Vedr. Ventilation,,,. Ind/udsugning
Fra : Honollulo Brugsforen~

Dato : 20-07-02 15:03

Hej Allesammen..........

Jeg står og skal bygge et gro-rum til nogle ret dyre Orkidere mm.
Mit problem er at jeg har for meget strålevarme (Har en IDMANN 250W HPS/SP
LUX).

Hvis jeg bygger en kabine/Kasse El. klædeskab!. med 2 rum på samlet 1,2
kubikmeter skal der så blæses mere luft ind eller mere luftudtræk og er der
en formel man kan gå efter. Jeg skal ned omkring 20-24gr.
Hvilken ventilator yder mest og er mest støjsvag til mit brug (Er MEGET
Vigtigt).

Håber der er en der vil hjælpe, det skal nok komme vedkomne tilgode.
Send en mail (Til mogens@stofanet.dk) så kan jeg evt. ringe dig op hvis der
ellers er en der er flink at hjælpe.

Mvh. og på forhånd tak.
Mogens
Aalborg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-02 15:28

"Honollulo Brugsforening." <mogens@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er der
> en formel man kan gå efter. Jeg skal ned omkring 20-24gr.

Hvor meget energi leveres til kassen i form af strålevarme?
Hvilken temperatur vil indblæsningsluften have?

Fra : Honollulo Brugsforen~

Dato : 20-07-02 16:15

Hej

Jeg er ikke helt med.. Hvor meget energi der leveres til kassen i form af
strålevarme?, den forstår jeg ikke!.
Tænker du på Temp. i kassen?.

Indblæsningsluften (Som gerne må være 15-20gr.) regner jeg med at tage
direkte uden for kassen eller helt udendørs.

Ellers tak for hjælp.

Mogens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-02 16:27

> Jeg er ikke helt med.. Hvor meget energi der leveres til kassen i form
af
> strålevarme?, den forstår jeg ikke!.

For at regne ud hvor meget luft der skal udskiftes skal man bruge 2 tal.
A: Hvor meget energi der skal fjernes, dvs hvor mange watt bruger
strålevarmerne
B: Hvor meget energi luften fjerner, dvs hvor kold er den luft der
blæses ind

Hvis du har de tal, kan man regne ud hvor mange liter luft der skal
udskiftes pr minut

Læs desuden www.makr.dk/?quote

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-02 16:28

> A: Hvor meget energi der skal fjernes, dvs hvor mange watt bruger
> strålevarmerne

Ahh, det har du jo skrevet, kan jeg se. Jeg troede det var et
produktnummer.

> B: Hvor meget energi luften fjerner, dvs hvor kold er den luft der
> blæses ind

Holdt den med de 20 grader?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-07-02 15:51

"Honollulo Brugsforening." skriver:

> Hej Allesammen..........
>
> Jeg står og skal bygge et gro-rum til nogle ret dyre Orkidere mm.
> Mit problem er at jeg har for meget strålevarme (Har en IDMANN 250W HPS/SP
> LUX).

Kan man ikke regulere den. Evt slukke for den 15 min hver time ?

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Honollulo Brugsforen~

Dato : 20-07-02 16:21

Øhh, slukker jeg for systemet i 15 min. ødelægger jeg hele processen også
har jeg ingen fornøjelse af de lamper til 2500 kr. jeg har købt (IDMANN) og
det er uden pære!!! de koster 450kr./stk. (denne model) dog findes de
billigere, men det ses også på resultatet...

Mogens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-07-02 16:41

> [...]
> det er uden pære!!! de koster 450kr./stk. (denne model) dog findes de
> billigere, men det ses også på resultatet...

Kan man da ikke regulere på den ?

En alm lysdæmper vil sikkert gøre underværker.......

Fra : Fie & Erik

Dato : 20-07-02 22:18

1) Hvis nu lampen sidder oppe og lyser ned på pl.....jeg mener orkideerne,
så kunne du jo perforere oversiden af lampekassen og siderne af
blomsterkassen lige over jorden. Det burde give noget naturlig cirkulation
til en start.

Du er nødt til at fortælle noget mere om projektet og være lidt mere
engageret i at løse opgaven. Ellers kan du jo ikke engagere os andre, og så
får du svar som f.eks.:

2) Er det strengt nødvendigt med alle 250 watt. Kunne det ikke klares med
lidt mindre ?

3) Kan du ikke bare åbne lågen i klædeskabet ?

Mvh. Erik D

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-07-02 19:44

"Honollulo Brugsforening." <mogens@stofanet.dk> wrote in message
> Hej Allesammen..........
>
> Jeg står og skal bygge et gro-rum til nogle ret dyre Orkidere mm.
> Mit problem er at jeg har for meget strålevarme (Har en IDMANN 250W HPS/SP
> LUX).

Kender godt problemet. Jeg er ved at bygge et gro-rum selv, og roder også
med temperatur og udluftning. Jeg har tidligere haft et gro-rum, og er nu
igang med at montere alle stumperne - der skal en del tilpasning til. Jeg
har to meget kraftige ventilatorer, og jeg har købt en overdimensioneret
regulator (lysdæmper), så jeg selv kan regulere ind- og udluftning. Mit
gro-rum er i to etager, øverst et område med 120 watt neon og nederst et
område med 430 watt Sun Agro HPS. Udsugningen sidder lige bag pæren, så al
den varme luft trækkes ud med det samme, og jeg har tidligere været i stand
til at holde 20-22 grader konstant.

Støjen dæmper jeg ved at ophænge ventilatorerne i samme slags "elastik" som
man bruger til at fastgøre bagage med. Jeg har også monteret materiale fra
isolationslister mellem selve ventilatoren og de store rør, der leder luften
ind og ud af rummet.

--
Lars
San Francisco