Linux begynder ...
Fra : MBJ

Dato : 25-07-02 07:29

Hej Gruppe !

Jeg skal installere en linux mailserver, hvad er hardwarekravene til f.eks
redhat 7.3 med kde eller gnome. ???

MVH
Michael

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 25-07-02 09:15

"MBJ" <mbj@b32.dk> writes:

> Hej Gruppe !
>
> Jeg skal installere en linux mailserver, hvad er hardwarekravene til f.eks
> redhat 7.3 med kde eller gnome. ???

Det vigtigste er at der er ram nok, jeg har ikke kørt kde, men til
gnome ville jeg anbefale omkring 128 MB. Hvis du har "overflod" af ram
kan Gnome godt køre på en ellers langsom maskine.

Men hvorfor kde og gnome til en mailserver? Og har du købt Redhat,
hvis din maskine er lidt oppe i alderen skulle du måske anskaffe dig
en mindre krævende dist.

Jeg sidder på en opgraderet RH 7.2 box. I Gnome ser ramforbruget ud
som følger:

total used free shared buffers cached
Mem: 501 497 4 0 49 308
-/+ buffers/cache: 138 362
Swap: 512 0 512

Hvilket groft sagt betyder at jeg bruger 138 MB på programmer inklusiv
grafisk bruger-flade.

Christoffer Olsen

Linux - Free as in 'freedom', not as in 'free beer'

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 25-07-02 15:17

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> wrote in message

> [...]
> Mvh
> Christoffer Olsen
>
> Linux - Free as in 'freedom', not as in 'free beer'

Ja, jeg er helt enig her.
Kde og/eller Gnome bør kun installeres på en maskine der skal bruges som
desktop.
En meget lille maskine, f.eks. udstyret med minimal Debian Linux (fylder max
200mb), kan fint klare at være mailserver.
Mvh
Torben

Fra : Bo Simonsen

Dato : 26-07-02 14:36

In article <3d4008a3$0$26799$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Torben Schou Jensen wrote:

> [...]
> En meget lille maskine, f.eks. udstyret med minimal Debian Linux (fylder max
> 200mb), kan fint klare at være mailserver.

Eller hvis dine clienter skal trække x-programmer, hvor det skal være
Gnome eller KDE programmer. Eller hvis de vil afvikle gnome/kde.

Men ja, som mailserver er det at skyde gråsburve med kanoner.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-07-02 18:32

On 25 Jul 2002 10:15:01 +0200, Christoffer Olsen wrote:

> [...]
>
>Men hvorfor kde og gnome til en mailserver? Og har du købt Redhat,
>hvis din maskine er lidt oppe i alderen skulle du måske anskaffe dig

Bare fordi man har installeret en grafisk skal behøver den jo ikke at være
oppe, ved drift.
Jeg har selv smidt KDE på min server...får jeg brug for den er den
der......men under drift kører serveren ikke i runlevel5...der er end ikke
tilsluttet en skærm
Ynder meget at køre de grafiske vedligeholdelsesværktøjer (YAST2) remote
igennem en OpenSSH tunnel, det virker fint....
og er om ikke andet ganske praktisk indtil man lærer systemet nærmere at
kende.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I am as bored as a pacifists pistol! - (Lt. George - Blackadder goes forth)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-07-02 13:21

Peter Jespersen wrote:

> Ynder meget at køre de grafiske vedligeholdelsesværktøjer (YAST2) remote
> igennem en OpenSSH tunnel, det virker fint....

Det kan man da også sagtens uden at X serveren er
installeret på serveren.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-07-02 19:20

On Fri, 26 Jul 2002 14:20:32 +0200, Mogens Kjaer wrote:

>Det kan man da også sagtens uden at X serveren er
>installeret på serveren.

Hmmm...det eneste jeg kunne få fat i var den rædselsfulde textmode YAST2

DOS"GH? I knew it was on something...

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-07-02 17:43

Peter Jespersen wrote:

> Hmmm...det eneste jeg kunne få fat i var den rædselsfulde textmode YAST2

Kan det tænkes, at X-forwarding ikke var slået til? At du havde brugt "su -"
og dermed mistet $DISPLAY?

/Rasmus

Don't you hate yourself in the morning?
- Sleep till noon!

Fra : Peter Jespersen

Dato : 27-07-02 02:33

On Fri, 26 Jul 2002 18:42:59 +0200, Rasmus B g Hansen wrote:

>Kan det tænkes, at X-forwarding ikke var slået til? At du havde brugt "su -"
>og dermed mistet $DISPLAY?

Hmmmm.....når man fravælger at installere X får man så stadig den grafiske
YAST2 med eller er det kun tekstmode YAST2 ?
Dernaest hvor meget skal der til foer de noedvendige grafiske biblioteker
ligger der saaledes at man kan koere X apps remote ?? Er det nok at
installere en enkelt X-App ??

.... Excellence is a state of mind

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-07-02 08:17

Peter Jespersen wrote:

> Hmmmm.....når man fravælger at installere X får man så stadig den grafiske
> YAST2 med eller er det kun tekstmode YAST2 ?

Det skal jeg ikke kunne sige (yast hører til suse, som jeg aldrig har
brugt?), men det er sagtens muligt at installere X-programmer uden at have
en X-server installeret.

> Dernaest hvor meget skal der til foer de noedvendige grafiske biblioteker
> ligger der saaledes at man kan koere X apps remote ?? Er det nok at
> installere en enkelt X-App ??

Under debian skal xlibs-pakken være installeret for at man kan køre grafiske
klientprogrammer, under RedHat hedder den XFree86-libs - hvad den hedder
under suse kan jeg desværre ikke sige. Muligvis skal der også nogle andre
småting til, men mon ikke pakkesystemet har styr på afhængigheder?

/Rasmus

Remember, there are no stupid questions
- just stupid people.
- Mr. Garrison, South Park

Fra : Jesper FA

Dato : 25-07-02 11:46

MBJ wrote:

> Jeg skal installere en linux mailserver, hvad er hardwarekravene til f.eks
> redhat 7.3 med kde eller gnome. ???

Input error. kde not declared in mailserver.

--
Jesper
12:44pm up 3 days, 22:22, 2 users, load average: 0.09, 0.09, 0.04

Fra : Esben Laursen

Dato : 25-07-02 16:23

> Hej Gruppe !
>
> Jeg skal installere en linux mailserver, hvad er hardwarekravene til f.eks
> redhat 7.3 med kde eller gnome. ???

Jeg køre en RH 7.3 på en P100 med 24ram, den køre Qmail med vpopmail &
sqwebmail..

Jeg har ingen problemet haft med at den ikke kunne trække det, men det skal
jo også siges at der ikke flyver 1000'vis af emails rundt i minuttet... Nå
ja den kører jo også apache, dns, ftp, ssh, samba + det løse =))

Grafisk på en P100 glem det... minimum og jeg mener MINIMUM P233 m. 64Mb
RAM, det kører......... Langsomt... =)

Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-07-02 16:33

"MBJ" <mbj@b32.dk> wrote in message
> Jeg skal installere en linux mailserver, hvad er hardwarekravene til f.eks
> redhat 7.3 med kde eller gnome. ???

Du har arbejdet for meget med Windows...
Linux-servere har ikke grafisk brugerflade.

Min overkill-maskine af en mail- og webserver er en Dual PPro 200 - 128MB
RAM. Overkill.

18:02:03 up 52 days, 23:03, 1 user, load average: 0.01, 0.01, 0.00
49 processes: 48 sleeping, 1 running, 0 zombie, 0 stopped
CPU states: 7.1% user, 2.5% system, 0.0% nice, 90.4% idle
Mem: 126856K total, 120920K used, 5936K free, 43420K buffers
Swap: 124956K total, 4864K used, 120092K free, 43692K cached

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen