hjælp! Opstarts problemer
Fra : Frausing

Dato : 22-07-02 16:58

Hej

Jeg har lidt problemer med en computer jeg skal lave for min svoger.

Den vil ikke starte op, den stopper ved
Verifying DMI pool data ..........

men inden det skriver den
Suggested SDRAM CAS latency time "2"

Hvad kan være problemet?

På forhånd tak

Heinrich

Fra : Noller

Dato : 22-07-02 16:34

Kunne være at der var ændret noget i Bios.
Cas latency time findes der et sted og kan du ikke finde det
kan du prøve at sætte alt til Default i Bios og så se om du kan
så kan starte den.

Noller.

Fra : Frausing

Dato : 22-07-02 20:58

Det har jeg prøvet men det virkede ikke
Men hvis computerne har været tændt i ca. 10 min så kan den starte efter
flere reset's
det virker som om den skal være varm

Hvad betyder Cas latency time?

Mvh Heinrich

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-07-02 20:27

"Frausing" skrev:

> Hvad betyder Cas latency time?

Det er en slags pausetid for CPU'ens tilgang til din RAM.

Jo langsommere hans RAM - og resten af systemet - er desto større skal
tallet være.

Men hvis du insisterer, så er der en meget teknisk forklaring her:
http://www.corsairmicro.com/main/trg-cas.html

Du kan finde indstillingen i bios (hos mig er den under advanced -> chip
configuration). Siden hans bios foreslår 2 så prøv det tal først, og virker
det ikke så prøv med 3.

Mvh, Lars

Fra : Ian Thomsen

Dato : 22-07-02 22:18

hva er det for et motherbord?? hvis det er et Asus så prøv og opdater
bios'en har nogle gange set de har problem med xp processor

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 22-07-02 22:43

Frausing wrote:
> Det har jeg prøvet men det virkede ikke
> Men hvis computerne har været tændt i ca. 10 min så kan den starte efter
> flere reset's
> det virker som om den skal være varm

Det tyder på en dårlig PSU (strømforsyning).
Hvad for noget hardware sidder der i PC'en?

Fra : Frausing

Dato : 22-07-02 23:07

Jeg har taget mine egen RAM og nu er fejlen med ram'en væk så det må være
ram fejl ;-(

Men det tager stadig ca. 10 min. at starte computeren når den er kold

på Bundkortet står det Acorp 6VIA/ZX85 Ver. 1.8
det er et socket 370 tror jeg nok der er en 600 Mhz cpu på
I Bios'en står der
BIOS AWARD MODULAR BIOS V. 4.51PG

I opstart står der
6VIA85P

10/13/1999-693-596-SMC-2A6LGX3EC-00

Håber der er en som har en ide

Heinrich

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 22-07-02 23:39

Frausing wrote:

> Men det tager stadig ca. 10 min. at starte computeren når den er kold

Hvis det er en gammel PSU, så tror jeg den er ved at stå af.

Fra : Frausing

Dato : 22-07-02 23:48

Hvordan kan jeg måle det?

Heinrich

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 23-07-02 00:28

Frausing wrote:
> Hvordan kan jeg måle det?

Smut ind i bios når du kan og se hvordan de enkelte spændinger ligger.