Trådløst netværk
Fra : Rune Sørensen

Dato : 23-07-02 12:37

Hey

Jeg skal opsætte et trådløst netværk mellem to computere... Er det så
nødvendigt at have en "switch" eller er det nok med bare to netværkskort med
trådløs support?

Er det egentlig stabilt nok at have trådløst netværk? Kan jeg risikere at
mus/keyboard/trådløse høretelefoner/radio osv vil indvirke på netværkets
ydeevne??

Vh
Rune

Fra : ZipZap

Dato : 23-07-02 14:21

> Jeg skal opsætte et trådløst netværk mellem to computere... Er det så
> nødvendigt at have en "switch" eller er det nok med bare to netværkskort
med
> trådløs support?

Du skal have et Access Point hvor de trådløse computere 'mødes' det er deres
HUB/Switch.

> Er det egentlig stabilt nok at have trådløst netværk? Kan jeg risikere at
> mus/keyboard/trådløse høretelefoner/radio osv vil indvirke på netværkets
> ydeevne??

Næppe, da netværket ligger i GHz båndet.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-07-02 15:27

"Rune Sørensen" <skumpose2000@hotmail.com> wrote in

> Hey
>
> Jeg skal opsætte et trådløst netværk mellem to computere... Er det
> så nødvendigt at have en "switch" eller er det nok med bare to
> netværkskort med trådløs support?

Pas, men der er et af de danske PC-blade der i denne måned (Juli) har
en større artikel angående opsætning af et trådløst netværk. Det er
ikke Alt om Data, eller PCWorld (dem har jeg nemlig herhjemme) - jeg
mener det hedder noget med PCPlanet eller lignende - stod lige og
kiggede på det den anden dag, da jeg også har gået med tanker om at
sætte et trådløst netværk op herhjemme.

> Er det egentlig stabilt nok at have trådløst netværk? Kan jeg
> risikere at mus/keyboard/trådløse høretelefoner/radio osv vil
> indvirke på netværkets ydeevne??

Ja det er stabilt. Nej, frekvenserne der sendes på ligger langt fra
ovenstående så der vil ikke være konflikter.

Flemming

Fra : Nick

Dato : 24-07-02 08:37

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse
> "Rune Sørensen" <skumpose2000@hotmail.com> wrote in

Ja, dav.

Du kan køre peer-to-peer mellem 2 clients. Ingen problemer i det. Et AP
eller et EP eller en Bridge er ikke nødvendigt.
Klienterne skal bare sættes op til 802.11 Ad Hoc (og ikke Infrastructure
som er det normale nor man bruger AP eller EP).

Det kommer fuldstændig an på omgivelserne. Én ting er line-of-sight, en
anden er det reflekterende miljø. Hvis du tænker på et alm. parcelhus, er
det ret sandsynligt, at du vil få en radioforbindelse der er god nok,
sikkert 5.5 Mbit på tværs af hytten.

> Ja det er stabilt. Nej, frekvenserne der sendes på ligger langt fra
> ovenstående så der vil ikke være konflikter.

Direkte vrøvl.

Jeg har flere forskellige enheder liggende, der sender på det licensfrie 2.4
GHz bånd. Og hvis du slår op i Conrads katalog, kan du finde endnu flere
ting. Og jo flere enheder der sender på samme frekvensbånd, jo mere
"interferens" bliver der på signalet mellem de 2 klienter.

Hvis man skal sikre sig mod den slags, skal man vælge WiFi der kører på 5
GHz båndet. Og så glemme at Telestyrelsen ikke kan lide EU lovgivning...

/Nick

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-02 11:27

"Nick" <nicklas_keller@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Hvis man skal sikre sig mod den slags, skal man vælge WiFi der
> kører på 5 GHz båndet. Og så glemme at Telestyrelsen ikke kan lide

Jeps, sorry jeg blandede lige 802.11 sammen med noget andet trådløst
netforbindelse der blev testet på universitetet af en af mine
kammerater i forbindelse med hans speciale - jeg ved ikke helt hvilken
standard (hvis nogen) de brugte. Ok frekvenserne ligger ikke langt fra
alt andet - men det system de testede med havde i hvert fald ingen
indflydelse på hverken FM modtagelse eller diverse trådløse mus,
tastaturer og senheiser hovedtelefoner i laboratoriet. Om de så har det
ude i den "virkelige" verden man hører så meget om mens man går i
laboratoriet ved jeg ikke med sikkerhed.
Om der var andre ting, såsom folks pacemakere o.l. der fik problemer
melder historien intet om

Flemming

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-07-02 13:03

On Tue, 23 Jul 2002 13:37:12 +0200,
> [...]
> nødvendigt at have en "switch" eller er det nok med bare to netværkskort med

2 netkort, og du kan køre 2Mbit i ad-hoc mode. Hvis den ene kasse er
kører *BSD eller Linux kan den lege Access Point (AP), og du kan køre
11 Mbit. Du kan dog kun udnytte ca. 50% af båndbredden på 802.11b.

CIsco udstyr kan angiveligt presse over 600 kbyte/sek igennem, min
Apple iBook mod et 3COM AP kan køre omkring 586kbyte/sek, og med
skod AP'er under 2000 kr (samme som mit 3COM med indbygget router)
skal man være glad for at komme ret meget over 500 kbyte/sek.

Og rigtigt skod udstyr smider meget hastighed ved kryptering.

> Er det egentlig stabilt nok at have trådløst netværk? Kan jeg risikere at
> mus/keyboard/trådløse høretelefoner/radio osv vil indvirke på netværkets
> ydeevne??

Det meste trådløse udstyr kører på 2.5GHz som din mikroovn og 802.11b.
Hvis du har meget af dette, så vent til 802.11a bliver godkendt i
Europa, da det kører 5GHz til mere end de dobbelte penge.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk