GPS antenne + bærbar .. er det nok ?
Fra : Morten

Dato : 24-07-02 11:23

Hejsa
Efter at have købt mig en bærbar med tilhørende AutoRoute2002 lagde jeg
mærke til at der i programmet stod at man kunne bruge det til GPS.
Derudover har jeg set at man kan købe en GPS antenne løst, til under 1200,-
.... men er det nok med sådan en, og så kan man bruge sin bærbare som GPS,
med stemme i højtalerne og vejvisning på skærmen og det hele ?...det undre
mig nemlig da en GPS jo normalt koster en 15 - 20.000 ... hvilket er mere
end en bærbar computer + antenne til sammen...

MVH Morten

Fra : Rune Christiansen

Dato : 24-07-02 12:08

"Morten" <REMOVETHISpost@simonsen.mail.dk> wrote in message
> Hejsa
> Efter at have købt mig en bærbar med tilhørende AutoRoute2002 lagde jeg
> mærke til at der i programmet stod at man kunne bruge det til GPS.

Det er også korrekt.

> Derudover har jeg set at man kan købe en GPS antenne løst, til under
1200,-

Ja, sådan et sæt (gps-modul med indbygget antenne) koster ca. 1200,- og
findes både i usb og serial

> ... men er det nok med sådan en, og så kan man bruge sin bærbare som GPS,
> med stemme i højtalerne og vejvisning på skærmen og det hele ?

Nej, det er ikke et navigations-anlæg som f.eks VDO anlæg´ne du får.

Du får vist din position på kortet i autoroute eller det levende søkort or
whatever turns you on

Fra : Morten

Dato : 24-07-02 12:54

"Rune Christiansen" <larz_prime@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke et navigations-anlæg som f.eks VDO anlæg´ne du får.
>
> Du får vist din position på kortet i autoroute eller det levende søkort or
> whatever turns you on

Men hvis man kan få vist sin position, så må man vel også kunne se hvad vej
man skal køre...for jeg ved da at det har ruteplanlægning, så den kan finde
den hurtigste/korteste ved fra punkt A til B ....
Er der nogen forskel, udover at man selv skal se på kortet hvornår man skal
dreje, i stedet for at man får det afvide i højtalerne ?

/Morten

Fra : Finn I

Dato : 24-07-02 13:29

> [...]
> Er der nogen forskel, udover at man selv skal se på kortet hvornår
> man skal dreje, i stedet for at man får det afvide i højtalerne ?

Du kan ikke se på kortet hvilken vej AutoRoute anbefaler. Men alt i alt er
det en meget stor hjælp at bruge GPS sammen med AutoRoute 2002. Især i de
lande hvor samtlige vejnavne er med og du feks. er i en by så ved du hele
tiden præcist hvor du er (hvis du forstørre det op kan du på de store veje
faktisk se i hvilken side af vejen du befinder dig - hvis du nu skulle være
blevet helt væk for dig selv .
AutoRoute opdaterer dog kun punktet hvor du er hvert 15' sekund men rundt om
på nettet kan der findes patch som laver det om til f.eks. hvert andet
sekund.
Hvis det er noget du kommer til at bruge meget anbefaler jeg en ekstern
antenne.

Mvh
Finn

Fra : Morten

Dato : 24-07-02 13:54

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke se på kortet hvilken vej AutoRoute anbefaler.

Når jeg bruger Route Planner, og indskriver 2 adresser, og klikker "Get
Directions" så viser den med en grøn streg på kortet hvilken vej jeg skal
køre, den viser et skema med hvornår jeg skal dreje og hvor langt jeg skal
ud af hver vej osv. den viser hvor langt der er, hvor lang tid det vil tage,
og endda hvad det vil koste i benzin... kan man ikke også få dette vist mens
man køre med GPS'en på ?

> Hvis det er noget du kommer til at bruge meget anbefaler jeg en ekstern
> antenne.

Okay, det er ikke noget jeg har været ude og se efter, så jeg var ik klar
over der var forskel... men umiddelbart ville jeg da tro at alle antennerne
er eksterne ?...hvor skulle den interne bygges ind ?

Fra : Rune Christiansen

Dato : 24-07-02 14:07

> [...]
tage,
> og endda hvad det vil koste i benzin... kan man ikke også få dette vist

Joo det skulle jeg nok mene at du kan, men som sagt så der er ikke en sød
kvinde-stemme der fortæller hvor langt der er til næsten kryds og hvad vej
man skal dreje - det skal man selv holde styr på.

> [...]
antennerne
> er eksterne ?...hvor skulle den interne bygges ind ?

Mener han mon en seperat antenne og gps-modul? det koster da vist noget
mere.

Men jeg har selv kun erfaring med lystbåds-gps´ere og det levende søkort

Fra : Finn I

Dato : 24-07-02 15:18

Rune Christiansen <larz_prime@hotmail.com> wrote:
> Mener han mon en seperat antenne og gps-modul? det koster da vist
> noget mere.
Det jeg mener er en ekstern antenne i stedet for den der er indbygget i
modulet. Og jo det giver en merpris men så er der næsten også garanti for at
der altid er forbindelse.
Men det afhænger jo igen af om det er købt som "legetøj" eller det er noget
man vil bruge.

Mvh
Finn

Fra : Finn I

Dato : 24-07-02 15:14

> [...]
> lang tid det vil tage, og endda hvad det vil koste i benzin... kan
> man ikke også få dette vist mens man køre med GPS'en på ?
Ups jo det kan da godt være - det ved jeg faktisk ikke.

> Okay, det er ikke noget jeg har været ude og se efter, så jeg var ik
> klar over der var forskel... men umiddelbart ville jeg da tro at alle
> antennerne er eksterne ?...hvor skulle den interne bygges ind ?
Det jeg mener er en ekstern antenne (i forhold til selve GPS'en) som kan
sættes helt ude forrest i forruden eller som en udvendig antenne. Den som er
indbygget i GPS'en har sikkert ikke så godt et "udsyn til stjernerne" som en
ekstern. Men det komme jo helt an på hvilken GPS model du får fat på.

Mvh
Finn

Fra : Finn I

Dato : 24-07-02 16:41

> [...]
> lang tid det vil tage, og endda hvad det vil koste i benzin... kan
> man ikke også få dette vist mens man køre med GPS'en på ?
Nu er det undersøgt - jo det kan du og det fungere faktisk fint.

Mvh
Finn

Fra : ab

Dato : 25-07-02 10:25

Jeg har lige investeret i en GPS - (antenne-modul) - det er svært at sige,
hvad der er GPS og hvad der er antenne, for det er jo i én dims, der er på
størrelse med en 10-stks. Efter forhandlerens tekniker er der i mit tilfælde
tale om et system købt / brugt hos forsvaret, så det er nok ikke bare
udviklet som legetøj.

Min kostede også ca. kr. 1.200,- og er meget nøjagtig - kan f.eks. se
forskel på, om jeg holder antennen i højre eller venstre hånd ! - Altså se
en bevægelse på unde 1 m.

- Og det er rigtig, der kommer ikke en sød quinde-stemme og fortæller dig,
hvordan du skal køre / afstand mv. - Det er i min en mands stemme.

Min stemme og program til diverse lande hentede jeg her:

http://www.gpss.co.uk/

Har for øvrigt fortalt, at der også er mulighed for stemme i Auto-Route 2002
?

ab

Fra : Rune Christiansen

Dato : 25-07-02 11:54

"ab" <abc_ab@image.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.gpss.co.uk/
>
> Har for øvrigt fortalt, at der også er mulighed for stemme i Auto-Route

Kan man det???

Det var jeg squ ik klar over, bop bop bop jeg smutter da lige ud og købe en

Fra : Finn I

Dato : 25-07-02 12:30

ab <abc_ab@image.dk> wrote:
> Har for øvrigt fortalt, at der også er mulighed for stemme i Auto-
> Route 2002 ?

Hov! Hvordan gør man det?

Fra : Torben Helsinghof

Dato : 26-07-02 20:26

> Hov! Hvordan gør man det?

Microsoft MapPoint Europe 2002 og et Advanced GPS-plugin

AGPS http://www.techgt.com/AGPS/main.asp

Så har du pile afvisning og tale / fart km. / kompas- retning Osv.
opdateringsfrekvensen på 1 sek. istedet for 15 sek.
AutoRoute er ubrugeligt langsom tager ikke imod COM-plugins

Men MapPoint Europe 2002 med AGPS funker

M.v.h

Torben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-07-02 13:08

On Wed, 24 Jul 2002 12:22:55 +0200,
> [...]
> mig nemlig da en GPS jo normalt koster en 15 - 20.000 ... hvilket er mere
> end en bærbar computer + antenne til sammen...

Jeg vil anbefale at du køber en løs GPS (Garmin eTrex er ret billig,
koster 123 pund i England inkl. moms), da en sådan også kan bruges uden
computer, og er noget mere hårdfør.

Jeg startede med en sådan, men købte så deres håndholdte topmodel
Garmin eTrex Vista som jeg er ret glad for (316 pund inkl. moms).

Så de 15-20000 du taler om er nok for de store modeller.

Check evt. http://www.gpsw.co.uk for priser. Jeg har handlet der et par
gange, og de har nogle af de bedste priser på denne side af atlanten.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk