hvornår
Fra : winnie nielsen

Dato : 17-07-02 22:45

Min søn som er fra 1/3-2000 vil ikke snakke , han siger kun få ord, som
mormor morfar. og ikke andet,, han bruger finger til at pleje med og siger
mm, mm. indtil han får det han vil have, jeg har to stor børn på 6 og 12 år
og begge disse snakkede da de var omkring to år, hvorfor snakker min søn så
ikke, er det fordi at han er en dreng, er der andre der har prøvet dette, og
hvad er nomal for nr 3 .... vi forstår ham jo godt,,, og vi har prøvet meget
forskelligt, iøjeblikket er de to andre på ferie,, men når vi lader som om
vi ikke forstå, skriger han indtil vi giver efter.. nogle gode råd....?

Fra : Kitti Egevang

Dato : 17-07-02 23:45

Hej med dig.
Jeg tror bare at du skal tage det helt roligt.
Lad være med at lægge for meget i det. Jeg tror jo mere I forsøger, jo mere
er han imod at begynde med sætninger.
Jeg har selv 2 piger på 4 år og på 7 mdr. Min store datter talte i
sammenhængende sætninger fra 2-års alderen.
Men vi pressede overhovedet ikke på. Det kom bare stille og roligt.
Ligesom nu, hvor hun endnu ikke "helt" har lagt bleen.......det skal jo nok
komme.
Jo mindre vi presser, jo mere interesseret bliver hun i at "gøre" det på
toilettet *S*
Så jeg tror bare at du/I skal tage det som det nu kommer. Han er jo ikke ret
gammel endnu.

Knus Kitti.

Fra : vagn torup

Dato : 18-07-02 06:30

"winnie nielsen" <felix-gaard@e-mor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vi ikke forstå, skriger han indtil vi giver efter.. nogle gode råd....?

Jeg er helt enig med den foregående. Tag det helt roligt. Først når han
bliver 3, skal du begynde at være lidt på vagt. Min ældste havde meget
voldsomme talevanskeligheder. Han havde tydeligvis et enormt ordforråd men
det var faktisk kun mig, der forstod hvad han sagde, indtil han var 4 år, så
var der en kvik pædagog i hans børnehave, der spurgte til, hvordan ørelægen
havde undersøgt han (han havde været deroppe, for at se om han var
hørehæmmet). Det viste sig, at ørelægen havde glemt at lave en trykmåling og
at drengen havde vædske stående i begge ører, nok til at lydene og dermed
hans tale blev forvrænget, men ikke nok til at en høreprøve kunne afsløre
det. Men det er jo en anden historie.
MVH Rikke

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-07-02 08:42

> [...]

> vi ikke forstå, skriger han indtil vi giver efter.. nogle gode råd....?

Jeg er enig med foregående skribent, tag ham til ørelægen!
Vores yngste søn havde noget lignende, han var så småt begyndt
at tale før 1 års alderen, men mistede sproget igen, og blev
efterhånden avanceret til sin egen udgave af tegnsprog.
En ørelæge kiggede på ham, da han var to, og sagde, at han
ikke umiddelbart kunne se nogen grund til det manglende sprog,
men at måske kunne polypper være årsagen - han vidste det ikke -
vi kunne jo forsøge!
Som sagt, så gjort, heldigvis. For det var årsagen. Han fik dem
fjernet, og så var hørelsen tilbage, og sproget kom som en eksplosion.

Så: op til ørelægen med ham.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : MAndersen

Dato : 18-07-02 21:31

Nemlig, til ørelægen med ham, vi har også et hold venner hvor drengen havde
sit eget sprog og blev
voldsom hidsig når man ikke forstod ham. Det endte med dræn i begge ører.

mvh
Michael
"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d367126$0$80819$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Line Illum Mundus

Dato : 19-07-02 21:54

Hej Winnie.
Ovenpå alle disse øre-historie-indlæg kan det måske også bidrage til
mangfoldigheden at tænke over, at drengen trods alt har to ældre søskende,
som formodentlig 'snakker for ham'. Dermed tænker jeg på min egen lillebror,
som ikke sagde en lyd før han havde rundet de 3. Han blev undersøgt for
alskens øre-bøvl, men uden resultat, og så gik det op for mine forældre, at
jeg -som er 3 år ældre - tit svarede for ham eller snakkede 'til' ham i
allerbedste mening, naturligvis. Jeg tror, det er en ganske naturlig
flok-tendens blandt børn, og at det nok skal komme stille og roligt. I
øvrigt tror jeg, du har fat i en væsentlig pointe mht. kønnet,- drengebørn
er tit lidt senere på den end pigebørn, og selv som voksne kvinder er vi
meget mere verbaliserende end mænd. Det kunne også være, I skulle beslutte
Jer for, om I vil reagere på hans lyd-sprog eller ej INDEN han giver sig til
at skrige i protest, således at det enten er ok med lydsproget og I så
gentager dét, han 'siger' på vores sprog, eller at I simpelthen beder ham
sige det med ord, før I reagerer på det. Du kender ham bedst, til at kunne
afgøre, hvad der vil virke og hvad der ikke vil.
I alle fald,- held og lykke med det
Mange hilsner,
Line.