mat glasfiber
Fra : MORTEN ANDERSEN

Dato : 23-07-02 11:59

Jeg har en Luna 26 motorbåd. Overbygningen er i brunt glasfiber, men står
lige nu og ser meget kedeligt ud, har ligesom et gråligt/hvidt skær over
sig. Jeg har prøvet at polere det op, hvilket gjorde at det i kort tid så
ret pænt ud, men efter kort tid står det igen mat.

Er der nogen derude der har et godt råd til hvad jeg skal gøre for at få det
til at se pænt ud ?

Venlig hilsen
Morten Andersen

mortenogmarianne@12move.dk

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 23-07-02 14:46

Vask den først grundigt med flydende Ajax, og derefter med en citronsyre
opløsning (så man fjerner den gamle voks & polish) - en dåse fra Matas
holder til ca. 20 liter vand.

Det er ikke sikkert at du kan komme helt af med det hvidlige skær, men her
er noget der virker:

Giv den en omgang med Dantec Gelcoatrens (den beige-farvet der lugter af
bananer - den indeholder ikke slibemidler som kan i sidst ende slide
gelcoaten igennem) og derefter Hempels Custom Marine Polish, to gange med en
uges mellemrum. Det kan hjælpe med en excentersliber med en polerskive på,
men pas på varmeudviklingen.

Pas endelig på med Boat Rubbing og andet der indeholder slibemidler.
Gelcoaten ved kanter kan være meget tynd.

Vent en uge og giv den shampoo, så burde den forblive blank.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-07-02 15:47

"Rasmus Hayseed" <mickey@mouse.com> skrev i en meddelelse
> Vask den først grundigt med flydende Ajax, og derefter med en citronsyre

Aldrig **salmiak** eller klor på glasfiber!

Brug almindelig grundrens eller lignende, men ikke noget med salmiak, det
ødelægger polyesteren...

Og så masser af hempels marine polish og dertil hørende knofedt. To gange er
desværre ikke nok, hvis det er så slemt, som du beskriver.

Claus

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 24-07-02 00:09

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> "Rasmus Hayseed" <mickey@mouse.com> skrev i en meddelelse
>
> Aldrig **salmiak** eller klor på glasfiber!

Der er IKKE salmiak i flydende Ajax, og heller ikke klor. Og citronsyre
indeholder hverken den ene eller det andet, som du sikkert ved.

> Og så masser af hempels marine polish og dertil hørende knofedt. To gange
er
> desværre ikke nok, hvis det er så slemt, som du beskriver.

Custom Marine Polish er ikke er rengøringsmiddel, men en polish. Dantec
Gelcoatrens er meget effektiv - spørg Klokkeren hvilken virkning det havde
på hans falmet mørkeblå gelcoat.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-02 02:18

"Rasmus Hayseed" <mickey@mouse.com> skrev

> Der er IKKE salmiak i flydende Ajax, og heller ikke klor. Og citronsyre
> indeholder hverken den ene eller det andet, som du sikkert ved.

Næh, det har du ganske ret i. Det var der godt nok i gamle dage, da Ajax
gjorde rent som en hvid tornado...

I dag er det tilsyneladende bare parfume...

Claus