Maxtor 160 GB ses ikke i win98....HJÆLP
Fra : Thomas Søgaard

Dato : 23-07-02 00:01

Jeg har netop købt en Maxtor 160 GB harddisk, men min computer vil kun
genkende de 32. Da min BIOS altså ikke er ny nok, købte jeg et ATA 133 PCI
Controllercard. Nu vil computeren (win98SE) genkende 64 GB.
Når controlleren loades under opstart (DOS) ses de 152 GB, men I win98 vil
FDISK kun se de 64 GB. Jeg har prøvet Partition Magic 5.0 & 7.0, men det er
det samme...Har også prøvet en FDISK update (dansk version), men det virkede
tilsyneladende heller ikke. Når jeg vælger egenskaber I win98 på
controllerkortet kan den godt se de 160 GB..men ikke I nogle
partitionsprogrammer.

Jeg er nået frem til at det er et software (Win98SE) problem ! Er den eneste
løsning at installere Win XP ?

Er der nogle derude der har en harddisk i denne størrelse der kan "ses" i
windows (Win98SE) styresystem ? I så fald...lad mig høre fidusen :)

Enhver hjælp er MEGET værdsat !

Vh Thomas

Fra : -=Madsen=-

Dato : 23-07-02 00:31

Brug en Fdisk fra windows ME start diskete, den understøtter størrer
harddiske end win98 SE

Fra : Esben

Dato : 23-07-02 00:41

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse
> Brug en Fdisk fra windows ME start diskete, den understøtter størrer
> harddiske end win98 SE

Hvor store harddiske understøtter win98se da? Jeg troede de satte
grænsen til 200TB eller sådan noget da de indførte fat32.

--
Esben

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 23-07-02 12:28

> Hvor store harddiske understøtter win98se da? Jeg troede de satte
> grænsen til 200TB eller sådan noget da de indførte fat32.

Jeg tror faktisk at det er omkring de 64GB det stopper ved.... men NT 2000
og XP de kan klare MEGET store diske...

Fra : LarsS

Dato : 23-07-02 15:51

"Peter Sepstrup" <sepstrup@privat.dk> wrote in message

> Jeg tror faktisk at det er omkring de 64GB det stopper ved.... men NT 2000
> og XP de kan klare MEGET store diske...

Næeh, med FAT32-filsystem kan win98, ME og XP alle benytte
diske op til 2Tb (2 terabytes):
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;[LN];Q154997
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310525
bemærk: "Windows 2000 only supports FAT32 partitions up to
a size of 32 GB"

/LarsS

Fra : -=Madsen=-

Dato : 23-07-02 17:42

<--------------------------->

> [...]
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310525
> bemærk: "Windows 2000 only supports FAT32 partitions up to
<---------------------------->

Så er det da lidt underligt min win2000 køre med 80 GB. FAT32 diske uden
problemer

Fra : Aphex

Dato : 23-07-02 18:04

"-=Madsen=-" wrote in message news:ahk0tq$9q5$1@news.cybercity.dk...

> Så er det da lidt underligt min win2000 køre med 80 GB. FAT32
> diske uden problemer

Windows 2000 kan sagtens køre med FAT32 diske større end 32GB.
Sagen er den at Windows 2000 ikke kan oprette partitioner større
end 32GB:

"You cannot format a volume larger than 32 GB in size using the
FAT32 file system in Windows 2000. The Windows 2000 FastFAT driver
can mount and support volumes larger than 32 GB that use the FAT32
file system (subject to the other limits), but you cannot create
one using the Format tool. This behavior is by design. If you need
to create a volume larger than 32 GB, use the NTFS file system
instead. "

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;[LN];Q184006

--
Jesper

Fra : LarsS

Dato : 23-07-02 15:51

Thomas Søgaard wrote in message

> [...]
> Controllercard. Nu vil computeren (win98SE) genkende 64 GB. [cut]
> ...Har også prøvet en FDISK update (dansk version), men det virkede

Det lyder ellers som et FDisk update problem? Se:
"Fdisk Does Not Recognize Full Size of Disks Larger than 64 GB"
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044
med (bl.a.) engelsk og dansk download.

/LarsS