Colitis - madlede
Fra : gerda

Dato : 19-07-02 20:42

Kære NG.

I slutningen af maj diskuterede vi kikkertundersøgelser af tyktarmen
uden bedøvelse og jeg fik mange søde breve fra jer her i gruppen.

Jeg blev efter undersøgelsen sendt hjem med besked om at en
betændelsestilstand i tarmen "skulle gå over af sig selv" og jeg
skulle ikke have nogen behandling, selvom jeg på det tidspunkt havde
tabt 6 kg over 1½ måned og stadig havde ustandselig diaré.
Efter 14 dage var mit vægttab nået til 10 kg. og jeg havde stadig
smertefulde diaré-er. Jeg kunne ikke holde det ud længere og ringede
til min egen læge, der først tilsluttede sig kikkertundersøgelsen...
men endelig gik med til at indlægge mig på gastroenterologisk afdeling
i Randers, hvor man støttet til mikroscopisvar fra tarmen gav mig
diagnosen colitis ulcerosa.

En grim diagnose, synes jeg, men.... nu kom der navn på og jeg kom i
behandling med PENTASA, der stoppede diaré-erne. Jeg ved det kan ende
med at hele tyktarmen skal bortopereres, det håber jeg at undgå med
medicinsk behandling.

Jeg har ikke tabt mig yderligere, men... jeg har madlede og synes al
mad smager forkert. Jeg vil helst spise suppe og blød mad og alligevel
er jeg sikker på, jeg ikke får den ernæring jeg skal have.
Jeg er ulidelig træt og vil helst ligge i min seng.
Mon dog ikke jeg kan få nogle kræfter og lidt energi igen ?
Har nogen her erfaringer med madlede i forbindelse med colitis
ulcerosa og behandling med PENTASA.

Med venlig hilsen
Gerda

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 19-07-02 22:55

Hej

Jeg har ingen erfaringer med Colitis, men med diarre og mavesmerter. Det er
min erfaringer at godt gennemkogt grød, f.eks havregrød, rismelsgrød eller
andet grød fra "gamle dage" er godt og nærende, selvom det er skånsomt for
maven. Prøv med kanel og (rør)sukker på, det giver et ekstra pift.
Hav det godt - føler med dig

PS har du fået tjekket din blodprocent?

Birgitte

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-02 09:13

Birgitte Abkjær wrote:

> [...]
> andet grød fra "gamle dage" er godt og nærende, selvom det er skånsomt for
> maven. Prøv med kanel og (rør)sukker på, det giver et ekstra pift.

Jeg tror ikke Gerdas problem er, om maden er skånsom mod maven, men at
maden smager anderledes. Da jeg var syg, havde jeg samme problem - at
meget af maden kom op igen øgede nu heller ikke appetitten. Prøv
eventult at smage en masse forskellig mad. Det kan være, der er noget,
du ikke sædvanligvis har spist, som du nu kan lide. Jeg kan huske, at
jeg en overgang mere eller mindre levede af stegt torskerogn. Og snak
eventuelt med lægen, om du har brug for kosttilskud.

God bedring!

--
Mvh. Kim Ludvigsen