Skydeline og running line
Fra : Kevin Steffer

Dato : 24-07-02 13:16

Hej NG,

Jeg har købt mig en splinterny 2-hånds fluestan 13' #9-10.

Men jeg er stødt ind i nogle småproblemer med linen. Stangen var en dyr
fætter så jeg er startet ud med at bruge min #9 WF flydeline, men den er
ikke lang nok, jeg kan uden problemer (nu efter lidt øvelse) kastet hele
linen ud, og så står jeg der med baglinen tilbage.

Jeg har set at "Loop" har noget der hedder en "Running line" er en line
som man kan splejse sammen med sin kaste-line for at få den længere ?

Også synes jeg at min #9 WF line er meget kluntet at kaste med. Det er som
om at den er for let i spidsen. Derfor tænkte jeg at jeg må lave et
skydehoved til linen. Jeg har så læst på
http://www.sportangler.com/eng/flyfishing/adjust_custom.htm hvordan man
kan lave et skydehoved til sin line, men jeg synes at de selvfølgelig
fokuserer meget på netop deres liner. Men det er noget med hvilken højde
man har og hvilken line skydehovedet skal laves til og hvilken
stang-længde osv. osv. Jeg synes det er meget indviklet - måske en kan
hjælpe mig med nogle tommelfinger-regler ??

Jeg er 1,78m og min stang er en Redington RedFly 13' #9-10, jeg har en
#9 WF flydeline som jeg skal have et skydehoved til. Kan du hjælpe med
det ?
Hvilken line skal jeg købe og hvor og hvormeget skal jeg klippe af ?

Mvh
Kevin Steffer

Fra : Carsten Graulund-Jør~

Dato : 24-07-02 13:20

Hej Kevin

Lad endelig være med at begynde at bruge din WF-line som skydehoved til en running-line.
Behold du din WF'er som den er.

Mit forslag til dig er at gå til din grej-pusher og få ham til at hjælpe dig med at lave
et skydehoved-system.

Mvh
Carsten Graulund-Jørgensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-07-02 14:51

"Kevin Steffer" skrev
> [...]
> ikke lang nok, jeg kan uden problemer (nu efter lidt øvelse) kastet hele
> linen ud, og så står jeg der med baglinen tilbage.

Det er bl.a. derfor man kan få 40 yards liner (temmelig dyre)

> Jeg har set at "Loop" har noget der hedder en "Running line" er en line
> som man kan splejse sammen med sin kaste-line for at få den længere ?

Nixen. Running line er et andet ord for skydeline. Du bruger den
istedet for den tynde del af din WF.
I "gamle dage" brugte man en "level" #3 eller #4 som skydeline.
#3 linen skyder længst men brudstyrken er som regel for svag.
Jeg bruger selv en #4 level, som er splejset til en ½ DT 9.
Det giver ca 45 yards line, hvilket burde være nok til det meste...

> Også synes jeg at min #9 WF line er meget kluntet at kaste med. Det er som
> om at den er for let i spidsen.

Din stangs klassificering (#9/10) skal læse som: DT9 _eller_ WF10, fordi
en DT line er tungere, når hele linen er ude.

> [...]
> det ?
> Hvilken line skal jeg købe og hvor og hvormeget skal jeg klippe af ?

Jeg ville købe (siden det nu er første gang): en billig DT9F som skulle
deles
på midten (den bliver en smule tungere end en WF9) Købe en rulle
billig 0,50 monofil nylon, sætte dem sammen med en needle-knude,
monofil-linen til den tykke ende af fluelinen og prøvekaste
for at se om vægten er passende. Virker den for tung, tager du en smule af
fluelinen (10cm ad gangen) og prøver igen. Sådan er fremgangsmåden
indtil du finder "din vægt".
Græsplæner er fine at øve sig på (med risiko for at samle opløb...)
Monofil-line er fremragende skydeline. Ulempen er at den krøller ad H til
når den har siddet lidt på hjulet. Den synker også, hvilket til dels
kan afhjælpes med silikone.
Når du kaster med en skydeline, skal kun selve fluelinen være
uden for topøjet.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Leif

Dato : 24-07-02 17:41

Læs om Scierra's Running Line med spids. Evt. på
www.scierra.com/flylines.html
Mvh, Leif

Fra : Leif

Dato : 24-07-02 17:43

Se også hele sortimentet her http://www.scierra.com/flylines.html

Se især under XDA linerne.

Fra : Ivan Jeppesen

Dato : 28-07-02 08:16

Hej KS.
Jeg vil anbefale dig at købe et LOOP-Adapted skydehovedsystem,
det er med færdige øjer og virker bare. Pris:750,- kr.
Det kan let blive dyrere at eksperimentere med at klippe i alle forrmer for liner,
og resultatet bliver sikkert heller ikke så godt.

MVH. Ivan