brugerbetaling - Hjælpemiddelcentraler.
Fra : Annika Pedersen

Dato : 17-07-02 11:32

2 Dele:
a: Brugerbetaling på hjælpemidler
b: Hjælpemiddelcentraler, forskelle i DK mv.

a:
Har lige siddet og funderet over en lov jeg ikke lige kan finde online.
Er der noget med at der er et max. på brugerbetaling til vedligeholdelse
og anskaffelse til/på hjælpemidler?

Tænker lidt på fx. badestol, køkkenting, kørestol, krykker og jeg skal
komme efter dig.

Fx. kan nogle hjælpemidler kræve vedligeholdelse (fx. en kørestol), men
smørelse, dæk osv. svarer i princippet til at andre har en cykel og
dermed står man selv for det hele eller??

b:
Når man flytter amt, finder man ud af forskellene ;)

Bornholm var der 1 hjælpemiddelcentral, og der var det muligt at få fat i
dæk, dutter til krykker osv. Samt skiftet.
Først var det gratis, senere betalte man selv for delene så vidt jeg
husker.
Om det var fordi vi havde mindre viden, eller? ved jeg ikke, men dengang
følte jeg at de havde visse mærker og dem testede man lige hos dem, målte
str. og hjem kom en lettere ændret genstand.

Vejle: I kommunen var det muligt at få dæk skiftet osv. (kan ikke huske
om det var med betaling eller ej)
Mere medbestemmelse, fx. i køkkenafdelingen, hvor der var flere
muligheder for enkelte dele, men hvor der blev lagt vægt på min mening.

Herning: Ud og find delene selv, og til en cykelhandler. (Har lige jagtet
dæk til min under 1 år gamle kørestol - og fandt vistnok nogle til sidst
- I hope)
Her kan jeg selv finde info på hjælpemidlerne, vade ned til min ergo og
foreslå, forklare, helst have info med til hende, kontaktoplysninger mm.
Føler ikke at hun har den store viden mht. hjælpemidler, alternativer
osv.
Fordelen er jo så helt klart at jeg lettere kan "få min vilje" når jeg
har fundet ud af hvem der har et produkt der minder om det behov jeg har,
hvilke forskelle der er osv.
Men hvad med de "svage" der ikke kan/tænker så langt at de selv søger
info? Får de bare alt efter hvilke ting/mærker hun/de normalt bruger??

Ind imellem er det da rart nok at hjælpemiddelcentralerne ligger hist og
pist i Danmark, at de i kommunen normalt har et lille lager med diverse
ting osv.
Men ville man som (især svag) bruger ikke være bedre tjent med en/få
store steder hvor firmaerne selv var ansvarlige for at indlevere de
hjælpemidler de har, og hvor man så kunne få lov at teste?

Hvis der kommer en forbi fra et firma, så føler jeg og sikkert mange
andre sig mere eller mindre låst fast på det produkt, og afprøvningen kan
aldrig blive optimal, da (igen mine erfaringer) er at de har få dele med,
og disse dele er ikke medbragt efter hvad størrelse den enkelte person
er, dermed kan en kørestol være for dyb, bred, høj, forkerte "dimser" på
den bar med bruger når man kører selv osv.

Sådan et stort sted kræver selvfølgelig nogle faste personer der har tjek
på tingene, et stort lager mm.
Men hvis man som bruger så kunne tjekke tingene uden en sælger, med
diverse størrelser, og hvad der ellers kan udskiftes uden det er
permanent, så ville man måske få flere der fik det rette i 1. omgang???

Bare nogle tanker (har så taget eksemplerne i kørestol, da det er en del
jeg selv kan forholde mig til)

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-07-02 14:03

Annika Pedersen wrote:
> [...]
> enkelte person er, dermed kan en kørestol være for dyb, bred, høj,
> forkerte "dimser" på den bar med bruger når man kører selv osv.

Jeg ville helt bestemt fravælge sådan et firma hvis de yder så ringe en
service...
Eller bede dem om at komme tilbage en anden dag med de rigtige "stumper"
til en afprøvning der kan bruges til noget.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : tovekrog

Dato : 17-10-02 23:00

"Annika Pedersen" skrev d. 17-07-02 11:32 dette indlæg :
> [...]

omgang???

> Bare nogle tanker (har så taget eksemplerne i kørestol, da det er en

Hej Annika & Chili
I Ballerup Kommune meddeler man flg. til kommunens borgere:
Efter servicelovens § 97 kan der bevilges hjælpemidler til "personer med
en varig lidelse, hvis hjælpemidlet i væsentlig grad letter den daglige
tilværelse". Det kan f.eks. dreje sig om ganghjælpemidler, kørestole,
elscootere, plejesenge mm.
Når det drejer sig om såkaldt tekniske hjælpemidler, er vilkårene for
bevillingen flg:
Hjælpemidlerne stilles til rådighed af kommunen som udlån. Dvs. at
hjælpemidlet er kommunens ejendom, og det er også kommunen, som betaler
for nødvendige reparationer og evt. udskiftning.
Udlånet er baseret på genbrug af funktionsduelige hjælpemidler med et
anstændigt udseende.
At kommunen - som andre kommuner - henbruger hjælpemidlerne, betyder, at
man ikke kan forvente, at man får et splinternyt hjælpemiddel stillet
til rådighed.
Når det drejer sig om kropsbåne hjælpemidler, som f.eks. fodindlæg,
ortopædiske sko eller brystproteser, får man altid bevilget nyt.
Håber, dette hjælper dig.
Hilsen Tove

http://www.kandu.dk/