Hjælp søges
Fra : Inger Kaya

Dato : 14-02-01 16:42

Min mand er udlænding og ivrig lystfisker (fortrinsvis åer og put and take).
Han ved en masse om fiskeri i hans hjemland men ikke ret meget om det har og
det er lidt anderledes at fiske her. Jeg aner intet om fiskeri og kan derfor
ikke råde ham. Håber nogen her vil fragive sig lidt tips til hvordan man
gør, hvad man fisker med hvornår og hvor osv.

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 14-02-01 17:16

Hej.
Detta är ju en ganska bred fråga med många olika svar. Här kommer ett från
Skånes (södra Sverige) kuster.
Jag fiskar själv havsöring från kusten. Till detta använder jag ett 10 fots
spö och en haspelrulle ellternativt en multiplikatorrulle. Som bete kan man
använda kustwobblers (tyngre wobblers som man kan kasta ganska långt med)
typ "Gladsax". Man kan även hänga på en liten fluga (som tex ser ut som
någon liten räkvarelse) en bit framför draget med en så kallad upphängare.
Vad som behövs för att fiska öring från kusten i Skåne är alltså:
1) Ett spö som är hyfsat långt och inte för styvt.
2) Lina (jag använder själv flätlina men nylon går bra) + beteslås
3) Några drag i 15-25 gram klassen.
Man kan ju utveckla fisket efter hand med just upphängare och dyligt, men
detta kommer man långt med.
I fiskebutiken vet de mer om vilka fiskedrag som är bra.
Det finns ju en bro över till Sverige nu så det går ganska fort att ta sig
hit. Jag träffar ofta Danskar på mina fisketurer.
Bistår gärna med fler tips framöver men nu ska jag jobba vidare.
Mvh Henric

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-02-01 18:51

Inger Kaya wrote:

> [...]
> ikke råde ham. Håber nogen her vil fragive sig lidt tips til hvordan man
> gør, hvad man fisker med hvornår og hvor osv.

Du må lige oplyse os hvor i bor, det skal ikke være Jeres adresse, me i
hvilken landel / by I bor, for elles kan vi jo ikke komme med nogle
fornuftige bud på gode lokaliteter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders og Berit

Dato : 14-02-01 19:17

Skriv eventuelt også hvad for en slags fiskeri han kender hjemmfra. Det kan
meget vel være at nogle af metoderne kan anvendes her.

Det umiddelbart nemmest tilgænglige fiskeri er kystfiskeriet, og den metode
Henric beskriver er lige så anvendelig i Danmark som i Sverige. I put&take
og åer ville jeg nok anbefale lidt lettere spinnegrej end på kysten. F. eks.
en 8' stang og blink i 7 - 10 g.

Et andet altid godt afsæt er at gå på biblioteket. De plejer at have et
righoldigt udvalg af bøger om emnet. Endelig er det også på biblioteket
muligt at låne videofilm med instruktion i diverse former for fiskeri.
Diverse blade såsom Fisk & Fri og Fiskeavisen skriver ofte om hvad der
fanges netop nu. Endelig er der på internettet f. eks.
http://www.opasia.dk/sportsfiskeri

Bare kny på, så skal det nok gå.

Knæk og bræk
Anders Post

Fra : Lars Würtz Hammer

Dato : 14-02-01 19:24

Så er du/I kommet til det rette sted !!!!!

Her i gruppen, er der en folk personer, der tror de ved noget om fiskeri (-:
**G**

hilsen
flyfish.dk

Fra : Jesper Lau Lindhardt

Dato : 15-02-01 00:22

In article <92Ai6.217$kZ1.11019@news.get2net.dk>, larswhammer@get2net.dk
says...

Hello FlyawayFish
> Så er du/I kommet til det rette sted !!!!!
>
> Her i gruppen, er der en folk personer, der tror de ved noget om fiskeri (-:
> **G**
...og mindst lige så mange der IKKE aner en ski...om fiskeri, men som er
blevet meget klogere ved netop at spørge netop disse mennesker...!
Jeg er selv en af dem...og tak til gruppen for det..!!
//Jesper Lau

Fra : Permoje

Dato : 14-02-01 19:59

Hej

Hvor bor personen ???

Det var jo nemmest at tage på fisketur......

Mvh. Permoje