Munkene i Munkebo?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-07-02 21:46

På vej gennem ferielandet så vi et vejskilt til Munkebo. Og mit intelligente
barn spurgte straks: Har der så boet munke i Munkebo? Og hvad slags?
Jeg blev ham svar skyldig.... Trap fortæller ikke noget om navnets
oprindelse, kun at den tidligste skriftlige kilde på det er fra 1273.
Jeg har også kigge på Munkebo kommunes hjemmeside uden at blive
klogere...... kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 21-07-02 22:09

Hej Dikte.

Jeg har ikke svar på dit spørgsmål, me måske lokalhistorisk arkiv kan
hjælpe:

Kerteminde Egns- og byhistoriske arkiv
Strandgade 5
5300 Kerteminde

Tlf.: 65323727
Fax: 65324707

E-mail: kert_mus@post4.tele.dk

Deres hjemmeside: http://www.c-kerteminde.dk/arkiver.asp?ID=146

Så vidt jeg lige kan se, dækker de også Munkebo.

M.v.h.
Henriette Idestrup

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 21-07-02 22:20

"Benedikte Brisson" wrote:
> På vej gennem ferielandet så vi et vejskilt til Munkebo. Og mit
intelligente
> barn spurgte straks: Har der så boet munke i Munkebo? Og hvad slags?
> Jeg blev ham svar skyldig....

Hvorfor ka' børn ikke bare kigge ud af vinduet og så ellers holde munden
lukket?
Houkens: "Håndbog i Danske Stednavne" angiver "....1231 Munkæbothæ.
Munkenes ladeplads ved Kertinge nor." Hvilke munke melder bogen desværre
intet om, men kunne man forestille sig at det var munke tilhørende et
Odensekloster?

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 21-07-02 22:51

"Benedikte Brisson" <dsl15328@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oprindelse, kun at den tidligste skriftlige kilde på det er fra 1273.
> Jeg har også kigge på Munkebo kommunes hjemmeside uden at blive

Siden http://www.sommerhusferie.dk/leje/mu-sev.html hævder at:

"Munkebo Kirke er antagelig bygget omkring 1100 af munke fra Odense. Skt
Knuds og Skt. Hans klostre ejede endnu efter reformationen alle Munkebos
gårde..."

mvh

Bjarne Damsgaard

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-07-02 18:49

Jeg<dsl15328@vip.cybercity.dk> skrev i en news:ahf6ds$oid$1@sunsite.dk

> Har der så boet munke i Munkebo? Og hvad slags?

Jeg takker for svarene - det hjalp meget. Nu har jeg sat ungen i gang med at
finde ud af, hvad det så var for nogle munke...... ak, det er regnvejr og
sommerferie

Venlig hilsen Dikte

Fra : Odd Steinar Iversen

Dato : 26-07-02 10:44

Jeg har en annen mulig forklaring fra en av mine forfedre, Claus Hanssen
Nakskov Fabricius, hvor familien senere kalte seg Munkeberg.
Claus var sogneprest til Munkebo sogn i Fyn, Danmark fram til 1660 da
svigersønnen Claus Nielssen overtok embedet. Familens våpenskjold er
beskrevet slik:
"I det blaa Skjold staar en sort-hvid Fugl med en Plante i Næbet, paa en
Tue, under en Halvmåne med nedadvendte Horn. Paa den lukkede Hjelm en
Skansekurv, hvorfra en halv Bukk springer opp"
Planten likner en plantekolbe på enden av et strå (en Munk), og tuen
forestiller et berg.
Derav navnet Munkeberg.

Hilsen
Odd Iversen