mere postfix.
Fra : Klaus Rene Hansen

Dato : 22-07-02 11:30

jeg har fundet ud af at min fine upsætning failer med hensyn til *alias så
jeg ville lige høre om der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har alt "bruger/domain" info i mysql og har denne tabel

CREATE TABLE remote_aliases (
alias varchar(255) NOT NULL default '',
rcpt varchar(255) default NULL,
PRIMARY KEY (alias)
) TYPE=MyISAM;

INSERT INTO remote_aliases VALUES ('<SNABEL A>sconk.dk', 'sconk<SNABEL
A>sconk.dk');
som bruges af virtual_maps = mysql:/etc/postfix/remote_aliases.cf der inde
holder
table = remote_aliases
select_field = rcpt
where_field = alias

og det virker også meget godt så længe jeg kun har en bruger sconk<SNABEL
A>sconk.dk men hvis jeg laver en test<....>sconk.dk får sconk<...>sconk.dk
test´s mail.

Er der nogen der kan hjælpe med det?

Klaus (der prøver og sende fra outlook på arbejdet)

Fra : Henrik Larsson

Dato : 22-07-02 11:52

> Er der nogen der kan hjælpe med det?

Opret test<snabela>sconk.dk -> test<snabela>sconk.dk i remote_aliases.

Mvh Henrik

Fra : Jesper FA

Dato : 22-07-02 12:12

Du har fulgt http://kummefryser.dk/HOWTO/mail/postfix_mysql.html?

> og det virker også meget godt så længe jeg kun har en bruger sconk<SNABEL
> test´s mail.

Har en bruger.. der mener du i virtual_mailbox_map?
Problemet er at virtual_maps bliver undersøgt først og hvis brugeren ikke
findes der prøver den med @<<domæne>>.dk, som den så finder og derefter
kigger den i virtual_mailbox_maps for at finde mailboxen.
En løsning kan være at man i virtual_maps for alle bruger laver et map til
sig selv. Dvs. test->test og sconk->sconk. Når den finder sådanne et loop
får den videre til virtual_mailbox_maps.

Alternativt kan man bruge den nye snapshot .20020718, som øjensynligt skulle
fixe det problem, jeg har dog ikke fået det teste endnu.

--
Jesper
12:42pm up 22:20, 2 users, load average: 0.07, 0.07, 0.01

Fra : Henrik Larsson

Dato : 22-07-02 12:33

> Alternativt kan man bruge den nye snapshot .20020718, som øjensynligt
skulle
> fixe det problem, jeg har dog ikke fået det teste endnu.

Sådan som jeg forstår det betyder det at du kan lave catch-all i
mailbox_maps.
Problemet hvis du benytter virtual_maps er der vist stadig.

Mvh Henrik

Fra : Jesper FA

Dato : 22-07-02 13:13

Henrik Larsson wrote:

> Sådan som jeg forstår det betyder det at du kan lave catch-all i
> mailbox_maps.
> Problemet hvis du benytter virtual_maps er der vist stadig.

Sådanne læser jeg det ikke..

- The Postfix virtual delivery agent supports catch-all entries
(@domain.tld) in lookup tables. These match users that do not
have a specific user@domain.tld entry. see VIRTUAL_README and
man 8 virtual.

--
Jesper
2:09pm up 23:48, 2 users, load average: 3.80, 2.90, 1.38

Fra : Henrik Larsson

Dato : 22-07-02 13:30

> Sådanne læser jeg det ikke..
>
> - The Postfix virtual delivery agent supports catch-all entries
> [...]

Her kommer min argumentation, jeg vil meget gerne høre hvorfor du forstår
det anderledes.

Virtual delivery agent er virtual_mailbox_maps.
De nye er at man i sit virtual_maibox_maps parameter kan specificere
mailboxe med catch-all.

Virtual_map, som der bliver forespurgt, er ikke en del af virtual delivery
agent men istedet en parameter der videresender mail. Denne kan benyttes til
at sende mail til lokale brugere for virtuelle domæner, ikke til virtuelle
brugere som virtual delivery agenten.

Fra sample-virtual.cf
-- cut
# The virtual_maps parameter specifies optional lookup tables to
# redirect specific addresses or even complete domains to another
# address. This is typically used to implement virtual domain support.
-- cut

Problemet opstår hvis man blander disse.

Mvh Henrik

Fra : Jesper FA

Dato : 22-07-02 15:37

Henrik Larsson wrote:

> [...]
>
> Virtual delivery agent er virtual_mailbox_maps.
> De nye er at man i sit virtual_maibox_maps parameter kan specificere

Ja.

> [...]
> til at sende mail til lokale brugere for virtuelle domæner, ikke til
> virtuelle brugere som virtual delivery agenten.

Hmm.. han forklarer han bruger virtual_maps, men som jeg læser det ønsker
han at lave en catch all mailbox. Det er det jeg svarer på.

> [...]
> -- cut
>
> Problemet opstår hvis man blander disse.

Hmm.. så længe man ikke laver en catch all i virtual_maps burde det vel
virke som ønsket? Man kan lave forwards e.l. i sit virtual_maps og hvis
ikke det rammer der ryger det vel videre til virtual delivery agent som
evt. så bruger den nye catch all i virtual_mailbox_maps.
Så som jeg ser det virker det nu som det brude.
Det eneste er så hvis man ønsker at forwarde denne catch all så skal man
stadig lave det i virtual_maps.. og det bruger jeg sådanne set, så denne
nye feature kan jeg ikke bruge.

--
Jesper
4:08pm up 1 day, 1:46, 2 users, load average: 0.08, 0.89, 1.05

Fra : Henrik Larsson

Dato : 22-07-02 15:47

> Hmm.. så længe man ikke laver en catch all i virtual_maps burde det vel
> virke som ønsket?

Det er jo netop det han gør

Fra : Henrik Larsson

Dato : 22-07-02 15:47

"Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> wrote in message

> Det er jo netop det han gør

INSERT INTO remote_aliases VALUES ('<SNABEL A>sconk.dk', 'sconk<SNABEL
A>sconk.dk');

Mvh Henrik

Fra : Jesper FA

Dato : 22-07-02 17:14

Henrik Larsson wrote:

> INSERT INTO remote_aliases VALUES ('<SNABEL A>sconk.dk', 'sconk<SNABEL

Men ikke nødvendigvist det han faktisk ønskede at gøre.
Jeg beskrev også først en løsning der virker sammen med dette og nævnte så
bare at der i snapshot var en anden mulighed.

--
Jesper
6:12pm up 1 day, 3:51, 2 users, load average: 0.12, 0.15, 0.28

Fra : Henrik Larsson

Dato : 22-07-02 17:26

> Men ikke nødvendigvist det han faktisk ønskede at gøre.
> Jeg beskrev også først en løsning der virker sammen med dette og nævnte så
> bare at der i snapshot var en anden mulighed.

Du beskriver at han skal benytte et link i virtual_maps og bagefter skriver
du:
-- cut
Alternativt kan man bruge den nye snapshot .20020718, som øjensynligt skulle
fixe det problem, jeg har dog ikke fået det teste endnu.
-- cut

Det fixer jo netop ikke noget mht. virtual_maps!

Mvh Henrik

Fra : Jesper FA

Dato : 22-07-02 19:43

Henrik Larsson wrote:

> Du beskriver at han skal benytte et link i virtual_maps og bagefter
> skriver du:

Jeg skriver først:
----
[...]
og det er vel stadig rigtigt.

> [...]
> -- cut
>
> Det fixer jo netop ikke noget mht. virtual_maps!

Jeg skrev øjensynligt og at jeg ikke have testet det endnu, fordi jeg bare
havde bemærket i en postfix-announce at der stod noget med virtual og catch
all.
Men nej ikke 100%, det kan bruges i nogle situationer. Fx. læste jeg den
første posting som at han ønskede at lave 2 mailboxe, en til test@... og en
catch all.. og stadig uden at have testet det, vil jeg da mene at denne nye
feature kan klare dette lidt lettere. Derfor nævnte jeg det, så han havde
mulighed for at se på det, hvis han ikke var klar over denne nye feature.

Vi mener nok det samme, men vi har bare set på det lidt forskelligt.

--
Jesper
6:53pm up 1 day, 4:31, 2 users, load average: 0.12, 0.07, 0.09

Fra : Klaus Rene Hansen

Dato : 22-07-02 17:22

> Men ikke nødvendigvist det han faktisk ønskede at gøre. Jeg beskrev også
> først en løsning der virker sammen med dette og nævnte så bare at der i
> snapshot var en anden mulighed.
Jeg har prøvet henriks måde og den virker men syntes det er lidt dumt og
skulle oprette "brugere" i to tabeller så jeg er lidt i tvivl om jeg skal
lave det om ?

Klaus

Fra : Henrik Larsson

Dato : 22-07-02 17:28

> Jeg har prøvet henriks måde og den virker men syntes det er lidt dumt > og
skulle oprette "brugere" i to tabeller så jeg er lidt i tvivl om jeg skal
> lave det om ?

Jeg syntes du skal leve med det.

Forestil dig at du opretter mailboxe seperat og links til mailboxe seperat.

Dette giver den mest fleksible løsning da du herved kan linke flere adresser
til samme mailbox.

Dette giver samtidig mulighed for at videresende mail både til en mailbox og
en anden modtager fordi du i virtual_maps kan indsætte flere rcpt's på et
alias.

Mvh Henrik

Fra : Klaus Rene Hansen

Dato : 22-07-02 17:48

On Mon, 22 Jul 2002 18:28:25 +0200, Henrik Larsson wrote:

> Jeg syntes du skal leve med det.
okay

Klaus