Let 3d program
Fra : Hansi

Dato : 17-07-02 22:11

Hej der.
Jeg er på udkig efter et 3d program som er til at finde ud af. Jeg er godt
klar over alt skal læres men nogle af de store programmer er så komplicerede
man går kold før man er kommet igang.
Jeg skal bruge programmet til at designe brugsgenstande (proptrækkere,
reoler og i den dur - altså brugsdesign).
Jeg håber der er hjælp at hente da jeg ikke gider knalde en masse penge af
på noget jeg hurtigt fortryder.
God sommer :)

Fra : P.C.

Dato : 17-07-02 22:37

Hi.

"Hansi" <mgsl@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reoler og i den dur - altså brugsdesign).
> Jeg håber der er hjælp at hente da jeg ikke gider knalde en masse penge af

Der er gratis programmer men så betyder det også, at du virkelig får lært at
bruge et CAD program ;))
Hvad er der ivejen med at tegne en "linie" , derfra og i den retning i den
længde og når du har tegnet en flad ting, så plotte den i fuld størrelse , lime
plottet på en plade og skære efter stregerne ?
Ok du bruger ikke en million faces til at vise en proptrækker som du må skrive
til de internasionale lister for at få advide hvordan du egentligt tegner i 3D ,
men finder undervejs ud af at du egentlig ikke vil designe ting, men omsætte
design til 3D præsentasioner , du når bare alligevel ikke så langt, uden at
sætte dig grundigt ind i et program, og helst også en smule programerings
teknik. Og så er et program ikke altid nok, du skal helst også kende både
styresystem og maskine godt.
Alt du tegner kan jo udføres hvis du "tegner" med de rigtige rutiner så en
maskine kan udføre det du tegner ,du kan jo ikke bare tegne et design og så råbe
til computeren at den skal lave tingen , så når du vil designe en ting med CAD ,
handler det altså om at "tegne" så der er noget N.C. styret udstyr der kan
udføre det, ------- ihvertilfælde hvis det skal være billigst. Ellers må du
tegne arbejds tegninger ,det er jo ikke sikkert at det er det du vil.
Som du kan tænke dig er det alligevel begrænset hvilke muligheder der findes af
N.C. styret produktion 20 30 år efter det rigtigt blev taget i brug ,men her er
ihvertilfælde en metode, hvor man kan "tegne" hvadsomhelst som en tyk skal af
frames, der former den ting man designer, ved at generere et 3D samlesæt, som
altså kan skæres i fuld størrelse, på en N.C. styret skæremaskine og derefter
samles ;
http://groups.yahoo.com/group/pavilions/

P.C.

Fra : Lars

Dato : 17-07-02 23:11

In article <3d35e375$0$80810$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, per.corell@privat.dk says...
> [...]

> længde og når du har tegnet en flad ting, så plotte den i fuld størrelse , lime
> plottet på en plade og skære efter stregerne ?
Det er alt for besværligt i forhold til de gængse 3D-CAD systemer med solidmodelling

> Ok du bruger ikke en million faces til at vise en proptrækker som du må skrive
> til de internasionale lister for at få advide hvordan du egentligt tegner i 3D
Nej, heldigvis flade-modellering, som du nævner (PMesh i AutoCAD), vil ligeledes også være
ineffektiv iforhold til solidmodelling, når opgaven er produkt design.

Medmindre Hansi har ualmindelig meget tid, vil jeg da også anbefale et kursus fremfor at læse
usenet-grupper for basis-indlæring.

> [...]
> sætte dig grundigt ind i et program, og helst også en smule programerings
3D-Solids kan udover, genanvendelse til præsentationer også bruges til tegnings-dokumentation
såvel som NC-bearbejdning, efter videre behandling i et CAM-system.

Vedr. programmering, kan i nogle tilfælde være en god ting, såfremt der er rutinemæssige behov.
Modellerer man med PMesh som du vist gør, vil lisp være et must for skabning af geometri ud fra
nogle algoritmer. Ellers er PMesh metoden extremt ineffektiv.

> [...]
> altså kan skæres i fuld størrelse, på en N.C. styret skæremaskine og derefter

Nu er 3D-Honeycomb som du jævnligt beskriver, særdeles specifikt, her kunne PMesh + lisp
sikkert anvendes, idet jeg antager at nogle algoritmer kan beskrive geometrien.

Jeg og en kollega snakkede lidt om dine 3D-Honeycomb's. Eksistere der overhovedet et virkeligt
produkt? Sådan som jeg ser det må dine produkter være ekstremt dyre at fremstille eller hvad??

--
Best regards

Lars Sandberg
TechSolution
dba IMAGINiT Technologies

Fra : P.C.

Dato : 18-07-02 08:33

Hi.
"Lars" <lc@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

overhovedet et virkeligt
> produkt? Sådan som jeg ser det må dine produkter være ekstremt dyre at

Du har helt ret, ---- det er lidt af en besættelse og på de lister jeg skriver,
undskylder jeg ofte at jeg hver gang skriver om 3D-H. For at bøde lidt på det,
kommer der så nye projekter og grafik med jævne mellemrum og det har så nok
været medvirkende til at det alligevel er accepteret at jeg skriver så meget om
3D-H som jeg gør ;))
Med hensyn til prisen, er det faktisk min overbevisning, at metoden tilbyder et
ret attraktivt alternativ. Jeg mener skære prisen for f.eks. 1 mm. stålplade
ligger omkring 6 kr. når tingene foregår effektivt, men dette er prisen for
laser skærere og vand skærere skulle være billigere , så faktisk og selvom der
skal skæres en del, skal man også huske på at der kun er en bearbejdende maskine
før emnet er færdigt udskåret og valget af nok det billigste materiale ,plade
materiale af enhver afskygning, gør ihvertilfælde teoretisk set metoden ret
attraktiv.
Faktisk skal jeg passe på og begrænse mig selv, når jeg skriver om metoden ,men
jeg tror faktisk at netop økonomien er meget positiv ; problemet ligger nok
mere på det teoretiske plan, hvor det nok er det faktum at vi er vant til 3
planer og ikke de sølle to planer ------- som ovenikøbet ligger 45-45 grader fra
de tradisionelle, ---- som gør "tricket" , der er svære at kapere. Metoden
har mange svagheder må jeg lige tilføje, men det er somom små problemerne løser
sig selv ; f.eks. hvor stort et emne kan du have på et arbejdsplan og hvis det
er for stort ,hvad gør du så ?
-------- Her er allerede 3 -- 4 anvendelige metoder dukket op, hvor man kan
indsætte et "samle-led" ,så den resterende del af en assembly ,kan skæres et
andet sted på arbejdsplanet ,og bliver emnerne blot nummereret er det problem jo
delvist løst ; det jeg mener er, at metoden vitterligt er så meget forskellig
at det som du antyder åbentbart ikke er nok at dokumentere den med tegninger og
renderings, ------ der skal et virkeligt emne til.
---------- Tilbage til det oprindelige spørgsmål, ville metoden nok kunne
ihvertilfælde macroiseres langt hen ad vejen ,så den kunne indgå i et CAD
program som en standard funktion og hermed ville et andet problem, nemlig styrke
beregningen kunne foretages på en bedre måde, end når man sidder og tænker
"nå, ---øh, 15 cm. højde på en 20 mm. plade må være "nok" styrke, når der nu
kommer overflader på " ;))
Faktisk er det ret nemt at generere en flettet struktur med ganske almindelige
kommandoer og lidt solid modeling , det eneste der ikke er trivielt er hvor to
emner mødes 90 grader ,hvilket de jo gør overalt i strukturen , ------ det er
manuelt arbejde ,hvor der skal skabes fælles volumener der så skal deles i to og
hverisær trækkes fra de to krydsende emner for at skabe overlapningen og det
_kan_ være trælst med 120 emner på hver led ;)) -------- men det kan gøres og
jeg mener stadig at metoden er et nyt og effektivt alternativ, som når du står
med regningen fra skære firmaet ,som vel også tjener lidt på plade materialet,
vil vise sig også økonomisk at være attraktiv.
P.C.
(endnu en ny 3D-H gruppe).

Fra : P.C.

Dato : 18-07-02 09:23