Oplader til akkumulator
Fra : Fly

Dato : 22-07-02 17:40

Hejsa!

Jeg har i min båd en akkumulator på 12V 60Ah

Jeg har et forholdsvist lille forbrug = 30-40W til lanterner og lidt
derudover til elektronikgrej (radio, GPS m.m.). Grunden til det store
batteri er for at holde spændingen oppe så længe som muligt - f.eks. hvis
jeg sejler afsted en uge. Der skal altså ikke bruges strøm til at trække en
stor dieselmotor igang

Indtil nu har jeg brugt en meget billig lader. Nu vil jeg gerne have købt
eller lavet en lader, som kan være tilkoblet døgnets 24 timer, og når jeg
skal ud at sejle frakobler jeg landstrømmen, og dermed ved jeg at batteriet
er helt opladet (og ikke kogt tør o.s.v.)

Bådudstyrsbutikkerne tager jo snildt 3000-4000 for sådanne ladere, men dér
er jeg for nærig. Den absolut billigste "intelligente" lader jeg har fundet
er denne: http://www.topdane.dk/andenelektronik.htm som jeg ikke har data på
udover det som står på hjemmesiden. Den har tidligere været omtalt her i
gruppen, men konklusionen var vist lidt svævende.

Jeg har blot brug for en lader, som selv kobler fra, når batteriet er ladet
op, og engang imellem "snuser" om batteriet trænger til et lille skud. Jeg
har ikke nogle krav om hvor hurtigt batteriet skal kunne lades op, men med
min nuværende 3-4A lader går det fint (bortset fra at jeg selv skal koble
den fra...). Oftest har laderen 4-5 hverdage til at lade batteriet op, inden
det igen bliver weekend og båden skal på tur...

Hvad gør alle I andre (som ikke bruger en masse penge på dyre ladere)

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-07-02 17:42

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad gør alle I andre (som ikke bruger en masse penge på dyre ladere)

Jeg lader min 5.7 liters V8 lade begge mine 70 Ah marinebatterier op....når
jeg sejler....

Hr. Bjørn

Fra : Fly

Dato : 22-07-02 18:10

He-he

Så vil jeg da bare spydigt "svare igen" og spørge:
Kalder du det at sejle? )

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-07-02 18:29

> He-he
>
> Så vil jeg da bare spydigt "svare igen" og spørge:
> Kalder du det at sejle? )

Den der ager (sejler) med stude (hk).....kommer også frem....

Hr. Bjørn

Fra : Ole

Dato : 22-07-02 18:35

Da min Tystor 10 brændte af for 2. gang (fugt), købte jeg en Einhell AFEN 10
fra Harald Nyborg, 249 kr på tilbud, den giver ikke den samme strøm, men
holder spændingen fast på en værdi der ikke overlader batteriet. Batteriet
bliver aldrig ladet helt op, til gengæld kan laderen stå tilsluttet meget
længe (kontroller syrestanden af og til). En bekendt har haft sådan en lader
tilsluttet i 2 år uden problemer og kun efterfyldt med vand en gang imellem.
Ps. et batteri der aflades 30 % kan tåle 3000 opladninger, aflades det 50%
kan det kun tåle 300. (Kilde Lyac)

/Ole

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 22-07-02 19:17

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> wrote in message
> Hejsa!

-- snip --

> Hvad gør alle I andre (som ikke bruger en masse penge på dyre ladere)

Dacon laver en lille tre-trins lader der ikke koster mere end 1500,- som nok
opfylder dit behov.

http://www.baadservice.dk/ - klik på batterioplader i menuen (siden er
tudegrim!)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-02 21:41

Hvis du er lidt kvik har de et mindre restlager af 5 amp typen (der udgår).
Dem kan du få til halv pris. Har netop selv købt en til 495 kr. Jeg har
samme beskedne behov som du.

Jeg har ikke monteret den i båden endnu, men den har de sidste 10 dage (i
døgndrift !) holdt min 4 amp. kølebox kørende med kolde øller på en
campingtur. - og på campingpladser er strømmen fuldstændigt som i havne: op
og ned og bølge og pist væk og så retur igen. Jeg betragter laderen som have
bestået "burn-in" testen.

/Bjarke

Fra : Fly

Dato : 22-07-02 21:58

"Bjarke Christensen" skrev:
[...]

Hej Bjarke!

Hvilken lader har du købt til 495,- og hvorhenne?
Lyder interessant!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-02 23:06

Den af Rasmus omtalte Dacon ude fra Lynettens bådshop. Den er ikke på
web'en, da det er nogle overskudsvare han skal af med.

Bjarke

Fra : @ndersson

Dato : 22-07-02 20:52

klip

> [...]

> udover det som står på hjemmesiden. Den har tidligere været omtalt her i
> gruppen, men konklusionen var vist lidt svævende.

Ja. Den har været omtalt tidligere og dengang var tråden også lang... Jeg
skrev en e-mail til topdane og fik et udmærket svar.. noget med hvor lavt
input i volt den kunne tåle og svaret var sådan at jeg er sikker på at når
jeg engang skal have ny lader så køber jeg da den.. og ja den
vedligeholder-lader eller hvad det nu hedder..

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk

Fra : Fly

Dato : 22-07-02 21:28

(sakse-sakse)
Jeg skrev en e-mail til topdane og fik et udmærket svar.. noget med hvor
lavt
input i volt den kunne tåle og svaret var(sakse-sakse)

Hilsen Andy 2630

----------------------------
Hej Andy!

Hvis du har den mail, må du da meget gerne smide den her i gruppen eller
også sende den direkte til mig - jeg ved nemlig ikke helt, hvad jeg skal
spørge om, for ellers kunne jeg jo bare selv skrive til Topdane

Fra : @ndersson

Dato : 23-07-02 10:13

> [...]
>
> --
> Peter Fly
> (Please move the monkey from my address)

desværre så er mailen slettet. men skriv efter nogle tekniske informationer.
og om den kan være tilsluttet dit batteri året rundt..

Fra : JJC

Dato : 23-07-02 08:02

Jeg har i adskillige år anvendt en lille 5A plast indstøbt vandtæt lader.
Den har 3 dioder, lader, fuld ladet og fejltilsluttet. Den er lille og
kompakt og kan således tages med hjem og tilsluttes

batterierne om vinteren. Den sælges under flere navne men Koling
Marinecenter http://www.koldingmarine.dk/ sælger den under navnet Exide til
695. Søg på 565105.

--
Jan Buchholdt, Impala 27
http://www.impalaklub.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-07-02 00:05

Jeg har valgt en Tystor 1210. som er en IUIU lader, der lader batteriet
fuldt op, og efterfølgende "motionere" batteriet. og så virker den også
strøm backup når man er i havn.
Læs mere på kjoeller.com prisen er ca. 1900kr. Strøm er en videnskab for sig
selv, dine 60Amp er målt over 20 timer, og må kun aflades med 30%, så kan du
regne lidt på dine forbrugere, og hovr lang tid du kan køre med dem.