Gøra alm. hd til transpotabel
Fra : MaRk

Dato : 21-07-02 23:58

Hej

Kan man købe sådan et lille externt kabinet til en hardisk almindelig
hardisk som så tilsluttes usb??
Evt. hvad er prisen??

Mvh
MaRk

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-07-02 00:24

"MaRk" skrev:

> Kan man købe sådan et lille externt kabinet til
> en hardisk almindelig hardisk som så tilsluttes usb??

USB er uegnet til harddiske (alt for langsom)

USB-2 standarden er derimod ok til almindelige harddiske, men den er stadig
så ny at kun få motherboards understøtter den (seperate pci kort kan købes)
Jeg har ikke lige mødt nogen eksterne kabinetter med USB-2 interface endnu.

Men Firewire er allerede meget udbredt også til harddiske, og den kører
samme hastighed som USB-2. Så køb evt. en FireWire (IEEE-1394) port til
computeren, og et eksternt kabinet til denne standard.

Mvh, Lars

Fra : Nick

Dato : 22-07-02 07:18

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, mail mig direkte, vi har forhandlet forskellige slags det sidste ½ år.
Både til 2½ og 3½ " samt i alu eller plastic.

> USB er uegnet til harddiske (alt for langsom)

Nå. Det kommer da an på hvad udstyr man tilslutter den til (er det en
langsom gammel PC, kan det jo være fint nok - eller som back-up der bare
skal stå for sig selv en gang om ugen)

> USB-2 standarden er derimod ok til almindelige harddiske, men den er
stadig
> så ny at kun få motherboards understøtter den (seperate pci kort kan
købes)

Stort set alle nye MB fra producenterne har enten NEC eller VIA USB 2.0
chipset.

> Jeg har ikke lige mødt nogen eksterne kabinetter med USB-2 interface
endnu.

Så er det fordi du ser hos de forkerte forhandlere.

> Men Firewire er allerede meget udbredt også til harddiske, og den kører
> samme hastighed som USB-2. Så køb evt. en FireWire (IEEE-1394) port til
> computeren, og et eksternt kabinet til denne standard.

På trods af, at FireWire 2 er på vej, så varer det ret længe inden der
kommer udstyr her til på markedet. Det er også noget dyrere (også til
Firewire 1) end til USB, så med mindre harddisken skal tilsluttes et
digitalt videokamera eller lignende, er der ingen grund til at gå væk fra
USB 2.0.

Hvis der skal tilsluttes flere USB-enheder på samme bus, så husk at proppe
en ekstra controller i PC'en (hvis der er mulighed for det), da de små
kabinetter trækker strøm fra en Powered Host, og altså ikke har det godt med
en un-powered HUB.

/Nick

Fra : Leony

Dato : 22-07-02 08:12

"MaRk" <x@x.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man købe sådan et lille externt kabinet til en hardisk almindelig
> hardisk som så tilsluttes usb??
> Evt. hvad er prisen??

Du kan se 2 kabinetter her:
http://www.im-pro.dk/produkter.asp?gruppe=Hardtilb#0
http://www.im-pro.dk/produkter.asp?gruppe=Hardtilb#0

En anden måde at gøre en harddisk transportabel er harddiskskuffer dette er
en hurtig og billig løsning (forudsat at der er mulighed for at installere
en skuffe i de andre computere der skal bruge disken):
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=MR-002

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/