langsom opkoblingstid til andre porte end ~
Fra : Peter Lind

Dato : 18-07-02 12:20

Hejsa - jeg er lidt i tvivl om hvilken gruppe dette spørgsmål hører til, så
bær venligst over med mig.

Jeg har en linux-server i mit lokalnet. Den kører web, mail og en masse
andet uden de store problemer.
Lokalnettet er koblet på internet via en Cisco 677 router til en Cybercity
adsl forbindelse.
Jeg har sat NAT op i routeren, så portene 80, 25 og 110 bliver ført videre
til serveren.

Men, når jeg kontakter serveren ude fra nettet, så er der 2-3 sekunders
forsinkelse på port 25 og 110, men ikke på port 80. Altså hvis man vil
checke sin mail, går der mindst 2 sekunder, før man får at vide at der ikke
var nogen.
Der er ingen forsinkelse på port 80, og heller ingen forsinkelse hvis jeg
kontakter serveren direkte via lokalnettet.

Jeg har eksperimenteret lidt med tcp og udp, men det gør ingen forskel.

Er der nogen der har et forslag til hvad det er der kan være galt - og er
det mig eller Cybercity der ikke har sat tingene rigtigt op ?

mvh
Peter Lind

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-07-02 12:31

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har et forslag til hvad det er der kan være galt - og
er
> det mig eller Cybercity der ikke har sat tingene rigtigt op ?

Prøv at dumpe trafikken til dit netkort, hvorved du kan se om pakkerne
forsinkes i routeren eller om det er services på maskinen der er lang
tid om at svare

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-07-02 11:33

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> [...]
> Der er ingen forsinkelse på port 80, og heller ingen forsinkelse hvis jeg
> kontakter serveren direkte via lokalnettet.

Går port 25 og 110 gennem tcpwrappers (host.deny etc., kan være default
hvis de startes via inetd)?
Et par sekunders forsinkelse kunne lyde som om de slår noget op i DNS
før de accepterer forbindelsen... det kunne wære tcpwrappers eller en
logfil.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Peter Lind

Dato : 19-07-02 11:49

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> Går port 25 og 110 gennem tcpwrappers (host.deny etc., kan være default
> hvis de startes via inetd)?

Jep, det var lige præcis det der var problemet. Og selvfølgelig blev der
ikke DNS'et på lokalnet adresser, derfor var det hurtigere.

Mange tak for hjælpen !

/Peter Lind