nybegynder
Fra : gusse

Dato : 18-07-02 12:06

Jeg er en stabil udvikler i delphi, men vil nu udvide min viden....

C++ eller C#

hvad skal jeg begynde med ??

jeg hælder lidt til c# men hvad mener i der ude...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 14:32

gusse skrev:

>C++ eller C#
>hvad skal jeg begynde med ??

C++.

>jeg hælder lidt til c# men hvad mener i der ude...

At C++ kører på alle platforme og er producentuafhængigt. Det
samme kan ikke siges om C#.

--
Bertel

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 18-07-02 15:57

gusse wrote:
> Jeg er en stabil udvikler i delphi, men vil nu udvide min viden....
>
> C++ eller C#
>
> hvad skal jeg begynde med ??
>
> jeg hælder lidt til c# men hvad mener i der ude...

Hvilke krav/behov har du selv?

- Morten.

Fra : gusse

Dato : 18-07-02 16:52

jeg ville bare gerne begynde på noget c, da der er lang større job
muligheder !

har også tænkt lidt på java, men syntes ikke rigtigt jeg er til jave. Men
det er måske bare en tilvending sag..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 17:36

gusse skrev:

>jeg ville bare gerne begynde på noget c, da der er lang større job
>muligheder !

Så er der slet ikke tvivl om at du skal vælge C(++) frem for C#.

--
Bertel

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-07-02 18:09

"gusse" <therealgusse@hotmail.com> wrote

> jeg ville bare gerne begynde på noget c, da der er lang større job
> muligheder !

C++ og C# har da rigtigt nok det til fælles at deres navn matcher det
regulære udtryk "C.*" (stort C efterfulgt af 0 eller flere vilkårlige
tegn) - men det siger ikke ret meget om nogen af sprogene.

C# minder så afgjort langt mere om Java end noget andet.
Det er ikke helt urimeligt at karakterisere det som en Java klon.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : gusse

Dato : 18-07-02 19:30

MS eller borland ????

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 18-07-02 19:52

gusse wrote:
> MS eller borland ????

Hvad går dit spørgsmål ud på?

Indtil videre snakker vi sprog, ikke implementationer. På Windows er det
vist kun MS produkter der kan levere dig C#.

Venligst post dit svar under det du svarer på.

- Morten.

Fra : gusse

Dato : 18-07-02 20:40

ja ok. Nu tænkte jeg på win platform..

MS C++ eller borland C++ (builder)

Nå men jeg kigger lidt på æææææeddd--

tak for svarene !

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 18-07-02 22:24

"gusse" <therealgusse@hotmail.com> wrote in message
> ja ok. Nu tænkte jeg på win platform..
>
> MS C++ eller borland C++ (builder)

Borland C++Builders niche er efter min mening små GUI-programmer, og ikke så
frygteligt meget andet. Det er Delphi proppet ind i C++ med et skohorn.
Mange BCB libraries er faktisk de samme som Delphi, blot med C++
kald-interface. Så måske vil du føle dig godt hjemme.
Men hvis du kun vil lave det som Borland C++ Builder er god til, så er du
måske bedst tjent med Delphi?

MSVC (a.k.a. Microsoft "Visual" "C++" , må nok betegnes som
defacto-compileren på Windows-platformen. Det er The Big Mama blandt
Windows-compilere.

Fra mit arbejde har jeg årelang erfaring med begge compilere (og deres
IDE'er), og jeg kan kun sige at MSVC er langt mere gennemarbejdet og lækker
at arbejde med (omend der selvfølgelig altid er nogle detaljer man kunne
tænke sig bedre). IDE'en udgør en "åben" arkitektur (via C-interface samt
det MS kalder "Automation"), som man kan plugge såkaldte add-ins ind i. Jeg
ville nok ikke selv skrive en add-in, men det er lækkert at man kan få
tredieparts d.o.

BCB er derimod ret ustabil, og har efter min mening en meget rodet IDE (men
det er nok en smagssag). Når et projekt kommer op på bare 20 filer eller
sådan noget, begynder den at opføre sig mærkeligt (vi tror at det er fordi
dens "back-end" kommandolinier bliver for lange og bliver trunkerede,
således at diverse options "ryger ud over kanten").
Og så har den ret dårlig support (vist nærmest ikke-eksisterende) for
opsætning af forskellige "konfigurationer" af projekter.

Mvh. Bjarke

Fra : Anders J. Munch

Dato : 19-07-02 00:20

"Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk> skrev:
> Borland C++Builders niche er efter min mening små GUI-programmer, og ikke

frygteligt meget andet.

Og mellemstore GUI-programmer. Og store GUI-programmer. BCB skalerer efter
min erfaring glimrende.

MSVCs styrke er IDE'et. Men jo større projektet, des mindre betyder IDE'et.
"MSVCs niche er efter min mening små GUI-løse programmer, og ikke så
frygteligt meget andet."

- Anders

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 19-07-02 01:24

"Anders J. Munch" <andersjm@inbound.dk> wrote in message

> Og mellemstore GUI-programmer. Og store GUI-programmer. BCB skalerer efter
> min erfaring glimrende.

Hvor store programmer er der her tale om?

På mit arbejde har vi haft mange projekter i BCB - mest klient-GUI
programmer som skal kommunikere med vores diverse serveresoftware udviklet
med MSVC.
Til klienterne har vi i tidens løb brugt både BCB3, BCB4 og BCB5. (Jeg ved
ikke om vi har prøvet BCB6). Alle versionerne har fungeret lige ustabilt -
det virker som om det er det samme crap under motorhjelmen, men med ny lak
og mere krom hver gang - men vi hænger stadig fast i dem, da det ellers
ville kræve en ret stor kodeportering til et andet GUI-toolkit.

Når vi søger på nettet efter de mange fejl vi observerer, kan vi se at vi
absolut ikke er ene om at BCB fungerer dårligt.

Her er nogle af de mange problemer vi oplever:

* Når projektet får for mange filer eller for mange settings, så virker
skidtet ikke fordi IDE'en kalder visse kommandolinietools, der åbenbart har
begrænset linielængde (1024 tegn, tror jeg). Ved at shuffle lidt rundt på de
forskellige options, kan man sommetider få det til at virke alligevel. Måske
fordi de ting der så ryger ud over kanten på kommandolinien nok ikke var så
vigtige alligevel
* Et fil- eller directorynavn i projektet kan sjovt nok ikke indeholde et
"-", da IDE'en kalder visse kommandolinietools der misfortolker disse som
kommandolinie-options!
* Ofte tilføjes absolutte stier til projektet, uden at man har bedt om det.
Det bevirker at eksporterede "Borland Make" filer ikke virker på andre
maskiner (fx en dedikeret build-maskine). Faktisk fejler "make" bare uden at
indikere hvad fejlen er (man må selv gætte at det er de absolutte stier) -
tror du lige det tog os lang tid at finde ud af? Så det er blevet fast
rutine lige at gå ind og slette disse stier før man eksporterer make-filer
* Undertiden er man nødt til at vælge "Disable inline expansion" - for
ellers crasher den producerede .exe fil. Dette er observeret i mange
forskellige projekter, og er således ikke bare en fejl i vores program.
* Der er en eller anden lille øvre grænse på antallet af virtuelle metoder
i en klasse. Omkring 64 vil jeg tro (den grænse har vi mødt i et realistisk
projekt). Jeg mener at det var linkeren, der så går kold.
* Man kan ikke gemme flere forskellige konfigurationer af builds i
projektfilen (fx. Release og Debug mode er oplagt). Kun én ad gangen. Ellers
må man gemme flere projektfiler, men det betyder jo at rettelser skal
foretages i dem alle sammen.
* Hvis man retter i MyProject.cpp (i USEUNIT linierne) og fx skriver
"FooBar/baz", så vil den hver gang man har skrevet ét tegn, i sin visdom
mene at det nok er endnu et directory der skal tilføjes til include-stien.
Så den bliver F:Fo:Foo:FooB:FooBa:FooBar osv.

Næh, den gode gamle Borland C++ 5.02 (ikke Builder) fra 1995 eller sådan
noget, er efter min mening Borlands hidtil bedste compiler og IDE - især
hvis man ikke skal lave GUI.
Hvorfor skrottede de dog den?
Er der egentlig ikke noget med at den er blevet gratis?
Eneste problem er nok at C++ har udviklet sig noget siden da. Det har fx
fået en standard, for lige at nævne en enkelt lille detalje

Ikke at jeg ynder at reklamere for M$, men MSVC6.0 er altså en drøm i
sammenligning med BCB. Den har sine småskavanker/"uhensigtsmæssigheder", som
man kan blive lidt irriteret over, men ikke noget væsentligt.
Den er langt den mest anvendte C++-compiler til Win32 (den har vel næsten
monopol), og er derfor selvfølgelig ret "moden".

Mvh. Bjarke

Fra : Ivan Johansen

Dato : 19-07-02 10:57

Bjarke Dahl Ebert wrote:

> Hvor store programmer er der her tale om?

Jeg har hørt om adskillige projekter med 300-500 forms og lige så mange
units.

> [...]
> og mere krom hver gang - men vi hænger stadig fast i dem, da det ellers
> ville kræve en ret stor kodeportering til et andet GUI-toolkit.

Det er rigtigt at BCB til tider kan være lidt ustabil. Det er dog ikke
noget jeg ser som et stort problem. For mit vedkommende er Windows mere
ustabil.

> [...]
> fordi de ting der så ryger ud over kanten på kommandolinien nok ikke var så

Det problem har jeg ikke hørt om før. Men det er et kendt at linkeren
har problemer når tds-filen bliver for stor.

> * Et fil- eller directorynavn i projektet kan sjovt nok ikke indeholde et
> "-", da IDE'en kalder visse kommandolinietools der misfortolker disse som
> kommandolinie-options!

Det er rigtigt. Du får en fejl hvis du forsøger at gemme med et filnavn,
der indeholder '-'. En af grundende er at den ikke kan lave en korrekt
header guard.

> [...]
> tror du lige det tog os lang tid at finde ud af? Så det er blevet fast
> rutine lige at gå ind og slette disse stier før man eksporterer make-filer

Folk plejer ellers at brokke sig over det modsatte. BCB plejer at lave
alt om til relative stier. Men det er rettet i version 6.

> * Undertiden er man nødt til at vælge "Disable inline expansion" - for
> ellers crasher den producerede .exe fil. Dette er observeret i mange
> forskellige projekter, og er således ikke bare en fejl i vores program.

Jeg kan ikke finde dette rapporteret noget sted. Jeg kunne godt tænke
mig et lille eksempel der viser fejlen.

> * Der er en eller anden lille øvre grænse på antallet af virtuelle metoder
> i en klasse. Omkring 64 vil jeg tro (den grænse har vi mødt i et realistisk
> projekt). Jeg mener at det var linkeren, der så går kold.

Jeg kan ikke finde dette dokumenteret noget sted. Jeg har lige prøvet at
lave en klasse med 200 virtuelle funktioner. Det kunne compiles og
linkes uden problemer både med BCB5 og BCB6.

> [...]
> må man gemme flere projektfiler, men det betyder jo at rettelser skal

Det er rigtigt. Det er dog ikke noget jeg ser som et problem.

> [...]
> mene at det nok er endnu et directory der skal tilføjes til include-stien.
> Så den bliver F:Fo:Foo:FooB:FooBa:FooBar osv.

For mig i BCB5 bliver stien først tilføjet til include-stien når jeg
gemmer. I BCB6 bliver den slet ikke tilføjet, hvilket jeg heller ikke
ser nogen grund til. Det er for øvrigt slet ikke meningen at man skal
redigere i disse linier.

> Næh, den gode gamle Borland C++ 5.02 (ikke Builder) fra 1995 eller sådan
> noget, er efter min mening Borlands hidtil bedste compiler og IDE - især
> hvis man ikke skal lave GUI.

Den har jeg ikke brugt ret meget. Jeg kan rent faktisk bedre lide
Builder, men det er nok efter hvad man er vandt til.

> Hvorfor skrottede de dog den?

Det kaldes udvikling. Microsoft har også langt om længe skrottet MFC.

> Er der egentlig ikke noget med at den er blevet gratis?

Nej, det er compileren fra BCB5 der er gratis.

> Eneste problem er nok at C++ har udviklet sig noget siden da. Det har fx
> fået en standard, for lige at nævne en enkelt lille detalje

Er det et problem?

> Ikke at jeg ynder at reklamere for M$, men MSVC6.0 er altså en drøm i
> sammenligning med BCB. Den har sine småskavanker/"uhensigtsmæssigheder", som
> man kan blive lidt irriteret over, men ikke noget væsentligt.

VC6 er kendt for at have den absolut dårligste compiler. Er det ikke
væsentligt? (Jeg ved godt er den er forbedret en del i version 7)

> Den er langt den mest anvendte C++-compiler til Win32 (den har vel næsten
> monopol), og er derfor selvfølgelig ret "moden".

Så man skal bruge Microsofts compiler fordi det er den mest anvendte?
Underlig tankegang. Det minder mig er lemminger. Bare følg med flokken.

Jeg ved ikke hvad du mener med "moden", men Microsoft har altid være
bagefter med hensyn til deres compiler.

Ivan Johansen

Fra : Anders J. Munch

Dato : 19-07-02 16:32

"Ivan Johansen" <NG@Padowan.dk> skrev:
> VC6 er kendt for at have den absolut dårligste compiler. Er det ikke
> væsentligt? (Jeg ved godt er den er forbedret en del i version 7)

Overholdelse af standarder er altså ikke det eneste kriterium man vurderer
en compiler efter.

- Anders

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-02 16:51

Den Fri, 19 Jul 2002 17:31:57 +0200 skrev Anders J. Munch:

>Overholdelse af standarder er altså ikke det eneste kriterium man vurderer
>en compiler efter.

Nej, men det er det man bruger til at vurdere om det er en C++ compiler
eller det ikke er.

TurboPascal compileren overholder fx. ikke C++ standarden, og derfor er
det ikke en C++ compiler (men derimod en Pascal compiler)

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Anders J. Munch

Dato : 19-07-02 16:29

> Hvor store programmer er der her tale om?

Et halvt hundrede kloc, et halvt hundrede skærmbilleder.

> Når vi søger på nettet efter de mange fejl vi observerer, kan vi se at vi
> absolut ikke er ene om at BCB fungerer dårligt.
>
> Her er nogle af de mange problemer vi oplever:

De fleste af dem kan jeg nikke genkendende til (undtaget det med
inline og det med for mange virtuals, som jeg ligesom Ivan ikke kan
reproducere).

Jeg har mødt dem, bøvlet med dem og håndteret dem, for længe siden, da
jeg kun havde små BCB projekter. Nu er det fjerne minder hvis historie
er nedfældet i de scripts og procedurer, der håndterer dem. Det er
reelle problemer og reelle kritikpunkter. Det er blot ikke
skaleringsproblemer.

>Så det er blevet fast
> rutine lige at gå ind og slette disse stier før man eksporterer make-filer

Manuelt?!?

> [...]
Ellers
> må man gemme flere projektfiler, men det betyder jo at rettelser skal

Eller at den/de øvrige projektfiler skal genereres af det overordnede
build script udfra én manuelt redigeret.

For små projekter er den slags irriterende.
For større projekter er den slags automatiseret.

> [...]
> mene at det nok er endnu et directory der skal tilføjes til include-stien.
> Så den bliver F:Fo:Foo:FooB:FooBa:FooBar osv.

At rette i de dele, der er reserveret for IDEet, inde i IDEet, forstår
jeg slet ikke at I kan finde på.

> Næh, den gode gamle Borland C++ 5.02 (ikke Builder) fra 1995 eller sådan
> noget, er efter min mening Borlands hidtil bedste compiler og IDE - især
> hvis man ikke skal lave GUI.
> Hvorfor skrottede de dog den?

Jeg tror de måtte ofre en hel del af deres eksisterende C++ compiler
teknologi for at integrere med VCL. Det gik i hvert fald hårdt ud over
IDEet.

- Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-07-02 17:31

"Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk> wrote

> "Anders J. Munch" <andersjm@inbound.dk> wrote

> ikke

> Hvor store programmer er der her tale om?

F.eks. 700.000 linier source-kode i 3200 filer fra kommandolinien.
F.eks. 80.000 linier source-kode i 800 filer i IDE, hvor ovennævnte bliver
brugt som et par libraries.

> [...]
> med MSVC.
> Til klienterne har vi i tidens løb brugt både BCB3, BCB4 og BCB5. (Jeg ved

Jeg oplever ikke den store forskel i stabilitet mellem BCB5 og BCB6. Nogle
fejl er rettet andre er tilføjet.

> [...]
> og mere krom hver gang - men vi hænger stadig fast i dem, da det ellers
> ville kræve en ret stor kodeportering til et andet GUI-toolkit.

Et godt alternativt GUI-toolkit til C++ er ikke oplagt.

> Når vi søger på nettet efter de mange fejl vi observerer, kan vi se at vi
> absolut ikke er ene om at BCB fungerer dårligt.

Det er for dårligt at fejlene ikke bliver rettet.

[snip]
> [...]
Måske
> fordi de ting der så ryger ud over kanten på kommandolinien nok ikke var

Det lyder meget som et problem med at include path bliver for lang.
Delphi har, så vidt jeg forstår, ikke en tilsvarende problematik omkring
include path, fordi den har en bedre modul håndtering.

> [...]
> kommandolinie-options!
> * Ofte tilføjes absolutte stier til projektet, uden at man har bedt om

Det er fuldstændig vanvittigt for profesionelle brugere.
I det mindste burde der være en mulighed for at slå den misforståede
hjælpsomhed (til begyndere) fra, når projekterne vokser.

> [...]
> tror du lige det tog os lang tid at finde ud af? Så det er blevet fast
> rutine lige at gå ind og slette disse stier før man eksporterer make-filer

Vi generer projektfilerne (*.bpr, *.bpf) til BCB ud fra vores egne
optionfiler, via et lille script.
På den måde må BCB "gerne" ændre til absolut path, for det er nemlig ikke
kilden. På den måde kan vi også få fungerende make filer.
Det løser samtidigt manglen på "Style-sheet" og "Source-pools", som man
kendte i Borland C++ V4.0 -> V5.02.

Du kan selvfølgelig spørge om jeg syntes det er rigtigt, rigtigt smart at
skulle bruge tid på at lave sådan et værktøj - og du kan sikkert komme med
et kvalificeret gæt.

[snip]
> [...]
realistisk
> projekt). Jeg mener at det var linkeren, der så går kold.

Den har jeg ikke mødt.
Derimod har jeg stødt på en begrænsning linkeren på max 32 MByte debug
information - hvilket man nemt kan støde på i mellemstore projekter!!!
Der er også en begrænsning på max 32 kbyte på DEF filer til linkeren!!!

[snip]
> Næh, den gode gamle Borland C++ 5.02 (ikke Builder) fra 1995 eller sådan
> noget, er efter min mening Borlands hidtil bedste compiler og IDE - især
> hvis man ikke skal lave GUI.

Det er primært projekt håndteringen du mener ?
Jeg er fuldstændig enig i at det var langt bedre og mere avanceret med
"Style-sheets", "Source-pools" og build-tools.
BCB burde gøre det bedre. Borland burde have indset at professionelle C++
programmører på det punkt har andre krav en Delphi programmører.

[snip]
> Er der egentlig ikke noget med at den er blevet gratis?

Nej, det er kommando-linie kompileren fra BCB 5, som kan downloades.
Den kaldes _også_ for Borland C++ 5 - ligesom det gamle IDE.

[snip]
> Ikke at jeg ynder at reklamere for M$, men MSVC6.0 er altså en drøm i
> sammenligning med BCB.

Jeg deler mange af dine observationer, men ikke din konklussion.

* MSVC 6 har en urimelig dårlig implemetering af C++ sproget.
* MSVC 6 er dårlig til at lave GUI med.
* MSVC 6 har ikke noget der, der kan matche CodeGuard - heller ikke som
tredie parts software som f.eks. BoundsChecker og Purify.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : gusse

Dato : 19-07-02 13:17

hvis jeg nu vælger MSVS bare for at kunne noget andet en borland :)

har du nogle gode links.. tips, kom i gang links, faq sider ol...

forhånd tak !

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-07-02 17:31

> [...]

Jeg
> ville nok ikke selv skrive en add-in, men det er lækkert at man kan få

BCB har noget tilsvarende: OpenTools API.
Det er sådan f.eks. BoundsChecker, versions styring, wizards, class browser
integrerer i miljøet.

> BCB er derimod ret ustabil, og har efter min mening en meget rodet IDE
(men
> det er nok en smagssag).

Jeg er enig i at BCB er mere ustabil end hvad man burde forvente.

Muligheden for at gemme desktoppe (fra V5) sammen med docking af vinduer,
syntes jeg løser problemet med at det er rodet.
Jeg kan bedre lide BCB's IDE - men som du siger det er en smagssag.
Visual Studio .NET minder på mange måder mere om BCB end om MSVC 6 - hvilket
ikke er overranskende, når man tænker på at Anders Hejlsberg formodentlig
har haft en finger med i spillet.
Visual Studio .NET er så afgjort et bekendskab værd.

> [...]
> dens "back-end" kommandolinier bliver for lange og bliver trunkerede,
> således at diverse options "ryger ud over kanten").

IDE starter ikke en kommandolinie compiler.
Jeg har projekter med 170 filer, uden at det i sig selv giver problemer.
Jeg har dog oplevet alvorlige problemer hvis filer ligger i forskellige
directories.
BCB piller selv i include path (!!!) og har samtidig en begrænsning på hvad
jeg husker som 1024 tegn. Hvis den overskrides crasher miljøet vilkårligt!!!
Vi har derfor begrænset antallet af directories mere end vi egentlig ville.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 18-07-02 20:06

gusse wrote:

> MS eller borland ????

Da du i forvejen har anvendt Delphi, vil jeg klart anbefale Borland C++
Builder. Brugergrænseflader er lige så nemme at lave som i Delphi,
sproget er bare C++ i stedet for Pascal.

Ivan Johansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-07-02 22:00

"gusse" <therealgusse@hotmail.com> wrote

> MS eller borland ????

Hvis du vil lære C# har du ikke meget valg - Microsoft.

Hvis du vil lære C++ er det ikke meget væsentligt hvilken compiler man
bruger - blot bør den være rimelig ny, så den har en god og rimelig dækkende
implementering af C++ Standarden.
Det er derimod væsentligt hvilke kilder man lærer fra, og at man arbejder
seriøst og grundigt med det.
Når du kender Borland Delphi, er Borland C++Builder nærliggende, fordi det
er det samme.

Venlig hilsen

Mogens Hansen