Imponerende... DDA server nede, først klar~
Fra : J. Bengtsson

Dato : 17-07-02 19:13

Ungerne er i seng, og manden er ude af huset... og se så hvad DDA byder mig
og I andre...

http://ddd.dda.dk/

.... har følgende meddelse på deres hjemmeside...

"Vi beklager
Dansk Demografisk Database er ude af drift!
Serveren forventes funktionsdygtig medio august."

.... det er dæl´me noget af en ekspeditionstid der er på at få den server
funktionsdygtig igen...

Venlig hilsen og god aften.
Jeannie

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-07-02 19:46

"J. Bengtsson" <chriben@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Serveren forventes funktionsdygtig medio august."
>
> ... det er dæl´me noget af en ekspeditionstid der er på at få den server

Kære Jeannie,

Kik ud af vinduet, - det er sommer, folk har ferie, -vel også DDA´s få
medarbejdere.
Den site du ikke kan besøge er nede!
Den site, som grundlæggende bygger på folks frivillige og gratis
arbejdskraft.
Jamen det er da osse frygteligt ;-(

Lad dog manden blive i huset sammen med børnene, - tag et par dage fri,
eller brug 2 af dine feriedage, og prøv så at besøge et rigtigt arkiv i
stedet. Det være sig Lokal-, Lands-, eller Rigs-.

Op med humøret....... )

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-07-02 22:43

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Wed, 17 Jul 2002 20:45:56
+0200

>Den site du ikke kan besøge er nede!
>Den site, som grundlæggende bygger på folks frivillige og gratis
>arbejdskraft.

Du mener den site der lukrerer på folks frivillige arbejdskraft.?

Selve DDA/DDD og dets websted er der absolut ikke hverken noget
frivilligt eller noget gratis ved. Den bliver drevet dels for offentlige
midler og dels ved betaling fra de folk der bruger de indsamlede data.

>Jamen det er da osse frygteligt ;-(

Nej. Det er jo hvad der kan ske. Men en i tidshorisont på en måned for
at få en server op at køre igen.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-07-02 08:43

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
newsobjuol2d2cv17f6cq00vc90a9hc2sh7v@news.tele.dk...
> "Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Wed, 17 Jul 2002 20:45:56
> +0200

> Du mener den site der lukrerer på folks frivillige arbejdskraft.?

Den forstod jeg ikke.
Jeg føler mig da ikke udnyttet af DDD som indtaster.

Eller hvad mener du egentlig med "lukrerer" ?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-07-02 11:39

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Thu, 18 Jul 2002 09:43:10
+0200

>Eller hvad mener du egentlig med "lukrerer" ?

Præcist det jeg skrev.

DDA/DDD bruger det materiale, som de frivillige indtastere gratis
aflever til dem, til at skaffe sig en indtægt. Dels fra det
professionelle forskningsmiljø og dels ved salg af Cder til
amatørforskere. Resten kommer fra direkte eller inddirekte statstilskud.

Det er forsåvidt også fair nok [1], butikken skal jo løbe rundt. Men
derfra og så til at hævde, at selve DDA/DDD og deres websted
"grundlæggende bygger på folks frivillige og gratis arbejdskraft" er der
dog et stykke vej.

Tværtimod er det indtasternes frivillige og gratis arbejde der er een af
grundene til, at folkene hos DDA/DDD overhovedet kan få deres løn hver
måned.
En løn hvis størrelse jeg ikke kender, og egentlig heller ikke
interesser mig for. Men jeg tror den er stor nok til, at man i det
mindste burde kunne holde en web-server kørende.

Jeg tror ikke hverken jeg eller nogen anden her i gruppen kunne blive
ret længe på vores arbejdsplads, hvis der skete et alvorligt nedbrud
inden for vores ansvarsområde - og vi så bare meddelte "jammen det ser
vi lige på om en månedstid"

Kunne du.?

[1].
Man kan så altid diskutere fordelingen og også politiken mht.
cd-udgivelser, men det er forsåvidt denne sag uvedkommende.

Først lukkede man for direkte adgang til filerne, så begrænsede man
søgemulighederne, og nu lukker man så i en måned, hvad bliver det
næste.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-07-02 13:42

> [...]
> derfra og så til at hævde, at selve DDA/DDD og deres websted
> "grundlæggende bygger på folks frivillige og gratis arbejdskraft" er der

Er der egentlig?- Så vidt jeg har forstået består langt størstedelen af de
materialer, som offentligheden kan søge i, af frivilligt indtastede FT´ere,
som er doneret via KIP-projektet.
En habil indtaster kan vel klare omk. 50 poster i timen (med korrektur). Så
kan du jo selv prøve at dividere med 50 og finde antallet af frivillige
arbejdstimer, der skænkes til projektet.
Det er vist et "grundlæggende timetal"!

> [...]
> interesser mig for. Men jeg tror den er stor nok til, at man i det
> mindste burde kunne holde en web-server kørende.

Det burde den selvfølgelig også. Nu har jeg imidlertid talt med John på DDA
i dag, og han fortæller,
at serveren har været ude for et hackerangreb af de lidt mere grove, som
ikke blot kan klares med f.eks. at lægge back´upen ind eller andre snuptag.
Jeg synes godt man her i ferieperioden kan vise lidt overbærenhed og
forståelse.
Der er jo ikke nogen, der direkte er ude på at genere nogen.
Bortset fra de fordømte hackere.... (

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-07-02 14:04

On Thu, 18 Jul 2002 14:41:51 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>forståelse.
>Der er jo ikke nogen, der direkte er ude på at genere nogen.

I den forbindelse skal vi så nok lige også nævne, at det ikke er et
DDA-problem. Statens Arkivers servere står bag en fælles firewall, og
når der er tale om et hacker-angreb, så er det naturligvis her det er
galt.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-07-02 23:33

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Thu, 18 Jul 2002 15:03:45 +0200

> [...]
>DDA-problem. Statens Arkivers servere står bag en fælles firewall, og
>når der er tale om et hacker-angreb, så er det naturligvis her det er

Spørgsmåler er så bare, om det er SA's Firewall der generelt er for
dårlig, eller om det er DDA der ikke har sat deres udstyr korrekt op
under Firewall'en.?

Alle andre dele af Statens Arkiver kører jo uforstyrret videre, eller er
ihvertfald forlængst oppe igen. - Kun DDA mangler.

Og kom nu ikke og sig, at det er specielt DDA der har været målet for
angrebet.
Selv Danpa (der jo ligger på DDA's domæne) kører uforstyrret videre.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-07-02 23:33

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Thu, 18 Jul 2002 14:41:51
+0200

>Er der egentlig?- Så vidt jeg har forstået består langt størstedelen af de
>materialer, som offentligheden kan søge i, af frivilligt indtastede FT´ere,
>som er doneret via KIP-projektet.

Ja netop.
Men at DDA har fået materialerne frivilligt og gratis doneret,
berrettiger da ikke til at betrage selve DDA som et filantropisk
foretagende - som man skal vise særlig overbærenhed.

Tværtimod vil jeg da næsten sige at det pålægger den et ekstra ansvar
overfor det materiale de får deres løn for at forvalte..

>En habil indtaster kan vel klare omk. 50 poster i timen (med korrektur). Så

Nej det ved Gud han ikke kan - hvis det skal gøres ordentligt.

>kan du jo selv prøve at dividere med 50 og finde antallet af frivillige
>arbejdstimer, der skænkes til projektet.
>Det er vist et "grundlæggende timetal"!

Helt enigt og al respekt for det (jeg er i al beskendehed selv een af de
små af slagsen).

Men det er jo slet ikke det sagen handler om. Den handler om at de
*lønnede* medarbejdere hos DDA ikke kan holde en web-side kørende.

> [...]
>ikke blot kan klares med f.eks. at lægge back´upen ind eller andre snuptag.

I så fald er det fordi de ikke har en brugelig BackUp.! Andre steder
løser man selv den slags ubehagelige oplevelser på timer ikke på uger.

>Der er jo ikke nogen, der direkte er ude på at genere nogen.
>Bortset fra de fordømte hackere.... (

Enig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 19-07-02 09:34

> "Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Thu, 18 Jul 2002 14:41:51
> +0200

> Nej det ved Gud han ikke kan - hvis det skal gøres ordentligt.

Rolig nu,- dette er ikke en diskussion om de enkelte indtasteres flid,
omhyggelighed
eller kildens læsbarhed.
Hvis du hellere vil dividere med 5 eller10 for at få antallet af
arbejdstimer, så gør
for Guds skyld det,- antallet bliver blot mere overvældende, og min
pointe bevaret

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-02 00:34

> [...]
> eller brug 2 af dine feriedage, og prøv så at besøge et rigtigt arkiv i
> stedet. Det være sig Lokal-, Lands-, eller Rigs-.

Poul du har lidt ret - men en server der er nede og der er en side der
fortæller at den først er oppe igen medio august - betyder for at der er
nogen der. Mon ikke de har en backup der kunne lægges ind - det kan ikke
tage lang tid.

Hvis man driver en server, er der en web-master - som vel også har en
Co-web-master, der kan passe jobbet i ferier m.m.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

Fra : kirsten Høegsberg

Dato : 18-07-02 19:11

bare lige en liile sjov historie om hvor galt det går når dda har
nedbrud.
jeg sad såmænd 1 1/2 time i går og forsøgte at komme ind på dda siden,
og jeg var ikke så heldig at få oplysning om at serveren var nede. Nej
jeg røg ind på CIA`s informationsside!!! ja i læste rigtigt. Jeg tror
jeg forsøgte alle mulige links jeg kunne finde,men samme resultat hele
vejen rundt CIA`s hjemmeside.Så gad vide om CIA har hacket dda`s
server?
Jeg synes det er helt okay at de holder sommerferie på dda især hvis
jeg havde haft kode til dybereliggende historie hos CIA. Det kunne jo
være der havde ligget en fed historie gemt!.
God ferie allesammen
Hilsen Kirsten
som har holdt ferie.

Fra : Familien Kristensen

Dato : 18-07-02 08:40

> [...]
> Serveren forventes funktionsdygtig medio august."
>
> ... det er dæl´me noget af en ekspeditionstid der er på at få den server

Hej Navnesøster!
Jeg synes også at det er yderst amatøragtigt!!
Deres databaser har hele tiden virket, det er kun indgangssiden på
www.ddd.dda.dk der var noget galt med. Ikke nok med at det er
folketællingerne der er midlertidigt væk, det er også alle de andre.
Det kan vel ikke være så svært at holde sitet oppe, mens man laver et nyt.
Der hvor jeg arbejder (offentligt ansat) har vi to parrallele sites, et der
er tilgængelig for offentligheden og et nyt, som prøvetestes inden det
erstatter det gamle.
Og så hjælper det ikke noget at Poul F. Andersen siger, at vi bare kan gå på
arkiv, når jeg nu ikke ved hvor personen opholder sig i 1845. Det er
umådeligt nemmere at få et par hits fra DDD og så gå videre med dem.

..

Er der nogen som ved hvor jeg ellers kan finde ud-/indvandrede og ophold
Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-07-02 08:54

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:ah5rhl$efl$1@sunsite.dk...
> [...]

> arkiv, når jeg nu ikke ved hvor personen opholder sig i 1845. Det er
> umådeligt nemmere at få et par hits fra DDD og så gå videre med dem.

????
Så vidt jeg er orienteret, har alle LAK mikrofilm/kort af alle 1845 - FT og
KB fra HELE landet....
Men jeg tager måske fejl..;-( ?

Venligst
Poul F. Andersen

PS: Men jeg synes stadig, at det er en god idé at benytte et servernedbrud
som anledning
til et arkivbesøg. De er såmænd så flinke der..

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-07-02 13:59

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> PS: Men jeg synes stadig, at det er en god idé at benytte
> et servernedbrud som anledning til et arkivbesøg.
> De er såmænd så flinke der..

Det kan du have så megen ret i - hvis altså arkivet lå "henne
om hjørnet" - hvad det jo desværre oftest ikke gør.

Mikrokort er en dyr løsning, som derfor for de fleste er ret begrænset -
hvis man overhovedet har apparatur til fremvisningen.

Nej, det er på alle måder en ualmindelig ringe service og tegn på
uprofessionalisme af format at man ikke kan minimere et nedbrud
til nogle få timer - sommer eller ej. Der er ganske enkelt ikke nogen
undskyldning der kan retfærdiggøre at lukke ned i månedsvis.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-07-02 19:27

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til nogle få timer - sommer eller ej. Der er ganske enkelt ikke nogen
> undskyldning der kan retfærdiggøre at lukke ned i månedsvis.

Uh ha da da, nu er der nok gang i overdrivelserne....
Månedsvis??.... Hvor har du det fra?
Ak, ja.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 19-07-02 23:35

> Uh ha da da, nu er der nok gang i overdrivelserne....
Det er da ikke langt fra de facto - men ellers har jeg ikke nogen særlig
tiltro til DDA's formåen, heller ikke hvad angår tidshorisonter. Historien
taler sit skræmmende sprog.

Og den der med at holde hånden over DDA - for det er frivillig
arbejdskraft - den må du længere ud på landet med.

Det er kold og kynisk kassetænkning i kampen om at få bevillingsandel i
skattekronerne - godt kombineret med jagten på prestige.

Fra : J. Bengtsson

Dato : 18-07-02 16:22

Hej Poul

> ????
> Så vidt jeg er orienteret, har alle LAK mikrofilm/kort af alle 1845 - FT
og
> KB fra HELE landet....
> Men jeg tager måske fejl..;-( ?

Jamen du har da ret... Men det unægtelig nemmere - og så absolut
tidsparende - at søge online... og jeg skal netop checke noget i FT-1845 for
stort set hele fyn...

> [...]
> som anledning
> til et arkivbesøg. De er såmænd så flinke der..

Ja - det er de... og jeg går faktisk også ofte på både landsarkivet og
rigsarkivet... men det er bare ikke rigtig pointen her... det er netop et
servernedbrud som tager 1 måned for at få kørende igen. Som skrevet i en
anden tråd... det havde aldrig gået på min arbejdsplads.

Venlig hilsen
Jeannie

Fra : Jørn Kjær

Dato : 18-07-02 20:32

Også lige min mening i denne debat,
Lige hjemkommet fra ferie, hvor jeg har besøgt en del lokaliteter, (også
arkiver) men da de jo har en begrænset åbnings tid, og min ferie også en
begrænsning,var der nogle folketællinger der skulle tjækkes, og hvad så
serveren nede i en måneds tid, det kan kun gå fordi det er en offentlig
arbejdsplads.

Fra : Erik Rahbek Østergaa~

Dato : 23-07-02 20:26

> serveren nede i en måneds tid, det kan kun gå fordi det er en offentlig
> arbejdsplads.

Jeg kender til offentlig arbejdsplads (sygehusvæsenet) hvor 1 times
nedbrud er en alvorlig sag.

Jeg kender også privat foretagende (internetudbyder) hvor kunder var
ude af drift i en uge.

Uanset offentlig el. privat er der ingen undskyldning for ikke at få
servicen på fode igen ret hurtigt. Det gøres ved restore af backup'n,
for sådan en har man naturligvis ..

mvh.
Erik

Fra : Göran Wennerström

Dato : 23-07-02 23:41

Er det ikke muligt at få afklaret hvorfor det ta'r en måned at få serveren
at køre igen, det er da muligt at ringe og spørge, eller ???

Venlig hilsen Göran.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 24-07-02 02:51

"Göran Wennerström" <gw@post.olivant.fo> skrev i en meddelelse
> Er det ikke muligt at få afklaret hvorfor det ta'r en måned
> at få serveren at køre igen, det er da muligt at ringe og
> spørge, eller ???
Nej, DDA svarer konsekvent ikke, slet ikke på kritiske spørgsmål.

Arkivlederens største bekymring er antagelig antallet af årsværk der kan
komme under hans domæne og dermed bevillinger, stillinger og prestige.
Publikumsservice ligger langt nede på prioritetslisten - ellers ville noget
sådan ikke kunne tåles.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 26-07-02 11:42

> Er det ikke muligt at få afklaret hvorfor det ta'r en måned

> Nej, DDA svarer konsekvent ikke, slet ikke på kritiske spørgsmål.
> Med venlig hilsen Poul Erik Jensen

Sikke noget sludder.
Jeg har ringet til DDA i dag, og fået en forklaring, som JEG slår mig til
tåls med.

Det er der jo nok et par stykker der ikke gør, så jeg undlader at bringe den
videre.

[1] Det ville jo også være ærgerligt at få en plausibel forklaring,- så
forsvinder den frie
brokkeret jo.

Venligst
Poul F. Andersen

[1] ironi

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-07-02 22:32

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget sludder.
> Jeg har ringet til DDA i dag, og fået en forklaring, som
> JEG slår mig til tåls med.

Uanset hvor godt du forstår og acceptere forklaringen, så er jeg altså ikke
enig.
DDAs (bort)forklaringer er mig også ligegyldig - jeg accepterer ganske
enkelt ikke hvad DDA postulere som undskyldning for ikke at optimere
virksomhedens servicefunktioner.
Server-nedbrud der ikke kan rettes inden for timer findes simpelt hen ikke.

Det kan under ingen omstændigheder accepteres at en statslig instans ikke er
kapabel til at holde en simpel serverfunktion i drift, og kan den alligevel
ikke det, så er ledelsen ganske enkel ikke sin løn værd.

Du kan kalde det brok herfra og langt ud i Vesterhavet - jeg kalder det at
have en kritisk holdning til noget jeg er dybt overbevist om kan håndteres
på en anderledes positiv og for alle mere effektiv måde - hvilket jeg ikke
forsømmer enhver lejlighed til at signalere, for uden kritik ingen
forandringer.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-07-02 08:43

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Fri, 26 Jul 2002 12:41:46
+0200

>Sikke noget sludder.
>Jeg har ringet til DDA i dag, og fået en forklaring, som JEG slår mig til
>

>[1] Det ville jo også være ærgerligt at få en plausibel forklaring,- så
>forsvinder den frie brokkeret jo.

Hvis du har fået en plausibel forklaring på, hvorfor man ikke bare
resetter serveren og indlæser BackUp, så synes jeg bestemt du skulle
dele den med vi andre.

Hvis der faktisk findes en plausibel forklaring på dette - og det kunne
vel forekomme - så ville det da være den bedst tænkelige måde at standse
brokkeriet på.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 27-07-02 11:28

> [...]

> Hvis der faktisk findes en plausibel forklaring på dette - og det
> kunne vel forekomme - så ville det da være den bedst tænkelige måde

Til Poul F. Andersen.
Først tak for privat tilsendte 'børns sproglige blomster' )
Jeg kan nu heller ikke rigtig forstå hvorfor du ikke deler din viden
med os andre. Der er meget lidt logik i at undlade det. Du 'tvinger'
faktisk de gruppemedlemmer der er interesseret i årsagen til at
belaste DDA med unødvendige opringninger.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Hvis vi er ude at gå, og min morfar skal tisse, tager det mindste to

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-07-02 11:38

On Sat, 27 Jul 2002 09:42:58 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Hvis der faktisk findes en plausibel forklaring på dette - og det kunne
>vel forekomme - så ville det da være den bedst tænkelige måde at standse
>brokkeriet på.!

Under forudsætning af, at brokkehovederne ville holde op med at brokke
sig, når de får leveret en plausibel forklaring - tror du selv på det?

Fra : Bent Fleron

Dato : 27-07-02 11:57

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Under forudsætning af, at brokkehovederne ville holde op med at
> brokke sig, når de får leveret en plausibel forklaring - tror du
> selv på det? --

Jeg gør, - Poul Erik f. eks, har det med at sætte tingene på spidsen -
især om sine mærkesager hvor han slås bravt for sine synspunkter, der
jo ikke altid falder i tråd med mine - og især ikke dine , men han
er som regel rimelig fornuftig.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Nogle gamle mennesker går med for lidt tøj, og så bliver de forkølet

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-02 01:20

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 27 Jul 2002 12:38:02 +0200

>Under forudsætning af, at brokkehovederne ville holde op med at brokke
>sig, når de får leveret en plausibel forklaring - tror du selv på det?

Ja.! Men findes der en plausibel forklaring - tror du selv på det?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik Rahbek Østergaa~

Dato : 30-07-02 22:57

> Er det ikke muligt at få afklaret hvorfor det ta'r en måned at få serveren
> at køre igen, det er da muligt at ringe og spørge, eller ???

Skulle man ikke tro at enkelte fra DDA fulgte med i debatten her, - og
da ville det vel være naturligt, om de bragte et indlæg med en
fuldstændig afklaring af sagen ..

mvh.
Erik

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 31-07-02 09:55

On 30 Jul 2002 14:57:25 -0700, erik.rahbek.osterg@aab11.dk (Erik
Rahbek Østergaard) wrote:

>Skulle man ikke tro at enkelte fra DDA fulgte med i debatten her,

Nej.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-07-02 22:38

> Nej.

Jo.
Det ville undre mig om ingen fra DDA læste debatten - selv om man officielt
benægter det. Det når i hvert tilfælde nok frem til DDA før eller senere,
hvad der rører sig i gruppen. Men som jeg har fået at vide og flere gange
skrevet her, så deltager DDA ikke i debatten - besvarer højst med en sludder
for en sladder til den der forespørger direkte - men siger man DDA imod
lukker de helt af.
Når DDA undlader helt at sige noget kommer ingen nemlig galt afsted ved at
få sagt noget der helst ikke skulle have været sagt.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-08-02 09:14

> "Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Jo.

Måske,- ihvertfald ser det ud til at tingene fungerer nu.
For en anden gangs skyld, vil jeg da foreslå, at man går direkte til kilden
og ringer til DDA (Tlf: 6611 3010), og spørger efter den IT-ansvarlige
eller
chefen, så snart problemet opstår, for at få en uddybende forklaring.
Jeg synes da også selv, at den kortfattede besked om mulig opstart igen
medio
august var for sparsom en forklaring.
Men hva´,- eftersom det ser ud til at fungere nu, har vi måske alligevel
fået
presset lidt på, så vi har "tjent" 14 dage?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Erik Rahbek Østergaa~

Dato : 23-07-02 21:36

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-07-02 22:32

ER der overhovedet nogen, der har sendt en mail til DDA for at spørge om
årsagen til at det skal vare så længe?
For et års tid siden sendte jeg en mail om nogle folketællinger, hvor man
ikke kunne se husstanden. Jeg fik omgående svar og fejlen blev også omgående
rettet.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : John Vennervald

Dato : 19-07-02 19:09

Til alle dem der synes, at det er for dårligt, at serveren er ned i
en måned. Hvad er det nu lig i betaler for, at få adgang til
informationerne på denne?????
Havde det været en amerikansk eller svensk skulle i have betalt i
dyre domme.

Med venlig hilsen
John
PS : og hold så op med de brok.

John Vennervald
Hyldebjerg 49
DK-4330 Hvalsø

Phone : +45 46 40 99 08
Mobil : +46 23 33 12 03
Work : +45 39 25 75 27
Mail : John@vennervald.net

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-07-02 23:47

John Vennervald <John@vennervald.net> skrev Fri, 19 Jul 2002 18:09:00
GMT

>Til alle dem der synes, at det er for dårligt, at serveren er ned i
>en måned. Hvad er det nu lig i betaler for, at få adgang til
>informationerne på denne?????

Ca. 200 Kr. pr. købt Cd-rom. + at vi stiller vores egen indtastninger
gratis til rådighed, + det vi som skatteydere betaler til DDA.

Herover for står så, at det vi snakker om er ca. to timers arbejde.
Spørgsmålet er bare om man skal bruge de to timer nu - eller udskyde det
en måned.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : John Vennervald

Dato : 20-07-02 07:29

Det er da ganske rigtigt, at du betaler for CD'en, hvis du ønsker en sådan, men du betaler stadig
ikke for at bruge informationerne online. Og den smule DDA får tilført via skatten kan ligge på et
meget lille sted.

Med venlig hilsen
John

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-07-02 18:31

John Vennervald <John@vennervald.net> skrev Sat, 20 Jul 2002 06:28:57
GMT

>Og den smule DDA får tilført via skatten kan ligge på et
>meget lille sted.

Selve DDA er som et statsligt arkiv naturligvis statsfinancieret.

Den del der hedder DDD er hovedsageligt brugerfincieret, dels ved
donationer fra det professionelle forskningsmiljø (som for en dels
vedkommende også er skattekroner), og dels ved salg til private.

Prøv dog at forstå, at DDA ikke er et filantropisk foretagende, som et
par frivillige driver i deres fritid. Det er en afdeling af Statens
Arkiver, akkurat som Rigsarkivet og Landsarkiverne er det.

Opslag på Landsarkivets Læsesal (tænkt eks.):
"Der er sprunget en sikring, så alle arkivets kortlæsere og
mikrofilmsapparater ikke virker. Desværre er den mand der skal skifte
sikringen taget på ferie, så der vil gå en månedstid inden det virker
igen - vi beklager".

Kunne du forestille dig, at det ville blive accepteret.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 20-07-02 19:43

med følgende link vil det nok fremgå at der ikke er tale om en "smule" de
for tilført
til at holde ca 20 mensker igang hver dag
( man kan jo håber at Deres edb-netværk stadig er iorden )

http://www.sa.dk/dda/Metode&Data/default.htm

Dansk Data Arkiv ( DDA) :
DDA er landsdækkende arkiv for edb-læsbar, samfundsbeskrivende
forskningsmaterialer med relevans
for en bred vifte af politiske, sociale, økonomiske, historiske og
medicinske fagområder.
Sammen med Rigsarkivet, landsarkiverne i København, Odense, Viborg og Åbenrå
samt Erhversarkivet i
Århus ingår DDA i gruppen af Statens Arkiver, der ledes af Rigsarkivaren

i Metode & Data, nr. 84 (PDF-format)

Omtales FT 1801

bl.a på side 30 Folketællingen 1801 - på vej mod en Forskningsressourse

af: Hans Jørgen Marker , DDA

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-07-02 02:44

"John Vennervald" <John@vennervald.net> skrev i en meddelelse
> Hvad er det nu lig i betaler for, at få adgang til
> informationerne på denne?????
Du har sikkert ikke overværet det - men der har faktisk været debat om
økonomisk dækning af DDA's drift af DDD-serveren - i mange forskellige
forslagsmodeller. Men det handler for DDA kun om at rage så mange bevilling
og dermed stillinger til sig som muligt - kildeindtastningsprojektet bruges
af DDA-ledelsen alene til at understøtte bevillingsansøgningen.
Om den tilbudte service skal være gratis eller koste penge er slet ikke en
del af kritikken, men alene om forvaltningen af de data der samles - og den
er altså imho yderst kritisabel set gennem brugerens briller.

> PS : og hold så op med de brok.
Brok er stort set det eneste man kan!
Almindelig saglig kritik preller jo af som vand på en gås - selv
forbrugerrepræsentanterne ligger jo på maven for DDA-ledelsen - og så kan
man ikke undgå murren i geledderne.

Med andre ord holder dine argumenter ikke.

Fra : Martin Henriksen

Dato : 20-07-02 19:37

> [...]
bruges
> af DDA-ledelsen alene til at understøtte bevillingsansøgningen.

En påstand bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget. Og slet ikke når
påstandene ikke bliver dokumenteret. DDAs administration af KIP skal
hvile økonomisk i sig selv. Der er stort set kun en medarbejder til at
administrere indsamlingen af materiale. Hun skal i princippet lønnes
af CD-salget. Det kan man få oplyst, hvis man tager en tur til Odense
og taler med de mennesker der står for tingene. Jeg har selv været
på KIP-kursus i april, hvor vi bl.a. fik lejlighed til at tale med
ledelsen.

Disse påstande om uhæderlighed nærmer sig ofte chikane her
i gruppen.
Vi er en hel del der er indtasterere. Jeg er det fordi det er sjovt og
lærerigt. Både hvad angår indblikket i den tids forhold og giver en
god træning i at læse mere eller mindre ulæselig håndskrift, en
viden der vil blive rig brug for når man senere under arkivbesøg skal
læse andre dokumenter. Forhåbentlig er der andre der kan bruge
materialet.

Vi indtastere ejer vores arbejde, men donerer en kopi til DDA , til ikke-
kommerciel benyttelse. Da det er helt frivilligt, kan vi jo bare lade være,
hvis vi er utilfredse med forholdene. Men det drejer sig altså om en
donation og er ikke mere suspekt end at aflevere en genstand på et
museum - som måske tager entre, hvad de jo stort set skal i vore dage.

> [...]
den
> er altså imho yderst kritisabel set gennem brugerens briller.

Hvem er brugerne?
Det er vel primært os der laver materialet og får det opbevaret og behandlet
på en betryggende måde.
Sekundært - dem der skal bruge materialet i demografisk forskning, i
lokalhistorisk forskning og i slægtsforskning.
De får materialet serveret på en mere læselig måde, men er jo ikke afskåret
fra at læse materialet på arkiverne eller ved at købe mikrokort.
Hvis brugerne er slægtsforskere, der tror at man blot skal sidde på sin
dertil
indrettede, med en telefonlinje til Internet. Så giver jeg ikke meget for
den
benyttede metode. Og slet ikke den forkælede forventning om, at DDA blot
skal stille materialet til rådighed kvit og frit, med udvidet ret til at
brokke sig.

> [...]
> man ikke undgå murren i geledderne.
>
> Med andre ord holder dine argumenter ikke.

Jeg synes argumenterne holder udmærket. Lars Jørgen Helbo har i snesevis
af indlæg svaret på det brokkeri der har været gennem tiden. Det er faktisk
en grov påstand, at bl.a. DIS-repræsentanterne skulle ligge på maven for
DDA-ledelsen. Det kunne jo være at viden om de faktiske forhold er sådan,
at man må forholde sig til realiteter og ikke til luftkasteller. Det er
bl.a.
helt vildt, at beskylde DDA (en offentlig virksomhed) for at skrabe penge
til sig på KIP-projektet.

Ud over (det betalte) arbejde på DDA, synes jeg at DIS v/ Lars Jørgen Helbo
gør et stort arbejde for at informerer om og støtte projektet. F.eks. på
DIS s hjemmeside. Den information er da helt i top.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

PS. En enkelt isinuation:
Hvilket dumt svin går direkte efter at hacke lige netop den side som
interesserer os her i gruppen???

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-07-02 20:44

> [...]
> Albertslund
>
> PS. En enkelt isinuation:
> Hvilket dumt svin går direkte efter at hacke lige netop den side som

Kære Martin og tastekollega!

Tak for dit indlæg, som jeg er meget enig i.
Gad vide hvorfor der i denne gruppe er et par stykker ( næsten de samme hver
gang ), der har et så forkvaklet
forhold til vores "arbejdsgiver", at de skal sprede deres galde, hver gang
en enkelt eller to tillader sig at
støtte eller solidarisere sig med samme? Ligger der monstro noget personligt
bag?
Det er som om de ser RØDT hver gang DDD, DDA eller LJH bliver nævnt.....

Emnet i dit PS har jeg faktisk også spekuleret en del over. Det lugter lidt,
at hackerangrebet er SÅ specifikt
og målrettet!

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 20-07-02 22:31

Hej NG
Ja jeg støtter dette indlæg fuldt ud.
Efter hvad jeg husker så er hele KIP projektet jo startet af en gruppe
mennesker der på helt privat basis havde den ide at få alle FT og for den
sags skyld Kirkebøgerne indtastet på et elektronisk medie.
Denne gruppe fik så overtalt DDA til at opbevare og formidle dataene til
forskere.
Så det kan ikke komme bag på nogen at de indsendte data stilles til rådighed
for andre forskere.
Når der så er ondsindede krafter der vil sabotere et sådan frivilligt
arbejde så må vi da være glade for at arkivet vil få det op at køre igen og
ikke bare lade stå til.
At det koster at få en CD med dataene på ja det er da rimeligt for der er et
arbejde med at lave disse CD'er.
Derfor opfordrer jeg også til at stoppe brokkerriet og tænke positivt i
stedet.

Niels Gjermandsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-07-02 23:21

"Martin Henriksen" <martin_h@post4.tele.dk> skrev Sat, 20 Jul 2002
20:37:23 +0200

>PS. En enkelt isinuation:
>Hvilket dumt svin går direkte efter at hacke lige netop den side som
>interesserer os her i gruppen???

Medmindre du har en konkret viden som du kunne have lyst til at dele med
vi andre, så synes jeg ærlig talt du her bevæger dig et godt stykke
under under lavmålet for normal anstændighed.

Vil du venligst oplyse, hvem du sigter til?

Men lad mig så iøvrigt undtagelsesvist svare lidt i samme stil: Hvem
siger at siden (ene af alle SA's tusinder af sider) overhovedet er
blevet Hacket, og at det ikke bare er dårlig opsætning.?

Dårlig opsætning har vi jo faktisk set før på det sted. Og påstanden om
misbrug har vi jo faktisk også hørt før.

Og mere seriøst: Hvordan kan en side, opsat bag en statslig Firewall,
blive hacket i en grad så man ikke bare kan resette serveren og indlæse
Backup. Er de trængt ind med pump-guns og har skudt hele maskinrummet i
smadder.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Martin Henriksen

Dato : 21-07-02 09:01

> [...]
> under under lavmålet for normal anstændighed.
>
> Vil du venligst oplyse, hvem du sigter til?

Ja jeg har bevæget mig et stykke under lavmålet for normal anstændighed.
DET var sigtet. Jeg sigter ikke på NOGEN speciel person.

> [...]
>
> Dårlig opsætning har vi jo faktisk set før på det sted. Og påstanden om
> misbrug har vi jo faktisk også hørt før.

Jeps det kan være rigtigt, men det kan vel opklares når pågældende
igen er tilbage. Pudsigt at det netop er CIA og ikke Dansk Landbrugs
Grovvareforretning - eller hvad som helst andet.

> [...]
> blive hacket i en grad så man ikke bare kan resette serveren og indlæse
> Backup. Er de trængt ind med pump-guns og har skudt hele maskinrummet i

Det kan da også være at der er tale om en stand-alone server. Jeg ved det
ikke præcist. Men med de hyppige servernedbrud og oplysninger om
kapacitetsproblemer er det vel ikke udelukket?

I øvrigt aner jeg ikke ret meget om, hvordan man hacker.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-07-02 21:40

> I øvrigt aner jeg ikke ret meget om, hvordan man hacker.

De fleste 12 - 14 årige (det er i den alder interessen begynder at
melde sig) kan fra en ganske almindelig DOS-prompt bryde igennem og
passere de fleste fire-walls. I øvrigt har Arne ret. Det er groft
uanstændigt at bringe den slags insinuationer, især når der ikke er
dækning for det.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Hvis man er gammel kan man ikke lige blive gift igen,

Fra : Martin Henriksen

Dato : 22-07-02 15:01

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passere de fleste fire-walls. I øvrigt har Arne ret. Det er groft
> uanstændigt at bringe den slags insinuationer, især når der ikke er

Så blev jeg såmeget klogere - er mindst 50 år for gammel
Groft uanstændigt ! Tja, men det er vel mere uanstændigt
at genere en masse mennesker. Jeg har ikke rettet mistanke
mod nogen specielt, blot undret mig over målet for aktionen.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Bent Fleron

Dato : 22-07-02 22:22

> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse

> Så blev jeg såmeget klogere - er mindst 50 år for gammel

Så er du, som jeg, alt, alt for gammel til at interessere dig for
hvordan man hacker )

> Groft uanstændigt ! Tja, men det er vel mere uanstændigt
> at genere en masse mennesker.

Ja, klart nok

> Jeg har ikke rettet mistanke mod nogen specielt,
> blot undret mig over målet for aktionen.

Kommunikation er ikke een, men to underlige størrelser. Det du skriver
og det andre opfatter.

I øvrigt er hacking en sær sport hvor man i hackerkredse får en slags
status hvis man kan bryde ind i selve serverne hos f. eks.
statsinstitutioner
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Gamle mennesker bliver ikke skilt så tit.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-07-02 08:05

"Martin Henriksen" <martin_h@post4.tele.dk> skrev Mon, 22 Jul 2002
16:00:44 +0200

>Groft uanstændigt ! Tja, men det er vel mere uanstændigt
>at genere en masse mennesker. Jeg har ikke rettet mistanke
>mod nogen specielt, blot undret mig over målet for aktionen.

Sig mig, tror du i ramme alvor at hr://dumt.svin.hacker/junior sidder
med et latent ønske om at genere danske slægtsforskere.?

Eller er det måske mere sansynligt, at han systematisk har scannet en
lang række adresser for at finde een der stod åbent for et angreb.
Og i så fald, hvad kan man så udlede af den omstændighed, at det netop
var den her side han fik ram på.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Martin Henriksen

Dato : 23-07-02 16:40

> [...]
> >
> Sig mig, tror du i ramme alvor at hr://dumt.svin.hacker/junior sidder
> med et latent ønske om at genere danske slægtsforskere.?

Indrømmet, det var faktisk udgangspunktet

> [...]
> lang række adresser for at finde een der stod åbent for et angreb.
> Og i så fald, hvad kan man så udlede af den omstændighed, at det netop

Det er nok på den måde det er sket. Så vores webmaster skal så også
tage højde for noget sådant.

Tak for samtalen.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-07-02 08:06

"Martin Henriksen" <martin_h@post4.tele.dk> skrev Sun, 21 Jul 2002
10:00:39 +0200

>Jeps det kan være rigtigt, men det kan vel opklares når pågældende
>igen er tilbage. Pudsigt at det netop er CIA og ikke Dansk Landbrugs
>Grovvareforretning - eller hvad som helst andet.

CIA-tricket er ældgammelt, og enhver webmaster med egen server burde
kende det og have taget sine forholdsregler.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Martin Henriksen

Dato : 22-07-02 15:03

> "Martin Henriksen" <martin_h@post4.tele.dk> skrev Sun, 21 Jul 2002
> 10:00:39 +0200

> CIA-tricket er ældgammelt, og enhver webmaster med egen server burde
> kende det og have taget sine forholdsregler.

Gud, hvor bliver man dog oplyst, efter sådan et lille PS.
Håber at webmasteren ser denne tråd. Så er min
grovhed da ikke helt forgæves

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-07-02 01:05

"Martin Henriksen" <martin_h@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> En påstand bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget.
Korrekt - men det er og bliver den opfattelse jeg har af tingenes tilstand
og ingen har endnu tilbagevist påstanden, der naturligvis kan være forkert -
der findes jo ingen dokumentation for hverken denne eller nogen anden
påstand.

Det er naturligvis provokerende, men helt bevidst med det forfængelige håb
at få en tiltræng dialog med den stivsindede statsinstitution, der iflg.
mange kritikere med vidt forskellig argumentation, ikke forvalter deres
opgave på en måde der tilgodeser brugerene optimalt.

Det er måske rigtigt nok, at KIP-projektet ikke fylder meget i det samlede
hele, men det tæller i hvert fald så meget med, at hvis det ikke var der, så
måtte man skære en halvdagsstilling i Odense. (Tidligere argument i
debatten).

> Disse påstande om uhæderlighed nærmer sig ofte
> chikane her i gruppen.
Mener du at statsinstitutioners forsøg på at udvidde deres ansvarsområde,
antal stillinger og bevillingsramme er uhædrelig? Nej vel, det er noget
vrøvl. Men derfor kan man jo godt have en mening om det.
Nej, der er argumenter for og imod - og man kan jo aldrig lide
modstanderens, men vi har vel meningsfrihed i landet endnu.

> Vi er en hel del der er indtasterere.
Du har ret i der sikkert er flere indtastere med din holdning, men tal nu
alligevel kun for dig selv.

> Vi indtastere ...
Der er ingen der på nogen måde har kritiseret indtasterne eller deres
arbejde - de har faktisk kun det ene med sagen at gøre, at DDA udnytter
deres frivillige indsats kommercielt, hvilket imho er forkasteligt.

> museum - som måske tager entre, hvad de jo stort set skal i vore dage.
Det har som sagt ikke noget med om der skal være brugerbetaling eller ej,
men om form og størrelse på såvel service som betaling - med hovedvægten
lagt på formen.

> Hvem er brugerne?
Hvad mener du med at spørge - det er vel indlysende.

> Og slet ikke den forkælede forventning om, at DDA blot
> skal stille materialet til rådighed kvit og frit, med udvidet
> ret til at brokke sig.
Jeg ved ikke hvilken vrangforestilling du har til politisk debat, men den
eneste måde at få ændret noget man er utilfreds med er vel at sige højt
klart og tydeligt at man er utilfreds. At du opfatter det som brok er jo
kedeligt, men det berettiger dig vel ikke til at kvæle debatten.

> Det er faktisk en grov påstand, at bl.a. DIS-repræsentanterne
> skulle ligge på maven for DDA-ledelsen.
Det er altså desværre det eneste jeg kan få ud af de oplysninger jeg har
tilgængelige. Det er min dybeste overbevisning at DIS burde holde sig for
god til at finde sig i DDA-ledelsens diktat - og undlade at forholde sig
kritisk til de mange begrænsninger der har forringet den udbudte service
trin for trin, så den stort set ikke mere er noget værd - slet ikke mens vi
venter!

> Det er bl.a. helt vildt, at beskylde DDA (en offentlig virksomhed)
> for at skrabe penge til sig på KIP-projektet.
Det er jo de facto tilfældet (stadig iflg. tidl. argumentation).

> DIS v/ Lars Jørgen Helbo gør et stort arbejde ...
Der er ingen der er i tvivl om at der ydes en stor og uegennyttig indsats af
de frivillige folk - men derfor kan man godt være uenig i den politik de
fører eller acceptere.

> Hvilket dumt svin går direkte efter at hacke lige netop den
> side som interesserer os her i gruppen???
Tja, det er næppe blandt slægtsforskerne du skal finde synderen - hvis det
ikke lige er den ansvarlige på DDA der har fumlet (denne medarbejder har jeg
heller ikke den store tiltro til )