Et par hårde nødder at knække
Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 21-07-02 14:53

Nyborg den 21. juli 2002

Hej ng

I forbindelse med udforskningen af mine forfædre fra Millinge og Svanninge
ved Faaborg på Fyn har der været vanskeligheder med at finde ud af hvad
navnet på faderen til min ane Karen Hanssdatter, døbt den 25. juni 1809 i
Svanninge Kirke, var. Sidste gang jeg var på landsarkivet fandt jeg ud af at
hun havde en ældre bror fra 1806, nemlig Jens Hansen. Her fremgik det
tydeligt at faderens navn var Hans (Nielsen) Themsing.

Det fandt jeg ud af at lede under døde mandekøn og der var gevinst, nemlig
at Hans Nielsen Themsing var død den 5. januar 1822 og begravet den 11.
januar 1822, som 58 årig. Det stemmer overens med at da Karen Hansdatter
blev konfirmeret den 25. april 1824 er det oplyst at hendes forældre Hans
Nielsen Themsing og Karen Pedersdatter begge er døde. Efternavnet Themsing
har jeg også set stavet på følgende måder Themmesen, Themingsen, Temsing,
Temmesen og Temingsen.

Et barnebarn af Karen Hansdatter, Karen Kirstine Pedersen, født i Haastrup i
1862 blev gift med Jens Madsen, hvis fader Jørgen Madsen også kom fra
Millinge i Svanninge Sogn. Farfaderen til Karen Kirstine Pedersen var Hans
Hansen, som var møller på Trente Mølle, som ligger ikke ret langt fra Ny
Stenderup. En efterkommer af alle disse nævnte personer er min oldemor Karen
Madsen (1895-1971), der blev gift med min oldefar Nikolai Theodor Larsen
(1895 - 1977), som er efterkommer af slotsfoged Peder Hansen Bomand (1500 -
1556) på Helnæs.

Omkring forskningen af min oldefar Nikolai Theodor Larsens farfar som hed
Jens Larsen, var det også en hård nød at knække ligesom det med Hans Nielsen
Themsing som nævnt foroven. Det kunne kun gå sådan når man kun
slægtsforskede via internettet, så for mit vedkommende nytter det gevaldigt
at tage på landsarkivet i Odense. Så skal jeg bare mindst en tur på
landsarkivet i København for at få forsket noget mere i min far Jørgen
Mortensens slægt fra Karrebæk og Marvede sogne ved Næstved da der her er
mange huller endnu.

Jeg kunne godt tænke mig at høre noget mere fra andre personer som forsker i
Karrebæk, Marvede og Svanninge sogne.

--
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370