Moed op og vis m$ toppen den aegte vare!
Fra : Linux Movement Cph

Dato : 19-07-02 17:49

I morgen kl. 20 er hele den nordiske m$-top samlet til
smag-paa-os-selv-galla-fest ombord paa en kaempe 70 meter lang yacht
som ligner et krigsskib paa kajen ved amaliehaven i koebenhavn! Baaden
er ejet af en microsoft-milliardaer!!!!

I den forbindelse vil vi moede op med bannere og tux-bamser mellem 20
og 22 - i behoever jo ikke at vaere der begge timer, et minut er bedre
end ingenting! Jo flere vi er jo bedre kan vi vise med fredelige
midler hvad vi mener om deres 11 mia. kroners bedrag af verden.

Vi har lavet en banner som i kan maile rundt, hvor ogsaa adressen paa
yachten samt billeder af den er! Send den rundt til alle du kender og
moed selv op - med linux gaelder jo, at jo flere vi er jo staerkere

http://us.f1.yahoofs.com/users/758973a9/bc/__hr_microsoft-luksus.jpg?bcD7EO9ADPocjol9

Vel moedt - og saa i den virkelige verden, er der en kamp der skal
kaempes!

Carsten og Martin,
Linux Movement Cph!

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 19-07-02 18:09

"Linux Movement Cph" <linuxmovement@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ADPocjol9

> Vel moedt - og saa i den virkelige verden, er der en kamp der skal

Er I paf i hovedet?
For det første så kan jeg ikke lide MS og Windows, men det er pga OS'et og
ikke politikken bag. Hvad er det I har problemer med?
At nogen gider lave et OS til folk, der ikke skal bruge computeren til andet
end at spille og gerne vil have system "kører sig selv" er da fint nok. Hvis
I ikke vil betale for det så fint nok, men hvorfor møde op til sådan en gang
fis?
Og hvis I endelig vil lave noget, hvad så med at mindre pro Linux og mere
pro Unix eller Open-Source, Linux er jo ikke mere speciel end andre Unix'er!

Hvor at være helt sikker på at få svar, så spørger jeg igen: Hvad har I imod
MS og Windows?

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 19-07-02 18:11

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in message
> [...]
Unix'er!

> Hvor at være helt sikker på at få svar, så spørger jeg igen: Hvad har I

Hvor = For.

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 19:00

Den Fri, 19 Jul 2002 19:09:23 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
> [...]
>I ikke vil betale for det så fint nok, men hvorfor møde op til sådan en gang

At firmaet er blevet rige, ikke på at have det bedste produkt, men ved
konsekvent at opkøbe bedre teknologi, og lade den forsvinde sporløst,
at bruge en milliard-indtægt på et produkt til at forære et andet
produkt væk langt billigere end konkurrenten, at misinformere kunderne
(både deres egne og konkurrentens),...

alt sammen med det ene formål at blive de eneste på markedet, der reelt
er i stand til at sælge software.

De er faktisk blevet dømt i USA - ikke for at have et monopol, som mange
tror, men for MONOPOL-MISBRUG. Det er umuligt at konkurrere med
Microsoft, uanset om man har et produkt der er tusind gange bedre end
deres.

Jeg har ikke noget imod deres produkter, hvis bare jeg kan slippe for
at bruge / supportere dem, men jeg har noget imod deres måde at
destruere software-markedet, så vi nærmest har sovjetiske tilstande
(det er bare MS der styrer markedet i stedet for staten).

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 19-07-02 19:15

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message
> At firmaet er blevet rige, ikke på at have det bedste produkt, men ved
> konsekvent at opkøbe bedre teknologi, og lade den forsvinde sporløst,

Eksempel? Jeg bruger FreeBSD, programmere i c++, sockets og assembly og går
på internettet via POP3, TCP/IP og er glad for mit lokale ethernet LAN, så
jeg ser intet problem der.

> at bruge en milliard-indtægt på et produkt til at forære et andet
> produkt væk langt billigere end konkurrenten,

Jeg ser ikke noget problem.

> at misinformere kunderne
> (både deres egne og konkurrentens),...

Eksempel?

> alt sammen med det ene formål at blive de eneste på markedet, der reelt
> er i stand til at sælge software.

Er det ikke det alle virksomheder går efter? At udkonkurrere de andre?

> [...]
> tror, men for MONOPOL-MISBRUG. Det er umuligt at konkurrere med
> Microsoft, uanset om man har et produkt der er tusind gange bedre end

Det var ikke så godt, men stadig ikke nok til at jeg gider lette min røv og
gå ned og kaste BSD dukker efter Bill Gates.

> Jeg har ikke noget imod deres produkter, hvis bare jeg kan slippe for
> at bruge / supportere dem

Samme her.

>, men jeg har noget imod deres måde at
> destruere software-markedet, så vi nærmest har sovjetiske tilstande
> (det er bare MS der styrer markedet i stedet for staten).

Ja i USA måske. Jeg synes også det er træls at nogle hardware firmaer,
uddannelses institutioner kun understøtter MS, men jeg synes jeg kan finde
mange ting som MS ikke har noget med at gøre. Så hvis folk vil købe MS, så
lad dem det, det er sikkert fint til det de skal bruge det til. Men at MS
kører en god forretning kan jeg ikke blive sur over.

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 19-07-02 19:20

> [...]
går
> på internettet via POP3, TCP/IP og er glad for mit lokale ethernet LAN, så

Ups, POP3 = PPP

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 19:26

Den Fri, 19 Jul 2002 20:14:46 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:

> [...]
>på internettet via POP3, TCP/IP og er glad for mit lokale ethernet LAN, så

FreeBSD er gratis, og derfor ret svær at slippe af med. Men find lige
en seriøs konkurrent på software-MARKEDET...

>Jeg ser ikke noget problem.

Det er ulovligt. Monopol-misbrug.

>Eksempel?

Det hedder FUD, og er velkendt af alle i software-branchen. Eksemplerne
er mange, selvom jeg ikke lige kan komme på nogen nu (det er hvad man
får ud af at holde ferie, når man burde sidde på arbejdet og surfe).

>Er det ikke det alle virksomheder går efter? At udkonkurrere de andre?

Ikke i det omfang.

>Det var ikke så godt, men stadig ikke nok til at jeg gider lette min røv og
>gå ned og kaste BSD dukker efter Bill Gates.

LOL, det var vist heller ikke det der var tale om.

>Samme her.

>Ja i USA måske.

Hvor mange andre operativ-systemer, office-pakker og browsere kan du
nævne på det danske marked, som man ikke forlængst har opgivet at tjene
penge på, og lagt til fri download på nettet?

> [...]
>lad dem det, det er sikkert fint til det de skal bruge det til. Men at MS
>kører en god forretning kan jeg ikke blive sur over.

Hvordan definerer du "god forretning"? Mafiaen har/havde også en "god
forretning", og tjente en masse penge på ulovlig vis. Narkohandlere har
en "god forretning", og tjener en masse penge på ulovlig vis.

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 19-07-02 19:41

> FreeBSD er gratis, og derfor ret svær at slippe af med. Men find lige
> en seriøs konkurrent på software-MARKEDET...

Det er da mange firmaer der tjener penge på IT verdenen. MS sælger vel ikke
kun OS'er? Så vi har da mange hardware producenter, webdesign firmaer, Unic
med det der landsdækkende skolenet, ISP'er og nogle Unix'er bliver da også
solgt og ikke downloadet gratis.

> Det er ulovligt. Monopol-misbrug.

Ok, så er det nok ikke så smart

> LOL, det var vist heller ikke det der var tale om.

Nej, men de gør det jo ikke kun fordi det er MS, der er jo også mange andre
svinske virksomheder,

> Hvor mange andre operativ-systemer, office-pakker og browsere kan du
> nævne på det danske marked, som man ikke forlængst har opgivet at tjene
> penge på, og lagt til fri download på nettet?

Ingen og det må siges at være flot markedsføring fra MS's side. Men de
(konkurrenterne) er da selv ude om det. Hvis du laver et skide godt
tegnprogram, så kan du vælge at sælge det til MS eller lade være. At MS så
har det offentliges støtte er forkasteligt. Hvor skal vi skatteydere betale
for at staten køber MS produkter, når BSD og Linux ligger gratis til
download. Men det er jo fordi MS kom først og nu er folk blivet uddannet til
windows.

> Hvordan definerer du "god forretning"? Mafiaen har/havde også en "god
> forretning", og tjente en masse penge på ulovlig vis. Narkohandlere har
> en "god forretning", og tjener en masse penge på ulovlig vis.

Hvis de bruger ufine metoder, så er det bedste vi kan gøre at lade være med
at købe deres produkter.
Der er mange folk der ikke kan lide MS og jeg er en af dem, der er mange
folk der virkelig hader ms, men det gør jeg ikke, da jeg synes vi selv er
ude at de er blevet så store, vi har gratis programmer og OS'er, så lad da
være med at købe MS produkter.

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 19:53

Den Fri, 19 Jul 2002 20:40:40 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
> [...]
>med det der landsdækkende skolenet, ISP'er og nogle Unix'er bliver da også

Det meste af det du nævner hører ikke til på software-markedet.

Jo, der bliver solgt enkelte andre systemer, Solaris, HP-UX, Mac, men
fælles for dem alle er at de kører på speciel hardware, og derved har
skabt deres egen niche. Selv Solaris-86 er skrottet...

> [...]
>og

>Nej, men de gør det jo ikke kun fordi det er MS, der er jo også mange andre

Sikkert, men lad nogen andre tage sig af dem. Det er sådan nogen som
mig der har problemerne med MS (mit arbejde, min mors evindelige
problemer med windows), og derfor synes jeg det er på tide der bliver
gjort noget ved sagen (jeg gider dog ikke selv tage fra Padborg til
Kbh.)

Ligeledes må dem der har problemer med andre firmaer gøre noget ved
de firmaer de har problemer med.

>Ingen og det må siges at være flot markedsføring fra MS's side.

Hvis de havde fremstillet damptromler, så ja. For det er det de er
gode til - at tromle alle andre ned.

>Hvis de bruger ufine metoder, så er det bedste vi kan gøre at lade være med
>at købe deres produkter.

Det virker jo ikke, når firmaet er det eneste på markedet. Der er jo
stadig mange der har brug for PC'er, og når det eneste de kan købe
er MS, så har de ikke noget valg (efter deres egen målestok, der ofte
(fejlagtigt) udelukker produkter der kan downloades gratis).

> [...]
>ude at de er blevet så store, vi har gratis programmer og OS'er, så lad da

Ja, men vi er nødt til at fortælle nogen flere at der eksisterer
alternatier, og disse "events" er velegnede til formålet. Endnu bedre
hvis der tilfældigvis dukker et par journalister op

Til en install-fest på det lokale bibliotek kommer der jo typisk kun
folk der har hørt om Linux i forvejen, men lige skal have en smule
hjælp - og så de tre der tilfældigvis skulle låne et par bøger.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-07-02 12:04

Kent Friis wrote in <ah9n6b$dnr$1@sunsite.dk>:
> [...]
> er MS, så har de ikke noget valg (efter deres egen målestok, der ofte
> (fejlagtigt) udelukker produkter der kan downloades gratis).

Man kan da også købe Linux. Der står da fine Linux-æsker med CD'er,
manualer, support og det hele (til flere hundrede kroner) fremme i
butikkerne.
Det er ikke noget jeg leder efter, så jeg lægger nok ikke mærke til det,
hvis jeg ser en butik uden. Men jeg ser da af og til butikker med.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 19:33

Den Sat, 20 Jul 2002 13:04:14 +0200 skrev Niels Andersen:

>Man kan da også købe Linux.

Men det kan også downloades gratis, og er derfor udelukket.

> [...]
>Det er ikke noget jeg leder efter, så jeg lægger nok ikke mærke til det,
>hvis jeg ser en butik uden. Men jeg ser da af og til butikker med.

Sjovt, det eneste sted jeg har set en Linux-æske var en SuSE i
Media-Markt (jeps, tysk).

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : DUdsen

Dato : 20-07-02 18:14

Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]
> assembly og går på internettet via POP3, TCP/IP og er glad for
> mit lokale ethernet LAN, så jeg ser intet problem der.

nej men det får du hvis du ligepluselig vil høre netradio eller
af uransagelige grude får behov for at besøge et website baseret
på .net.

> Eksempel?

win95 var lige på trapperne i adskilige år.

> Er det ikke det alle virksomheder går efter? At udkonkurrere de
> andre?

Jo men det er samtidigt alle forbrugeres maridt at en virksomhed
skulle have succes med dette.

> Det var ikke så godt, men stadig ikke nok til at jeg gider
> lette min røv og gå ned og kaste BSD dukker efter Bill Gates.

Det er også en aldeles uprodoktiv beskeftigelse men det er et
eller andet sted nødvendigt at gøre folk klar over hvad lukede
filformater og så videre gør af skade for
indformationsudvekslingen.

> Samme her.

men kan du også slippe for at bruge suportere ms produkterne.
Vi har set eksempler fra england hvor windows var en
nødvendighed for at kunne afregne med skattevæsenet københavs
komunes selvbetjænings system er også windows 2 windows.

> [...]
> gøre. Så hvis folk vil købe MS, så lad dem det, det er sikkert
> fint til det de skal bruge det til. Men at MS kører en god

Det er ikke det at ms tjener gode penge folk genrelt er sure
over men over at jag tvinges ud i en masse omveje når jeg skal
komunikere med offentlige myndigheder og andre fordi jeg har
valgt en anden leverendør end ms.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 18:32

"DUdsen" <dudsen@gjk.dk> wrote in message

> nej men det får du hvis du ligepluselig vil høre netradio eller
> af uransagelige grude får behov for at besøge et website baseret
> på .net.

Hvis jeg vil benytte MS teknologi må jeg betale for det, det er ikke svært
for mig at acceptere. Dog bryder jeg mig ikke om closed-source og slet ikke
når det produkt jeg køber så er (til det jeg skal bruge det til) latterligt.
Men problemet er ikke dyrt og closed-source software, men at det offentlige
og befolkningen støtter det. MS lavede windows som dækket et behov Unix ikke
gjorde dengang og den kører de stadig videre på, men mon ikke snart det
ændre sig?

> Det er også en aldeles uprodoktiv beskeftigelse men det er et
> eller andet sted nødvendigt at gøre folk klar over hvad lukede
> filformater og så videre gør af skade for
> indformationsudvekslingen.

Closed source er ikke et problem, hvis det er det du mener. Hvis vi virkelig
vil kæmpe mod MS, så skriv danske/engelske unix nybegydere tekster og
dokumentere at unix er bedre til software udvikling, sikkerhed, performance
og stabilitet (o.s.v.) og skrig det ud over det danske land, så alle windows
folkene falder ned at deres stole. Det synes jeg også mange er begyndt på,
men desværre råber de Linux og ikke Unix eller Open-Source.

> [...]
> nødvendighed for at kunne afregne med skattevæsenet københavs
> komunes selvbetjænings system er også windows 2 windows.

Det er svært at bryde gamle vaner. Ja det offentlig skal omstille det
gratise unix, men det kræver en investering til uddannelses af mange
offentlige ansatte og nye systemer skal skrives. Dog kan sidst nævnte
undgåes ved at skrive en windows emulator til unix.

mvh
db

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-07-02 18:52

> [...]
> folkene falder ned at deres stole. Det synes jeg også mange er begyndt på,
> men desværre råber de Linux og ikke Unix eller Open-Source.

Synes du det er dokumentation, der mangler? Jeg synes at unix er mere
veldokumenteret end windows.

Derimod kunne man ønske sig en bedre markedsføring. Men selv nok så god
markedsføring hjælper jo ikke så meget mod et firma, der groft og
systematisk misbruger deres monopol.

> [...]
> offentlige ansatte og nye systemer skal skrives. Dog kan sidst nævnte
> undgåes ved at skrive en windows emulator til unix.

Jeg synes ikke, der er det store behov for at køre windows-programmer
under unix. Derimod skulle man måske satse mere på at forbedre de
eksisterende open-source kontor-applikationer.

En af windows styrker er jo, at folk kan sætte sig ned og arbejde med
systemet uden videre og _føle_ at de har udnyttet deres tid produktivt -
at man så ofte kan udnytte tiden langt mere effektivt ved at sætte sig
ind i tingene og bruge nogle af de klassiske unix-værktøjer er en anden
snak.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 19:10

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message
> Derimod kunne man ønske sig en bedre markedsføring. Men selv nok så god
> markedsføring hjælper jo ikke så meget mod et firma, der groft og
> systematisk misbruger deres monopol.

Hvorfor i alverden bruge tid, krafter og penge på at markedsføre unix?
Økonomisk får vi jo ikke noget ud af det og rent teknisk har jeg de drivers
jeg skal bruge. Desuden bruger de fleste kloge hoveder indenfor for IT
verdenen allerede unix, så hvad vil vi opnå ved at få flere windows
slut-brugere herover? (selvfølgelig vil vi få noget ud af det, men det er
ikke besværet værd).

mvh
db

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-07-02 19:30

In article <ahc918$bk0$1@sunsite.dk>, db@traceroute.dk says...

> [...]
> verdenen allerede unix, så hvad vil vi opnå ved at få flere windows
> slut-brugere herover? (selvfølgelig vil vi få noget ud af det, men det er

Popularitet = Økonomisk villighed = Videreudvikling af platformen = et
bedre produkt ?

Jaja, jeg ved godt at Unix/Linux/BSD er gud og alt det det, for mange,
men derfor kan det stadig ikke skade at forbedre platformen

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 19:36

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote in message

> [...]
>
> Jaja, jeg ved godt at Unix/Linux/BSD er gud og alt det det, for mange,
> men derfor kan det stadig ikke skade at forbedre platformen

Vil du ikke lige forklare mig hvordan FreeBSD får flere penge ved at flere
brugere benytter deres ftp server, til gratis at downloade produktet? Samt
hvordan de folk der sidder og lave OS'et bliver klogere og dermed kan lave
et bedre system?

mvh
db

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-07-02 23:33

In article <ahcahs$gfg$1@sunsite.dk>, db@traceroute.dk says...

> [...]
> hvordan de folk der sidder og lave OS'et bliver klogere og dermed kan lave

Hehe, nu læser du vist noget helt andet end det jeg skrev. For det var
så absolut ikke det jeg skrev.

Det jeg skrev var at når et produkt bliver mere populært, vil branchen
typisk kunne se en større fordel i at investere i den pågældende
platform. Det var i hvert fald hvad jeg mente med alle de der kære =
tegn

Folkene bliver ikke nødvendigvis klogere (omend man skulle mene de var
ret intelligente, da de jo har lavet et rigtigt godt O/S), de ville bare
få større økonomisk opbakning til deres projekt. Måske kunne man så
ansætte andre kloge hoveder som kunne bidrage til produktet. Eller, man
kunne forestille sig at produktets udvikling blev speedet op, da de så
kunne dedikere nogle resourcer (eller måske flere resourcer, jeg ved
ikke hvordan BSD teamets sammensætning og økonomiske grundlag hænger
sammen), uden at disse skulle bruge deres sparsomme fritid og/eller egne
penge på det.

Alene det at have dedikerede resourcer til at udvikle FreeBSD på
professionel basis, kan jeg kun se ville komme til at betyde et mere
gennemtænkt operativsystem.

Og sådan tror jeg også også det hænger sammen for Linux. Faktisk kan man
jo direkte se effekten af Linux-hypen ved at flere store firmaer har
investeret i platformen. Hvilket jo så også (sandsynligvis) vil komme
til at betyde at platformen får en vis succes, man kan jo sige at den
allerede har opnået en pæn portion succes efter brancen blev
investerings-lysten, set i forhold til hvordan det var før det skete.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 23:38

> [...]
> ikke hvordan BSD teamets sammensætning og økonomiske grundlag hænger
> sammen), uden at disse skulle bruge deres sparsomme fritid og/eller egne

Lige nu kører tingene vist fint for FreeBSD, de får hardware af
producenterne og penge af diverse virksomheder. Jeg håber bare ikke at en
større penge strøm vil blive = flere faste udgifter.

> Alene det at have dedikerede resourcer til at udvikle FreeBSD på
> professionel basis, kan jeg kun se ville komme til at betyde et mere
> gennemtænkt operativsystem.

Det kan jeg ikke give dig ret i. Mange kloge hoveder har sat sin ned og
designet OS'et, ikke ud fra hvad der var penge til, men ud fra hvilket
design er bedst.
Jeg tror ikke fx kernens design vil blive anderledes af at der kommer flere
penge til.

mvh
db

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-07-02 23:58

In article <ahcon1$sa9$1@sunsite.dk>, db@traceroute.dk says...

> Lige nu kører tingene vist fint for FreeBSD, de får hardware af
> producenterne og penge af diverse virksomheder. Jeg håber bare ikke at en
> større penge strøm vil blive = flere faste udgifter.

Man kunne håbe på at de forbliver lige så idealistiske som hidtil, og
investerer pengene i mere brain-power

> Det kan jeg ikke give dig ret i. Mange kloge hoveder har sat sin ned og
> designet OS'et, ikke ud fra hvad der var penge til, men ud fra hvilket
> design er bedst.

Hvilket jeg så absolut er en strategi jeg kun kan være enig i. Men, hvis
de kan gøre det uden nogen speciel form for økonomi, så prøv at tænke på
hvad investeringer i BSD som teknologi/operativsystem ville kunne gøre
for platformen, når der lige pludselig er råd til 100% fokus, hele
dagen, for de involverede parter.

> Jeg tror ikke fx kernens design vil blive anderledes af at der kommer flere
> penge til.

Nej, men de udenom-liggende teknologier og applikationer kunne måske
hurtigere forbedres/udvikles.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 21-07-02 00:47

> [...]
> hvad investeringer i BSD som teknologi/operativsystem ville kunne gøre
> for platformen, når der lige pludselig er råd til 100% fokus, hele

Uha, det var da en rar tanke!

> Nej, men de udenom-liggende teknologier og applikationer kunne måske
> hurtigere forbedres/udvikles.

mmmkay, ja ok.

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 19:41

Den Sat, 20 Jul 2002 20:10:25 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
> [...]
>verdenen allerede unix, så hvad vil vi opnå ved at få flere windows
>slut-brugere herover? (selvfølgelig vil vi få noget ud af det, men det er

At få så mange brugere at der bliver taget hensyn til os. Fx:

- at websites virker hvis man bruger en webbrowser, i stedet for kun med
IE
- at politikere sender e-mails i tekst format i stedet for vedhæftede
MS-Word dokumenter
- at man ikke længere kan forbyde en DVD-afspiller bare fordi den ikke
kræver Windows (DeCSS)
- At man kan købe de spil man gerne vil bruge penge på, uden først at
skulle købe en playstation
- At Danmarks (stats-) Radio holder op med bare at henvise til Windows
Media Player, og skrive at Linux-brugere ikke kan høre netradio (på
trods af at det virker upåklageligt i mplayer).

osv...

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 19:55

> At få så mange brugere at der bliver taget hensyn til os. Fx:
>
> - at websites virker hvis man bruger en webbrowser, i stedet for kun med
> IE

Unix fronten bliver forøget hver dag der går, så det ændre sig nok snart.

> - at politikere sender e-mails i tekst format i stedet for vedhæftede
> MS-Word dokumenter

Jeps, dog har vi jo værktøjer til at læse word filer.

> - at man ikke længere kan forbyde en DVD-afspiller bare fordi den ikke
> kræver Windows (DeCSS)

Det har jeg aldrig hørt om.

> - At man kan købe de spil man gerne vil bruge penge på, uden først at
> skulle købe en playstation

Ahva?

> - At Danmarks (stats-) Radio holder op med bare at henvise til Windows
> Media Player, og skrive at Linux-brugere ikke kan høre netradio (på
> trods af at det virker upåklageligt i mplayer).

Har du gjort dem opmærksom på dette?

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 20:14

Den Sat, 20 Jul 2002 20:54:40 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message
>drivers

>Unix fronten bliver forøget hver dag der går, så det ændre sig nok snart.

Det kræver stadig en del held.

>Jeps, dog har vi jo værktøjer til at læse word filer.

Det er en klyt-løsning der kun er nødvendig fordi der ikke er nok non-
windows brugere til at politikerne vil indse at vi eksisterer.

>Det har jeg aldrig hørt om.

DeCSS er en vigtig del af alle software DVD-afspillere til Linux, og
er ulovlig i USA, det er ikke engang lovligt at linke til et site
hvor programmet kan downloades.

>Ahva?

Hvornår kommer Tomb Raider til Linux? Den dag vi har nok potentielle
kunder til at de tør portere spillet.

Man kunne naturligvis også købe en ekstra PC, og en Windows, men det
bliver endnu dyrere end Playstation. Holder man sig til PS1, så er
Windows-licensen alene faktisk dyrere.

>Har du gjort dem opmærksom på dette?

Nej, jeg har opgivet at få dem til at høre efter, da de ikke engang
reagerede på at jeg truede med at melde dem for at opfordre til
piratkopiering, da de skriver at man *gratis* kan downloade og bruge
Windows MediaPlayer, selvom hvis man læser EULA'en inden man trykker
accept, så kræver de faktisk at man allerede har *betalt* for en
(windows-) licens. Media-player kan nemlig godt installeres under
Linux[1], men den koster altså ~1500 kroner for en windows-licens.

Mvh
Kent

[1] via cross-etellerandet.
--
The revolution has just begun.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 20:28

> Hvornår kommer Tomb Raider til Linux? Den dag vi har nok potentielle
> kunder til at de tør portere spillet.

Jeg er ikke helt med på hvorfor det er MS's skyld? Hvis man vil spille spil,
så brug windows indtil de begynder at lave spil til unix.
Du mener måske at MS forbyder dem at protere spillet? Hvis ja, hvordan?
Hvordan kan de gøre det?

> [...]
> (windows-) licens. Media-player kan nemlig godt installeres under
> Linux[1], men den koster altså ~1500 kroner for en windows-licens.

Tesk tesk, men jeg tror ikke windows tager det så højtideligt. Jeg har hørt
folk snakke om at de gør det nemt for crackere at cracke cd'erne så private
brugere hurtigt kan få windows. Det vil jo heller ikke være svært at have
indbygget en funktion i XP, så den går på nettet og checker om det er en
kopi, ligesom mange af de nye spil gør.

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 22:23

Den Sat, 20 Jul 2002 21:27:43 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

>Jeg er ikke helt med på hvorfor det er MS's skyld?

Prøv lige at checke spørgsmålet igen:

>Hvis man vil spille spil,
>så brug windows indtil de begynder at lave spil til unix.

No way, jeg supporterer ikke MS. Desuden har min playstation været
billigere end en Windows-licens.

>Tesk tesk, men jeg tror ikke windows tager det så højtideligt.

Sikkert ikke, men hvis politiet får en anmeldelse fra mig, så er de
jo nødt til at reagere... Egentlig ville jeg nok kontakte BSA (hvis
jeg bliver sur nok på DR), og lade dem lave et af deres berygtede
raids, der før har lukket en virksomhed en hel dag.

> [...]
>indbygget en funktion i XP, så den går på nettet og checker om det er en

Den funktion er faktisk i XP - ikke at det gør den store forskel, for
man kan jo på det nærmeste ikke købe en PC uden XP, og XP kører
alligevel ikke ordentligt på en ældre PC.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-07-02 23:40

In article <ahcdi6$olh$1@sunsite.dk>, db@traceroute.dk says...

> [...]
> så brug windows indtil de begynder at lave spil til unix.
> Du mener måske at MS forbyder dem at protere spillet? Hvis ja, hvordan?

I bund og grund nytter det ikke at tale om skyld, i operativsystem-
diskussionen.

Det hele handler om popularitet og penge. Jo mere populært produktet er,
jo flere vil bruge det, jo flere penge er der i at udgive det.

Alle gamere (stort set) bruger Windows... For det er der spillene bliver
udgivet.

MS forbyder ikke nogen noget, hvad angår spil og udgivelser af samme.
Men det at det ikke kan betale sig at udgive til andre platforme end
Windows (og Mac for nogles vedkommende), stopper hele porterings-
processen helt automatisk. Der er ingen penge i det. Ergo gøres det
ikke. Spil-branchen er en hård branche at være i, og der er ikke råd
eller tid til at gøre så meget andet end det der kan tjenes penge på.

Der er dog dem der udgiver til Linux også. id Software er et af
firmaerne, hvilket er den direkte grund til at jeg har været ude og købe
Quake 3. Så behøver jeg ikke at boote hver gang jeg vil spille Urban
Terror Og så fordi det netop er noget jeg gerne vil støtte.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 23:54

> [...]
> ikke. Spil-branchen er en hård branche at være i, og der er ikke råd
> eller tid til at gøre så meget andet end det der kan tjenes penge på.

Personligt bruger jeg hovedsagligt FreeBSD som server, så jeg er ligeglad
med hvor mange "office pakker" og spil der findes til det. Men det vil da
være rart at slette windows helt fra min puter. Men som sagt er det jo ikke
MS skyld at der ikke findes spil til unix, så hvordan skal vi så få folk
herover? Vi skal gøre opmærksom på os selv, både ved private, virksomheder
og det offentlige. Men jeg synes ikke vi har en fælles unix/open-source
front i DK, vi har godt nok LinuxForum, men den bidrager jeg ikke til før
den skifter navn til UnixForum eller OpenSourceForum (eftersom jeg ikke
bryder mig om at andre unix'er som BSD og Solaris m.m skal sættes ind under
Linux). Så må vi jo skrive en masse danske unix begynder tekster og fortælle
hvor fedt unix er, så private windows brugere tramper hinanden ned for at få
fat i unix. Men det offentlig, tja.....hvad skal vi gøre, klage i massevis?
Og mht virksomheder så har vi jo det gode argument med at unic er mere
sikkert, stabilt, bedre performance og så er det gratis. Men hvor mange
"windows vant og unix nybegynder" til "unix kyndig" kurser findes der, som
virksomhederne kan sende deres ansatte på?

mvh
db

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 21-07-02 01:38

In article <ahcpko$1jg$1@sunsite.dk>, db@traceroute.dk says...

> [...]
> "windows vant og unix nybegynder" til "unix kyndig" kurser findes der, som
> virksomhederne kan sende deres ansatte på?

Jeg har aldrig påstået at det er MS' skyld der ikke findes spil på Unix
platformen Jeg argumenterede blot for at deres udbredelse alene, gør
at det ikke er rentabelt at udgive på andre platforme end deres

Jeg tror at en samlet Unix-front ville være en rigtig god ide,
selvfølgelig med en vis branche-opbakning, hvis der virkelig skal gøres
noget ved det.

De private Windows brugere kommer først når man kan spille alle de store
spil på Unix/Linux.

Problemet med det offentlige, og iøvrigt også med virksomhederne er, at
de ikke har noget sted at placere ansvaret hvis tingene går galt. Så,
tankegangen er typisk at det kan godt være de forskellige Unices er
gratis, mere stabile, osv, osv, men HVIS noget går galt, har de ingen
steder at henvende sig. De har ingen at sparke bagi. Og det er jo "sådan
noget freeware noget hvor ingen rigtigt har en forretnings-mæssig
interesse i at det kan alt det man gerne lige vil have i ens egen
virksomhed".

Jeg tror personligt at hvis man satte sig ned med kvalificerede
medarbejdere i f.eks. en konsulent-virksomhed, udarbejdede nogle
strategier for desktop-miljøer, server-miljøer osv., og samtidig
selvfølgelig solgte konsulent-timer til at drive miljøer, udvikle dem
osv., så ku' man godt få implementeret en del Unix/Linux. Så længe man
var klar over at det jo så var ens egen røv der bliver sparket på, når
noget går galt hos ens kunde

SuperUsers er vist nok ret ferme til Unix-kurser. Har i hvert fald set
en del Unix kurser i deres katalog. Men de er vist svjv. også nogle af
de eneste.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : DUdsen

Dato : 21-07-02 14:31

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> De private Windows brugere kommer først når man kan spille alle
> de store spil på Unix/Linux.

eller når de er nådt til synligt at betale for deres microsoft
produkter.

> [...]
> "sådan noget freeware noget hvor ingen rigtigt har en
> forretnings-mæssig interesse i at det kan alt det man gerne

Dette resonement er faktisk forkert du står ike dårligere ved at
bruge linux end ved windows, microsoft påtagersig intet ansvar
for at deres produkter ikke laver lort i det.
Og der er temmeligt gode mugligheder for at henvede sig til en
der kan løse problemerne under linux enten ved at yde økonomisk
støtte til en af distributørerne mandrake tager medlemmerne af
mandrake club temmeligt seriøst.
Eller ved selv at hyre programører noget man ikke kan ved closed
source.

> [...]
> del Unix/Linux. Så længe man var klar over at det jo så var ens
> egen røv der bliver sparket på, når noget går galt hos ens

Sun med vedhæng tjener faktisk penge på netop dette, men så
længe microsoft hypen lever er det svært at lå rigtigt igennem.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 21-07-02 17:37

In article <1027258266.761726@kalvebod.groenjord.dk>, dudsen@gjk.dk
says...

> eller når de er nådt til synligt at betale for deres microsoft
> produkter.

Hvilket sker... aldrig... :)

> [...]
> der kan løse problemerne under linux enten ved at yde økonomisk
> støtte til en af distributørerne mandrake tager medlemmerne af

Enig, men det er ikke sådan virksomhederne tænker :)

> Sun med vedhæng tjener faktisk penge på netop dette, men så
> længe microsoft hypen lever er det svært at lå rigtigt igennem.

Det har ikke så meget med hype at gøre hvad det angår. MS'
operativsystemer HAR bevist sit værd som platform for produktivitet og
dermed indtjening, alene fordi det er så nemt at bruge. At der så er
diverse fejl i det, er en helt anden sag. Men, brugerne kan bruge det,
og virksomhederne kan dermed tjene penge på deres medarbejderes
produktivitet.

Det er den cyklus de forskellige unices skal igennem nu... Jeg ved godt
at alene stabiliteten, sikkerheden osv. i f.eks. FreeBSD burde være nok.
Men, før der bliver "slået lidt plat" på det, kommer ingen til at lægge
mærke til det i nogen nævneværdig grad.

Hvis man for en virksomhed kunne præsentere et virkelig fornuftigt
designet miljø som kan alt det MS miljøet kan, og samtidig fortælle dem
at de faktisk sparer alle licens-pengene, så tror jeg godt man kan sælge
Unices ind i virksomhederne. Men man bliver nødt til at gøre det på en
måde så virksomheden fra starten af kan være produktiv.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : DUdsen

Dato : 21-07-02 19:11

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> [...]
> sag. Men, brugerne kan bruge det, og virksomhederne kan dermed
> tjene penge på deres medarbejderes produktivitet.

Og her der det myten spiller ind er unix svært?
kan man ikke tjene penge på medarbejdernes produktivtet med et
ikke ms produkt?
Der hersker ude omkring en myte om at linux/unix er nogen med en
masse ufårståelige kryptiske tekst komandoer det kræver en
universitets grad at bruge.
derudover er der det der med at folk ikke er klar over hvad der
rent faktisk eksistere af aplikationer.
Der er hele DR sagen hvor de i kraft af deres javascript
interface til wndows media player og mangel på viden om
altilernative wma afspilere giver folk det indtryk at man ikke
kan høre netradio under ikke windows systemer, og der er mange a
dens slags sager.

> [...]
> FreeBSD burde være nok. Men, før der bliver "slået lidt plat"
> på det, kommer ingen til at lægge mærke til det i nogen

Her har du nok ret myterne skal nedbrydes får windows mister
rigtige markedsandele
> [...]
> så tror jeg godt man kan sælge Unices ind i virksomhederne. Men
> man bliver nødt til at gøre det på en måde så virksomheden fra

Det kan folk allerede nu en mandrake eller en s.u.s.e install er
i luften hurtigere og med mindre instalations vrøvl end en
windows instalaition.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 21-07-02 20:46

In article <1027275095.525265@kalvebod.groenjord.dk>, dudsen@gjk.dk
says...

> Og her der det myten spiller ind er unix svært?

Både og... En ting er hvordan brugerens oplevelse af at bruge
operativsystemet er, som arbejdsredskab. Men, der er også de rent IT
administrative aspekter af det, som automatisk deployment af både
operativsystem og tilhørende applikationer. Der er Windows nået lang vej
(ved ikke hvordan det forholder sig med Linux/Unix) efterhånden.

> kan man ikke tjene penge på medarbejdernes produktivtet med et
> ikke ms produkt?

Det kan man sagtens ! Men det kræver at nogle sætter sig ned, designer
et sådan alternativ, og viser det frem... Før nogen er villige til at
satse på det.

> Der hersker ude omkring en myte om at linux/unix er nogen med en
> masse ufårståelige kryptiske tekst komandoer det kræver en
> universitets grad at bruge.

Hvilket det i nogle tilfælde for almindelige brugere også vil være.

> [...]
> altilernative wma afspilere giver folk det indtryk at man ikke
> kan høre netradio under ikke windows systemer, og der er mange a

Fordi de fleste typisk ikke gider lave til andet end Windows, da det er
ubetinget den største brugerbase.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-07-02 21:08

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> In article <1027275095.525265@kalvebod.groenjord.dk>, dudsen@gjk.dk
> says...

> Fordi de fleste typisk ikke gider lave til andet end Windows, da det er
> ubetinget den største brugerbase.

Nej, det er rigtigt. Men nu er DR ikke en profitvirksomhed, hvor det gælder
om at tjene flest muligt penge på mindst muligt arbejde.

Deres formål er i højere grad at nå en så stor del af befolkningen som
muligt (idet vi stort set alle betaler licens) - og det forsømmer de
tildels ved at give det indtryk at netradio kræver Windows...

/Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 21-07-02 21:19

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> writes:

[snip]
> - og det forsømmer de
> tildels ved at give det indtryk at netradio kræver Windows...

Det kraver ikke windows for at hører dr netradio. Med mplayer[0] kan
man hører .asx filer, og på http://www.dr.dk/netradio/#direkte kan man
finder urlerne.

[0] http://www.mplayerhq.hu/homepage/ og jeg mener man skal have en
0.90pre

--
Rasmus Meldgaard

"vi ['vi] subst. -et, -er, -erne
1. en nordisk, hedensk helligdom" -Nudansk ordbog

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-07-02 21:26

Rasmus Meldgaard wrote:

> [...]
>
> [snip]
>
> Det kraver ikke windows for at hører dr netradio. Med mplayer[0] kan

Ja, det ved jeg godt. Hele den del har vi nu været igennem. Min pointe var
blot, at de ikke oplyser om denne mulighed (måske fordi de ikke har
undersøgt sagerne?), men skriver at man *skal* have Windows Media Player.

De har da ganske rigtigt fået direkte links - det havde de ikke sidst jeg
kiggede efter.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-07-02 12:44

In article <ahf4a4$dc8$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, moffe47
@hotmail.com says...

> [...]
> muligt (idet vi stort set alle betaler licens) - og det forsømmer de
> tildels ved at give det indtryk at netradio kræver Windows...

Der er vi helt enige. En institution som DR burde gå længere for også at
promovere alternativer til det der bare er mest brugt

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-07-02 15:04

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:
> Der er vi helt enige. En institution som DR burde gå længere for også at
> promovere alternativer til det der bare er mest brugt

Også enighed herfra!
I øvrigt har jeg tidligere konstateret - og påtalt - andre problemer med
DRs internetbetjening:

Jeg fandt ved en tilfældighed ud af, at nogle af deres P1-relaterede
sider ikke kunne læses/'bruges' med hverken MacOS eller Linux; i
begyndelsen var de ikke specielt forstående over for problemet, men
senere har jeg nu og da fået kontakt via Linux (om det så beror på
'tilfældigheder', eller de virkelig har ændret noget, ved jeg faktisk
ikke!)

Men under alle omstændigheder finder jeg det kritisabelt, at DR ikke
koder (får kodet?) sine websteder på en sådan måde, at de ubesværet kan
benyttes via alle gængse styresystemer!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-02 21:27

Den Sun, 21 Jul 2002 21:46:00 +0200 skrev Jacob Saaby Nielsen:
> [...]
>operativsystem og tilhørende applikationer. Der er Windows nået lang vej
>(ved ikke hvordan det forholder sig med Linux/Unix) efterhånden.

Det har aldrig været nødvendigt under Linux. Rpm og co. laver
automatisk det der i windows hedder "unattended install", og kan klares
fra en ssh, eller et cronjob der henter en liste over hvad der skal
være isntalleret fra en central server. Konfigurationen kan SVJV
styres automatisk vha. NIS.

Det er IMHO et af de områder hvor MS har været langt bagud, og først
nu er ved at indhente unix-verdenen.

>Det kan man sagtens ! Men det kræver at nogle sætter sig ned, designer
>et sådan alternativ, og viser det frem... Før nogen er villige til at
>satse på det.

Med vægt på "viser det frem" - det hjælper ikke noget at have verdens
bedste OS hvis folk ikke ved det er det bedste.

>Hvilket det i nogle tilfælde for almindelige brugere også vil være.

Ikke mere kryptisk end windows. Jo, det sker at folk har et problem
der umiddelbart kun kan løses vha. kommandolinien. Men det sker
mindst lige så tit at et windows-problem kun kan løses ved med
regedit.

>Fordi de fleste typisk ikke gider lave til andet end Windows, da det er
>ubetinget den største brugerbase.

Hvor lang tid ekstra tager det at lave et link til deres audiostream?
Der er jo ingen der siger de behøver lave en hel player i javascript,
som de har gjort til windows...

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : DUdsen

Dato : 22-07-02 12:57

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> [...]
> deployment af både operativsystem og tilhørende applikationer.
> Der er Windows nået lang vej (ved ikke hvordan det forholder

Det har været kernen i unix at det skulle være nemt siden ruder
konge var knægt rsync crond rpm/apt samt en række overbygninger
til disse er ikke nogen nyhed længere.

> Det kan man sagtens ! Men det kræver at nogle sætter sig ned,
> designer et sådan alternativ, og viser det frem... Før nogen er
> villige til at satse på det.

Og her antager du at der ikke eksistere et altiernativ.

> Hvilket det i nogle tilfælde for almindelige brugere også vil
> være.

Har du nogen siden set en nybegynder forsøge at fatte hvorfor
windows gør som den gør, alle systemer krver lidt træning også
windows.

> Fordi de fleste typisk ikke gider lave til andet end Windows,
> da det er ubetinget den største brugerbase.

Nej fordi de er for dumme eller ignorante til at vide hvor lidt
der skal til for at gøre deres sider kompatible med ikke ms
produkter.
med mindre man decideret er ude efter at binde sin side til et
bestemt produkt er det generet nemt at gøre siden brugbar for
ikke ms kunder.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-07-02 12:56

In article <1027339023.64491@kalvebod.groenjord.dk>, dudsen@gjk.dk
says...

> Og her antager du at der ikke eksistere et altiernativ.

Nej. For jeg ved jo alternativerne findes. Men der er åbenbart ikke
nogen som har gjort den business-modne hvad angår hele miljøer i
virksomheder, inkl. desktop-koncepter, sikkerhed, servere osv.

Jeg ved ikke om nogen allerede har gjort de ting, men jeg kender i hvert
fald ikke til nogen, har ikke hørt om nogen.

Det er jo det der sker for mange af de store konsulent-huse når de
bliver kontaktet af kunder: Vi skal opgradere vores miljø, vi skal have
nyt miljø, etc., kom og vis os en løsning !

Men alle har designet de her koncepter til Windows, og det er typisk her
de har ekspertisen.

Hvis nu man gjorde det samme med Unix...

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-02 19:24

Den Sun, 21 Jul 2002 18:37:23 +0200 skrev Jacob Saaby Nielsen:

>Det har ikke så meget med hype at gøre hvad det angår. MS'
>operativsystemer HAR bevist sit værd som platform for produktivitet og
>dermed indtjening, alene fordi det er så nemt at bruge.

Det er ren marketing-gas. Windows er ikke nemt at bruge. Windows er
nemmere at bruge end linux for folk der er gode til windows. Jeg har
selv store problemer med at finde ud af selv små ting i Windows, når
det ikke lige er de ting jeg plejer at lave, og en manual har jeg
ikke engang. Min mor har været på kursus i brug af windows da hun
købte sin PC, men hun kan stadig ikke finde ud af det. Min ex sagde
direkte at linux var nemmere at bruge end hendes egen WinME, selvom
hun aldrig havde brugt linux før, og havde kørt windows længe.

De eneste jeg har hørt påstå at windows er nemt at bruge er folk der
har brugt lang tid på at lære det (og har glemt/fortrængt at det engang
var svært), og folk der aldrig har prøvet andet.

Selv de folk nede på arbejdet der mener windows er nemt at bruge, og
gør en produktiv, sidder og spilder tid på at genstarte, geninstallere
og rode med underlige problemer.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 21-07-02 20:51

In article <aheu8k$sc4$1@sunsite.dk>, leeloo@phreaker.net says...

> [...]
> har brugt lang tid på at lære det (og har glemt/fortrængt at det engang
> var svært), og folk der aldrig har prøvet andet.

Ok... Det er så sådan du har det. De steder jeg har været, har folk
været rigtig glade for Windows, og dets brugerflade osv.

Du kan ikke komme og bare konstatere at Windows ikke er nemt at bruge.
Det er ok DU ikke synes det, eller din eks osv. Bevares, det har da sine
quirks osv., men overall er det super-nemt at bruge Windows for langt de
fleste.

Windows er aldrig nemt for de teknologi-forskrækkede og førstegangs-
brugerne. Personligt, dengang de forskellige versioner af Windows udkom,
har jeg aldrig fundet det svært at bruge Windows. Hverken gamle eller
nye versioner. Det eneste har været XP, som jeg faktisk synes var et
skridt tilbage fra Win2000 på nogle områder.

> Selv de folk nede på arbejdet der mener windows er nemt at bruge, og
> gør en produktiv, sidder og spilder tid på at genstarte, geninstallere
> og rode med underlige problemer.

Enig. Det er utroligt med alle de genstarter, geninstallationer og
underlige problemer pga. inkonsistens i system-filer osv. der kan opstå
på en Windows maskine. Det kan ikke være så forfærdeligt svært at
designe sit operativsystem så det er en absolut undtagelse at man SKAL
reboote.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-02 21:34

Den Sun, 21 Jul 2002 21:51:13 +0200 skrev Jacob Saaby Nielsen:
>In article <aheu8k$sc4$1@sunsite.dk>, leeloo@phreaker.net says...

>Ok... Det er så sådan du har det. De steder jeg har været, har folk
>været rigtig glade for Windows, og dets brugerflade osv.

Hvad har de haft at sammenligne med?

> [...]
>Det er ok DU ikke synes det, eller din eks osv. Bevares, det har da sine
>quirks osv., men overall er det super-nemt at bruge Windows for langt de

Jeg kender ikke nogen der synes windows er nemt.

>Windows er aldrig nemt for de teknologi-forskrækkede og førstegangs-
>brugerne.

Og det er netop det der er problemet folk tror det er nemt for første-
gansbrugerne, og starter derfor med windows, og kommer aldrig videre.

Windows er heller ikke nemt for dem der vil lidt mere end hvad MS
har forestillet sig at man skulle kunne. De sidste par problemer jeg
har haft med windows har folkene inde i dk.edb.system.ms-windows
ikke engang kunnet hjælpe mig med. Og det er ting der ville have taget
et par minutter at løse under linux.

> [...]
>nye versioner. Det eneste har været XP, som jeg faktisk synes var et
>skridt tilbage fra Win2000 på nogle områder.

Og 2000 var et tilbageskridt i forhold til win98...

>Enig. Det er utroligt med alle de genstarter, geninstallationer og
>underlige problemer pga. inkonsistens i system-filer osv. der kan opstå
>på en Windows maskine.

Og det kalder du produktivitet?

>Det kan ikke være så forfærdeligt svært at
>designe sit operativsystem så det er en absolut undtagelse at man SKAL
>reboote.

Nej, MS er jo nærmest de enste (MacOS 9 måske også).

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-07-02 12:44

In article <ahf5qr$jp3$2@sunsite.dk>, leeloo@phreaker.net says...

> Hvad har de haft at sammenligne med?

De fleste intet. Hvilket også er fuldstændigt ligemeget. Det det handler
om er at de er glade for det, kan finde ud af at bruge det, og dele
erfaringer med alle dem de kender.

> Og det er netop det der er problemet folk tror det er nemt for første-
> gansbrugerne, og starter derfor med windows, og kommer aldrig videre.

For de fleste førstegangsbrugere ER det også nemt. De får sandsynligvis
en maskine pre-loadet med Windows, og så er det bare sådan. Det er de
tilfredse med, for dem de kender bruger også Windows, og så kan man dele
.... alt muligt Inkl. erfaringer, tips og tricks osv. De fleste
førstegangsbruger har ikke lyst til at skulle forholde sig til andet end
at det bare er nemt at bruge, og deres programmer og spil virker.

> [...]
> har haft med windows har folkene inde i dk.edb.system.ms-windows
> ikke engang kunnet hjælpe mig med. Og det er ting der ville have taget

Ok. Aner ikke hvad det har handler om, men du har da sikkert ret. Nogle
ting er absolut ikke altid nemme at få til at gøre som man selv vil,
under Windows. Men man kan sikkert finde nøjagtigt samme problem-
stillinger den anden vej rundt.

> Og 2000 var et tilbageskridt i forhold til win98...

Personligt synes jeg Windows 2000 er det bedste operativsystem endnu,
fra MS' side.

> Og det kalder du produktivitet?

Nej. Men, de system-administrations mæssige sider af det er min
hovedpine, ikke brugernes. Så længe tingene virker når de bruger det, så
er de (og dermed jeg) glade. Jeg taler om brugerens produktivitet og
evne til at generere værdier til sin arbejdsplads.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-07-02 12:53

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> [...]
> førstegangsbruger har ikke lyst til at skulle forholde sig til andet end
> at det bare er nemt at bruge, og deres programmer og spil virker.

Ja, men brugere er jo forskellige. Hvem siger, at de ikke ville være blevet
mere glade for en maskine med et *nix system præinstalleret?

Jeg satte min gamle computer op til mine forældre, som blot skulle gå lidt
på internettet, lege lidt med noget email og bruge den til at skrive på. De
bruger den ikke til at spille og sagde på forhånd, at de var træt af
windows fra deres arbejdsplads. De er godt tilfredse og siger endda, at det
fungerer bedre end windows - og de er næsten analfabeter på området.

De var aldrig kommet gennem installationsproceduren - men på den anden side
var de heller aldrig kommet gennem installationsproceduren i Windows...

> Personligt synes jeg Windows 2000 er det bedste operativsystem endnu,
> fra MS' side.

Det er nu også min opfattelse, men Kent har åbenbart haft nogle temmelig
uheldige oplevelser med w2k - uanset hvad er det OT her.

> [...]
> er de (og dermed jeg) glade. Jeg taler om brugerens produktivitet og
> evne til at generere værdier til sin arbejdsplads.

Men den almindelige hjemmebruger har jo ikke en systemadministrator til at
tage sig af problemerne.

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-07-02 13:10

In article <ai0lv3$iup$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, moffe47
@hotmail.com says...

> Ja, men brugere er jo forskellige. Hvem siger, at de ikke ville være blevet
> mere glade for en maskine med et *nix system præinstalleret?

Ingen Jeg forholder mig kun til den typiske holdning jeg møder hvad
det angår... "Jeg vil have Windows, for det har alle de andre, og så kan
jeg det samme som dem, på samme måde, og desuden kan jeg også få nogle
spil af ven X"

> [...]
> var de heller aldrig kommet gennem installationsproceduren i Windows...

Jamen, så er det jo kun cool at de har fundet noget der virker for dem

Jeg er iøvrigt personligt også ofte træt af Windows.

> Men den almindelige hjemmebruger har jo ikke en systemadministrator til at
> tage sig af problemerne.

Det er korrekt. Det skal nu også siges, at når jeg snakker om de her
ting, så gør jeg det typisk ud fra et forretnings-mæssigt synspunkt hvor
jeg tænker større miljøer, indtjening osv.

Hvis en hjemmebruger går igang med Linux/Unix, så er jeg fordomsfuld nok
til at tænke at så er det en bruger der måske kan, men helt sikkert vil,
lidt mere end den gennemsnitlige bruger.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 21-07-02 21:24

> Jeg tror at en samlet Unix-front ville være en rigtig god ide,
> selvfølgelig med en vis branche-opbakning, hvis der virkelig skal gøres
> noget ved det.

Jamen skal vi så gøre noget ved det? LinuxForum.dk er jo ved at blive
"stort", så hvis der skal laves et alternativ skal det nok være nu. BSD har
jo også fået deres egen side www.bsd-dk.dk og www.opensource.dk bliver vist
ikke brugt så meget, så måske vi skulle starte noget og så få alle ind under
det? Men vi skal jo først finde ud af hvad det er vi laver en "organisation"
til, er det Unix eller Open-Source eller en blandning? Skal det mere med i
den samsætning?
Hvis der bliver lavet et "UnitedUnix in DK", så vil jeg godt hoste og skrive
tekster om FreeBSD og der findes jo allerede mange unix tekster, som vi kan
finde og samle/organisere, både engelske og danske. Jeg vil godt være villig
til at lave en HTTP, NNTP, FTP, SMTP, POP3 server, hvis bare der er andre
der vil lave arrangementer, PR og lignende.

mvh
db

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-07-02 12:52

In article <ahf58f$lc3$1@sunsite.dk>, db@traceroute.dk says...

> [...]
> til, er det Unix eller Open-Source eller en blandning? Skal det mere med i

Jeg vil personligt gerne være med til at løfte en sådan indsats, men det
skal ikke være endnu. Det er jeg endnu for linux-newbie til. For Unix
newbie til også.

Dog kan jeg godt tvivle på hvor meget succes der ville blive ud af at
promovere OpenSource som en samlet ting. Det dækker måske over lidt
meget. Nogle vil måske foretrække Linux, andre BSD, osv. Jeg tror måske
at sådan en branche-organisation ville gøre sig bedst i at have et
specifikt område som f.eks. Linux eller BSD, og så samtidig sørge for
selvfølgelig at have en holdning til konceptet OpenSource. Og så iøvrigt
sørge for at samarbejde de forskellige "fraktioner" imellem. Simpelthen
lade BSD folkene gøre hvad de er bedst til, og Linux folkene det de er
bedst til. Men jeg ved det ikke helt, kan ikke helt gennemskue det. Hvad
angår online forum, kan man jo snildt lave et OpenSource site, der
yderligere er delt op i de forskellige operativsystemer og teknologier.

> [...]
> til at lave en HTTP, NNTP, FTP, SMTP, POP3 server, hvis bare der er andre
> der vil lave arrangementer, PR og lignende.

Ik' mig... Jeg er mere teknisk orienteret end PR Men stadig, jeg vil
gerne være med til at forfølge ideen, når ellers jeg synes jeg har fået
noget mere viden omkring det jeg nu har valgt at koncentrere mig om:
Linux.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 28-07-02 13:05

> Jeg vil personligt gerne være med til at løfte en sådan indsats, men det
> skal ikke være endnu. Det er jeg endnu for linux-newbie til. For Unix
> newbie til også.

Ok, godt så.

> [...]
> angår online forum, kan man jo snildt lave et OpenSource site, der
> yderligere er delt op i de forskellige operativsystemer og teknologier.

Hvorfor skal vi splitte os op, vi er stærkere når vi står sammen (meget
stærkere). Vi har allerede en United Linux og United BSD front i Dk, men de
skal slåes sammen (og få alle andre former for unix med).

> [...]
> gerne være med til at forfølge ideen, når ellers jeg synes jeg har fået
> noget mere viden omkring det jeg nu har valgt at koncentrere mig om:

Ok. Jeg skal flytte (faktisk idag) og jeg får først internet den 01/09. Så
hvis nogen vil i kontakt med mig skal det ske via E-mail og der kan godt gå
en uge før jeg svarer igen, bare så I ved det

mvh
db

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-07-02 20:39

On Sat, 20 Jul 2002 19:14:07 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

> [...]
>Windows MediaPlayer, selvom hvis man læser EULA'en inden man trykker
>accept, så kræver de faktisk at man allerede har *betalt* for en

Jeg skal lige have det på det rene:

Du forventer at blive taget seriøst, når du truer med at melde dem for
noget, hverken politiet eller Microsoft ret sikkert gider at gøre
noget ved eller anser som et problem?

Jeg begynder at se problemet.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 22:30

Den Sat, 20 Jul 2002 21:39:06 +0200 skrev Peter Brodersen:

>Jeg skal lige have det på det rene:
>
>Du forventer at blive taget seriøst, når du truer med at melde dem for
>noget, hverken politiet eller Microsoft ret sikkert gider at gøre
>noget ved eller anser som et problem?

Det er ikke selve kopieringen af MediaPlayer jeg forventer en reaktion
på. Det er det at de direkte *opfordrer* til piratkopiering.

Det ville faktisk se ret godt ud på forsiden af ekstra-bladet:
"DR opfordrer til piratkopiering".

Men altså, de kunne da i det mindste svare at de er ligeglade...

Det kunne iøvrigt tyde på at spilproducenternes angst for piratkopiering
hvis de begyndte at producere linux-spil er vildt overdrevet - hvis jeg
som linux-bruger tager piratkopiering mere alvorligt end Microsoft gør.
(Og det undrer mig, hvis de virkelig ikke vil gøre noget ved sagen,
hvorfor så skrive i EULA'en at det ikke er tilladt at bruge MediaPlayer
uden at betale for den?)

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : DUdsen

Dato : 21-07-02 01:05

Kent Friis wrote:

> [...]
> "DR opfordrer til piratkopiering".
>
> Men altså, de kunne da i det mindste svare at de er

Så andmeld dem da under fuld mediebevågenhed nu er et godt
tidspunkt det er agurketid.
Om ikke andet får vi sat tvivl ved om windows media, IE, mp3 og
whtaever er helt så "gratis" som folk går og tror.

> [...]
> mig, hvis de virkelig ikke vil gøre noget ved sagen, hvorfor så
> skrive i EULA'en at det ikke er tilladt at bruge MediaPlayer

for at kunne slå virksomheder der andvender wine i hovedet med
den.
MS har for længst opdaget at der er grenser for hvormeget man
kan presse ud af privatforbrugere og en pirat kopi af windows er
bedre for ms end en linux instalation.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-07-02 04:36

On Sat, 20 Jul 2002 21:29:40 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Det er ikke selve kopieringen af MediaPlayer jeg forventer en reaktion
>på. Det er det at de direkte *opfordrer* til piratkopiering.

Det var dog hysteri af den værste skuffe. Som sagt hverken politiet
eller Microsoft har problemer med den formulering.

>Det ville faktisk se ret godt ud på forsiden af ekstra-bladet:
>"DR opfordrer til piratkopiering".

Hvad med "Bruger hysterisk"?

Til gengæld skal jeg lide under at næste gang, jeg skal skrive til DR
angående inkompatibilitet, skal jeg først bruge energi på at undskylde
andres opførsel, samt overbevise dem om at jeg altså ikke er ude på at
spilde deres tid ved at true dem eller diskutere irrelevante ting.

Hvor velment, dine trusler end har været, kan jeg ikke forestille mig
andet end at du har været en dårlig repræsentant for miljøet med den
opførsel. Hvis folk i fremtiden henvender sig med kritik af
lydstream-valg, vil DR-folkene forvente "endnu en bruger, der vil
melde os til politiet...".

>Men altså, de kunne da i det mindste svare at de er ligeglade...

Det kan være, de har en politik, der går på ikke at svare tilbage på
trusler. Det synes jeg giver god mening.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-02 09:39

Den Sun, 21 Jul 2002 05:35:38 +0200 skrev Peter Brodersen:
> [...]
>opførsel. Hvis folk i fremtiden henvender sig med kritik af
>lydstream-valg, vil DR-folkene forvente "endnu en bruger, der vil

Jeg truede ikke direkte med at melde dem til politiet, men de fik da
en quote fra EULA'en.

Jeg har lagt brevet online, så interesserede kan se det:
http://195.54.71.150/~kfr/brev.txt

Mvh
Kent

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-07-02 23:35

In article <ahcas2$bj7$4@sunsite.dk>, leeloo@phreaker.net says...

> [...]
> Media Player, og skrive at Linux-brugere ikke kan høre netradio (på
> trods af at det virker upåklageligt i mplayer).

Gode argumenter Kent, jeg er helt enig !

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-07-02 19:15

In article <3D39A33F.1BEF536F@hotmail.com>, lars_kongshoj@hotmail.com
says...

> Derimod kunne man ønske sig en bedre markedsføring. Men selv nok så god
> markedsføring hjælper jo ikke så meget mod et firma, der groft og
> systematisk misbruger deres monopol.

En af de ting jeg tror er meget vigtig, er en koordineret indsats fra de
respektive operativsystemers baglande.

F.eks. som SuSE og nogle af de andre Linux-producenter har gjort med
United Linux.

Hvor man skaber en helt standardiseret platform, hvor kun selve
applikationerne bruges til at differentiere distributionerne. Det tror
jeg virkelig kommer til at tage kegler.

Hvis så også alle spil-producenterne fik et gok i nøden, så sku' du bare
se hvor mange der hurtigt ville flytte til Linux 100% (mig selv inkl.
). Uagtet hvad man så ellers synes, er den kæmpe stor del af det der
driver Windows verdenen en hel del gamere. For det er den eneste
platform de som regel kan spille deres kære spil på. Undskyld, VORES
kære spil på, er jo selv en af dem

Jeg tror mange godt kan "overse" markedsføringen, hvis de om ikke andet
får en følelse af at der er en styrende enhed bag produktet, og der
iøvrigt er steder de kan hente hjælp (helst mod betaling, det skal
åbenbart koste noget før man kan tage det seriøst), og placere ansvaret
når en applikation eller operativsystemet opfører sig utidigt

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : DUdsen

Dato : 20-07-02 19:35

> [...]

> befolkningen støtter det. MS lavede windows som dækket et behov
> Unix ikke gjorde dengang og den kører de stadig videre på, men

Jo MS er ved at ryge i samme fælde som de komersielle unix
producenter fald i for 5-10 år siden.
De er ved at blive dyrrere end konkurenterne og har ikke rigtgit
noget at vise frem for de ekstre penge ud over en effektiv pr
afdeling.

> Closed source er ikke et problem, hvis det er det du mener.

Nej hvilken licens det stykke software der producere data eller
fungere som server er under er hamrende ligegyldigt for mig når
det ikke er min maskine det kører på, open source samfundet er
selvforsynene med kode uden hjelp udefra det er det der gør det
så smukt.
men det komersielle produkt har at genere data i et format jeg
kan læse uanset om jeg bruger samme leverendør som data
producenten.
Problemerne opstår når tante olga bruger words send as email
funktion og jeg så sidder med en klump binær data jeg ikke kan
gøre det ene eller det andet ved og slet ikke kan få fornuftige
indformationer ud af.

> [...]
> folkene falder ned at deres stole. Det synes jeg også mange er
> begyndt på, men desværre råber de Linux og ikke Unix eller

Du ser ikke mig råbe andet end åbne dataformater men jo der er
alt for mange der råber op om de forkerte ting.
Derudeover har du ret i at det er et problem for open source at
brugerne er "for dygtige" fårstået på den måde at de ofte vil
antage at nybegyderen besider evner nybegynderen ikke besider,
samt levere en komplet beskrivelse af styrke svaghes forhold når
talen falder på sikkerhed og stabilitet hvilket ms aldrig gør.

> [...]
> uddannelses af mange offentlige ansatte og nye systemer skal
> skrives. Dog kan sidst nævnte undgåes ved at skrive en windows

nej det ofentlige /skal/ ikke omstilles 100% til en af de gratis
unix varianter. det skal bare lære at komunikere med borgerne
via åbne vel understøttede protokoller og dataformater.
hvad de buger indadtil må værre op til hvad der giver det bedste
pris/ydelse.
Og der findes faktisk udemærkede cross platform systemer.

En windows emulator til unix er en god ide men det hjelper ikke
riscos, os/2 eller amiga burgere særligt meget
der er ingen grund til at erstatte et monopol med et andet.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 19:51

> nej det ofentlige /skal/ ikke omstilles 100% til en af de gratis
> unix varianter.

Det synes jeg nu det skal, jeg gider ikke betale skat fordi de vil købe
windows, når de gratis kan downloade en unix.

> det skal bare lære at komunikere med borgerne
> via åbne vel understøttede protokoller og dataformater.
> hvad de buger indadtil må værre op til hvad der giver det bedste
> pris/ydelse.

Jeps, alle burde benytte officielle protokoller, hvis ikke så skriv
programmerne så de kan kompiles under alle OS'er og hardware platforme.

> [...]
> riscos, os/2 eller amiga burgere særligt meget
> der er ingen grund til at erstatte et monopol med et andet.

Hvis riscos og os/2 vil være med på banen, så må de få fingeren ud. Vi kan
jo ikke holde hånden over alle OS'er, hvilket vi heller ikke burde da nogle
er døde (lige minus de 20 mennesker der absolut VIL bruge amiga). Man får
altid det bedste produkt med konkurrence og det synes jeg fint der er nu,
eftersom unix udviklingen går fint da MS intet kan stille op mod en gratis
konkurrent. Desuden kan jeg ikke forstille mig et unix monopol, det er jo
gratis....

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 20:04

Den Sat, 20 Jul 2002 20:50:59 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
>"DUdsen" <dudsen@gjk.dk> wrote in message
>
>Det synes jeg nu det skal, jeg gider ikke betale skat fordi de vil købe
>windows, når de gratis kan downloade en unix.

Godt argument, prøv at sende den til en af ministrene...

>Jeps, alle burde benytte officielle protokoller, hvis ikke så skriv
>programmerne så de kan kompiles under alle OS'er og hardware platforme.

Det gør jo ingen forskel, du skal stadig købe programmet. Hvis
filformatet er åbent, kan du derimod vælge det program der passer
bedst til dine behov.

>Hvis riscos og os/2 vil være med på banen, så må de få fingeren ud. Vi kan
>jo ikke holde hånden over alle OS'er, hvilket vi heller ikke burde da nogle
>er døde (lige minus de 20 mennesker der absolut VIL bruge amiga).

Hvis folk brugte åbne protokoller og fil-formater, så ville der slet
ikke være noget problem,.

Mvh
Kent
--
Mails skrevet før 12:00 skal læses med det forbehold, at hjernen først
forventes at være færdig med at boote på det tidspunkt, og indholdet

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 20:20

> Det gør jo ingen forskel, du skal stadig købe programmet. Hvis
> filformatet er åbent, kan du derimod vælge det program der passer
> bedst til dine behov.

Nej prøv nu hør her. Hvis jeg har lyst til at lave et chat program til
windows, er jeg da i min fulde ret til at lave det closed-source og tage
alle de penge jeg vil for det. Men hvis jeg derimod var en bank og jeg
skulle lave et web-banking program, vil jeg da af hensyn til kunderne udgive
programmet til de meste kendte software og hardware platforme. Hvilket vil
sige at jeg nok vil udgive programmet til folk med ia32 med windows og unix,
da der ikke vil være penge i at udvikle til de andre. Hvis folk vil bruge et
os/platform hvor det ikke kan betale sig at udvikle til, må de selv sørge
for at lave et program der kan hænge sammen med "mit".
Måske har jeg misforstået dig? Men alt software kan og skal ikke være
open-source, gratis og passe til alle OS'er og platforme, det vil jo være
umuligt at lave, men måske du kan uddybe hvad du mener?

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 22:16

Den Sat, 20 Jul 2002 21:19:45 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
> [...]
>
>Nej prøv nu hør her. Hvis jeg har lyst til at lave et chat program til
>windows, er jeg da i min fulde ret til at lave det closed-source og tage

Ja, men du bør alligevel bruge en åben protokol, så dine brugere kan
snakke med andre end dine egne kunder. Ellers ender det jo med at
de har endnu et chat-program de skal have kørende (sammen med IRC, ICQ,
MSN, Yahoo Messenger, AIM).

Udenfor computer-verdenen ville det egentlig svare til at du skulle have
en telefon fra hvert telefonselskab, for at kunne snakke med alle
venderne, kollegerne, din bank...

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 22:22

> [...]
> snakke med andre end dine egne kunder. Ellers ender det jo med at
> de har endnu et chat-program de skal have kørende (sammen med IRC, ICQ,

Hvad nu hvis jeg ikke kan lide deres måde at gøre det på? Måske er deres
protokol ikke sikker nok eller jeg vil forbedre den?

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 22:25

> "Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Hvad nu hvis jeg ikke kan lide deres måde at gøre det på? Måske er deres
> protokol ikke sikker nok eller jeg vil forbedre den?

Hvis jeg ikke måtte udvide eller finde på noget nyt, så kommer det jo til at
gå ud over fremskridtet. Men hvad mener du med åben protocol?
At den er beskrevet i et rfc?

mvh
db

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 22:56

Den Sat, 20 Jul 2002 23:24:46 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
> [...]
>
>Hvis jeg ikke måtte udvide eller finde på noget nyt, så kommer det jo til at
>gå ud over fremskridtet. Men hvad mener du med åben protocol?

Ikke nødvendigvis en officielt vedtaget RFC, men lige så udførlig
dokumenteret.

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug

Fra : DUdsen

Dato : 21-07-02 00:20

Kent Friis wrote:

> Ikke nødvendigvis en officielt vedtaget RFC, men lige så
> udførlig dokumenteret.

og ikke beskyttet af patenter og andet juridisk fiksfakseri en
en grad der gør det ulovligt at implementere altilernative
læsere/skrivere

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-02 09:30

Den Sun, 21 Jul 2002 01:20:10 +0200 skrev DUdsen:

>og ikke beskyttet af patenter og andet juridisk fiksfakseri en
>en grad der gør det ulovligt at implementere altilernative
>læsere/skrivere

Naturligvis.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 22:53

Den Sat, 20 Jul 2002 23:22:00 +0200 skrev Daniel Blankensteiner:
>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

>Hvad nu hvis jeg ikke kan lide deres måde at gøre det på? Måske er deres
>protokol ikke sikker nok eller jeg vil forbedre den?

Så laver du en ny åben protokol, og hvis den er en stor nok forbedring,
så er der også andre der vælger at bruge den.

Protokoller og filformater bør være åbne, koden må være op til den
enkelte.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 23:15

> [...]
> så er der også andre der vælger at bruge den.
>
> Protokoller og filformater bør være åbne, koden må være op til den

Jamen så er vi jo enige!

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 20-07-02 23:16

> "Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Jamen så er vi jo enige!

Hov forresten, jeg har lige designet "a secure alternative to NIS". Jeg
poster snart mere info derom, til dem der ikke synes så meget om NIS.

mvh
db

Fra : DUdsen

Dato : 21-07-02 00:33

Daniel Blankensteiner wrote:

> "DUdsen" <dudsen@gjk.dk> wrote in message
>
> Det synes jeg nu det skal, jeg gider ikke betale skat fordi de
> vil købe windows, når de gratis kan downloade en unix.

nu vi ude i hele "total cost of ovnership" diskutionen fordi
noget er gratis er det ikke nødvendigvis biligere i længden.
de fleste herinde er nok temmelig enige om at unix er bedre og
biligere end windows men det her er også en gruppe for unix
brugere, der er situationer hvor der simpelthen ikke findes
aplikationen af høj nok kvalitet til unix.
Her vil den øgede effektivitet kunne dække evt udgifter til
windows/navisonXX eller hvad mac/photoshop eller hvad det nu er
virksomheden har behov for.

> Jeps, alle burde benytte officielle protokoller, hvis ikke så
> skriv programmerne så de kan kompiles under alle OS'er og
> hardware platforme.

Det sidste er en dum og klodset løsning da man dermed løser
udviklingen af nye oprerativ systemer der jo ikke vil kunne
afvikle disse.
Her er ting som java perl ml bedre da her er en veldefineret
standard at følge.

> [...]
> udviklingen går fint da MS intet kan stille op mod en gratis
> konkurrent. Desuden kan jeg ikke forstille mig et unix monopol,

og det forhindre da ikke unix i at blive alene på markedet
hvorved nye revolusionerende systemer vil blive holdt ude.
Med et sæt protokoller istedet for programmer vil det værre
mugligt for de nye systemer at komuikere med de gamle uden at
skulle ofre deres særpreg ved at emulere et forældet windows.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 21-07-02 00:52

> [...]
> afvikle disse.
> Her er ting som java perl ml bedre da her er en veldefineret

Jeg ved ikke hvad du tror jeg mente, men her kommer det så lige igen:
1. Alle OS'er bliver enige om at understøtte et eller flere
programmeringssprog, fx C++ (ligesom vi har java og "html").
2. Så programmere du et program i C++ og det kan nu kompiles under alle
OS'er og de platforme OS'et nu kan køre på.

mvh
db

Fra : DUdsen

Dato : 21-07-02 01:09

> [...]

> "html"). 2. Så programmere du et program i C++ og det kan nu
> kompiles under alle OS'er og de platforme OS'et nu kan køre på.

Ja men det krever igen at alle bliver enige om ikke at udvide
C++ med platfors specifikke biblieoteker der tager brug af
platformens spicifikke egenskaber/fordele.
her har du probmet enten står du med langsom parset kode eller
også med inkompatbel hurtig kode.
bundlinien er at komatibilitet og hastighed ikke ofte går hånd i
hånd når vi taler kode, i hverfalt ikke hvis systemerne er
tilstrækkelig uens.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-07-02 13:10

On Fri, 19 Jul 2002 20:14:46 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> Jeg bruger FreeBSD, programmere i c++, sockets og assembly og går på
> internettet via POP3, TCP/IP og er glad for mit lokale ethernet LAN,
> så jeg ser intet problem der.

Hvor længe regner du med at det fortsætter?

<http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html>

> Det var ikke så godt, men stadig ikke nok til at jeg gider lette min
> røv og gå ned og kaste BSD dukker efter Bill Gates.

Så lader du bare være med det

> Ja i USA måske.

Danmark er et Microsoft-land.

Mvh.

--
"We don't care about crashing our cars Adam Sjøgren
Pedal to the metal and our heads among the stars" asjo@asjo.org

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 22-07-02 13:22

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> Hvor længe regner du med at det fortsætter?

Jeg regner med at det bliver bedre og bedre.......

mvh
db

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-07-02 16:36

Adam Sjøgren wrote:

> Hvor længe regner du med at det fortsætter?
>
> <http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html>

Jeg vil se det, før jeg tror på det. Husk på, hvilket ramaskrig pentium
3'ens ID-nummer frembragte.

Folk er villige til at betale mere for en kodefri DVD-afspiller (ikke at
forskellen er så stor hvis overhovedet eksisterende) - mon ikke de også er
villige til at betale ekstra for en computer uden palladium, så den kan
køre piratprogrammer og legal ikke-MS-certificeret programmel?

/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-07-02 12:59

In article <ahh8oh$kfn$2@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, moffe47
@hotmail.com says...

> [...]
> villige til at betale ekstra for en computer uden palladium, så den kan
> køre piratprogrammer og legal ikke-MS-certificeret programmel?

Jeg ved at JEG i hvert fald ikke vil finde mig i at betale for
begrænsende hardware.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-07-02 20:13

On Fri, 19 Jul 2002 17:59:33 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Det er umuligt at konkurrere med
>Microsoft, uanset om man har et produkt der er tusind gange bedre end
>deres.

Når det så er sagt, så tror jeg også at det er relevant at vågne op og
iagttage verdenen som den virker. Jeg håber i allerhøjeste grad selv
på en langt, langt større linux/un*x-udbredelse, men der er en
håndfuld facts, man bliver nødt til at forholde sig til:

- det bedste tekniske produkt behøver ikke at være det, der sælger
bedst.
- det bedste tekniske produkt er ikke så godt, at "det sælger sig
selv".
- man kan sagtens tjene penge på produkter, der langtfra er "det
bedste".
- produkter får indtægt på baggrund af markedet og forbrugere, ikke af
lærere, der giver gode, tekniske produkter et 11-tal og 1 mio. kr,
mens dårligere produkter kun får et 7-tal og 5.000 kr.
- teknisk irrelevante detaljer kan være langt mere værd end god kode,
og kan gøre forskellen mellem om et produkt kan sælges eller ej.

Sådan fungerer det i alle andre brancher, så der er ingen grund til at
være overrasket over at det også fungerer på samme måde i denne
verden, uanset hvor uacceptabelt og uretfærdigt, det må forekomme.

Heldigvis er det også ved at gå op for mange professionelle i
branchen. Et system kan have en fantastisk kerne, superfed
netværksunderstøttelse, toptunet udnyttelse af hardware'n, sikker
opbevaring og brug af brugerpasswords, stabil GUI, gennemtjekket
browser-kode, nyeste CSS2-funktionalitet og
cross-site-script-modstandsdygtighed - og en bruger kan stadigvæk
finde på at brokke sig over at "bogstaverne er ikke ordentligt
antialiased som på Windows" og udelukkende på baggrund af denne
oplevelse skifte tilbage. Det er, fra et teknisk synspunkt, et
fuldstændigt fjollet argument, men da det forekommer i virkeligheden,
bliver man ganske enkelt nødt til at forholde sig til det... og for en
god ordens skyld: Dette var blot et eksempel, man bør forholde sig til
på meta-plan. I mange tilfælde er det altså de sidste "irrelevante"
0,5%, der gør forskellen mellem om hvorvidt, et produkt kan sælges
eller ej, uanset hvor cool, de sidste 99,5% er.

Lad mig igen understrege: Jeg håber på fortsat god udvikling, og jeg
håber også at firmaer og nationer forholder sig kraftigt til
monopolsagen. Jeg tror blot, der i mange tilfælde i højere grad er
brug for forståelse for erhvervsøkonomi end flere udviklingstimer.

At et produkt er tusind gange bedre end andres, er fedt for en
udvikler. Men det er blot én faktor i en kompliceret formel.

--
- Peter Brodersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-07-02 14:30

On Mon, 22 Jul 2002 14:21:55 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]

[link snip]

> Jeg regner med at det bliver bedre og bedre.......

[link indsat igen]

Har du læst:

<http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html>

?

Jeg synes ikke det virker fuldstændigt givet at edb-maskiner forbliver
så åbne som de er idag. Selvom jeg gerne vil se det brede sig før jeg
rigtigt tror på det...

Mvh.

--
"Ge dom ett finger och värm min hand Adam Sjøgren
(I ett iskallt Ikea-land)" asjo@koldfront.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 22-07-02 14:58

> Har du læst:
>
> <http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html>

Jeg har læst det første af det og læser resten senere. Hvis MS gennemfører
dette, så vil vi se en folkevandring over på unix siden, så lad os håbe de
indfører det system. Selve system synes jeg er ganske forfærdentlig og jeg
vil ikke bruge det om jeg så fik 10.000 i måneden for det. Jeg er sikker på
at de fleste folk ikke vil bryde sig om det system, da langt de fleste
bruger pirat-kopier og ikke vil overvåges. Men bare for en sikkerhedsskyld,
så lad os få laver en unix front her hjemme i DK, så vi kan få alle over på
den rigtige side.

mvh
db

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-07-02 17:47

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

>Hvis MS gennemfører dette, så vil vi se en folkevandring over på unix siden

Du naaede ikke til afsnit 9?

--
Allan

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 22-07-02 19:21

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Du naaede ikke til afsnit 9?

Jo, nu gjorde jeg, men du kunne jo godt have givet et referat*G*
Men jeg tror ikke på system bliver gennemført, eller jeg håber det sgu ikke.
Men nu har vi endnu en grund til at starte den (første?) fælles unix front.

mvh
db

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-07-02 18:52

On Fri, 19 Jul 2002 18:48:59 +0200, Linux Movement Cph
<linuxmovement@hotmail.com> wrote:

>Vel moedt - og saa i den virkelige verden, er der en kamp der skal
>kaempes!

Hvad med at bruge tiden på at gøre danske tegn lidt lettere at bruge?

Dette er ikke et troll-indlæg; jeg er ganske enkelt ked af at
linux-repræsentanter absolut skal få deres egne systemer til at
fremstå som primitive og ikke-appetitlige for almindelige danskere.

Det er de færreste ikke-dagligt-teknikere-bekendte, jeg kender, der
har installeret en vilkårlig linux-distribution, hvor danske tegn blot
har spillet over hele linjen, uden at der skulle fedtes med at
generere passende keymaps, der skal rodes med loadkeys, rod med at
filer kopieret over via samba får ændret "æøå" i filnavnene lokalt, og
så fremdeles.

Men som det er nævnt så ofte: der er de dygtige og de frelste.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 19:16

Den Fri, 19 Jul 2002 19:51:49 +0200 skrev Peter Brodersen:

> [...]
>har spillet over hele linjen, uden at der skulle fedtes med at
>generere passende keymaps, der skal rodes med loadkeys,

Det har jeg ikke været ude for siden (måske) slackware tilbage da
jeg var under uddannelse. SuSE spørger om tastatur og font EN gang
under installationen, og man får endda lov til at teste med det
samme. Den valgte keymap bliver brugt hele vejen igennem, ingen
problemer nogen steder.

Til gengæld er det faktisk kun et par dage siden der var en ovre i
windows-gruppen der havde et lignende problem.

>rod med at
>filer kopieret over via samba får ændret "æøå" i filnavnene lokalt, og
>så fremdeles.

Nu bruger jeg ikke selv Samba, men hvorfor er det et Linux-problem?
Vi har to vidt forskellige systemer, Linux og Windows, som man forsøger
at få til at snakke sammen. Om problemet er i den ene eller den anden
ende kan diskuteres.

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-07-02 19:51

On Fri, 19 Jul 2002 18:16:25 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

> [...]
>under installationen, og man får endda lov til at teste med det
>samme. Den valgte keymap bliver brugt hele vejen igennem, ingen

Det med at teste er vist udbredt i alle distributioner. Jeg vil ærligt
sige, at det er lang tid siden, at jeg har installeret/vedligeholdt
grafiske linux-setup fremfor blot serversetups, hvor problemet ikke er
så stort for mit vedkommende (og jeg har som sagt heller ikke
problemer).

Jeg refererer blot hvad venner og bekendte oplever. Og uanset hvor
let, det er, så lader det ikke til at "Linux Movement Cph" kan finde
ud af det. Man kan i øvrigt tillige undre sig over at en så politisk
græsrodsbevægelse bruger Hotmail.

> [...]
>Vi har to vidt forskellige systemer, Linux og Windows, som man forsøger
>at få til at snakke sammen. Om problemet er i den ene eller den anden

Nej, det kan det næppe. Min pointe går på:

Under Windows vil en fil hedde det samme, uanset om man tilgår den
vha. samba (fx ud fra en UNC-kommando) eller direkte via filsystemet.
Kalder man en fil for "østers", kan den nås under dette navn begge
veje.

Det er ikke tilfældet under en samba i en default linux-distribution.
Kalder man her en fil for "østers", skal den tilgås som et andet navn.

Det er ærligt talt et problem, man burde kunne abstrahere sig ud af.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 20:00

Den Fri, 19 Jul 2002 20:51:19 +0200 skrev Peter Brodersen:

> [...]
>vha. samba (fx ud fra en UNC-kommando) eller direkte via filsystemet.
>Kalder man en fil for "østers", kan den nås under dette navn begge

Øh, tilgår du den via samba, er den netop på en *nix maskine.

Hvis du mener via SMB på en anden windows-maskine, er der jo ikke
noget problem, da tegnsættet er ens i begge ender.

>Det er ikke tilfældet under en samba i en default linux-distribution.
>Kalder man her en fil for "østers", skal den tilgås som et andet navn.
>
>Det er ærligt talt et problem, man burde kunne abstrahere sig ud af.

Reelt burde problemet slet ikke eksistere, da æøåÆØÅ er ens i
Windows-1251 og iso8859-1. Men jeg kan ikke engang lege med det for at
se hvor (eller om) problemet opstår, for jeg har ikke en ekstra maskine
med windows.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Claus Sørensen

Dato : 19-07-02 19:49

Linux Movement Cph wrote:

> [...]
> smag-paa-os-selv-galla-fest ombord paa en kaempe 70 meter lang yacht
> som ligner et krigsskib paa kajen ved amaliehaven i koebenhavn! Baaden

Hvem er I?

I gemmer jer bag en Hotmail-kono (jeg troede, at I var i mod Microsoft) og
den angivne henvisning til jeres banner er ikke tilgængeligt.

Jeg vil gøre opmærksom på, at der er ikke nogen tilkendegivelse fra de
sædvanlige, danske topfolk inden for Linux-miljøet til en sådan aktion.

Så lad venligst være med at møde op.

Skriv i stedet i brev til en af de IT-politiske ordfører i Folketinget om
hvorfor åbne standarder er vigtige (de er en grundlæggende forudsætning for
Open Source-systemer) og hvorfor softwarepatenter er noget skidt for en fri
verden (se mere på http://www.softwarepatenter.dk/).

Hvad har du gjort for en friere IT-verden i dag?
--
De herligste hilsner _/
__/ | + Jeg vil leve i en verden, hvor

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 20:01

Den Fri, 19 Jul 2002 20:49:16 +0200 skrev Claus Sørensen:

> [...]
>
>Jeg vil gøre opmærksom på, at der er ikke nogen tilkendegivelse fra de
>sædvanlige, danske topfolk inden for Linux-miljøet til en sådan aktion.

Du har fat i noget der. Det kunne reelt være MS eller nogen andre der
bare er ude på at skabe lidt ballade, og lade linux-folk få skylden.

> [...]
>Open Source-systemer) og hvorfor softwarepatenter er noget skidt for en fri

Brev? Påstår du seriøst at der er nogen i folketinget der kan læse?

Mvh
Kent