D-link 804 router
Fra : JJ

Dato : 21-07-02 11:10

Hej.

Jeg har et problem med min DI-804.

Jeg skal have 2 computere på den.
En stationær og en bærbar.

Den stationære skal bare have tildelt IP fra routeren, og den bærebare
har et fast IP givet fra min arbejdsgiver (pga VPN).

Der er ingen problemer med den stationære.
Den stationære kan også se den bærbare på switchen og jeg kan tilgå
dens drev.

Men jeg kan ikke få hul igennem til internetet fra den bærbare ej
heller starte min VPN-tunnel.
Jeg kan heller ikke pinge min statiske TDC-IPadresse.

Det er som om routeren ikke kan se den bærbare eller omvendt.

Nogen forslag til hvad jeg skal gøre?

/JJ

Fra : Cubus

Dato : 21-07-02 11:23

> Jeg skal have 2 computere på den.
> En stationær og en bærbar.
>
> Den stationære skal bare have tildelt IP fra routeren, og den bærebare
> har et fast IP givet fra min arbejdsgiver (pga VPN).

Hvilken IP har routeren på indersiden og hvilken IP har den bærbare?
(de skal ligge i samme adresserum)

--
Cubus

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-07-02 12:02

JJ <peak@ofir.dk> wrote in

> [...]
>
> Der er ingen problemer med den stationære.
> Den stationære kan også se den bærbare på switchen og jeg kan

Ovenstående er sikkert pga. Netbios eller lignende idet de ikke er så
kræsne med IP-adressen.

> Men jeg kan ikke få hul igennem til internetet fra den bærbare ej
> heller starte min VPN-tunnel.
> Jeg kan heller ikke pinge min statiske TDC-IPadresse.
>
> Nogen forslag til hvad jeg skal gøre?

Hvilken IP-adresse har din bærbare hos din arbejdsgiver. (Skriv
IPConfig i en dos-prompt i Win2k og WinXP - eller gå ind i Control
Panel og vælg Network Connections og så videre...)

Når du har fundet ud af det, går du ind i routeren og sætter dens IP-
adresse - til samme adresse for de første 3 værdier, den sidste værdi
laver du så til et 1-tal. Lav også Subnet til de samme værdier hvis
ikke de allerede er det.

De adresser som din router derefter tildeler til den stationære og
andre maskiner vil så være i samme adresserum som din bærbares arbejds-
IP og begge maskiner vil kunne se hinanden og de burde også begge kunne
gå på nettet. Husk at opdatere Gateway-adressen på dine maskiner til
routerens nye IP-adresse.

For at sikre at du ikke ved et uheld får tildelt samme IP til den
stationære som den bærbare bruger, er der næsten 100% sikkert en
mulighed for at angive i hvilket segment din router må tildele
adresser, eller måske endda hvilke adresser den ikke må tildele.
Så skriver du bare den bærbares IP-adresse ind der, eller hvis du kun
kan angive hvilke adresser den må tildele så skriver du selvfølgelig
nogle adresser ind der er forskellige fra den bærbares.

Mvh
Flemming

Fra : JJ

Dato : 21-07-02 12:35

Tak for det fine svar. Men jeg skal lige forstå det 100%.

Jeg skal vel ikke røre ved mine statiske oplysninger i routeren?
Dvs statisk IP, Subnet mask og gateway (dem der er oplyst fra TDC)

Er det under local network DHCP settings jeg skal angive ny start IP
og gateway? Hvad med NAT og IP routing?

/JJ

Tell me, I forget.
Show me, I remember.
Involve me, I understand.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-07-02 20:51

[posted and mailed]

JJ <peak@ofir.dk> wrote in

> Tak for det fine svar. Men jeg skal lige forstå det 100%.
>
> Jeg skal vel ikke røre ved mine statiske oplysninger i routeren?
> Dvs statisk IP, Subnet mask og gateway (dem der er oplyst fra TDC)

Det er korrekt, din WAN IP skal du ikke røre ved, men routerens IP
indadtil - LAN IP-adressen skal du ændre, ligeså med subnet.

> Er det under local network DHCP settings jeg skal angive ny start
> IP og gateway? Hvad med NAT og IP routing?

Det vil jeg tro. Jeg har en Longshine router så det er sikkert ikke
100% det samme, men mine indstillinger er i:

Connection Setup:
Her står indstillinger fra min ISP - altså WAN IP, subnet, gateway, DNS
osv.

Administration Setup->LAN Settings:
LAN IP Address: Her sætter du så x.y.z.1 adressen
Subnet mask: vælg samme netmask som på den bærbare
Default Gateway - sæt den evt. til x.y.z.1. Denne værdi er den de
maskiner som modtager IP indstillinger via DHCP får som Gateway, så
hvis du har en anden maskine der kører Gateway kan du angive den her.

Advanced Setup->DHCP Server->Show Current IP Ranges
her står hvilke adresser DHCP serveren i routeren tildeler. På min
Longshine router kan jeg vælge og vrage mellem ranges.
Hvis du har en server kørende og du ønsker den altid får samme IP, så
har min router også en Show Fixed-IP table, hvori man kan tilføje MAC
adressen for den pågældende maskines netkort og den IP-adresse (kun den
sidste værdi) maskinen skal have hver gang.

Håber du får det til at spille.

Mvh
Flemming

Fra : JJ

Dato : 25-07-02 08:43

Jep - så virkede det.

Tak for hjælpen Flemming.

/JJ

On Sun, 21 Jul 2002 19:51:24 +0000 (UTC), Flemming Joensson

Tell me, I forget.
Show me, I remember.
Involve me, I understand.

Fra : Flemming Joensson