[Grøn til scsi] nogle spørgsmål
Fra : Chingachgook

Dato : 16-07-02 23:03

Jeg har en gammel fætter af en extern brænder (en 2x, model JVC XR-W2012,
"manufactured: december 1996"), som sidder i et kabinet med plads til én
5,25" enhed. På kabinettet står der "Kiss technology". Sagen er at brænderen
ikke virker og jeg kunne godt tænke mig at bruge det kabinet til noget andet
(havde planer om at smide en lidt nyere scsi brænder i), men ak: Der er 2
stik som jeg ikke ved hvad gør, og der er på brænderen nogle tilslutninger
som jeg heller ikke ved hvad er til. Så en forklaring på følgende ville være
en MEGET stor hjælp:
Udover 50-pin connectoren (der ligner et IDE kabel) er der et standard
strømstik samt et audio kabel som man kan sætte til brænderen. Hertil er jeg
med, men så er der på brænderen 6 "nål-par" (dem man sætter jumpere over),
og over dem står der: "test", "parity", "210" hvor nogle af disse
betegnelser er forbundet sammen via lige streger. Hvad er disse?
Der var forbundet 2 ledninger til de sidste 3 "nål par" (én ledning dækkede
3 nåle på linie). Disse ledninger går begge hen til en sort boks som viser
sig er et indstildbar talhjul... Hvad gør den?
Til det IDE-lignenede kabel er der 2 "50 Pin Centronics" forbundet. Er det
lgiegetmeget hvilket af disse jeg tilslutter scsi controlleren til? og
hvorfor er der egentligt 2 af dem?

En masse spørgsmål, jeg ved. Men "God Bless" hvis I kan hjælpe

--
//Chingachgook
Remove the "!" in my mail adr. to reply

Fra : Thomas Skyt

Dato : 16-07-02 23:05

On Wed, 17 Jul 2002 00:02:47 +0200, Chingachgook wrote:

> [...]
> over), og over dem står der: "test", "parity", "210" hvor nogle af disse
> betegnelser er forbundet sammen via lige streger. Hvad er disse? Der var

210 står for SCSI id 2, 1, 0 - rent faktisk for SCSI id 4,2,1 - i den
rigtige kombination kan du på den måde give scsi-drevet det rigtige
nummer i forhold til de andre enheder på bussen.

> forbundet 2 ledninger til de sidste 3 "nål par" (én ledning dækkede 3
> nåle på linie). Disse ledninger går begge hen til en sort boks som viser
> sig er et indstildbar talhjul... Hvad gør den?

Den gør ovennævnte id-indstilling lidt lettere udefra.

> Til det IDE-lignenede kabel er der 2 "50 Pin Centronics" forbundet. Er
> det
> lgiegetmeget hvilket af disse jeg tilslutter scsi controlleren til? og
> hvorfor er der egentligt 2 af dem?

Fordi du skal kunne tislutte brænderen midt i en bus - på det andet stik
kan du enten tilslutte andre enheder og hvis ikke du gør det, skal der en
terminator på, ligesom der også skal en i den anden ende af bussen.

/Thomas Skyt

Fra : N/A

Dato : 16-07-02 23:44

Fra : DWM

Dato : 16-07-02 23:44

"Chingachgook" <!famtaba@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret.
> Ang. terminering: Er det muligt at der er en terminator indbygget i f.eks.
> brænderen? og kan man se om der er indbygget en terminator?

Det er der og den sidder bagpå drevet. Der står sikkert "TERM" et sted.

/Kenneth Iversen

Fra : Chingachgook

Dato : 16-07-02 23:56

| Det er der og den sidder bagpå drevet. Der står sikkert "TERM" et sted.

Arhh.. så faldt ti-øren mht. til tydningen af de streger og betegnelser der
er bag på brænderen
Jeg takker endnu en gang far hjælpen

Fra : Thomas Skyt

Dato : 16-07-02 23:41

On Wed, 17 Jul 2002 00:28:35 +0200, Chingachgook wrote:

> Tak for svaret.
> Ang. terminering: Er det muligt at der er en terminator indbygget i
> f.eks. brænderen? og kan man se om der er indbygget en terminator?

Det ville fuldt ud være muligt, men jeg tvivler på det, da der ikke er
nogen jumper mærket "TERM".

En terminator kan være ret dyr, hvis du er uheldig!

/Thomas Skyt