Et array/file spørgsmål..
Fra : Thomas Løcke

Dato : 18-07-02 10:23

Hej,

Jeg har behov for lidt assistance. Jeg har en fil med X antal linier i. Jeg
indlæser filen via file() til et array. Herefter har jeg behov for at
udtrække hvor mange "poster" der er i nævnte array. Jeg gør det som følger:

<?php
$test="array.txt"; //fil med 5 linier pt..
$lines=file($test); //indlæser indhold til $lines[]

while (list($indexval)=each($lines)) //while løkke der via list() indlæser
antal poster til $indexval
{
$arraynr=$indexval; //tildeler $arraynr den sidste værdi for $indexval
}

echo "$arraynr"; //echoer $arraynr, som er sidste værdi for $indexval
?>

Det virker. Der er 5 linier i array.txt filen, og scriptet outputter 5 som
resultat.

MEN!

Jeg har kraftigt på fornemmelsen at ovenstående er en temmelig klodset måde
at gøre det på. Måske nogen gad kommentere, og eventuelt vise en bedre
metode.

Mvh
Thomas Løcke

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-07-02 10:55

> [...]
> at gøre det på. Måske nogen gad kommentere, og eventuelt vise en bedre

Kig på SizeOf();

<?php
$test = "array.txt";
$lines = file($test);
echo sizeof($lines);
?>

:)

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-07-02 10:59

> Kig på SizeOf();
>
> <?php
> $test = "array.txt";
> $lines = file($test);
> echo sizeof($lines);
> ?>
>
> :)

For at gøre det rigtig lille?

<?php
echo sizeof(file("array.txt"));
?>

Vist det mindste man kan komme ned på... så bruger du ikke mem til at
gemme variabler? Hvis du alligevel ikke skal bruge dem :)

mvh
Johan

Fra : Thomas Løcke

Dato : 18-07-02 11:05

Hej Johan,

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse
> For at gøre det rigtig lille?
>
> <?php
> echo sizeof(file("array.txt"));
> ?>

HURRA!

Det var lige præcis den slags jeg mente PHP måtte indeholde. Herligt!

Tak for hjælpen.

Thomas