LinuxInstallation på 100 Mb or less
Fra : TDJ

Dato : 14-02-01 20:07

Prøvede i går at få lidt ud af min gamle P90 med 100 Mb HD - den
skulle gerne bare kunne køre et minimalt linuxsystem, med
terminal og måske Apache/PHP.

Stor var min overraskelse, da RedHat uden EN ENESTE pakke fyldte
over 125 Mb. Kan det virkelig passe ?

Hvordan griber man egentlig en maskine an, hvis man vil installere
et linuxsystem, og den har følgende egenskaber:
   * CD-ROM drev virker kun via et lydkort
   * Netværk via en pocketadaptor (som skal have driver ?)
   * en HD på 100 Mb, en på 80 Mb

Jeg føler lidt det er et catch-22: man kan ikke compile en kerne
uden at have linux, og man kan ikke få linux uden at først lave
en lille kerne.

Jeg nægter at tro, at Linux skal have 150Mb++ for at funge. Linux-on-floppy
virker naturligvis, men det er svært at få en med drivere på.

Any help ?

Fra : Kent Friis

Dato : 14-02-01 20:20

Den Wed, 14 Feb 2001 19:07:20 GMT skrev TDJ:
> [...]
>terminal og måske Apache/PHP.
>
>Stor var min overraskelse, da RedHat uden EN ENESTE pakke fyldte

Sikkert - RedHat er ikke mellem de mindste.

Dengang jeg installerede slackware, fyldte A-serien 10 disketter.

> [...]
>
>Jeg føler lidt det er et catch-22: man kan ikke compile en kerne
>uden at have linux, og man kan ikke få linux uden at først lave

Compiler den på en anden maskine (kammarater, arbejdet, ...)

>Any help ?

Prøv slackware.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 14-02-01 20:51

tdFJERNMIGj@venligst_dds.nl (TDJ) writes:

> [...]
> terminal og måske Apache/PHP.
>
> Stor var min overraskelse, da RedHat uden EN ENESTE pakke fyldte

RedHat bloatware...

Prøv Debian og stop efter base. Nu kan du hente de pakker du absolut
har brug for - binutils, gcc etc.

Ellers tag et kig på Trinux, Linux Router Project m.m.

--
Sven

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-02-01 22:08

TDJ <tdFJERNMIGj@venligst_dds.nl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9048C4C9CtdjXREMOVENOdSpAMdHE@212.54.64.135...
> Prøvede i går at få lidt ud af min gamle P90 med 100 Mb HD - den
> skulle gerne bare kunne køre et minimalt linuxsystem, med
> terminal og måske Apache/PHP.
[klip]
Jeg har en næsten tilsvarende maskine som kører Debian Potato 2.2. Der er en
rigtig god installationsvejledning på
<http://www.linux-world.dk/tutorials/486.php>. Det er rimeligt let at
installere, selv for en near-newbie som mig :0) Debian er egentlig let at
bruge i det hele taget, og installation af programmer foregår så godt som
automatisk med 'apt'

> Jeg nægter at tro, at Linux skal have 150Mb++ for at funge.
Linux-on-floppy
> virker naturligvis, men det er svært at få en med drivere på.

Der er jo forskellige distributioner (og os'er) til forskellige formål, det
er bre et spørgsmål om at den rigtige .-)

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : KNT

Dato : 16-02-01 01:09

Peanut Linux 8.1 fylder i max install 150 og det er med applikationer som:

Netscape Navigator 4.75, KLICQ, KvIRC, KMail, KNews, System Administrator
GUI Setup For HTTP, Ftp Servers & Telnetd. GVIM Vi for KDE, K-Writer,
Hex-Editer, MP3. MIDI, WAV, MIDI Karaoke, Sound Mixer & A Media Player(s).
KPaint, XPaint, Midnight Commander (Customized), KVT Terminal, KConsole
Terminal, Xterm and X-Console. A-Terminal, Traceroute, Finger, Ping & Host
Resolution & Korn Network Utilities.

Så det kan jo nok klemmes ned på 100mb efter man har været ude med
"kniven"...

Version 8.1 er baseret på Kernel 2.2.16, glibc 2.1.3, XFree86 3.3.6 og KDE
1.1.2, Perl 5.6.0, GTK 1.2.8, QT 1.44.
ISO'en fylder faktisk kun sølle 60mb så det er også hurtigt dl'ed
http://metalab.unc.edu/peanut/