Sommereksem
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 23-07-02 15:01

Hejsa.

Vores Islænder har sommereksem, iår er det værere end sidste år, kan man
gøre noget og hvad?
V H Gitte

Fra : Gitte

Dato : 23-07-02 17:57

Hejsa!

Så vidt jeg ved kan man få et meget tyndt dækken at lægge på hesten - men
det kommer også an på hvor eksemen er henne - for ellers kan alm. solcreme
brugees.

Gitte

Fra : Winther

Dato : 23-07-02 23:35

"Gitte" <littlejohn@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kommer også an på hvor eksemen er henne - for ellers kan alm. solcreme

Det er rigtig at man kan få speciel dækken til sommereksem, men mine ville
æde/gnubbe den i stykker. Solcreme er til solskoldning, kan ske ved lyse
muler, og her er det godt med en solblokker. Men det og sommereksem har
absolut intet med hinanden at gøre. Sommereksem skyldes mitter. Jeg bruger
nogle brikker der hedder Auriplak. De skal hænge på grimen hele
mittesæsonen. Der ud over bruger jeg noget der hedder horsol.
http://www.sweet-itch.com/index.html Her kan i læse mere om sommereksem.
http://www.tekstotaal.com/itchinfo.html Der laves tynde dækkener som er
meget mere smarte, end de viste.

Vh. Winther

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-07-02 10:36

Hej Winther.

Tak for rådene, jeg har sat Auriplak på grimen og bestilt horsol, så nu
kæmper vi videre.
V H Gitte

Fra : Winther

Dato : 25-07-02 20:11

> [...]
> Hej Winther.
>
> Tak for rådene, jeg har sat Auriplak på grimen og bestilt horsol, så nu

Lige et PS. Brug plasstcstrips til at sætte dem fast med, alt andet holder
ikke.
Vh Winther

Fra : Iben Holst

Dato : 30-07-02 13:17

> Tak for rådene, jeg har sat Auriplak på grimen og bestilt horsol, så nu
> kæmper vi videre.

Hvad er auriplak og horsol og hvor kan det købes (til hvilke penge)??

Iben

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 30-07-02 17:20

Auriplak er købt hos den lokale korn og foderstof, er en brik som holder
fluer ec. væk. Horsol er noget creme som skal smøres på stederne som her
sommereksem, blødgør og heler, købt hos dyrlægen. Auriplak 50kr Holsol
165kr. Udover at behandle med disse to ting har jeg renset småsårene i
Denttol, et virksomt stof som er købt i Skotland, rygterne siger at det kan
købes i Tyrkiske forretninger.
Resultatet er forbløffende, han er snart hel pæn min lille hest. Så rådene
har været super, endnu engang tak til dig Winther.
V H Gitte

Fra : Winther

Dato : 31-07-02 11:39

> Resultatet er forbløffende, han er snart hel pæn min lille hest. Så rådene
> har været super, endnu engang tak til dig Winther.
> V H Gitte

Jeg havde min eksemhest udlånt til en pige som arbejder ved en dyrlæge, som
startede behandlingen. Jeg kendte heller ikke Auriplak før, det glæder mig,
at det virker så godt for din hest. Før jeg startede med det var både man og
pandelok væk, nu er pandelokken i behold, og resten ser ret fredelig ud.
Mine kan ikke komme på stald i de værste timer, så de er jo ret udsatte.

Vh. Winther

Fra : Iben Holst

Dato : 03-08-02 16:38

Mange tak!

Min hoppe er vist ikke så hårdt angrebet som I andres, men jeg kan jo lige
så godt tage det i opløbet - inden det tager overhånd ....

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 24-07-02 12:52

> Sommereksem skyldes mitter.

Kan du forklare hvordan disse mitter ser ud ??

Iben

Fra : Winther

Dato : 24-07-02 13:02

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du forklare hvordan disse mitter ser ud ??
>
> Iben

Prøv linkene i mit sidste indlæg, der var vist et billede.
Vh. Winther

Fra : Iben Holst

Dato : 24-07-02 17:18

> Prøv linkene i mit sidste indlæg, der var vist et billede.
> Vh. Winther

Ok, dem fik jeg set - men det er vel i en god forstørrelse ?!!

Jeg går ud fra, at du har set dem i levende live; kunne de godt ligne små
bitte fluer når man sådan lige ser dem med 15-20 cm afstand ??

Jeg spørger fordi min hoppe i et område på maven (på størrelse med en flad
hånd) lige foran patterne, ofte har hvad der umiddelbart ligner små bitte
fluer, som bider sig godt fast.
Jeg gennemvæder området med insektskrækker så snart jeg opdager dem og det
besvimer de heldigvis af og falder hurtigt af. Et par gange om ugen vasker
jeg det, fordi de sætter små sorte klatter over hele området, som faktisk er
lidt svære at få af. Efter vask dupper jeg det med klorhexidin fordi der af
og til er små sår.
Inden jeg begyndte at vaske det, var der nogle steder hvor der ligesom kom
små lyse ophobninger, som lignede en slags tør svamp og når jeg fjernede det
var der ingen pels under og det kunne nogle gange godt begynde at bløde lidt

Jeg har aldrig set sådan noget før og derfor tænker jeg nu, om det kunne
være mitter - lyder det sådan ??

Iben

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 27-07-02 00:10

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> fluer, som bider sig godt fast.

[snip]

> Jeg har aldrig set sådan noget før og derfor tænker jeg nu, om det kunne

Jeg har netop vret på ridelejr i en uge og redet på en hest som er slemt
angrebet af sommereksem. Jeg fik at vide at det både er mitter og kvægfluer
som forårsager eksemen. Eksemen bliver værre hvis der er varmt og fugtigt (=
flere insekter), men bedre hvis der blæser - hvis jeg husker rigtigt. Der er
også områder i Danmark, hvor hestene er mere udsat for sommereksem.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 23-07-02 20:21

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> Hejsa.
>
> Vores Islænder har sommereksem, iår er det værere end sidste år, kan man
> gøre noget og hvad?
> V H Gitte

Hej Gitte,
Er det ikke mitterne der er skyld i eksem? Hvis Ja, så er der noget om at
hestene skal på marken vist kun om natten, og holdes inde om dagen. Min
heste er ikke plaget af mitter, men jeg kan se at de opholder sig meget
omkring og på hestepærene - mitterne altså, ikke hestene - så måske kunne
det hjælpe at fjerne pærene fra marken hvis der er rigtig mange.

Mvh Liz

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 23-07-02 20:47

Hej Liz.

Jeg har behandlet min Islænder med noget fra dyrlægen, smurt ham med noget
fluerne ikke kan lide, fjerner ofte hestepærene, købt specialfoder som
skulle mindske sommereksem. Og det bliver bestemt ikke bedre.Jeg er løbet
tør for ideer, måske T-treoile er der nogen der har forslået.
V H Gitte

Fra : Liz

Dato : 23-07-02 21:26

måske T-treoile er der nogen der har forslået.
> V H Gitte

Hej Gitte,
Hvis jeg husker rigtig skal man ikke brug tea tree oil på heste, og bestemt
heller ikke på hunde. Desværre kan jeg ikke huske hvorfor
Mvh Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 27-07-02 00:07

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Hvis jeg husker rigtig skal man ikke brug tea tree oil på heste, og
bestemt
> heller ikke på hunde. Desværre kan jeg ikke huske hvorfor

Jeg har netop fået Hööks Hestesports efterår/vinterkatalog ind ad døren. Dèr
kan man købe tea tree olie til sin hest. Her er iøvrigt deres hjemmeside
(dette er ikke en reklame eller noget):

http://www.hooks.dk

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 27-07-02 09:07

Hej Trond,
Bare fordi Tea Tree Oil findes i en katalog er det ikke nødvendigvis
ensbetydende med at den er egnet til brug på heste - ikke for at være tvær
eller noget.)
Men nu at jeg ved at det ikke må bruges på hund, og DET ER 100% rigtig, så
vil jeg personlig ikke brug den på min heste. Så vidt jeg husker, og det er
længe siden at jeg læste om det, så var det noget med at olien optages i
kroppen på hunde og kan give ????forstyrelser - var det hormonforstyrelser?
Jeg tror også at artiklen var skrevet på baggrund af svenske undersøgelser.

Mvh Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 29-07-02 11:48

> Hej Trond,
> Bare fordi Tea Tree Oil findes i en katalog er det ikke nødvendigvis
> ensbetydende med at den er egnet til brug på heste - ikke for at være tvær
> eller noget.)

Bare i orden. Det var også bare en konstatering, eller måske nærmere en
undren over, hvorfor man så kunne købe tea tree olie i et hestekatalog, hvis
hesten ikke kan tåle det!?

> [...]
> længe siden at jeg læste om det, så var det noget med at olien optages i
> kroppen på hunde og kan give ????forstyrelser - var det

Hvis det er hormonforstyrrelser er det vel ikke sikkert at det påvirker en
hest, selvom en hund bliver påvirket!? Eller hvad?

> Jeg tror også at artiklen var skrevet på baggrund af svenske
undersøgelser.

Jaja... de svenskere... *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 29-07-02 21:26

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> [...]

> Hvis det er hormonforstyrrelser er det vel ikke sikkert at det påvirker en
> hest, selvom en hund bliver påvirket!? Eller hvad?

Hej igen,
Jeg har siden fået at vide, at det er hundens nervesystem som bliver
påvirket - fra en der også har læste artiklen i sin tid. Så måske skulle
det undersøges nærmere alligevel med hensyn til heste?

Mvh Liz

Fra : Heidi Falch

Dato : 24-07-02 08:31

Hej,

>Vores Islænder har sommereksem, iår
>er det værere end sidste år, kan man
>gøre noget og hvad?

Der er vist en kur imod sommereksem, som hedder (jeg er ikke sikker
på stavmåden) ötizon - det skulle være helt eminent - men også dyrt.
Mener jeg har hørt noget om 2500 - 3000 for en kur. Tidskrævende er
det også. Hesten skal den første uge smøres i dette her 3 gange
dagligt, ugen efter 2 gange, 3. uge 1 gang.

Du kan også se, om ikke det kan hjælpe kun at holde hestene på græs
ml. 10 og 17 - det har jeg en bekendt, der har måttet gøre med sin
eksemhest. Mitterne er nemlig mest aktive ved daggry og når solen er
ved at gå ned (er det egt. det, der hedder tusmørke?

--
Knus,

Trolden