Newbie prøver at kontakte serveren......
Fra : Lars Kongsdal

Dato : 25-07-02 00:00

Hvordan kan man komme til at betjene en Linux server, der ikke lige står så
tilgængeligt !!

Hvis nu min Linux (RH 7.3 m. FTP-server) står og summer på et andet værelse,
uden tastatur og skærm, kan det så lade sig gøre at betjene/administrere
serveren, fra en Windows arbejdsstation ?
Det kunne være rart, hvis det var med en slags X-klient og ikke bare i et
terminal vindue !

Nogle idéer ?

Net.L@rs
Always.Connected

--
Getting my Public Key from a Public Key Server.
Search for 0xB25979C5 on http://search.keyserver.net

Fra : Michael Eriksen

Dato : 25-07-02 00:37

[cut]
> [...]
> betjene/administrere serveren, fra en Windows arbejdsstation ?
> Det kunne være rart, hvis det var med en slags X-klient og ikke
[cut]

Naturligvis... men det er meget nemmere med "bare" et terminalvinue...

Anyway - her er hvad du skal gøre:

1) Hent VNC til både linux og windows hos
http://www.uk.research.att.com/vnc/ og installer programmerne. Til
windows kan du nøjes med at installere view'eren.

Flg. alene på RH-7.3:

2) I bunden af /etc/xinetd.conf tilføjes:

service vnc800x600x8
{
socket_type = stream
protocol = tcp
wait = no
user = nobody
port = 5955
server = /usr/bin/Xvnc
server_args = -inetd -query localhost -once -cc 3 -geometry 800x600
-depth 8
}

(Server_args linien må ikke ombrydes.)

(hvis du vil have flere farver end 256 (-depth 8) skal du fjerne -cc 3)

3) i /etc/X11/xdm/Xaccess fjerner du havelågen (#) foran linierne:

* #any host can get a login window

og

* CHOOSER BROADCAST #any indirect host can get a chooser

(de skal altså starte med * og ikke #)

4) og i /etc/X11/xdm-config sætter du et ! foran sidste linie, så der
står:

!DisplayManager.requestPort: 0

Reboot linux-maskinen, bare for tryghedens skyld

Fra din windowsmaskine starter du vncviewer'eren og i vinduet indtaster
du:

<linux maskinens ip-nummer>:55

"55" kommer fra xinet.conf:

port = 5955

Vil du også have et 1024x768 vindue i 16 bit farver, tilføjer du i
bunden af xinet.conf:

service vnc1024x768x16
{
socket_type = stream
protocol = tcp
wait = no
user = nobody
port = 5958
server = /usr/bin/Xvnc
server_args = -inetd -query localhost -once -geometry 1024x768 -
depth 16
}

Denne adgang kaldes fra windows med

<linux maskinens ip-nummer>:58

Tallene 5955 og 5958 er næsten tilfældige, men skal være 59xx og lad
hellere værre med at bruge 5900-5910.

Nu skal du så til at bokse med windows managers - TWM er ... simpel

Som sagt - et terminalvindue er MEGET simplere, men ikke helt så sjovt!

God fornøjelse.

Michael

Fra : Lars Kongsdal

Dato : 25-07-02 11:35

"Michael Eriksen" <abc@xyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu skal du så til at bokse med windows managers - TWM er ... simpel
>
> Som sagt - et terminalvindue er MEGET simplere, men ikke helt så sjovt!

Tak for det udførlige svar Michael.

Jeg ser på VCN,,,, det er jo da ordentligt dokumenteret.

Det er lidt i den retning jeg haved forestillet mig.

Net.L@rs
Always.Connected

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-07-02 00:54

Lars Kongsdal wrote:

> Hvordan kan man komme til at betjene en Linux server, der ikke lige står
> så tilgængeligt !!

SSH er din ven. PuTTY og TeraTerm Pro med TTSSH fungerer fremragende (google
kan finde dem for dig - kan ikke lige huske URL'erne).

> [...]
> betjene/administrere serveren, fra en Windows arbejdsstation ?
> Det kunne være rart, hvis det var med en slags X-klient og ikke bare i et

Der findes vist nogle X-servere til Windows, men jeg kan ikke huske, om de
er gratis. Ellers kan du prøve at kigge på VNC.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-02 08:07

Den Thu, 25 Jul 2002 01:54:23 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>
>Der findes vist nogle X-servere til Windows, men jeg kan ikke huske, om de
>er gratis. Ellers kan du prøve at kigge på VNC.

Man har kunnet downloade en gratis demo af X-Win32, og ellers er
cygwin projektet vist efter sigende ved at have en fungerende port af
XFree.

Nye versioner af putty understøtter X-forwarding, så man også kan få
sikkerheden selvom man sidder på en windows.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Søren W Nielsen

Dato : 25-07-02 08:26

Hej Lars

Nu skriver du ikke noget om, hvad du skal "betjene" på din Linuxserver.
Det er rigtigt at du kan bruge en terminasl til mange ting.
Hvis du "kun" skal rette i opsætninger, f.eks. DNS, Postfix el. lign kan du med
held installerer Webmin (webmin.com) og bruge en alm. browser som
arbejdsredskab. Webmin understøtter også sikker forbindelse med https.
venlig hilsen
Søren W Nielsen