Vælg baggrundsbilled efter skærmens opløsn~
Fra : Nederbasse

Dato : 19-07-02 00:19

Hej
Jeg så et script engang hvor der blev valgt baggrundsbilled efter skærmens
opløsning, er der nogen der kan fortælle hvordan man laver det ?

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-07-02 00:40

Fri, 19 Jul 2002 01:18:43 +0200, skrev "Nederbasse"
<laneNOSPAM@jubiipost.dk>:

>Jeg så et script engang hvor der blev valgt baggrundsbilled efter skærmens
>opløsning, er der nogen der kan fortælle hvordan man laver det ?

Jeg har ikke lige sådan et script, det kan sikkert findes på en
søgemaskine.

Men hvad vil du bruge det til?
Skærmens opløsning fortæller ikke noget om browservinduets
størrelse og er dermed ubrugeligt.

Fra : Nederbasse

Dato : 19-07-02 01:03

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:q0keju4t5nn0curmjr130925e4jr89nq2e@dtext.news.tele.dk...

> Men hvad vil du bruge det til?
> Skærmens opløsning fortæller ikke noget om browservinduets
> størrelse og er dermed ubrugeligt.
> --

Jeg vil bare have det hvis det kan lade sig gøre, har kigget alle de
sædvanlige steder og kan ikke finde et.

Lars

Fra : find clausen

Dato : 19-07-02 08:22

On Fri, 19 Jul 2002 01:18:43 +0200, "Nederbasse"
<laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> Hej
> Jeg så et script engang hvor der blev valgt baggrundsbilled efter skærmens
> opløsning, er der nogen der kan fortælle hvordan man laver det ?

Ja, det er ret nemt, fx:

<script>
if (window.screen.width == 1024) { bgp = 1024;}
if (window.screen.width == 800) { bgp = 800;}
if (window.screen.width == 640) { bgp = 640;}
</script>

</head>

<script>document.write('<body
background="baggrundsbillede-' + bgp +
'.gif">');</script>

Billederne skal så hedde:

baggrundsbillede-1024.gif
baggrundsbillede-800.gif
baggrundsbillede-640.gif

--

find clausen
http://www.photopress.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-07-02 06:40

find clausen <noreply@nospam.com> writes:

> [...]
> if (window.screen.width == 1024) { bgp = 1024;}
> if (window.screen.width == 800) { bgp = 800;}
> if (window.screen.width == 640) { bgp = 640;}

Der synes jeg så lige det skal nævnes at browserens bredde nok er mere
relevant end skærmens bredde. Min browser har f.eks. en bredde på ca. 800,
og skærmen en bredde på 1600, så hvis en web-side indstiller sig til at
være ca. 1600 pixels bred, så dropper jeg den hurtigt igen :)

Hvis browseren understøtter det (og det mener jeg de fleste gør),
så kunne man bruge browserens bredde istedet. F.eks.:

<script>
if (window.innerWidth >= 960) { bgp = 1024;}
else if (window.innerWidth >= 720) { bgp = 800;}
else { bgp = 640;}
</script>

(for nu at vælge nogle tilfældige bredder at dele ved)

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-07-02 06:44

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> Hvis browseren understøtter det (og det mener jeg de fleste gør),
> så kunne man bruge browserens bredde istedet. F.eks.:
>
> <script>
> if (window.innerWidth >= 960) { bgp = 1024;}

Det kan godt være de fleste understøtter at man kan finde browserens
bredde, men de er ikke enige om *hvordan* man gør det. Ovenstående
er netscapes/mozillas måde. IE bruger document.body.clientWidth eller
måske endda document.documentElement.clientWidth.

Fra : find clausen

Dato : 19-07-02 08:52

On 19 Jul 2002 07:44:16 +0200, Lasse Reichstein
Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote:

> Det kan godt være de fleste understøtter at man kan finde browserens
> bredde, men de er ikke enige om *hvordan* man gør det.

Og så er det jo man begynder og spilde sin tid på
pjat

--

find clausen
http://www.photopress.dk/

Fra : Hintzmann

Dato : 19-07-02 10:40

Følgende script virker til MSIE4+, NS4.7 MSIE5+, MSIE6 (med og uden
doctype), Mozilla/Netscape6 og Opera6+

if (self.innerWidth) /* Netscape/mozilla, opera */
{
   frameWidth = self.innerWidth;
   frameHeight = self.innerHeight;
}
else if (document.documentElement &&
document.documentElement.clientWidth) /* MSIE6 med doctype */
{
   frameWidth = document.documentElement.clientWidth;
   frameHeight = document.documentElement.clientHeight;
}
else if (document.body) /* MSIE4+, MSIE5+, MSIE6 */
{
   frameWidth = document.body.clientWidth;
   frameHeight = document.body.clientHeight;
}

Hintzmann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : find clausen

Dato : 19-07-02 08:50

On 19 Jul 2002 07:40:02 +0200, Lasse Reichstein
Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote:

> Der synes jeg så lige det skal nævnes at browserens bredde nok er mere
> relevant end skærmens bredde.

Måske, men nok ikke i praksis, idet undersøgelser
har vist, de fleste maximerer vinduet straks de er
kommet ind på siden !

IE har det jo med ikke altid, at åbne et nyt
vindue maximeret ...

--

find clausen
http://www.photopress.dk/