Hvor mange Ram kan Win98 styrer
Fra : @ndersson

Dato : 19-07-02 20:08

Hej alle
Er der en der ved hvor mange Mb Ram Win98 kan håndterer...?

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-07-02 20:14

"@ndersson" skrev:

> Er der en der ved hvor mange Mb Ram
> Win98 kan håndterer...?

Dele af Windows kan kun håndtere op til 512 MB, og vil begynde at fejle med
mere RAM i. Men med en mindre workaround, kan der puttes mere end 512 MB RAM
i computeren.

Se evt: http://makeashorterlink.com/?X3D512E41

Mvh, Lars

Fra : Jonny Jensen

Dato : 19-07-02 20:16

> Er der en der ved hvor mange Mb Ram Win98 kan håndterer...?

Som allerede svaret, er 512 MB grænsen, hvis du ikke piller ved Windows. Men
ALlerede 128 MB begynder det at være lige meget hvor meget ram du har i, da
Win98 ikke kan finde ud af at benytte rammen fuldt ud. Alt i alt, så burde
Win98 snart have samme stempling som M$ har givet Win95

Jonny.

Fra : @ndersson

Dato : 19-07-02 20:23

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Win98 ikke kan finde ud af at benytte rammen fuldt ud. Alt i alt, så burde
> Win98 snart have samme stempling som M$ har givet Win95

Tusind tak for de hurtige svar...
Jeg har 256 Mb ram.. hvad piller man ved hvis man vil udnytte dem bedre.?
Håber ikke at det er OT

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-07-02 21:20

@ndersson skrev bl.a.:

[snip]
> Jeg har 256 Mb ram.. hvad piller man ved hvis man vil udnytte dem
> bedre.?

Ta' et kik her:
http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm

Hvis du vil lege mere med RAM indstillingerne, så prøv Cacheman fra
http://outertech.com/

....og så kan jeg lige rette en lille stavefejl. Forkortelsen for megabyte er
MB og ikke Mb.

M - Mega
m - milli
B - Byte
b - bit

Ja, normalt kan man sagtens forstå hvad der menes, men hvorfor ikke skrive
det rigtigt?

--
Lars

Fra : @ndersson

Dato : 19-07-02 21:35

klip
> [...]
> b - bit
>
> Ja, normalt kan man sagtens forstå hvad der menes, men hvorfor ikke skrive

Tak for hjælpen... Det vil jeg prøve at skrive mig bag øret..

jeg er for øvrigt i gang med at læse en masse.... fra de andre link du
skrev..

Grunden til at jeg spørger er at min "speed" på nettet ikke er hurtig nok..
Jeg har en 256/128 opkobling men når jeg snakker med nettet (spiller) så har
jeg en fbs (eller fsb) på omkring 30 og den må gerne komme op på mindst 50..
(100 er max)

Fra : Esben

Dato : 19-07-02 22:38

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
så har
> jeg en fbs (eller fsb) på omkring 30 og den må gerne komme op på

Det lyder ret sort. Hvad mener du med fbs/fsb?

--
Esben

Fra : @ndersson

Dato : 19-07-02 23:55

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så har
> mindst 50..
>
> Det lyder ret sort. Hvad mener du med fbs/fsb?

Det var også sort for mig..! Men jeg spiller på nettet med en ADSL
forbindelse der er i hastighed 256 download og 128 upload.. så forbindelsen
er hurtig nok. men min PC er en AMD K6 -2/500 og mit grafikkort er et
GeForce2 MX400 med 64 MB ram og jeg har et 10/100 Mb netkort.. Men når jeg
spiller reagerer min PC ikke hurtigt nok.. så åbner man i spillet for en
hastighedsmåler der hedder fps... hvad det står for ved jeg ikke, men når
spiller står den mellem 12 og 30 fps og svinger.. og den skal helst over 50
og er god på 60 hvor 100 er maksimum. Det jeg så prøver er at finde ud af
hvor jeg kan gøre min PC hurtigere uden at overclocke den.. for det kan den
ikke lide i varmen..

Fra : Esben

Dato : 20-07-02 00:57

> [...]
af
> hvor jeg kan gøre min PC hurtigere uden at overclocke den.. for det

Nå, det er frames pr second - jeg tvivler nu på at man ved at optimere
ram'en kan få meget mere ud af hastigheden i et givent spil. Hvilket
spil er der tale om?

--
Esben

Fra : @ndersson

Dato : 20-07-02 16:08

"klip

> Nå, det er frames pr second - jeg tvivler nu på at man ved at optimere
> ram'en kan få meget mere ud af hastigheden i et givent spil. Hvilket
> spil er der tale om?

DOD = Dayofdefeat undermod til Counterstrike

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-07-02 08:54

On Sat, 20 Jul 2002 00:54:39 +0200,
@ndersson <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> hvor jeg kan gøre min PC hurtigere uden at overclocke den.. for det kan den

FPS har ikke noget med netværk at gøre. Det er udelukkende CPU og
grafikkort.

Smid nyt bundkort og CPU i. Så bliver den hurtigere uden at blive
overclocket :)

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Martin K

Dato : 19-07-02 21:34

Lars Jørgensen wrote:
> [...]
> B - Byte
> b - bit
>
> Ja, normalt kan man sagtens forstå hvad der menes, men hvorfor ikke

Helt enig. Jeg skulle lige til at skrive det selv, men så du havde
formuleret det. Betegnelserne frem for og orden i SI-enhederne er altid en
god ting

--
Martin K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-07-02 21:41

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev....

> ALlerede 128 MB begynder det at være lige meget hvor meget ram
> du har i, da Win98 ikke kan finde ud af at benytte rammen fuldt
> ud.

Det er noget vrøvl. Win9x vil ganske rigtigt ofte løbe ind i
problemer med systemressourser(SR), som så forhindrer udnyttelsen af
større RAM mængder, men har man software(f.eks. DTP programmer) der
ikke skaber SR mangel, så kan man fint udnytte al den RAM Win9x kan
håndtere.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : DWM

Dato : 19-07-02 22:23

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> større RAM mængder, men har man software(f.eks. DTP programmer) der
> ikke skaber SR mangel, så kan man fint udnytte al den RAM Win9x kan

Den bakker jeg op om. Jeg havde ingen problemer i at bruge alle
mine ram(512) i win98se på min gamle computer.

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Fra : Jonny Jensen

Dato : 20-07-02 10:51

> Den bakker jeg op om. Jeg havde ingen problemer i at bruge alle
> mine ram(512) i win98se på min gamle computer.

Har også selv kørt både Win98SE og WinME med 768 MB, uden nogen problemer.
Ved bare at man kan være nødt til at modificere Windows, hvis man går over
512 MB.

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 20-07-02 10:48

> [...]
> større RAM mængder, men har man software(f.eks. DTP programmer) der
> ikke skaber SR mangel, så kan man fint udnytte al den RAM Win9x kan

Jo jo... Men det er et faktum at den gamle windows kerne ikke kan finde ud
af benytte rammen rigtigt. Den frigiver fx ikke rammen rigtigt når du
afslutter et program, og det er et faktum at mange programmer, fx mange
dedikerede spil servere (fx hlds, af egen erfaring), ikke kører godt på
Win9x fordi Windows ikke kan (kan ikke rigtig finde det ord der beskriver
hvad jeg mener) udnytter de tilgængelige ram.

Nu skriver jeg jo også kun at det er Windows der ikke kan finde ud af det.
Hvad DTP-proggys kan og hvilke problemer de ikke skaber mht. ressoursebrug
er jeg slet ike inde på, og det vigtigste i min post var nu også mere at man
ofte skla modificere Windows, hvis man går over 512 MB. (Har dog selv kørt

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-07-02 15:24

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev....

> Jo jo... Men det er et faktum at den gamle windows kerne ikke
> kan finde ud af benytte rammen rigtigt.

Det er stadig noget vrøvl.

> Den frigiver fx ikke rammen rigtigt når du afslutter et program,

Det er systemressourcer der ikke frigives.

> [...]
> af egen erfaring), ikke kører godt på Win9x fordi Windows ikke
> kan (kan ikke rigtig finde det ord der beskriver hvad jeg mener)

De tilgængelige systemressourcer. Det er på ingen måde det samme.

> Nu skriver jeg jo også kun at det er Windows der ikke kan finde
> ud af det.

Jamen det er noget vrøvl. Problemerne med systemressourcer skyldes
oftest dårligt skrevet software. At operativsystemet så er dårligt
fordi det har en begrænsning der kaldes systemressourcer, er en anden
snak.

Men derfra og så til at sige at Win9x er dårlig til at udnytte store
mængder RAM, der er altså et stykke vej.

Win9x har begrænsede systemressourcer. Mange programmer udnytter de
begrænsede systemressourcer dårligt og ofte frigives disse ikke efter
brug.

> det
> vigtigste i min post var nu også mere at man ofte skla
> modificere Windows, hvis man går over 512 MB.

Så skulle du have holdt dig til at skrive det. Det du rent faktisk
endte med at skrive kunne få andre til at tro at der er noget om
påstanden om at Win9x ikke kan udnytte store RAM mængder.

> (Har dog selv kørt både Win98SE og WinME med 768 MB, uden nogen
> problemer.)

Ja så forstår jeg slet ikke din påstand om at Win9x allerede har
problemer med at udnytte RAM fra 128 Mb.

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 22:30

DWM skrev:

> Jeg havde ingen problemer i at bruge alle mine ram(512) i win98se
> på min gamle computer.

Heller ikke her, og heller ikke på den første Win98 for den sags skyld.

Madsen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-07-02 08:52

On Fri, 19 Jul 2002 21:16:23 +0200,
Jonny Jensen <a@b.com> wrote:

> [...]
> Win98 ikke kan finde ud af at benytte rammen fuldt ud. Alt i alt, så burde
> Win98 snart have samme stempling som M$ har givet Win95

De 128MB skylædes en fejl i Intel gamle ZX chipset. Moderne chipset
kan udnytte de 512MB.

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 20:36

@ndersson skrev:

> Er der en der ved hvor mange Mb Ram Win98 kan håndterer...?

Fra Resource ToolKit:
"With this addressing model, Windows 98 allows full use of the 4 GB
of addressable memory space for all 32-bit operating system components
and applications. Each 32-bit application can access up to 2 GB of
addressable memory space, enough to support the largest desktop
application."

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 1GB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP>

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 512MB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP>

Nogle ældre MB (baseret på TX og vist nok også HX chipsæt) kan ikke
cache over 64MB.

Se evt. også:
http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm
http://www.wintip.dk/9x/trimning/memtrim.htm

Madsen.

Fra : @ndersson

Dato : 19-07-02 21:57

Nu vælter det helt for mig...??

Jeg valgte at starte fra begyndelsen og fandt det klogt at se om jeg har DMA
enable som der står på http://www.wintip.dk/9x/trimning/dma.htm men DMA
feltet er der slet ikke...??? kan jeg have slået det fra i Bios????????

--
Hilsen Andy 2630 <-----åbenbart PC-Mongol

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 22:07

@ndersson skrev:

> [...]
> http://www.wintip.dk/9x/trimning/dma.htm men DMA feltet er der
> slet ikke...??? kan jeg have slået det fra i Bios????????

Det kommer lidt an på hvilket chipsæt dit bundkort kører med, så
vidt jeg ved.
Visse drivere til bundkortets harddiskcontrollere gør, at du slet
ikke kan se DMA-feltet i Win98. Det burde dog være indbygget i
driveren hvis man ikke kan se feltet, så skaden er sikkert ikke så
stor.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 22:12

Madsen skrev:

> [...]
> ikke kan se DMA-feltet i Win98. Det burde dog være indbygget i
> driveren hvis man ikke kan se feltet, så skaden er sikkert ikke så

Jeg glemte lige at medtage et eksempel. :)

http://makeashorterlink.com/?A3F822E41

Q: Using Windows 95/98, looking at a hard disk device from the Device
Manager, the DMA box has disappeared?

A: The DMA box can only be used with the standard Microsoft driver.
When a third party driver is installed (such as the AMD EIDE Driver),
the DMA box will no longer appear. However, the driver is programmed to
use all devices in their most optimal configuration. Therefore, if DMA
is available for that particular device, the driver will use it.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 19-07-02 22:39

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en der ved hvor mange Mb Ram Win98 kan håndterer...?

Min Win98 maskine kører pt med 640 MB RAM installeret.
Jeg har ikke lavet nogle krumspring og har ikke haft problemer.
Om det vil gøre det samme på din maskine skal jeg ikke kunne sige.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Mogens Laursen

Dato : 19-07-02 22:49

Nu der er nogle der er kloge på ram, er der så nogen der ved hvordan man får
Win98se, til at frigive ram når man lukker et program?

Skal man evt. have et lille fikst program?

Mvh.

Mogens

Fra : DWM

Dato : 20-07-02 00:15

"Mogens Laursen" <teaterlyd@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Nu der er nogle der er kloge på ram, er der så nogen der ved hvordan man får
> Win98se, til at frigive ram når man lukker et program?
>
> Skal man evt. have et lille fikst program?

Ja. Man kan finde mange af den slags programmer rundt på nettet.
Her er der en (som er gratis)
http://www.bysoft.com/freeram.html
Jeg har aldrig prøvet det så ved ikke om det er godt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-07-02 15:32

"Mogens Laursen" <teaterlyd@wanadoo.dk> skrev....

> Nu der er nogle der er kloge på ram, er der så nogen der ved
> hvordan man får Win98se, til at frigive ram når man lukker et
> program?

Der findes programmer der kan optimere RAM forbruget på din maskine,
men de ændrer absolut ikke på dine frie systemressourcer.

Læs mere om RAM kontra systemressourcer her:

http://www.infinisource.com/techfiles/win-resources.html

Fra : @ndersson

Dato : 20-07-02 16:17

> [...]
> men de ændrer absolut ikke på dine frie systemressourcer.
>
> Læs mere om RAM kontra systemressourcer her:

Halløjsa - et tråd jeg fik sat i gang der..!! Tak for de mange svar..

Jeg må indrømme at jeg er lidt tabt.. men læser på livet løs fra
http://www.wintip.dk/9x/ men har lidt svært ved at finde ud af hvad der evt.
kan frigive resurser til cpu og grafikkort..?
Jeg har ikke problemer med mine 256 MB ram men var meget i tvivl om maskinen
overhovedet brugte dem..!