Counter-funktion (simpelt SQL-kald?)
Fra : Kasper Ovi

Dato : 18-07-02 11:34

Hej

Jeg er i gang med en simpel counter-funktion, og det er jo nemt nok, men jeg
kunne godt tænke mig om man kunne lave en elegant kode til formålet.

Dvs. er det muligt at lave ét SQL-kald som increaser én værdi i en database
(counteren), fremfor at :

SELECT from database
læg 1 til counter
UPDATE database med ny counterværdi

Som jo ikke er elegant kode.......

?

Mvh
Kasper

Fra : Rune Baess

Dato : 18-07-02 12:24

"Kasper Ovi" <kovi@sol.dk> wrote

> [...]
> kunne godt tænke mig om man kunne lave en elegant kode til formålet.
>
> Dvs. er det muligt at lave ét SQL-kald som increaser én værdi i en

Prøv fx:

UPDATE minTabel
SET minVærdi = (SELECT minVærdi FROM minTabel WHERE (id = 22)) + 1
WHERE (id = 22)

- Rune

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-07-02 17:22

"Rune Baess" <rune@(fjern)baess.dk> wrote in message
> UPDATE minTabel
> SET minVærdi = (SELECT minVærdi FROM minTabel WHERE (id = 22)) + 1
> WHERE (id = 22)

Eller den lidt kortere og nok også mere DB-universale og performancevenlige
udgave:

UPDATE minTabel SET minVærdi = minVærdi + 1 WHERE id = 22

--
Jakob Andersen