php til sql query
Fra : gunner carstens

Dato : 25-07-02 13:32

Jeg har nogle variable fra en html form som hedder:
$elevnr
$elev
$cpr
$klasse
og flere.
Jeg vil gerne fra siden kunne vælge med radioknapper hvilke rækker fra
tabellen TELEFONBOG jeg skal have med.
Nu vil jeg gerne lave en sql sætning (til postgresql db)
som ser nogenlunde sådan her ud:

$res = pg_exec($conn, "SELECT $elevnr $elev $cpr $klasse $inschool FROM
telefonbog");

Problemet er at jeg ikke kan få kommaerne til at passe. Inkluderer jeg
kommaerne i variablerne ($elevnr = "elevnr,";) får jeg altid et komma for
meget i sql sætningen.
Laver jeg en ny string med alle variablerne i
($sqlstring = $elevnr.",".$elev.",".$cpr.",".$klasse...")
får jeg stadig for mange kommaer hvis jeg vælger at udelade een eller flere.

Hvordan er det lige at man får lavet en sådan sætning?

På forhånd tak
/gunner

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 25-07-02 14:59

On Thu, 25 Jul 2002 14:32:29 +0200, gunner carstens
<gunner@internetsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
>får jeg stadig for mange kommaer hvis jeg vælger at udelade een eller flere.
>
>Hvordan er det lige at man får lavet en sådan sætning?

Jeg ville gøre det, at tilføje alle værdierne i et array og så køre en
implode (http://www.php.net/manual/en/function.implode.php) på arryet
med glue sat til ','. Den skulle gerne returnere en streng, som er
kommasepareret korrekt.

Med venlig hilsen,
Søren Lund Jensen

Fra : gunner carstens

Dato : 25-07-02 22:59

Søren Lund Jensen wrote:

> [...]
> implode (http://www.php.net/manual/en/function.implode.php) på arryet
> med glue sat til ','. Den skulle gerne returnere en streng, som er

Takker
/gunner