Strøget i København
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 16-07-02 09:28

Hej:

Hvor - på nettet og/eller i bøger - kan jeg finde fotografier af Strøget før det
o. 1962 blev fodgængergade, nu gågade? Og i øvrigt også af Købmagergade.

Altså billeder hvor man ser datidens trafik: biler, cykler, sporvogne/busser osv.

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Philip Sampson

Dato : 16-07-02 12:51

Prøv 13-binds-værket "København før og nu - og aldrig" udgivet af Bo Bramsen
og Palle Fogtdal ultimo 1980'erne - primo 1990'erne. Bind 3 er helliget
Strøget og Gammelstrand. Bind 4 hedder Nord for Strøget og omfatter bl.a.
Købmagergade. Der finder man et væld af fotografier - gamle som nyere.

v.h.

Philip Sampson

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-07-02 18:48

> [...]
> Hej:
>
> Hvor - på nettet og/eller i bøger - kan jeg finde fotografier af Strøget

Hej Jørgen,

Hvor er jeg glad for, at du skriver: "og/eller i bøger" !
Det kan nemlig nogle gange virke som om, at mange har glemt det gode gamle
bibliotek eller den gode gamle boghandler til fordel for nettet, som af
nogle tilsyneladende opfattes som den store guru.

Da jeg for nylig forespurgte min lokale bibliotekar om nogenlunde det samme
tema, men med centrum af Aarhuus i stedet, fik jeg nemlig masser af gode
"links" = bogtitler

Jeg håber derfor, at du må have en fortsat god jagt,- også på biblioteket!

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 16-07-02 19:47

"Jørgen Grandt" wrote:
> [...]
Købmagergade.

> Altså billeder hvor man ser datidens trafik: biler, cykler,

Foruden Philip Sampsons udmærkede forslag kunne du også prøve bind 2 af
"København Før og Nu" udgivet på Alfred G. Hassings Forlag 1949.
Endvidere heftet "København Før og Nu", Berlingskes Forlag 1938.
Carl C. Christensens og Axel Henriques´ "Strøget. Fra Kongens Nytorv til
Raadhuspladsen", H. Hagerups Forlag 1931, kan også anbefales. Den
indeholder fortrinsvis billeder af ældre dato, d.v.s. ikke så
forfærdeligt mange busser, biler og cykler, men den er en glimrende
gennemgang af Strøgets historie, både topografisk og kulturhistorisk og
når vi er ved det, så prøv også Palle Kochs "Strøget", Gyldendal 1967.
Den indeholder dog kun tegninger.

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Jens Erik Christians~

Dato : 16-07-02 21:08

Sporveishistorisk Selskab har udgivet en række bøger om forskellige
sporvejslinier.
Se evt. www.sporvejsmuseet.dk

Jens E. Christiansen

Fra : Steen Andersen

Dato : 17-07-02 13:23

> [...]
> o. 1962 blev fodgængergade, nu gågade? Og i øvrigt også af Købmagergade.
>
> Altså billeder hvor man ser datidens trafik: biler, cykler,

Du kan finde hundredvis af gamle billeder fra strøget i "Den Nationale
Billedbase" hos det Kongelige Bibliotek.

Du kan finde basen vha. dette link http://www.kb.dk/elib/

mvh
Steen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-07-02 08:02

Jørgen Grandt (jeg) skrev bl.a.:

> Hej:
>
> Hvor - på nettet og/eller i bøger - kan jeg finde (...)

Tak til svarerne for gode ideer.

Mvh.: Jørgen Grandt