On-the-fly-manipulering af gif
Fra : Henrik Oddershede

Dato : 22-07-02 10:46

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-07-02 11:34

On Mon, 22 Jul 2002 11:45:39 +0200, Henrik Oddershede wrote:

> Hvis jeg ønsker at udføre subject, hvad gør jeg så i dag, hvor gd ikke
> understøtter gif?

Du kan godt få en GD udgave, hvor både GIF, JPEG og PNG er understøttede.
Hvilken arkitektur kører du PHP på?

Hvad er det, du ønsker at gøre med GIF'erne?

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 22-07-02 11:48

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 22-07-02 20:36

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Henrik Oddershede
<henrik@cs.auc.dk> mumbled in
> Jeg ønsker at resize.

Til hvilket formål? Hvordan ser det ud du skal resize?

HTML og brugerens browser kan resize ved bare at specificere bredden
og højden, men resultatet kan blive ret forfærdeligt - specielt hvis
forholdet mellem bredde og højde ikke passer med det oprindelige
billede!

MEN hvis du f.eks. skal lave en ensfarvet søjle eller firkant i
forskellige størrelse er det helt klart løsningen, da du bare skal
lave en meget lille billedfil med farven og skalere den i HTLM
til den størrelse du vil ha'!

PS: Du skal lige huske, at medmindre du er dygtig og programmerer
det rigtigt med brug af HTTP-headere, m.m., at brugernes browser
aldrig har set dine PHP-genererede billeder før og derfor vil
hente billederne igen og igen selvom det er de samme billeder din
PHP-kode genererer!

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-07-02 22:02

On Mon, 22 Jul 2002 12:47:53 +0200, Henrik Oddershede wrote:

> troels> Hvad er det, du ønsker at gøre med GIF'erne?
>
> Jeg ønsker at resize.

OK. Der er forskellige eksterne softwarepakker, som du kan bruge til at
resize'e med (resizing er en ret simpel operation), men det er i sagens
natur svært at vide hvad din udbyder har liggende af software på maskinen.

Prøv følgende kode:
<?php

$tests=array(
   '/usr/X11R6/bin/convert'=>
      'http://www.imagemagick.org/',
   '/usr/bin/giftopnm'=>
      'http://download.sourceforge.net/netpbm/'
);

$found=false;

foreach($tests as $prog=>$url) {
   if(is_executable($prog)) {
      print "<br>$prog is an option - see $url";
      $found=true;
   }
}

if (!$found) {
   print "<p>Didn't find any suitable conversion tools.</p>";
}

?>

Hvis den finder et brugbart program, så undersøg, hvordan programmet
anvendes, og kald det fra din kode som et eksternt program. Pas på med at
sende udefrakommende data ind i en kommando: Kig din kode igennem og
overvej, om slemme brugere vil kunne udnytte din kode til at indskyde
valgfri kommandoer; brug fx. PHP's escapeshellarg til at neutralisere
udefra kommende data før du benytter det i din kode. Dette kunne fx. være
tilfældet, hvis brugere har mulighed for at angive en valgfri
skaleringsfaktor som del af et web-interfjæs.

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-07-02 22:28

On Mon, 22 Jul 2002 23:02:09 +0200, Troels Arvin wrote:

>    '/usr/X11R6/bin/convert'=>
>       'http://www.imagemagick.org/',

Hvis den siger, at du kan eksekvere "convert", så har du ImageMagick
pakken installeret på serveren. - Og så er der en artikel, der måske vil
være interessant:
http://www.phpbuilder.com/columns/michael20020712.php3?print_mode=1

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-07-02 23:05

On Mon, 22 Jul 2002 23:27:57 +0200, Troels Arvin <troels@arvin.dk>
wrote:

>Hvis den siger, at du kan eksekvere "convert", så har du ImageMagick
>pakken installeret på serveren.

... den kan dog ligge en del andre steder. På min debian-server har jeg
ingen filer i /usr/X11R6/bin/ , omend /usr/bin/convert findes. På min
gamle redhat-server ligger den, hvor du nævner det.

>- Og så er der en artikel, der måske vil
>være interessant:
>http://www.phpbuilder.com/columns/michael20020712.php3?print_mode=1

Denne del af tråden bliver nok ret teoretisk, i forhold til at den
oprindelige spørger blot er kunde hos et webhotel. Men ImageMagick
findes også i PEAR nu:
http://pear.php.net/package-info.php?pacid=76
.... omend den er i alpha.

Men det kunne være et passende tilbud for udbyderen, der stadigvæk
foretrækker at køre i Safe Mode.

Jeg ved dog ikke om der skulle være nogen problemer i øvrigt ved blot
at smide bl.a. convert i SafeMode-cmd-kataloget.
--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-07-02 22:10

<henrik@cs.auc.dk> wrote:

>Min udbyder, netsite.dk, kører en apache-1.3.26 med php-4.2.1 på en Linux.
>GD findes i ver. 1.8.4, og understøtter dermed kun jpeg og png.

Der findes patches til GD, der hælder gif-support i.

>Jeg ønsker at resize.

Her vil GD sjældent give et særligt pænt resultat, idet der blot
fjernes eller tilføjes hver n'te linje. GD2, Imlib2 og ImageMagick
giver mulighed for at lave pæne resizes.

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 23-07-02 07:53