Ilderhuset i Glenstrup sogn.
Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 25-07-02 12:35

Min tip-tipoldemor Karen Marie Jensdatter giftede sig 2. oktober 1824 med
Jakob Jensen med tilnavnet Holbæk.
Han var husmand i Ilderhuset, Glenstrup sogn, Nørhald herred.
Er Ilderhuset en kendt lokalitet i dag?

Poul Erik

Fra : Krabsen

Dato : 25-07-02 15:47

Den findes i alt fald på de aktuelle 4 cm kort.. 2-3 gårde midt mellem
Glenstrup og Handest.

Der er dog en risiko for, at de er begravet under motorvejen - i omegnen af
den rasteplads, der ligger lige nord for passagen af MHVJ.
Hvis jeg husker rigtigt fra seneste passage, så ligger der et par huse få
meter syd for motorvejen 100 m nord for rastepladsen - måske er det der...

Men da havde jeg jo ikke lige kortet med

mvh
Krabsen

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 28-07-02 10:13

Tak til Krabsen og Svend Haakon for jeres svar.
Det ser ud til at i hvert fald en del af bebyggelsen er blevet tromlet ned
af motorvejen,
men nu kigger jeg efter næste gang jeg kommer på disse kanter.

Poul Erik

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 28-07-02 18:59

Hej Poul Erik.
Jeg er ikke så sikker på, at motorvejen skal have hele skylden. Prøv at se
http://www.kms.dk - gå efter Handest og flyt billedet et par gange mod NØ,
og du vil finde Ilderhuse.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 29-07-02 10:06

Hej Svend Haakon!

Jeg vurderer det på grundlag af en sammenligning mellem dit kort udsnit og
det udsnit (KMS 1:25.000) jeg har lagt i binær-gruppen under samme emne.
Der synes jeg, det ser ud til at et par af de østligste huse på vejen, der
fører ind til Ildersusene, er kommet i klemme under motorvejen. Jeg har jo
lov at håbe, at det er det lille hus der ligger hvor vejen svinger, men som
sagt vil jeg lægge vejen forbi når jeg i august kommer på disse kanter.
Tak for din interesse.

Med venlig hilsen

Poul Erik

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 25-07-02 20:09

Jeg har lagt et kortudsnit op på dk.binaer.historie eller du kan se den her:
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Martha Thomsen

Dato : 01-08-02 21:19

Hej Poul Erik
Ilderhuset eksisterer ikke mere pga motorvejen.

Her er hvad jeg sådan lige har kunnet finde på vores lokale arkiv her i
aften.

Handest
Matr. No. 21a.
Det er Chresten Sørensen, født i Roum, der i 1801 køber ejendommen fri fra
Tjele, hvem der oprindeligt har fået jorden tildelt, vides ikke.

Chresten Sørensen er i 1797 blevet gift med Kirsten Jakobsdatter, enke efter
Smeden Jens Jensen Huelbech, der er død i 1784 - 33 år gl.
Chresten Sørensen køber ret hurtigt en parcel mere, den der oprindeligt var
tildelt Niels Berthelsen.

Han flytter også tidligt ud på jorden, for i 1811 sælger han huset i Handest
By til Fattigkommissionen for Glenstrup Sogn, og det bliver det første
Fattighus i Sognet. Det var beliggende på det nuværende Matr. No. 27.
(Der hvor lisa og Arne Andersen bor). Boede BSK.

I ca. 1816 overdrager han ejendommen til sin stedsøn Jakob Jensen Holbech
eller Huelhech.

Chresten Sørensen dør i 1820 - 67 år gl.
Kirsten Jakobsdatter dør i 1827 - 78 år gl.

Jakob Jensen gifter sig i 1824 - 39 år gl. med Karen Marie Jensdatter - 34
år gl.

Jakob Jensen dør i 1847 - 65 år gl.
Karen Marie Jensdatter dør i 1865 - 75 år gl.

I 1850 har enken overdraget ejendommen til datteren Karen Marie og
svigersønnen Niels Christensen, Snedker og Tømrer fra Bigum. I 1889 går
ejendommen videre til sønnen Christen Nielsen (Degn)
Niels Christensen dør i 1891 - 73 år gl.
Kirsten Marie Jakobsdatter dør i 1906 - 80 år gl.

Chresten Nielsen Degn er ungkarl, og han har en søster som husholderske.

I 1914 sælges til Kresten Kristensen, han er fra Hvilsom, og er udlært
mejerist, men slår sig på landbruget, han arbejder dog i mange år på Handest
Mejeri.

Efter ham er det Aage Christensen fra Fårup, der dog aldrig bebor
ejendommen, og han sælger til Bendt Damhus, der beholder jorden og sælger
bygningerne.

Jeg håber det kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen
martha Thomsen