A7V max hastighed på CPU
Fra : izeqb

Dato : 24-07-02 14:39

Hejsa....
Priserne på AMD Socket A cpu'er er jo faldet en del her på det sidste.
Jeg har et A7V motherboard, det første tror jeg nok.
Hvad er den hurgtiste CPU det kan køre med?

Og hvad hvis jeg nu smider en cpu i der er hurgtigere end MB kan
klare, vil den så bare underclocke sig selv?

MVH.
Hjalte

Fra : o&u

Dato : 24-07-02 15:15

On Wed, 24 Jul 2002 15:39:03 +0200, izeqb <isak@city.dk> wrote:

> [...]
>
>Og hvad hvis jeg nu smider en cpu i der er hurgtigere end MB kan
>klare, vil den så bare underclocke sig selv?

Hvis du ser på www.edbpriser.dk kan du se at AMD cpu'er grupperes
efter fsb200 og fsb266.

Du kan vælge en af fsb200 cpu'erne. Dog max. 1200 MHz, hvis du vil
være på den helt sikre side.

Hvis du har rev. 1.05 eller nyere af a7v, er der mulighed for at 13x
og 14x multiplier op at spille.

Hvis du skal køre duron over 1000 MHz, skal du først flashe en bios
på, der er version 1008 eller nyere, da de har morgan core. Ellers
booter en sådan hurtig duron slet ikke.

Måske skulle du hellere købe et nyt bundkort med chipset kt133a, som
også bruger sdram. Så kan du nemlig køre fsb266 cpu'erne.
13x133=1733 MHz, det er en XP2100+

Ja, sætter du en fsb266 cpu i a7v booter den 33 % underclocked, idet
den kører fsb200. Det kræver dog en nyere bios.

mvh

John

Fra : izeqb

Dato : 24-07-02 23:55

On Wed, 24 Jul 2002 16:15:25 +0200, o&u <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Hvis du ser på www.edbpriser.dk kan du se at AMD cpu'er grupperes
>efter fsb200 og fsb266.

Ok, så langt er jeg med.

>Du kan vælge en af fsb200 cpu'erne. Dog max. 1200 MHz, hvis du vil
>være på den helt sikre side.

Hmmm... ok, altså max 1200 mhz. Gælder det både Duron og Athlon

>Hvis du har rev. 1.05 eller nyere af a7v, er der mulighed for at 13x
>og 14x multiplier op at spille.

Jeg har rev. 1.02 :-/

>Hvis du skal køre duron over 1000 MHz, skal du først flashe en bios
>på, der er version 1008 eller nyere, da de har morgan core. Ellers
>booter en sådan hurtig duron slet ikke.

Okey, det er aftehånden også et stykke tid siden jeg har flashet, he
he....

>Måske skulle du hellere købe et nyt bundkort med chipset kt133a, som
>også bruger sdram. Så kan du nemlig køre fsb266 cpu'erne.
>13x133=1733 MHz, det er en XP2100+

Joh, men det er lige det med pengene, skal der både nyt MB og ny Cpu,
begynder det at blive dyrt.

>Ja, sætter du en fsb266 cpu i a7v booter den 33 % underclocked, idet
>den kører fsb200. Det kræver dog en nyere bios.

Så hvis jeg køber en 1200 mhz, 266fsb cpu vil den kun køre 792 mhz. Er
det rigtigt forstået?

Og så lige et tillægs-?, hvad er hurtigst, en 1000mhz Athlon ell. en
1200 mhz duron?

MVH.
Hjalte

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-02 00:32

izeqb <isak@city.dk> wrote in

> [...]
> he he....

> Joh, men det er lige det med pengene, skal der både nyt MB og ny

Ahhh - 133-100/133 = 25%, så en 1200 vil køre 900 og ikke 800 som dit
regnestykke angiver. Men man kunne også bare udregne CPU'ens multiplier
og så bruge den, så er man på den sikre side uden at involvere sin
meget aldrende procentregning

> Så hvis jeg køber en 1200 mhz, 266fsb cpu vil den kun køre 792
> mhz. Er det rigtigt forstået?

Ja du har forstået korrekt, men regnestykket var forkert, det er 25% og
ikke 33% - En anden måde at gøre det på er at tage de 1200 MHz og
dividere det med FSB, som for 266 er 133 MHz FSB og for en 200 = 100MHz
FSB. De 266 stammer fra at der kan læses to gange på én clock. Så
multiplieren for en 1200@266 er 1200/133 = 9. Så den vil køre 900 MHz
(9*100). Multiplieren på min T-bird 1.2GHz er ikke låst (og har aldrig
været det. Den pågældende bro er ikke brudt), så det kan jo være at du
så bare kan sætte multiplieren på bundkortet til 12 i stedet for de 9,
som den sikkert automatisk stiller sig ind til. Så kører du jo 1.2
alligevel.
Ellers er det med de ældre T-bird og Duron CPU'er ret nemt at låse
multiplieren op så de kan overclockes lidt.

> Og så lige et tillægs-?, hvad er hurtigst, en 1000mhz Athlon ell.
> en 1200 mhz duron?

De nye Morgan-duron'er er faktisk et ganske godt køb. De har fået nogle
flere multimedieinstruktioner i kernen og forbedret cache. Så hvis det
er til spil / film visning det skal bruges ville jeg vælge en Duron
frem for en t-bird.

For lidt mere uddybende info og et par benchmarks hvor de sammenligner
T-bird1200, XP1200 og Duron1200 vil jeg anbefale dig at læse denne
sammenligning:
http://www.viahardware.com/amdshootout.shtm
Morgan-Duron'en er slet ikke så dårlig endda.

Mvh
Flemming

Fra : o&u

Dato : 25-07-02 07:48

On Thu, 25 Jul 2002 00:55:08 +0200, izeqb <isak@city.dk> wrote:

>Joh, men det er lige det med pengene, skal der både nyt MB og ny Cpu,
>begynder det at blive dyrt.

Hej

Et ECS K7S5A bundkort kan tage både sdram og ddr ram (en af delene).
Det koster 500 kr. Så en XP1800+ (1533 MHz) til 800 kr.
Det er såmænd et meget godt bundkort. Der er et godt forum på
www.ocworkbench.com som gør det sjovt. Det er kun K7S5A der tager
sdram, ikke K7S6A eller K7S5A+.

Men du er naturligvis næsten ligeså godt med med en duron 1300 til
543,-

:-/

Bortset fra at K7S5A kan opgraderes med ddr ram, når det passer dig.
Det bliver den 10-15 % bedre af.

mvh

John

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-07-02 16:58

izeqb <isak@city.dk> skrev:

:: Hejsa....
:: Priserne på AMD Socket A cpu'er er jo faldet en del her på det
:: sidste. Jeg har et A7V motherboard, det første tror jeg nok.
:: Hvad er den hurgtiste CPU det kan køre med?
::
[...]

John har givet dig et meget godt svar, men kik her
http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Hvis ikke du kan få fingerene i en Athlon T-Birden (uden XP) 1400
MHz/200 Mhz fsb bør du kikke på Duron 1.3 GHz. Den er godt nok 100 MHz
langsommere, men den er lavet på samme kerne som XP'en, der er forbedret
en del i multimedie instruktionerne, så der vil den være hurtigere end
Athlon'en.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen