RADIUS server
Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 18-07-02 09:10

Hejsa

I forbindelse med opsætning af wireless netværk, har firmaet overvejet
at opstille en RADIUS server, for at validere brugere, før de får
adgang til Internetforbindelse. Derudover skal man valideres mod et
2000 domæne, for at få adgang til flere resourcer.

Mit spm. er så:
Skal der installeres et lille stykke klient software på brugerens PC
(Win 95, 98, Me, 2000 og XP), for at de kan komme gennem denne RADIUS
server, eller sender RADIUS serveren bare en alm. username/password
challenge, og validerer denne mod 2000 domænet?

Jeg synes ikke at kunne finde noget om klientens handlinger på Nettet,
kun serverens... Derfor spørger jeg for at være sikker

/J

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 18-07-02 10:30

<jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> Hejsa

Hej !

> [...]
> adgang til Internetforbindelse. Derudover skal man valideres mod et
> 2000 domæne, for at få adgang til flere resourcer.

hmm - ok. Hvad med at køre LEAP på det wireless ?

> [...]
> server, eller sender RADIUS serveren bare en alm. username/password
> challenge, og validerer denne mod 2000 domænet?

Der skal ikke installeres noget klientsoftware for at benytte RADIUS.
Og hvis man indstiller RADIUS serveren til det kan det godt godkende mod w2k
domain.
De nyere servere kræver dog af klienterne benytter sig af MS-CHAP v.2

> Jeg synes ikke at kunne finde noget om klientens handlinger på Nettet,
> kun serverens... Derfor spørger jeg for at være sikker
>
> /J

HTH
Martin Bilgrav

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 18-07-02 10:50

Martin Bilgrav <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> skrev:
>hmm - ok. Hvad med at køre LEAP på
>det wireless ?

LEAP - der ringer ikke lige nogle klokker... Har du et link, eller en

kort forklaring?

>De nyere servere kræver dog af
>klienterne benytter sig af MS-CHAP v.2

Vi regner med at kunne benytte IAS i Win 2000. Ummidelbart ser det ud

til, at den kan bruge MSCHAP v2, men har MS lavet det så smart, at
Win 95 ikke kan logge på via RADIUS? Eller er den bagud kompatibel
med v1?

Grunden er, at vi ikke har kontrol over klient maskinerne, og vi vil
gerne, hvis alle kan logge på - bare de bruger Win 95 eller nyere...

/J

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 18-07-02 17:04

> LEAP - der ringer ikke lige nogle klokker... Har du et link, eller en
>
> kort forklaring?

Det er løbende udskiftning af WEP-keys, således at du får et sikkert wlan.

> Vi regner med at kunne benytte IAS i Win 2000. Ummidelbart ser det ud

ja.

> til, at den kan bruge MSCHAP v2, men har MS lavet det så smart, at
> Win 95 ikke kan logge på via RADIUS? Eller er den bagud kompatibel
> med v1?
Der er nogle fetures som kræver v2. Bl.a. Password Expired warning.
Men kan I leve uden dette, er v1 vel ok.
om hvad der køre på en win95, ved jeg ikke.

> Grunden er, at vi ikke har kontrol over klient maskinerne, og vi vil
> gerne, hvis alle kan logge på - bare de bruger Win 95 eller nyere...
>
> /J

Mvh
Martin