knopper-eksem???
Fra : mimi

Dato : 24-07-02 18:12

Hejsa
Min søn har i løbet af dagen fået en hel masse små bitte røde knopper på
ballerne og i bleregionen, og derudover i hænderne og på fødderne og på det
nederste stykke af benene og armene. Det er helt små prikker uden blærer
ligesom når han får varmeknopper, men de sidder helt andre steder. Det
generer ham tilsynladende overhovedet ikke, men jeg er lidt bekymret over
hvad det kan være. Jeg tænkte på om bleeksem kan vise sig på hænder og
fødder og ben og arme? Han bruger de samme bleer som altid, men kan man
pludselig få bleeksem alligevel?? Eller kan et barn være sygt uden man
opdager det med feber og den slags?
Jeg ringer selvfølgelig til lægen imorgen, men ville lige høre om i kender
noget til dette problem, da lægen sikkert vil sige at jeg ikke skal bekymre
mig når han ikke virker syg.
Knus fra Mimi

Fra : Kirstine

Dato : 24-07-02 20:51

In article <Xns9255C3410D51Fmimivilfordmailmedk@193.88.15.201>, a@a.aa
says...
> [...]
> noget til dette problem, da lægen sikkert vil sige at jeg ikke skal bekymre

Nu har jeg jo ikke set knopperne, men som du beskriver placeringen,
svarer det rimeligt godt til "hånd-fod og mundsyge". Har han også knopper
i munden?

Hvis det er det - og det vil din læge kunne se - så er det en ufarlig
virusinfektion, som går over af sig selv i løbet af en uges tid. I den
tid skal han holdes hjemme fra vuggestue/dagpleje, fordi det smitter ved
berøring. Ungene får ikke nødvendigvis feber med denne infektion, så
knopperne er ofte første tegn på infektionen.

Alternativt kan det også være en allergisk reaktion, og man kan sagtens
udvikle en allergi overfor noget, som man ellers aldrig har haft
problemer med. Umiddelbart tror jeg dog ikke, at det er bleeksem, fordi
dette normalt ikke vil være så spredt. Men ingen regler uden undtagelser.
Har du skiftet skyllemiddel? Givet ham noget nyt at spise? Købt tøj af et
andet materiale end normalt?

Så længe hans almentilstand ikke er dårlig, så er der selvfølgeligt ingen
grund til panik - men jeg synes nu nok, at du gør det helt rigtige i at
bekymre dig, når din søn får et udslæt. Så hvis din læge affærdiger dig
med en forklaring, som du ikke føler dig tryg ved, så kunne du måske
kontakte din sundhedsplejerske...eller en ny læge.

Held og lykke med det
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*