden mulighed er at bruge biblioteket CLX sammen med Borland C++Builder
6 til MS-Windows, og Borland Kylix 3 til Linux (hvis det er Intel x86
arkitekturen).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 26-07-02 22:44

> [...]
C++Builder
> 6 til MS-Windows, og Borland Kylix 3 til Linux (hvis det er Intel x86

Hvilke(t) styresystem og GUI(er) foretrækker du at programmere op imod ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-07-02 09:22

"Torben W. Hansen" <mail@ins-intersoft.com> wrote

> C++Builder
>
> Hvilke(t) styresystem og GUI(er) foretrækker du at programmere op imod ?

Først og fremmest foretrækker jeg at programmere uafhængigt af specifikke
styresystemer, specifikke compilere og biblioteker der kun har een
leverandør.
Det er dog ikke altid muligt for alle dele af et program.
Det er især GUI delen, der ikke opfylder de ønsker i C++.

Jeg foretrækker at skrive de væsentligste dele af mine programmer uafhængigt
af brugergrænsefladen.
Det har typisk også den "bivirkning", at det er nemmere at teste væsentlige
dele automatisk og simpelt, og dermed gøre udviklingen hurtigere og
kvaliteten bedre.

Når jeg skal lave GUI'er foretrækker jeg at det er nemt og hurtigt, og at
jeg har adgang til et bredt udvalg af kontroller.
I relation til C++, syntes jeg at det bedst bliver opfyldt af C++Builder /
Kylix på de platforme som er relevante for mig.
Det er på bekostning af binding til specifikke compiler udvidelser, binding
til een leverandør og en begrænsning i udvalget af operativsystemer (32 bit
MS-Windows og Linux på Intel x86 arkitekturen - f.eks. ikke noget 64 bit
MS-Windows, Linux på PowerPC eller Max OS X) og hvad man nu ellers kan komme
i tanke om af mulige ulemper.
Det er et aktivt valg som indeholder kompromisser, men jeg kender prisen -
både i størrelse og udstrækning.

Jeg kører primært MS-Windows, hvor jeg også primært programmerer.
Jeg har været dybt inde i Windows API'erne og dybt inde i Microsoft COM
arkitekturen.
Men at sige at jeg _foretrækker_ at programmere til Windows, er nok at
strække den lidt langt.
Jeg syntes egentligt ikke at det er noget specielt pænt syn, der møder een -
men det har været nyttigt at kunne.

Samtidig er det vigtigt at lægge mærke til, at den viden ikke er nær så
meget værd i dag som tidligere - præcis som det at kende de forskellige
interrupt kald og at kunne optimere CONFIG.SYS da vi kørte DOS.
Forskellig typer viden forfalder med forskellig hastighed.

Men det er ikke sådan at jeg _kun_ kører MS-Windows. I går kørte jeg f.eks.
en del Linux med 4 forskellige C++ compilere.

Når jeg udvikler, foretrækker jeg bl.a. at:
* anvende en (men helst flere) god, moderne C++ compiler
* have adgang til gode støtte værktøjer, som f.eks.:
* dynamisk fejlcheckere - til at _sikre_ at jeg ikke laver memory
leaks, buffer overrun etc.
* profilere - til at _måle_ performance
* coverage analysatorer - til at _måle_ hvor meget at programmet er
testet
* test robotter til GUI - til at _sikre_ at brugergrænsefladen ikke
forfalder

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 27-07-02 20:48

> [...]
> testet
> * test robotter til GUI - til at _sikre_ at brugergrænsefladen ikke

For mig ser det ud til, at du arbejder i et temmeligt moderne
udviklingsmiljø, hvor der investeres relativt mange resourcer i forskellige
hjælpeværktøjer. Må jeg spørge om du arbejder i en større software
producerende viksomhed ?

Hvilke muligheder ser du iøvrigt for softwareudviklingsvirksomheder i
Danmark - nu og i fremtiden ?
(en del opgaver er gennem tiden blevet outsourced til bl.a Indien og Asien)

Ovenstående er af interesse for mig, da jeg arbejder i en lille virksomhed
på Bornholm og ikke har samme nærhed til de større danske IT-virksomheder.

Med venlig hilsen

Torben W. Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-07-02 09:15

> [...]

> For mig ser det ud til, at du arbejder i et temmeligt moderne
> udviklingsmiljø, hvor der investeres relativt mange resourcer i

Bare rolig - de 4 forskellige C++ compilere på Linux er alle gratis. Den
sammenlignende undersøgelse jeg lavede, var blot for at blive lidt klogere.

Med hensyn til de øvrige værktøjer:
Den dynamiske fejlchecker er indbygget i compileren.
Profileren og coverage analysatoren er eet værktøj, og koster så vidt jeg
husker ca. kr. 4.000.
GUI test robotten koster så vidt jeg husker også ca. kr. 4.000.

Det er naturligvis en del penge, men det er trods alt overskueligt.
Omkostningerne til lønninger er langt større, og omkostningerne ved at
levere ustabil software er langt større.

Husk på at der er tale om professionelle arbejdsredskaber.
Prøv at sammenlign med prisen på andre professionelle arbejdsredsskaber,
f.eks.:
1 stk. frisørsaks: ca. kr. 2.000
en maskiningeniørs CAD program: kr. 20.000 - kr. 100.000
en pressefotografs udstyr: nemt over kr. 100.000
en langturchauffør lastbil: nemt over kr. 1.000.000

Det jeg prøvede på at sige var, at de værktøjer jeg har til rådighed er
vigtigere, end om jeg kører det ene eller det andet operativsystem.

> Må jeg spørge om du arbejder i en større software
> producerende viksomhed ?

Ja, det gør jeg.

> Hvilke muligheder ser du iøvrigt for softwareudviklingsvirksomheder i
> Danmark - nu og i fremtiden ?
> (en del opgaver er gennem tiden blevet outsourced til bl.a Indien og
Asien)

Av, det er svært at sige noget generelt om.
Hvis Danmark skal lave højteknologiske produkter, vil der formodentlig blive
fortsat komme mere software i dem.
Kig f.eks. på de nyeste radiator-termostater fra Danfoss.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 28-07-02 19:25

> GUI test robotten koster så vidt jeg husker også ca. kr. 4.000.
Nej det er jo ingen herregård - kan det kort skitsere hvordan sådan en
arbejder ?

> Det er naturligvis en del penge, men det er trods alt overskueligt.
> Omkostningerne til lønninger er langt større, og omkostningerne ved at
> levere ustabil software er langt større.
Enig...

> Av, det er svært at sige noget generelt om.
> Kig f.eks. på de nyeste radiator-termostater fra Danfoss.

OK - Jeg tænkte nu mere i retning af software til arbejdsstaioner, PC'ere
mv., hvilket nok ikke fremgik tydeligt af mit spørgsmål.

Med venlih hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-07-02 17:32

"Torben W. Hansen" <mail@ins-intersoft.com> wrote

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev

> Nej det er jo ingen herregård - kan det kort skitsere hvordan sådan en
> arbejder ?

De kan typisk:
* Optage taste- og muse-sekvenser
* Afspille taste- og muse-sekvenser
* Sammenligne applikationen (f.eks. skærmbillede eller interne
datastrukturer) med et forventet resultat, og rapportere afvigelser herfra
* Har et script-sprog til at styre ovenstående mere struktureret.

Se f.eks.
http://www.automatedqa.com/products/tc.asp
http://www.rational.com/products/robot/index.jsp

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 29-07-02 15:54

On Sun, 28 Jul 2002 10:14:32 +0200, Mogens Hansen wrote:

> [...]
>sammenlignende undersøgelse jeg lavede, var blot for at blive lidt klogere.

Er der ikke ligeledes kommercielle kompilere, jeg husker at DEC lavede en
Alpha-optimeret compiler på et tidspunkt ??

It's true. I saw it in a cartoon once.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-07-02 17:33

> Er der ikke ligeledes kommercielle kompilere, jeg husker at DEC lavede en
> Alpha-optimeret compiler på et tidspunkt ??

Jo.
Den ene af de 4 er også kommerciel.
Det er "Intel C++ V6.0 for Linux"
(http://www.intel.com/software/products/compilers/c60l/), som man kan hente
en trial udgave af.
Den findes også til ikke kommerciel brug
http://www.intel.com/software/products/compilers/c60l/noncom.htm

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 30-07-02 23:53

On Mon, 29 Jul 2002 18:32:58 +0200, Mogens Hansen wrote:

>klogere.

>Jo.
>Den ene af de 4 er også kommerciel.
>Det er "Intel C++ V6.0 for Linux"

Ahhh,ja den der kører bedst på TM Crusoe.....

Var lidt forvirret et øjeblik (Sker ofte)....takker!

Insert Witty Remark Here -->

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-07-02 15:55

"Niels" <noway> wrote

> Jeg er helt ny/grøn inden for c. Det jeg laver skal kunne bruges både på
> Windows og Linux. Hvad skal jeg tage højde for når jeg laver softwaren?

Du skal kun gøre koden afhængig af biblioteker, som er tilgængelig på begge
platforme.
Du skal undlade at bruge compiler extensions (som ikke er tilgængelig på
alle de compilere du forventer at bruge).

Det vil naturligvis være opfyldt, hvis du holder dig inden for det der er
specificeret i sprog-standarden, men der findes også mange andre
biblioteker, der er til rådighed på begge platforme.

Det vil være en stor fordel, hvis du løbende compilerer og tester på begge
platforme.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-07-02 18:03

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote

> [...]
> Du skal undlade at bruge compiler extensions (som ikke er tilgængelig på
> alle de compilere du forventer at bruge).

I den udstrækning, det ikke er til at overholde, kan man bruge betinget
compilering.
De fleste compilere har predefinerede preprocessor makroer, så man kan
afgøre hvilken compiler der er i gang med at oversætte koden, og hvilken
platform den oversætter til.

Venlig hilsen

Mogens Hansen