MS Windows
briani 27239
Installere Windows 98
Fra : JP

Dato : 19-07-02 14:46

Hej
Jeg har tænkt på om man kan installere win98 på en slave disk. Jeg har en
gammel maskine med to gamle harddiske. Bios'en er lidt svær at sætte op.
Primær disken er der et eller andet i vejen med, så jeg vil gerne installere
98 på slave disken. Kan man det?

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 15:08

JP skrev:

> [...]
> at sætte op. Primær disken er der et eller andet i vejen med, så
> jeg vil gerne installere 98 på slave disken. Kan man det?

Nej. Ikke hvis der overhovedet ikke kan installeres noget på den
primære disk, for på den skal bootfilerne ligge. Selvom du
installerer Windows på D f.eks. så skal bootfilerne ligge på C.

Madsen.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 15:21

Den Fri, 19 Jul 2002 16:07:37 +0200 skrev Madsen:

>Nej. Ikke hvis der overhovedet ikke kan installeres noget på den
>primære disk, for på den skal bootfilerne ligge. Selvom du
>installerer Windows på D f.eks. så skal bootfilerne ligge på C.

Jeg har en win98 på secondary slave, og det eneste der ligger på primary
master er bootmanageren (LILO i MBR).

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 15:26

Kent Friis skrev:

> Jeg har en win98 på secondary slave, og det eneste der ligger på
> primary master er bootmanageren (LILO i MBR).

Ja, men så er det vel også LILO på C der sørger for at sparke Win98 i
gang?

Madsen.

Fra : JP

Dato : 19-07-02 15:48

Hvordan får jeg win98 til at installere på slave disken?

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 16:44

Den Fri, 19 Jul 2002 16:47:44 +0200 skrev JP:
>Hvordan får jeg win98 til at installere på slave disken?

Min løsning:

Ved at pille alle andre harddiske fra imens, evt. flytte disken til
master.

Men så kan du ikke undvære en bootmanager til at starte win98, så snart
du har sat de andre diske til igen.

MVh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Edmund

Dato : 19-07-02 21:39

Kent Friis wrote:

> Ved at pille alle andre harddiske fra imens, evt. flytte disken til
> master.

Jeg har ikke prøvet det, men Johnny Nielsen skrev i et indlæg 16-7.

>Du kan installere 98 på en anden partitionen fra 98 Startdisketten med
>kommandoen: install /ntldr

Så slipper man da for at flytte om på diskene.
Men hvad med programmer man installerer i en WIn98 der ligger på en
anden partition. Kører det bare der ud af, eller kan det drille.

Mvh Edmund

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 16:43

Den Fri, 19 Jul 2002 16:25:59 +0200 skrev Madsen:

>Ja, men så er det vel også LILO på C der sørger for at sparke Win98 i
>gang?

Det win98 kalder C: er skam på secondary slave, der er ikke noget
windows partitioner overhovedet på de andre diske.

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 15:55

JP skrev:

> Hvordan får jeg win98 til at installere på slave disken?

Det ved jeg ikke. Man kan vel under installationen vælge hvilket
drev den skal installeres på?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 16:51

Kent Friis skrev:

> Det win98 kalder C: er skam på secondary slave, der er ikke noget
> windows partitioner overhovedet på de andre diske.

Det er vel LILO der er årsagen til at du i det hele taget kan starte
Win98. Det var det jeg mente.
Hvis du ikke bruger tredjepartssoftware, så kan du mig bekendt ikke
få Win98 til at starte hvis du installerer den på et andet drev end
den primære partition og samtidig ikke giver den lov til at placere
bootfilerne på den primære partition.

Madsen.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 16:59

Den Fri, 19 Jul 2002 17:50:46 +0200 skrev Madsen:

> [...]
>få Win98 til at starte hvis du installerer den på et andet drev end
>den primære partition og samtidig ikke giver den lov til at placere

Win98 vil kun installere på en primær partition, men dem kan man godt
have flere af (op til fire på hver disk). Problemet er faktisk BIOS'en,
der kun kigger på den første harddisk.

Kan man få BIOS'en til at starte Win98 fra en anden harddisk, så burde
det kunne gøres.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 16:56

Madsen skrev:

> Det er vel LILO der er årsagen til at du i det hele taget kan starte
> Win98. Det var det jeg mente.

Det skrev du jo egentlig også her: <news:ah9c3h$9vs$2@sunsite.dk>
Fik ikke lige læst det indlæg inden jeg sendte. Sorry.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 17:03

Kent Friis skrev:

> Win98 vil kun installere på en primær partition, men dem kan man
> godt have flere af (op til fire på hver disk). Problemet er
> faktisk BIOS'en, der kun kigger på den første harddisk.

Det var jeg så ikke klar over.

Madsen.