Vedr. information om køb og vedligeholdels~
Fra : Spasseren

Dato : 21-07-02 16:11

Hej

Jeg går lidt og leger med tanken om at købe mig en sejlbåd til at fordrive
mine weekender og ferier med. Jeg har sejlet i mange år og forventer at tage
det der duelighedsbevis til vinter.

Problemet er at jeg mangler information i forbindelse med hvilke ting man
skal kigge efter når man erhverver sig en brugt båd. Jeg kunne godt tænke
mig en sejlbåd på 23 - 27 fod, det skulle da give plads til to til tre mand.
Jeg har kigget på granada jollerne og synes egentlig de er pæne, men er der
nogle ting man specielt skal lægge mærke til.

Ydermere inden jeg anskaffer mig en båd vil jeg også godt sætte mig lidt
mere ind i hvordan en sejlbåd vedligeholdes, er det noget man kan finde på
biblioteket eller er det noget man spørger sig til i havnen.

Jeg håber at der er nogle som måske kan give mig et hint til hvor jeg
skaffer denne slags informationer.

\Søren Jul Christiansen

Fra : Tore og Helle

Dato : 21-07-02 17:00

Tja, du skal vel også tænke på hvordan den sejler? Det er jo det der hedder
sejlglæde og det kan være surt at købe noget der ikke giver den glæde.
Derfor så prøvesejl forskellige bådtyper.

Jeg kan anbefale dig at kikke på en RJ 85 som du kan se beskrevet her
www.rj85.dk . Den sejler bragende godt og trygt. Kan være våd at sejle på
kryds, så husk at købe regntøj

mvh

Tore
Rosa
Magretheholm
s/k Lynettenf

<3d3acec0$0$388$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 21-07-02 17:24

"Spasseren" <xmas@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> mine weekender og ferier med. Jeg har sejlet i mange år og forventer at

OK. Men du skal vide at det er en glidebane der kommer til at koste dig alle
dine penge, de fleste af dine venner og sikkert også en skilsmisse. Til
gengæld får du julekort fra grejbutikken og tømmerhandelen.

Så kom ikke og sige at vi ikke advarede dig! :)

> [...]
der
> nogle ting man specielt skal lægge mærke til.

Det kommer meget an på hvordan du sejler, eller kunne tænke dig at sejle.

- vil du kapsejle?
- hvis du vil sejle ture, hvor lange bliver de?
- er dine sejlvenner "seje herrer" eller er der kvinder og børn ombord?
- er du inkarneret "kludemand" eller tænder du for motoren når vinden er
imod?
- kommer du til at bruge båden som sommerhus om sommeren?
- hvor mange penge kunne du tænke dig at bruge?
- skal båden sælges efter nogle år, så du kan skaffe dig en større?
- træ, plastik eller rust, sorry, stål?
- er der nogle typer du kan lide, udover Granada'en?

Under alle omstændigheder kan det godt betale sig at se på flere både i din
prisklasse - og tag gerne en med (der kender noget til emnet) hvis opgave er
at notere samtlige fejl og mangler. Det er godt at have den slags ved hånden
når man skal prutte om prisen.

Og kig lige her en gang:

http://www.familieadvokaten.dk/emner/625.html

> Ydermere inden jeg anskaffer mig en båd vil jeg også godt sætte mig lidt
> mere ind i hvordan en sejlbåd vedligeholdes, er det noget man kan finde på
> biblioteket eller er det noget man spørger sig til i havnen.

Man kan finde masser af bøger om emnet, men spørg i havnen alligevel - folk
elsker at gøre sig kloge på den slags og man kan tit få hjælp.

Men en enkel advarsel: spørger du tre sejlere om råd, får du sikkert fire
forskellige meninger ud af dem :)

> Jeg håber at der er nogle som måske kan give mig et hint til hvor jeg
> skaffer denne slags informationer.

Tja, man kan spørge her :)

Fra : rimsoh

Dato : 22-07-02 21:37

Et kort gæt hvis du ikke finder svar her på NG : prøv bibloteket !!!
Et råd : At have en båd er som at spise ET stykke lagkage......... Det
smager af mere !! men du ved det koster !!

God vind

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-02 21:46

Ja, jeg vil give Rasmus ret. Find ud af hvad det er du gerne vil have ud af
din kommende båd og hvordan du vil bruge den. Det er fint nok at Tore er
glad for sin RJ-85, men det er jo bestemt ikke sikkert at du ville blive
det. Fortæl noget mere, så får du mere præcise anbefalinger (og ikke bare en
samrosning af de mærker vi selv foretrækker)

Mht til vedligehold, kan du på www.MAXImalt.dk få et indtryk af hvilke
specifikke ting MAXI sejlere går og pudsler med, hvis du skulle finde på at
kigge på en Maxi 77 eller en anden Maxi.

Bjarke

Fra : Tore og Helle

Dato : 23-07-02 07:39

Bjarke Christensen skrev i meddelelsen ...
>Ja, jeg vil give Rasmus ret. Find ud af hvad det er du gerne vil have ud af
>din kommende båd og hvordan du vil bruge den.

Helt enig!

Det er fint nok at Tore er
>glad for sin RJ-85, men det er jo bestemt ikke sikkert at du ville blive
>det.

Helt uenig

Fortæl noget mere, så får du mere præcise anbefalinger (og ikke bare en
>samrosning af de mærker vi selv foretrækker)

Enig.Når spørgsmålet bliver stillet så generelt, får man generelle svar. Det
der blot var mit ærinde, var at gøre opmærksom på at spørgsmål om
vedligehold af hænger meget af båden; type og stand i øvrigt, og det er det
jo svært at komme med et generelt bud på. Hvis man køber en båd, der har
været ejet af en bådbygger med en fætter der er elektriker og en søn der er
motormekaniker, så er det sikkert kun noget bundmaling og lidt polering der
skal til, hvor det andet yderpunkt er at rive hele apteringen ud, male
fribordet osv.

Derfor skulle min skamrosning (selvom jeg ikke forstår ordet skam i denne
forbindelse blot gøre ham opmærksom på, at undersøge sejlegenskaber.

mvh
Tore

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-07-02 09:10

"Spasseren" <xmas@stofanet.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg håber at der er nogle som måske kan give mig et hint til hvor jeg
> skaffer denne slags informationer.

En af mine venner gav mig denne link til en hejmmeside hvor man mildt sagt
kan sige at der er gjort meget ud af maritime links og oplysninger.

http://www.larspoulsen.dk/

Det lyder ikke særlig maritimt men prøv; det er det !.

mvh Ole
p.t. bådløs