Wireless LAN - rækkevidde?
Fra : SlowHand

Dato : 20-07-02 15:31

Hej

Jeg sidder med et 3Com trådløst netkort (PCMCIA)
(OfficeConnect Wireless PC card), som connecter til
et D-Link DWL-1000AP AP.

Jeg er dog grundigt skuffet over rækkevidden!
Den har aldrig været i nærheden af de 100/300m
som alle wireless producenter opgiver.

Jeg har endda testet det sammen med en kammerat
som har et WaveLAN kort i stedet. Udendørs kunne han
gå ca. 30m længere væk fra det AP vi begge var koblet på.

Jeg vil derfor gerne høre om der er nogen der har erfaringer med
forskellige netkort, og deres rækkevidder,
inden jeg går ud og køber et andet.

Idéen med trådløst var jo at jeg kunne bruge min bærbare (online)
over hele huset, hvilket slet ikke er tilfældet!

/SlowHand

Fra : Klaus Rene Hansen

Dato : 20-07-02 17:08

On Sat, 20 Jul 2002 16:31:12 +0200, SlowHand wrote:

> Jeg er dog grundigt skuffet over rækkevidden! Den har aldrig været i
> nærheden af de 100/300m som alle wireless producenter opgiver.
Har du tjekket hvor langt pcmcia netkortet kan række ? jeg mener nemlig
det er AP der kan række 100/300m og jeg kan også kun komme ca 30 meter
væk med mit pcmcia kort.

Klaus

Fra : complex@pc.dk

Dato : 20-07-02 17:32

Jeg mener der står OP TIL 100-300m
Det er med fri sigt og i medvind
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : SlowHand

Dato : 20-07-02 18:53

> Jeg mener der står OP TIL 100-300m
> Det er med fri sigt og i medvind

Det ved jeg.
Pointen med posten var at påpege hvor dårlig
rækkevidde 3Com kortet har i forhold til et WaveLAN kort.

Derudover ville jeg høre om der var nogen med gode erfaringer
om andre kort - rækkeviddemæssigt.
Jeg skal nemlig ha' et nyt, da mit nuværende er utilstrækkeligt.
Jeg ved jo (efter min lille saglige test) at der er stor forskel på
rækkevidden, selvom producenterne opgiver det samme.

/SlowHand

Fra : Jesper

Dato : 20-07-02 21:22

"SlowHand" <mail@sejeniels.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ved jo (efter min lille saglige test) at der er stor forskel på
> rækkevidden, selvom producenterne opgiver det samme.

Har prøvet IBM´s eget samt Netgear - ingen af dem rækker over 10-20 meter
indendørs (halvdelen af huset)

mvh
Jesper

Fra : Nick

Dato : 20-07-02 22:54

"SlowHand" <mail@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Ja, dav.

> [...]
> et D-Link DWL-1000AP AP.
> Jeg er dog grundigt skuffet over rækkevidden!
> Den har aldrig været i nærheden af de 100/300m

Jeg har skrevet et par sider med en kort introduktion til den grundlæggende
teknik bag trådløst LAN og de overvejelser man skal starte med at gøre sig.
De er skrevet i forbindelse med markedsføring af WLAN produkter i det firma
jeg arbejder for, men send mig en mail direkte, så skal jeg gerne sende en
PDF til dig. Jeg siger ikke, at du så ved alt om WLAN, men du er i hvert
fald blevet LIDT klogere...

/Nick

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 20-07-02 23:41

> Jeg er dog grundigt skuffet over rækkevidden!

Det var jeg osse....!

> Den har aldrig været i nærheden af de 100/300m
> som alle wireless producenter opgiver.

Njah...

> [...]
>
> Jeg vil derfor gerne høre om der er nogen der har erfaringer med
> forskellige netkort, og deres rækkevidder,

Jeg købte et Linksys AP, og et PCI netkort - jeg troede min far og jeg
skulle lave trådløst netværk... Vi bor 150m fra hinanden, men ak -
træerne.... Vi var ude med de lange forlængerledninger, og da kunne vi
sagtens skabe fuld båndbredde (11Mb) på 80m afstand. Dette var ved
line-of-sight - så snart der kom træer imellem begyndte problemerne. I den
retning vi gerne skulle have forbindelse, kunne vi ikke engang skabe "hul"
på 50m. Det endte med, at vi returnerede grejet, for vi skulle købe ekstra
antenner for et par tusinde, for at få det til at virke. (Vi havde givet ca.
3000 for det allerede indkøbte.)

God fornøjelse!

Rasmus

Fra : Freeliner

Dato : 21-07-02 14:01

"Rasmus Rosenquist" <jeg_er_træt_af@spammere.dk> wrote in

> [...]
> skulle købe ekstra antenner for et par tusinde, for at få det til at
> virke. (Vi havde givet ca. 3000 for det allerede indkøbte.)

Kan finde dit gamle lego frem....SSSS
http://www.80211-planet.com/columns/article/0,4000,1781_1008901,00.html

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 22-07-02 17:21

> Kan finde dit gamle lego frem....SSSS
> http://www.80211-planet.com/columns/article/0,4000,1781_1008901,00.html

Interessant, virkelig!

Rasmus

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 22-07-02 10:00

SlowHand <mail@sejeniels.dk> skrev:
>Jeg vil derfor gerne høre om der er nogen der har erfaringer med
>forskellige netkort, og deres rækkevidder,
>inden jeg går ud og køber et andet.

Jeg har erfaringer med 3 forskellige netkort, koblet på samme AP.
D-link et-eller-andet-billigt: Dårligt kort, som mistede forbindelsen

når man lagde hånden over det, afstanden var ca. 15 meter.
Enterasys RoamAbout: Rækker 30 meter gennem 5 gipsvægge i
kontormiljø, dog er modtagelsen i sidste kontor kun lige akurat nok
til at virke...
Compaq (monteres på skærmen af Compaq bærbare): Samme som Enterrasys,

dog var forbindelsen stadig på max
Enterasys og Compaq klarede også at række på etagen ovenover
(murstensbyggeri)

Compaq kortet kan kun bruges med Compaqa egne bærbare, da det er et
add-on-modul.

Enterasys er dyrere end D-link, men også betydeligt bedre!

Ingen af kortene kan dog klare vægge/gulve, der er beklædt med
metalplader...

Jeg tror kvaliteten stiger med prisen...

Dette er vel at mærke kun mine erfaringer, og andre kan have
modstridende - det har meget at sige hvilke forhold der er testet
under!!

/J

Fra : Arne Keller

Dato : 23-07-02 22:17

On 22 Jul 2002 09:00:29 GMT, jones_netng@yahoo.dk wrote:

> [...]
>til at virke...
>Compaq (monteres på skærmen af Compaq bærbare): Samme som Enterrasys,

Det er meget naturligt
Begge kort er produceret af Agere.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-07-02 22:11

wrote:

> [...]
>som har et WaveLAN kort i stedet. Udendørs kunne han
>gå ca. 30m længere væk fra det AP vi begge var koblet på.

Agere producerer kortene: Orinoco, WaveLan, Avaya m.m. disse er kendt
for at have en af markedets bedste modtagere, derfor har disse kort
ofte bedst rækkevidde i tests. Bedst resultat omnås naturligvis med
dette kort i begge ender af forbindelsen.
Men det eneste som siger noget om den faktiske rækkevidde er en
dækningsprøve.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 24-07-02 00:35

On Tue, 23 Jul 2002 21:10:30 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

[om Agere]

>disse er kendt
>for at have en af markedets bedste modtagere,

Hvad siger man om Actiontec Prism-baserede adaptere?
--
Per K. Nielsen

Fra : Arne Keller

Dato : 24-07-02 00:46

On Wed, 24 Jul 2002 01:34:51 +0200, Per K. Nielsen
<dkNOSPAMnews@pknielsen.dk> wrote:

>On Tue, 23 Jul 2002 21:10:30 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
>wrote:
>
>[om Agere]

>Hvad siger man om Actiontec Prism-baserede adaptere?

Jeg ved det ikke.

Jeg har i en del år installeret trådløse net, de senere år kun
systemer med Agere kort, derfor har jeg primært interesseret mig for
disse kort og bedømmelsen af disse.

Fra : S@ndman

Dato : 24-07-02 07:34

> Jeg har i en del år installeret trådløse net, de senere år kun
> systemer med Agere kort, derfor har jeg primært interesseret mig for
> disse kort og bedømmelsen af disse.

Hvad så med Netgear, det blev nævnt men fik aldrig at vide om det er godt
eller..??

Jimmy

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 24-07-02 12:27

On Tue, 23 Jul 2002 23:46:00 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>Jeg ved det ikke.
>
>Jeg har i en del år installeret trådløse net, de senere år kun
>systemer med Agere kort

Okay. Bl.a. IBM og HP benytter Prism-baserede kort i deres bærbare.
Jeg kunne selvfølgelig teste det. Jeg har et Agere-kort liggende i
skuffen...
--
Per K. Nielsen