Bedste grafikkort uden aktiv køling?
Fra : Lasse Bodilsen

Dato : 20-07-02 12:18

Jeg er i gang med at lave min Dunk støjsvag, og har efter hånden
anskaffet mig et par gode støjsvage dimser til de mest gængse
støjkilder. d.v.s. Thermaltake silent viking Cpu køler (mod'et til
7volt). en seasonic PSU (billig støjsvag psu) og en Seagate baracuda
iv harddisk. Men mit grafikkort støjer nu som en i helvede, d.v.s.
nu er det den eneste støjkilde der er tilbage i maskinen, så jeg
mangler lidt gode råd om hvad jeg kan gøre ved det.

Så spørgsmålet lyder, hvad er det bedste grafikkort pt. som ikke
kræver aktiv køling. Jeg vil helst ikke ned under GeForce2 MX400
hastighed.

Det kan evt. også være at der er nogen der kender en rigtig god passiv
køler til et grafikkort, eller lidt råd om hvordan jeg selv mod'er en
gigantisk køleplade til at passe på mit nuværende kort (Asus V6800
deluxe).

men kom med jeres bud, alle forslag har interesse.

Lasse Bodilsen <-> Sca 'at' BodyCount.dk
'Proud Member of "I am Amiga" Club'

Fra : Jonathan Fromer

Dato : 20-07-02 13:10

Lasse Bodilsen wrote:
> Så spørgsmålet lyder, hvad er det bedste grafikkort pt. som ikke
> kræver aktiv køling. Jeg vil helst ikke ned under GeForce2 MX400
> hastighed.

Måske kunne et ASUS V8170 DDR være en ide?
http://www.asuscom.de/vga/agpv8170ddr/specification.htm

Det er bygget op om en GeForce4 MX 440 GPU og har passiv køling.

Det koster ca. 1000,-
http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-gfxko/gfx-dp/grafv8170t.html

Du kan læse en review af et par GeForce4 MX kort her:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gf4mxso&page=1

mvh. Jonathan

Fra : Peter Pan

Dato : 20-07-02 13:15

"Lasse Bodilsen" <sca@bodycount.dk> wrote in message
> men kom med jeres bud, alle forslag har interesse.

ATI's nye Radeon 9000 og 9000 pro kører med pasiv kølning. Mit gæt er at det
er det bedste du får uden aktiv køling.

Men det går nok lige et par uger eller 3 inden de kommer til landet.

Mvh
Anders

Fra : Henrik Dissing

Dato : 20-07-02 17:17

On Sat, 20 Jul 2002 14:15:18 +0200, Peter Pan wrote:

>ATI's nye Radeon 9000 og 9000 pro kører med pasiv kølning. Mit gæt er at det
>er det bedste du får uden aktiv køling.

Nedenstående link har et billede af den, og der sidder da blæser på det?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1655&p=3

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Peter Pan

Dato : 20-07-02 21:10

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message

> Nedenstående link har et billede af den, og der sidder da blæser på det?
>
> http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1655&p=3

Klip fra
<http://www17.tomshardware.com/graphic/02q3/0207181/radeon9000-01.html>
"According to ATI, an active cooler is not needed for either the fast 9000
PRO version or the standard version, and thus follows the trend of the
"low-noise PC". "

På samme side er der et billed af en af versionerne uden blæser, kun med
køleprofil.

Mvh
Anders

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-07-02 12:11

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in news:ahcfr4$1s0$1@sunsite.dk:

> [...]
> follows the trend of the "low-noise PC". "
>
> På samme side er der et billed af en af versionerne uden blæser,

Det er korrekt, men vær opmærksom på at ATi ikke leverer disse kort til
EU - det vil være Hercules eller andre som ATi har indgået aftaler med
der forsyner EU med kort.
I samme artikel på Toms Hardware står der at efter alt at dømme vil
Hercules og andre, næsten helt sikkert montere en blæser i hvert fald
på Pro udgaven der kører 25/50 MHz hurtigere end den almindelige Radeon
9000. Men man kan selvfølgelig hive blæseren af selv efter man har fået
sit Hercules kort.

Jeg har iøvrigt selv et V8170DDR fra Asus (GF4MX440) og der er passiv
køling som nævnt i starten af tråden. Det er helt fint til ældre titler
som MOHAA, FIFA2002, CounterStrike, Quake3 - men i nyere spil såsom
Soldier of Fortune 2 og UT2003 der møder det ind imellem sin overmand
og det hakker. Ikke voldsomt meget, men lidt. Så det skal du
selvfølgelig tage med i dine overvejelser når du vælger kort. Man kan
selvfølgelig ændre indstillinger så det ikke hakker, men så er spillene
ikke helt så fede - så jeg lever med at det hakker en smule ind imellem
og så får alle detaljerne med.

Mvh
Flemming