Aircondition i Pc'ern.
Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 19-07-02 00:18

Hej gruppe.

Min AMD Athlon 1,2 Ghz bliver omkring de 62 grader her i sommer "varmen".
Jeg har tænkt på at sætte en blæser mere i. Er det noget man sagtens selv
kan gøre? Hvilken blæser skal jeg vælge til rimelige penge?

Mvh. Lars.

Fra : Alamo \( Vestfyn \)

Dato : 19-07-02 00:57

"Lars Willum Christiansen" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har tænkt på at sætte en blæser mere i. Er det noget man sagtens selv
> kan gøre? Hvilken blæser skal jeg vælge til rimelige penge?

Der fås flere modeller som standard, nogle til at sætte i 3½" hul hvis du
har et ledig,
og nogle til at sætte i ledig slots-udtag i bunden, og de virker. Det er
helt efter smag
hvilke model du vælger, det er bare primært at få noget " gennemtræk " og
det er
intet problem at sætte i. Nogle kab. har også ludtindtag i bunden af front
til en 80mm køler.
m.v.h. A.L.

Fra : Thomas Skyt

Dato : 19-07-02 02:00

On Fri, 19 Jul 2002 01:18:12 +0200, Lars Willum Christiansen wrote:

> Min AMD Athlon 1,2 Ghz bliver omkring de 62 grader her i sommer
> "varmen". Jeg har tænkt på at sætte en blæser mere i. Er det noget man
> sagtens selv kan gøre? Hvilken blæser skal jeg vælge til rimelige penge?

Du bør nok ty til støjsvage blæsere, hvis du kan undvære de ca. 120 - 150
kroner stykket.
De fås bl.a. med stik til at sætte på bundkortet, hvor der tit er et
lille hvidt, tre-polet stik markeret med "Case fan" eller lignende. Hvis
du sætter blæseren til på bundkortet, er det kun en fordel hvis den har
alle tre poler, da du så kan overvåge dens funktion i dit operativsystem.

Du bør sørge for at din pc suger luft ind foran og blæser luft ud bagved
- sørg endvidere for at der er en nogenlunde fri luftvej forfra ved
blæseren og bagud til indstiks-kortene og op til cpu-blæseren.

Blæsere til drev-slottene har den dårlige vane at fylde et helt slot,
hvilket er årsagen til at jeg personligt ikke anvender dem. Istedet har
jeg en stor, langsomt snurrende Pabst blæser (80x80 mm, 150,-) siddende
forrest og en lidt mindre (tror nok den er ca. 50x50) lige over
processeren, bag i kabinettet, som suger luft ud.
På den måde har jeg en kanal af luft til indstikskortene og videre op til
processoren. Samtidigt bliver noget af den varme luft omkring processoren
suget ud af kabinettet, lige neden under transformatoren, hvilket har den
positive fordel at drevene heller ikke bliver helt så varme, da der ikke
samler sig så store mængder varme lige bag dem.

Det var så min smøre til dig - alt i alt vil jeg konkludere:

1.   Sørg for at have minimum een 80x80 blæser foran
2.   Sørg for at din cpu-køler er vel-dimensioneret og stille
3.   Forsøg at få endnu en udadvendt blæser lige ud for processoren
4.   Hvis du har råd til det, så vælg Pabst blæsere, da de kun larmer ved
   15-20 db.

Min maskine er på den måde nede på 35-40 grader på trods af at det er
skod-mini-atx kabinet.

/Thomas Skyt

Fra : Leony

Dato : 19-07-02 07:04

"Thomas Skyt" <thomas@sofagang.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør nok ty til støjsvage blæsere, hvis du kan undvære de ca. 120 - 150
> kroner stykket.

Eller give nogle knap så støjsvage, men billigere blæsere 7 volt:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V

> Du bør sørge for at din pc suger luft ind foran og blæser luft ud bagved

Det kan lige tilføjes at luften skal suges ind nederst og blæses ud øverst.
Sørg altid for at suge mere ind end der suges ud.
Brug en nylonstrømpe (kan trækkes så hullerne bliver lidt større) som
støvfilter, det er billigere end at købe et støvfilter.

> [...]
> 3. Forsøg at få endnu en udadvendt blæser lige ud for processoren
> 4. Hvis du har råd til det, så vælg Pabst blæsere, da de kun larmer ved

En større blæser end 80mm er også anvendeligt i fronten. Ellers enig.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 19-07-02 13:15

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> writes:

> Sørg altid for at suge mere ind end der suges ud.

For at styre hvor luften kommer ind i kabinetet?

> Brug en nylonstrømpe (kan trækkes så hullerne bliver lidt større) som
> støvfilter, det er billigere end at købe et støvfilter.

He he, puha, jeg var bange for at jeg var den eneste der bruger
nylonstrtømper.

Thomas Skyt wrote:

> [...]

Til LWC:
Jeg fandt en masse grej på www.g-data.dk (www.g-shop.dk), husk at
kontrollere om prisen er lavere et andet sted, f.eks. på edbpriser.dk

--
Mvh Christoffer Olsen
   ***   ***   ***   ***   ***   ***

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 15:58

On 19 Jul 2002 14:14:31 +0200, Christoffer Olsen
<christofferolsen@ninja.dk> wrote:

>For at styre hvor luften kommer ind i kabinetet?

Ja, for så kan du filtrere luften.
Sætter du flere blæsere på som puster ud, så laver
du undertryk i kassen og så kommer der luft ind
ad hver eneste revne og sprække og det giver
en masse støv i kassen som igen giver nedsat
effekt på kølerne

mvh Madsen

Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 19-07-02 22:39

De der Papst blæserer hiver de luft ind eller ud?

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-07-02 22:41

"Lars Willum Christiansen" skrev:
> De der Papst blæserer hiver de luft ind eller ud?

Valgfrit - de kan vendes.

Mvh, Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-07-02 07:16

> Re: Aircondition i Pc'ern.

Øv jeg troede lige ... og så vil han kun have blæserer i ...

/A

Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 19-07-02 22:37

Tak for rådene. Mit kabinet er et Enlight kabinet. Hvad kan der sættes i
sådan et?

Fra : Mikkel Nielsen

Dato : 21-07-02 00:06

kik på www.studiedata.dk de har grejet til den slags