Den billigste form for ekstern backup?
Fra : Martin K

Dato : 16-07-02 16:31

Hey NG

Mine overvejelser:
Som subj. siger. Jeg har set lidt efter en Firewire harddisk, og den
billigste er Maxtors 40 GB model, med box og det hele til ca. 1500,- Men vi
skal længere ned (havde forstillet mig 700-800 for det hele). CD'ere er for
små, selvom det ville være den billigste løsning da brænderen er i huset...
Backup bånd er vel også dyrt. Billigst ville det være at kyle ekstra disk i
selve maskinen, men så forsvinder ideen jo med at det er eksternt, og så er
det jo ligesom ligemeget.

Hva' dælen gør man? Nogle gode forslag? Kan det overhovedet lade sig gøre
til de penge?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-07-02 16:48

Martin K skrev bl.a.:

[snip]
> Billigst ville det være at kyle ekstra disk i selve maskinen, men
> så forsvinder ideen jo med at det er eksternt, og så er det jo
> ligesom ligemeget.

Du kan da købe en harddiskskuffe.

--
Lars

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 16-07-02 17:01

> Du kan da købe en harddiskskuffe.
>
> --
> Lars

Lige mine ord - hvis jeg havde været 20 minutter hurtigere

Fra : Martin S.

Dato : 17-07-02 08:43

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> skrev i en meddelelse
> Martin K skrev bl.a.:
>
> [snip]
>
> Du kan da købe en harddiskskuffe.

Min erfaring med harddiskskuffer er at de sutter. Flere typer kan ikke
håndtere >10 GB harddiske.
Nogle gange kommer de ikke ordentlig i.. Det er måske ikke deres skyld men
brugerens....
Det kunne de i hvertfald ikke i "gamle dage" - læs for et par år siden.
Endvidere er harddisken let påvirkelig under transport, men det er så en
anden sag. De er måske nok blevet bedre og kan nok tåle lidt mere rysten,
eller også er de faktisk blevet mere sensible.

Men alt i alt er harddiskskuffer nok den billigste løsning.
Hvad med at bruge winrar og så lave backup på CD....?
Martin S.

Fra : Rado

Dato : 18-07-02 09:00

On Wed, 17 Jul 2002 09:42:44 +0200, "Martin S."
<real_warhawk@[removethis]hotmail.com> wrote:

> [...]
>brugerens....
>Det kunne de i hvertfald ikke i "gamle dage" - læs for et par år siden.

Det er nu ikke min erfaring. Jeg har nogle der snart er 4 år gamle, og
de virker fint med diske på f.ex. 100gb. DMA 100 virkede til min
overraskelse også, selvom de er fra før det blev opfundet. Men de er
også af en god kvalitet (fra Zitech), og helt af metal.

>Endvidere er harddisken let påvirkelig under transport, men det er så en
>anden sag. De er måske nok blevet bedre og kan nok tåle lidt mere rysten,
>eller også er de faktisk blevet mere sensible.

Nyere harddiske (op til 3 år gamle) er faktisk temmelig hårdføre, især
når de ikke kører. Almindelig transport er der overhovedet ingen
problemer med. Selv tab på gulvet tror jeg i mange tilfælde de
overlever (har selv tabt en ca. 25 cm ned på et bord, uden problemer -
den kører fint nu 3 år efter). Her er IBM's specifikationer for en af
deres nyere diske:

6.8.4 Non-Operating Shock
The drive withstands the following half-sine shock pulse
No data loss with 75G 11ms
No data loss with 200G 2ms
The shocks are applied for each direction of the drive for three
mutually perpendicular axes and one axis at a
time. Input levels are measured on a base plate where the drive is
attached with four screws.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-07-02 18:47

Martin K wrote:
> [...]
> det være at kyle ekstra disk i selve maskinen, men så forsvinder
> ideen jo med at det er eksternt, og så er det jo ligesom ligemeget.

Hvis 1500 er for dyrt for en backup-løsning, kan dataene IMHO ikke være
særlig vigtige. Er det private data eller erhvervsmæssige data?

Kim Jensen
colormatch.dk // farver til dit website!

Fra : Martin K

Dato : 16-07-02 19:50

Kim Jensen wrote:
> Hvis 1500 er for dyrt for en backup-løsning, kan dataene IMHO ikke
> være særlig vigtige. Er det private data eller erhvervsmæssige data?

Det er naturligvis privat, ellers havde jeg nok en eller anden 'båndoptager'

--
Martin K

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-07-02 10:37

Martin K wrote:
> Det er naturligvis privat, ellers havde jeg nok en eller anden
> 'båndoptager'

Må man have lov at spørge hvilken type data det er? Jeg har (privat) ca.
200 GB disk-plads, men klarer mig FINT med løbende backup på CD. Har du
vitterligt mere end 3 GB (ca. 5 CD'er) private data, der er
pine-død-kritiske?

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : Martin K

Dato : 17-07-02 10:48

Kim Jensen wrote:
> Har du vitterligt mere end 3 GB (ca. 5 CD'er) private data, der er
> pine-død-kritiske?

Nej det har jeg måske ikke, men det fede var at det så ligesom var samlet
eet sted, og man ikke behøvede at stå med overvejsen om, at denne mappe er
for stor til at være på en CD. Så skal man til at lave en ny CD, og finde ud
af hvor de filer der er for meget nu passer ind når det hele skal genskabes.

Desuden havde firewireharddisken den fordel, at man kan dele den over det
lokale netværk derhjemme så 'de gamle' også kunne udnytte backup-muligheden.

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 17-07-02 21:08

Jeg tror jeg køber en ny CD-brænder. Det kan gøre en en plov, og så kan man
skrive lidt hurtigere, så backup ikke er noget man skal sidde og vente på i
halve timer.

Nogen der kender noget til denne:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274847899

Den får jo fin omtale...