Dansk-Norsk Nationalitet
Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 16-07-02 19:33

Jeg korresponderer med en amerikansk dame, hvis mands oldefar er født i Bergen i 1856, og
i en US Folketælling i 1910 står opført som "Danish-Norwegian"

Er det korrekt?

Jeg mener det ikke.

Hører meget gerne nogle synspunkter.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 16-07-02 19:56

On Tue, 16 Jul 2002 20:33:16 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>i en US Folketælling i 1910 står opført som "Danish-Norwegian"

Hvis han nu var født i Bergen af danske forældre?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 16-07-02 20:24

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Hvis han nu var født i Bergen af danske forældre?
> [...]

Jeg kan godt se din pointe, men brugte man allerede dengang dobbelte statsborgerskaber?

Fra : Rune Helland

Dato : 16-07-02 21:33

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i melding
> [...]
Bergen i 1856, og
> i en US Folketælling i 1910 står opført som "Danish-Norwegian"

Dette er vel litt feil. Skulle i såfall stått Norsk-svensk (siden vi var i
union med Sverige)
Min Tipptippoldefar dro over til USA, og der står det faktisk
"Norwegian-swedish" statsborger

Rune Helland

Fra : lafo

Dato : 19-07-02 13:35

Ku' det ikke tænkes at den ene af forældrene var dansk og den anden norsk,
nationaliteten (den etniske) ville så, uden at have noget med
statsborgerskab at gøre, være dansk/norsk. Man kan vel godt have USA
borgerskab, og være af anden nationalitet. Vi taler jo også i DK om
indvandrere af den og den nationalitet, selv om de er danske statsborgere.

med venlig hilsen Henrik Olsen