Dalmatiner---det rigtige foder
Fra : Bjørn Callesen

Dato : 15-02-01 17:30

Hej!!

Jeg har en 10 måneder Dalmatiner.....som jeg er meget glad for...men
jeg ved godt at de fælder hele året...men jeg synes godt nok min fælder
meget
....jeg er bange for at det har noget med foderet at gøre..
Der hvor jeg købte den sagde de at det bedste var Pedigree Pal...meeeeeen
jeg ved nu ikke rigtigt....

Er der nogen der har erfaring med et godt foder....
Jeg har altid brugt Eukanupa Large Breed fordi der kun er ca 22 % protein i
Men er Pedigree Pal bedre..og hvorfor en slags skal jeg bruge..
Eller skal jeg bruge noget helt andet...det er lige meget med prisen..
det skal bare være det bedste...
Eukanupa....er da ellers godt ikke???
Men jeg skal måske ikke fodre med Large Breed??

Kom med erfaringer...Tak

mvh Bjørn b.p.callesen@cool.dl

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-02-01 18:01

Bjørn Callesen <b.p.callesen@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96h09v$199u$1@news.cybercity.dk...
> Eukanupa....er da ellers godt ikke???
> Men jeg skal måske ikke fodre med Large Breed??
>
> Kom med erfaringer...Tak

Jo for mig at se er Eukanuba da bestemt godt ... dog har jeg selv skiftet
fra Eukanuba lam og ris til Nutro lam og ris .... idet Nutro tilforskel fra
Eukanuba ikke indeholder kunstige konserveringsmidler ... og er garanteret
fri for benmel. Prismæssigt ligger de to produkter ens jeg giver 425/429kr
for 15 kg(husker ikke nøjagtigt hvilket af beløbene) men lam og ris
produkter er så vidt jeg ved altid lidt dyrere end andre produkter.... er
dog tvunget til at bruge lam og ris idet begge mine hunde er allergiske for
okse/svinekød samt ikke tåler fisk.

MVH Anne-Marie

--
der er ved at lave hjemmesidde på adr:
http://www.sanwoo.subnet.dk

Fra : Stine

Dato : 15-02-01 18:13

Hej
Pedigree Pal er efter min mening lig med "supermarkedsfoder" .......
Hold dig til Eukanuba, Nutro, Royal Canin osv. Aktså det foder du køber hos
dyrhandlere eller dyrlæger.

MHT. føldning kan du prøve at komme en smule alm. majsolie i maden ( ca. en
spsk-fuld / dag ). Det hjælper på hud og pels. Noget andet der også hjælper
på hud/pels er hvidløg. Burde jo egentlig ikke være nødvendigt når man nu
betaler for et godt foder, men mine langhårshunde kan jeg altså se en
forskel på.
Pt skal det så siges at jeg fodrer med noget fra Agrosam Petfood i
SønderJylland. Dette foder trives mine hunde flot på og forbruget er ca. 10%
mere end Eukanuba - tilgengæld er prisen under det halve.
Stine

Fra : Søren Petersen

Dato : 15-02-01 18:32

Hejsa

Nu har jeg godt nok ikke en Dalmatiner men Labrador Formel 1. Jeg brugere
Lone Star hundemad (hearty choice) som kan fås hos "Iwersen Pet Products" i
Haderslev. Jeg har aldrig haft nogen problemer med foderet og det er det
eneste hunden får. Prisen er ca. 279,-/15 kg. Dog kan jeg også varmt
anbefale at hælde noget alm. majsolie ved dens mad. En anden mulighed som
også er godt for pelsen er gærtabletter, beregnet til hunde, som kan købes i
de fleste supermarkeder - det var i hvert fald med til at hjælpe min hund af
med skæl-problem og han fælder ikke helt så meget mere.

Håber du kunne bruge det til noget.

Mvh. Søren Petersen

Fra : Nina

Dato : 15-02-01 19:10

Hvad med at prøve med Vital Animin. Mineral til hunde. Jeg har selv haft
ekstrem god erfaring med det i forbindelse med pelskvalitet, gigt og
almindeligt velvære. Jeg holder på at min hund levede langt flere år end
forventet pga disse mineraler.

Har hørt om andre, der har haft god erfaring med at hundene fælder det hele
(ja, eller næsten altså) på en gang når de får det, og ikke går og
små-fælder hele tiden.

Vital Animin kan fåes hos Matas

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 15-02-01 19:10

Bjørn Callesen skrev:

> [...]
> det skal bare være det bedste...
> Eukanupa....er da ellers godt ikke???
> Men jeg skal måske ikke fodre med Large Breed??

Vores to dalmatinere, en han på 6 og en hun på snart 14, får kun Royal
Canin, for nogle år siden prøvede vi et billigere mærke (kan
selvfølgelig ikke lige huske hvad det hed), dette fik deres pels til at
se meget mat ud, og de tabte også mere af pelsen, men generalt så syntes
jeg at alle de dalmatinere fældere meget, dog hjælper det jo en hel del
at børste dem reglmæsig.

--
Kenneth Olsen
E-mail: kenneth@olsen.dk

Fra : Søren Voigt

Dato : 15-02-01 21:14

"Bjørn Callesen" <b.p.callesen@cool.dk> wrote in message

> Jeg har altid brugt Eukanupa Large Breed fordi der kun er ca 22 % protein

Desværre - virkelig desværre - er det min opfattelse, at foderfabrikkerne
forsøger at kaste sand i øjnene på os når det gælder deklarationen af vores
hundefoderprodukter.

Jeg er ret sikker på, at man ikke kan sammenligne proteinindhold i procent
for de forskellige foderprodukter.

For det første er mængden i procent jo beregnet som vægtprocent. Det vil
sige at jo mere foder du hælder i halsen på Fido desto mere protein. Hvor
store mængder fodrer du så med? Jo det er jo igen en funktion af
energi-indholdet. Den mængde foder du giver din hund er bestemt ved hvor
mange Kcal. din hund behøver. Får den for mange bliver den tyk. Og får den
får få bliver den skinny.

Lad os tage et eksempel fra den virkelige verden, men her uden produktnavne:

Hundefoder A: Indeholder 26,2% protein og 4.332 Kcal. pr. 100 gram. Koster
kr. 23,90 pr. kg.

Hundefoder B: Indeholder 20,0% protein og 3.400 Kcal. pr. 100 gram.. Koster
kr. 12,80 pr. kg.

Hundefoder C: Indeholder 24% protein og 3.600 Kcal. pr. 100 gram. Koster
kr. 17,90 pr. kg.

Nu siger vi at du beslutter dig for at 1.000 Kcal. pr. dag er den rigtige
mængde for din hund. (Det passer meget godt til hvad jeg serverer for mine
Labrador Retrievers).

Når det gælder hundefoder A vil du med dette foder servere en samlet
skålfuld pr. dag på 231 gram. Den vil få 60 gram protein og det vil koste
dig kr. 5,52 pr. dag.

Når det gælder hundefoder B vil du servere en samlet skålfuld pr. dag på 294
gram. Den vil få 59 gram protein og det vil koste dig kr. 3,76 pr. dag.

Når det gælder hundefoder C vil du servere en samlet skålfuld pr. dag på 278
gram. Den vil få 67 gram protein og det vil koste dig kr. 5,28 pr. dag.

Hvad er nu kvalitet?

Hvis du gerne vil have mærkevare - så vælger du A. Dette foderprodukt er
produceret i USA og hver gang du køber en sækfuld har du transporteret godt
et kg. vand over Atlanterhavet. Producenten er i øvrigt stor tilhænger af et
konserveringsmiddel der hedder Ethoxyquin - et stof der ikke er tilladt til
menneske-"foder". Alligevel er det uomtvisteligt at mange hundeejere er
glade for dette produkt til deres hunde. Det er en kendt og opreklameret
mærkevare.

Hvis du vælger B skyldes det muligvis dine løbende forhandlinger med din
bankrådgiver. Produktet er produceret i Danmark og det største problem med
foderet er, at det ikke holder så længe, angiveligt fordi, der ikke er brugt
tilsætningsstoffer.Nu skal foderet selvfølgelig heller ikke holde til
transport over Atlanten.......

Hvis du vælger C kan det være fordi du er glad for proteiner. Selvom
proteinindholdet i procent er lavere end for foderprodukt A, så får din hund
rent faktisk flere proteiner med C end med A. I mit eksempel er C endda
billigere end A. Besparelsen i forhold til A skyldes muligvis at du ikke
skal betale for en masse reklamer. Og merprisen i forhold til B skyldes at
selve råvaren er deklareret. Altså hvad er det konkret for en proteinkilde
der er brugt (dette kan være vigtigt for dig hvis din hunds fælden skyldes
allergi overfor en bestemt proteinkilde, og du gerne vil undgå denne).

> Men er Pedigree Pal bedre..og hvorfor en slags skal jeg bruge..

Jeg er sikker på at Pedigree Pal er et fint foder som mange hundeejere har
gode resultater med. Hvis du observerer problemer bør du lade dette være
førende. Ikke hvad andre mennesker mener. Jeg er ikke religiøs tilhænger
eller fanatisk modstander af dette eller hint. Jeg kan godt finde på at
bruge een slags foder til een af mine hunde og noget helt andet til et par
af de andre. Det samme gælder iøvrigt mængde. Jeg kigger dagligt mine hunde
efter for at se om der er brug for lidt mindre eller lidt mere foder i
skålen. På en måde synes jeg at det at følge med i hundens velbefindende,
herunder foderstand,

Fra : Doggy

Dato : 15-02-01 23:32

Søren Voigt skrev i meddelelsen <96hd9o$qjt$1@news.inet.tele.dk>...

>"Bjørn Callesen" <b.p.callesen@cool.dk> wrote in message

Hej Bjørn

Jeg er helt enig med Søren.Hundefoder er en jungle at finde rundt i og man
må bruge sin sunde fornuft.Alle fabrikanter roser jo deres eget produkt til
skyerne.Man må prøve sig frem.Prøve at studere deklarationerne,se på
foderet,om man kan lide lugten konsistensen m.m. Jeg har selv prøvet at
smage på noget af det foder jeg giver mine hunde,og det smagte sandelig ikke
lige spændende altsammen!!
Jeg tror også at vores hunde har brug for varation,og selvom man har fundet
et foder man er glad for,så tror jeg det er godt at skifte engang imellem.Vi
andre spiser jo heller ikke det samme hver dag i årevis.
Det med deklarationerne er meget svært,for de beskriver jo ikke særligt
nøjagtigt hvad der virkelig er i.

Jeg har læst om et fodermærke der skulle været lavet på kylling og ris,og
det var det også,men der var bare lige det ved det, at "kyllingen" bestod af
næb kløer kam og andre spildprodukter fra kyllingen og ikke som man skulle
tro rent kyllingekød.Jeg tror desværre at meget af vores hundefoder er lavet
af den slags affaldsprodukter.

Hvis man går ud fra,at vores hunde er rovdyr så er det varmebehandlede og
ekstruderede tørfoder nok slet ikke det rette at give dem at spise,men det
er en helt anden snak.

Iøvrigt kan jeg varmt anbefale et kosttilskud der hedder hokamix 30,som
bl.a. giver sund pels og afhjælper
fældningsproblemer,samt mange andre skavanker. mere information kan fåes på
www.skyescot.dk

Hilsen

Merete

> [...]
>skålen. På en måde synes jeg at det at følge med i hundens velbefindende,
>herunder foderstand, mental og fysisk kondition og det at fikse
..