En tanke om indbygget memory-controller i ~
Fra : DotDKay

Dato : 19-07-02 13:05

Well, her forleden sad jeg og tænkte lidt over den indbyggede Memory
controller i Amd´s Hammer og kom på en rimlig "skæg" tanke som jeg ikke har
kunne slippe siden. Men tanken går ud på at når der kommer nye northbridges
til cpu´erne så for de gerne en helt del ekstra performance, og derfor kom
jeg til at tænke på Amd Hammers indbyggede memory-controller, for lige nu så
syntes mange(også mig selv) sikkert at performancen ud til at være vildt
imponerende. Men hvad nu hvis Amd´s Hammer har nogle svagheder, eller kan
styrkes visse steder, så er der jo kun Amd til at rette de "problemer" og
hvis man kigger på det nuværende marked så har Via, Sis og Nvidia for længst
kommet med nogle chipsæt som overgår Amd´s eget, så her kommer min tanke,
ville det være teknisk muligt at Nvidia, Sis og Via kunne levere deres
version af Memory-controlleren til Amd, så Amd kunne implantere det i
Hammeren. Altså så der ville være mulighed for at vi kunne se Hammer with
Via memory controller osv. Eller er det bare en skør tanke jeg har fået mig?
Jeg vil lige gøre opmærksom på at det er ikke et spørgsmål om "Vil Amd gøre
det" det er et spørgsmål om det er teknisk muligt at gøre det, uden der vil
opstå alt for mange problemmer. Og hvis det kan lade sig gære, ville det så
ikke være en god ide, nu hvor man ser hvor meget ekstra performance et nyt
chipsæt kan levere. Jeg ved godt at den indbyggede Memory-controller kan
deaktiveres, men den indbyggede levere selvfølgelig meget ekstre
performance.

Og hvis det er teknisk muligt, er der så overhovedet en chance for at Amd
vil gøre det?

Det jeg faktisk er mest intresseret i er om Amd kunne være intresseret i det
da de jo sikkert vil kunne hente en masse ekstra yddelse.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-07-02 13:17

DotDKay <dotdkay@hardwareonline.dk> skrev:

> [...]
>
> Det jeg faktisk er mest intresseret i er om Amd kunne være
> intresseret i det da de jo sikkert vil kunne hente en masse ekstra

Store tanker, som jeg ikke skal gøre mig til ekspert på, men AMD har
fornyligt fortalt at det ikke ville være noget problem at ændre Hammers
memmory acces fra DDR til DDR-II.
Og den ligger i Hammeren eller i chipsettet ved jeg ikke, men jeg tror
da nok at AMD bedst ved hvordan man får data ind og ud af Hammeren!

Xbit http://xbitlabs.com/ og The Inquirer http://www.theinquirer.net/
gør sig lidt i sådanne teorier, fx

AMD's memory-switching Hammer exposed:

http://www.theinquirer.net/?article=4492

Og en lille drøm:

DDR II 1GHz Chips from Samsung

http://xbitlabs.com/news/story.html?id=1026962867

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : DotDKay

Dato : 19-07-02 18:12

Jeps, har læst de glædelige nyheder, men når man kigger på chipsæt
producenter som Sis, via osv og ser hvor meget ekstra de ofte kan trække ud
af cpu´en så ville det være intressant hvis de også fik lov til at begå sig
med selve hammeren, da en indbygget memory-controller giver meget ekstra
performance, derfor jeg har gjort mig de tanker.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-07-02 10:01

DotDKay <dotdkay@hardwareonline.dk> skrev:

:: Jeps, har læst de glædelige nyheder, men når man kigger på chipsæt
:: producenter som Sis, via osv og ser hvor meget ekstra de ofte kan
:: trække ud af cpu´en

Det kan jeg slet ikke se ! Kom med et konkret dokumenteret eksempel på
det.

[...]
::
Og som jeg skrev

Fra : Andy

Dato : 20-07-02 06:01

> Det jeg faktisk er mest intresseret i er om Amd kunne være intresseret i
det
> da de jo sikkert vil kunne hente en masse ekstra yddelse.

Hvordan vil du hente "en masse ekstra ydelse" ved at gøre adgangen til
hukommelsen ekstern i forhold til processoren? Det er samme mængde arbejde,
men med markant lavere hastighed på en ikke reserveret bus som også benyttes
af andre enheder!

MVH

Fra : Peter Jespersen

Dato : 20-07-02 23:01

On Sat, 20 Jul 2002 07:00:49 +0200, Andy wrote:

> [...]
>men med markant lavere hastighed på en ikke reserveret bus som også benyttes

Det der sikkert leges med er tanken om at fx nVidia fik lov til at bidrage
til Hammerdesignet, evt med en bedre memorycontroller.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Real men don't need EXTENDED memory...