briter
Fra : Pia J

Dato : 17-07-02 08:09

Jeg synes det er lidt pinligt at begynde at spørge en opdrætter, når jeg kun
er ude at ose: Kan nogen fortælle mig, hvad en blå brite står i? Jeg ved at
nogen racer er helt oppe på 5-6000 og DET får jeg aldrig lov til...

Jeg vil jo gerne have en MCO, men jeg tror faktisk briten ville være perfekt
til gemalen, og han er vild med den blå pelsfarve.

Vil sådan en af hver kunne gå godt i spænd?

:Pia

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 17-07-02 08:54

Hej Pia

Jeg syntes ikke at man skal vælge katten efter farven, men temperement og
egenskaber

Briten og maincoon er jo meget forskellig ikke mindst i temperement men også
i pels.

de kan sikkert godt gå sammen, men syntes personligt selv at briterne virker
lidt mere reseveret,m så læs lidt om de forskellige racer.

Ang. pris, så afhænger den jo også af om du vil have en kat kun til kælekat
eller avl/udstilling.

Venlig hilsen
Gitte Sacala Eriksen
www.sitecenter.dk/sacala

Fra : Pia J

Dato : 17-07-02 09:01

"Gitte Sacala Eriksen" <DKSACALA@mail.dk> wrote in message
> Hej Pia
>

> Jeg syntes ikke at man skal vælge katten efter farven, men temperement og
> egenskaber

Selvfølgelig har jeg læst racebeskrivelsen, og det er bare lige min mand....
Jeg har endda vist ham den, og han indrømmer. Det skal kun være en kælekat.

:Pia

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 17-07-02 09:19

> Jeg har endda vist ham den, og han indrømmer. Det skal kun være en
kælekat.

Hej Pia

Det er ok, det var bare for at være sikker på hvad du gik indtil, prøv at
kigge på de forskellige katteklubbers killingelister, og der er ikke noget
pinligt i at kontakte en opdrætter, som lLene sige vil jeg også tro at
prisen ville ligge på ca. 3500 kr.

Håber i finder en lille bamse, røv evt. at kigge på B g B klubben, der står
også en del om briten

Ang. maincoon og brite så kan de godt få glæde af hinanden, når bare man
husker på deres forskelligheder.

Venlig hilsen
Gitte Sacala Eriksen
www.sitecenter.dk

Fra : Pia J

Dato : 17-07-02 09:36

Vi er ikke til katte som ALTID skal hænge på en og mænge sig, som fx en
siameser. Og de må gerne kunne komme med i haven uden at straks finde den
nærmeste trafikkerede vej 4 km væk.

Umiddelbart er MCO heller ikke en højaktiv kat som absolut skal ligge på
skødet 28 timer i døgnet, men får man dem som killinger, kan de ganske givet
finde ud af at trykke den af sammen. Man kan også gøre det FOR vanskeligt
inden man overhovedet prøver!

Men selvfølgelig skal jeg snakke med folk, og vi har ikke planer om
familieforøgelse lige nu. Måske til foråret/vinter.

:Pia

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 17-07-02 10:33

Hej Pia

Det var skam ikke for at gøre det vanskeligt, men måske er jeg ikke god ok
til at formulere mig, hvilket jeg så undskylder.

Vi er selv glade for vores skovkatte som det meste af tiden gerne vil nusses
med, og vores lille nye burmeser pige er jo også en helt anden slags, hende
kan man slet ikke slippe væk fra igen *GG*

Så hvad i end bestemmer jer for så håber jeg i bliver glade for katten/ne

Personligt syntes jeg at tortie er pæne og har set en chokolade tortie brite
pige ved Lotte Teglers, kan ikke huske hendes hjemmeside, men mener hun har
killingerne på liste ved www.perseren.dk eller www.darak.dk
Hun kan også svare hvis du har andre spørgsmål om briterne.
Men de blå er også flotte især med ravfarvede øjne, håber du finder hvad du
søger.

Venlig hilsen
Gitte Sacala Eriksen
www.sitecenter.dk/sacala

Fra : Lene

Dato : 17-07-02 08:57

Pia J wrote:

> [...]
>er ude at ose: Kan nogen fortælle mig, hvad en blå brite står i? Jeg ved at
>nogen racer er helt oppe på 5-6000 og DET får jeg aldrig lov til...

Hej Pia...

Jeg ved, at min søster sidste sommer gav 3500 kr for hendes blå hun
brite. Og jeg tror faktisk, at det er en meget almindelig pris for de
blå briter.

>Jeg vil jo gerne have en MCO, men jeg tror faktisk briten ville være perfekt
>til gemalen, og han er vild med den blå pelsfarve.
>
>Vil sådan en af hver kunne gå godt i spænd?

De har et forskelligt temperament, men uden at vide det,vil jeg sagtens
mene at de skulle kunne få glæde af hinanden...Men der er sikkert nogen
her i gruppen som kan give dig et bedre og mere brugbart svar, for jeg
har selv hverken briter eller MCO

>:Pia

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk

Fra : Elwarth

Dato : 18-07-02 14:40

Hej!

Du kan roligt spørge opdrætterne; men måske er det ikke måden at indlede
samtalen på
Vi har lige købt Brite, og vi ved derfor at der - også inden for denne
race - findes masser af opdrættere, hvor du kan komme på besøg og opleve
racen - uden at talen behøver komme ind på køb.
Det er jo vigtigt, at du sikrer dig, at det er den rette katterace for dig.
De steder vi besøgte/ringede til havde priser for blå briter mellem 3500 og
4000,-

Vi købte jo en sort brite til sidst, og hun kan ses på
www.dk-fritid-dyr-kat.dk ´s fotoalbum under Dorthe Elwarth.

Held og lykke med "jagten"

Morten Elwarth

Fra : Pia J

Dato : 18-07-02 14:49

"Elwarth" <elwarth@jellingnet.dk> wrote in message
> Du kan roligt spørge opdrætterne; men måske er det ikke måden at indlede
> samtalen på

Det er jo egentlig noget pjat. Det er da værre at komme og kigge, måske
bestille, bruge en masse af opdrætterens tid, for så når killingen er der og
regningen på bordet, sige "Det er for dyrt - farvel".

Når man handler hest, så finder man ikke bare den man drømmer om og betaler
hvad som helst- prisen varierer fra 5000 til 200.000 - så man udser et
prisleje og kigger så efter den bedste i den klasse. Det kan jeg ikke se
noget galt i. Min evne til at skrabe en stor engangssum sammen er ikke
nødvendigvis proportionel med, hvad jeg kan tjene hjem hver måned. - Jo,
hvis man venter og sparer i mange år.

:Pia

Fra : Grit Wessel

Dato : 18-07-02 15:04

> Du kan roligt spørge opdrætterne; men måske er det ikke måden at indlede
> samtalen på

Tjaaa, jeg synes godt at du kan spørge opdrætterne om prisen. Hvis det er
prisen du vil vide er der ikke nogen grund til at spørge om 20 andre ting
inden du kommer til det spørgsmål, du gerne vil have svar på.

Jeg ved at nogen ikke bryder sig om købere, der spørger om prisen som det
første, men jeg synes faktisk, at det er et meget rimeligt spørgsmål.
Specielt hvis man ikke har haft racekatte før (eller lige netop DEN race),
så er det da meget rart at vide hvor prislejet ligger.
Da jeg skulle købe mine to første skovkatte var prisen da også et af de
første spørgsmål, jeg spurgte om - jeg anede ikke hvad sådan et par
størrelser kostede, så jeg skød på 7000,- stykket. Som studerende på SU var
det bestemt noget, jeg var interesseret i at vide - ikke fordi det ville
have gjort forskel - jeg VILLE have et par skovkatte - men det var rart at
vide, hvor længe jeg skulle spare op, før jeg kunne købe dem. At de så kun
kostede 3000,- stykket var så en positiv oplevelse - for så havde jeg fået
sparet nok op, og skulle ikke vente på det.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Pia J

Dato : 18-07-02 15:10

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> wrote in message news:3d36cad6$0$56175> det
bestemt noget, jeg var interesseret i at vide - ikke fordi det ville
> have gjort forskel - jeg VILLE have et par skovkatte - men det var rart at
> vide, hvor længe jeg skulle spare op, før jeg kunne købe dem.

Lige nøjagtig.

:Pia

Fra : Kate

Dato : 18-07-02 20:10

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in news:ah6i47$8uv$1@sunsite.dk:

> "Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> wrote in message
> news:3d36cad6$0$56175> det bestemt noget, jeg var interesseret i
> at vide - ikke fordi det ville
>
> Lige nøjagtig.
>
>:Pia

Jeg må jo også indrømme at jeg synes det er et helt rimeligt spørgsmål.
Tænk nu hvis vedkommende sagde 10.000 kr, efter at jeg var faldet for
kræet.
Dengang jeg første gang skulle ha' kat nr. 3 var jeg også temmeligt lun
på Briterne, ikke fordi jeg anede et klap om deres temperament, men
udelukkende pga udseendet. Jeg mindes at være på udstilling, løbe ind i
en Brite opdrætter og spurgte hvad sådan en stod i. Hun blev ikke sur
over spørgsmålet, tror jeg, men mere at jeg syntes 5000 kr, for en
kælekat var for meget. Dengang var jeg kaninavler og prisen på et godt
avlsdyr sneg sig yderst sjældent over 500 kr. Nu viste det sig så at
hun ikke ville sælge katten til kæl, men til avl. Nåmen, ingen Brite
til mig, derimod købte jeg så Oliwer igennem den blå avis. 50kr.
kostede han og jeg tror endda at fyren jeg købte ham af blev overrasket
over at få de 50 kr. Det var nemlig en regel som den blå avis næsten
lige havde fået indført
Jeg spurgte faktisk ikke til prisen på Lante, men havde selv en idé om
prislejet og i den situation var pengene for mig ikke så vigtig, men
indrømmet skulle jeg ud og smide penge for en racekattekilling ville
jeg da gerne ha' en anelse om beløbets størrelse og hvis en avler ville
blive sur over det, tja, så måtte jeg jo bare henvende mig et andet
sted.

Kate

Fra : Helle Andersen

Dato : 18-07-02 20:46

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaaa, jeg synes godt at du kan spørge opdrætterne om prisen. Hvis det er
> prisen du vil vide er der ikke nogen grund til at spørge om 20 andre ting
> inden du kommer til det spørgsmål, du gerne vil have svar på.

Klart, at det er OK, at spørge om prisen. Den eneste ulempe jeg kan
komme i tanke om, er at den under tiden kan ændre sig Hvis jeg
ikke kender folk og de spørger om prisen, får de det reelle beløb,
katten koster. Men hvis jeg havde oplevet, at en køber og en kat var
skabt for hinanden og var kærlighed ved første spind - ja, så kunne
prisen altså godt finde på at falde, hvis vi f.eks. taler om en studerende
eller pensionist. Eller jeg ville kunne finde på, at lave en
afdragsordning. Så i praksis ville man måske ikke have råd til katten,
hvis man spurgte med det samme, men ville godt have råd, hvis man
spurgte senere

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-07-02 08:31

Helle skrev
<Så i praksis ville man måske ikke have råd til katten,
hvis man spurgte med det samme, men ville godt have råd, hvis man spurgte
senere >

Sådan har/havde jeg det også, det "rigtige" hjem er
vigtigere end prisen på katten,
--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-02 13:16

Hej Pia

Jeg har faktisk lige været ude på nettet og ose efter en brite til en nær
slægtning. Farven skulle dog ikke være blå, men det var den farve som jeg
fandt flest af. Priserne begyndte almindeligvis ved de 3500.
Om briten kan sammen med mco ved jeg ikke, men jeg har perser/exotic til at
gå sammen med 2 mco og det fungerer perfekt.

Venligst

Gonzo