XP1800 varmeudvikling
Fra : Hörschgen

Dato : 15-07-02 17:30

Der har sandsynligvis været skrevet om dette 100 gange, men jeg har desværre
ikke kunnet finde noget, der har hjulpet mig til at finde en løsning. Derfor
håber jeg, at der er en venlig sjæl som vil hjælpe mig.

Jeg har lige opgraderet min pc, så jeg nu har en XP1800 BOX på et Asus
A7V333 MB sluttet til en Macron 300 W PSA.

Mit problem er, at processoren bliver op mod 80 grader varm når jeg har
kabinettet lukket og kører med fuld belastning. Uden belastning falder temp.
til omkring 72 grader. Åbner jeg for kabinettet falder temp. til mellem 65
og 70 grader. Det synes jeg jo er alt for meget, og jeg havde så en mistanke
til min nye strømforsyning som blev sinsyg varm. Jeg skiftede den ud med min
gamle 235 W og temp. faldt til omkring 73 ved fuld belastning og lukket
kabinet samt 60 uden belastning og åbent kabinet. Altså et fald på mellem 5
og 10 grader, hvilket jo da er noget. Desuden faldt temp. på bundkortet til
32 fra 42 - altså også 10 grader. Noget siger mig, at denne strømforsyning
er defekt. Jeg fik at vide af en tekniker hos SHG (hvor jeg har købt
udstyret), at temp. nærmere skulle falde, nu hvor jeg havde en 300 W PSA. Er
det korrekt og lyder det til at strømforsyningen er defekt?

Uanset hvad er min processor vel stadig for varm. Jeg kan jo ikke have mit
kabinet åbent konstant og 70 grader er jo lige i overkanten.

Vil det hjælpe med f.eks. en ThermalTake Silent Viking og skal jeg prøve
noget andet kølepasta end det som sad på processoren i forvejen? Egentlig
kan jeg ikke forstå det, da man vel burde kunne gå ud fra at den medfølgende
køler fra AMD med det påsiddende kølepasta burde være god nok, da de har
godkendt det - eller hvad???
Skal jeg hellere bruge pengene på et par kabinetkølere? Eller kan det
endelig have noget at gøre med mit kabinet? Min strømforsyning sidder jo
trods alt kun 2 cm fra min processorkøler???

Det var en lang smørre, men jeg håber, at der er nogen som vil dele deres
erfaringer med mig. Fx. hvad I har gjort, og hvor stor en forskel det har
betydet - eller om Jeres XP1800 BOX bliver lige så varm, så det måske er min
der er noget galt med.

For god orden skyld skal jeg lige gøre opmærksom på, at min køler er korrekt
placeret

På forhånd tak.

Mikkel

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 15-07-02 17:49

Hörschgen wrote:
[...]

Det er helt ok (i mine øjne).

:: Jeg har lige opgraderet min pc, så jeg nu har en XP1800 BOX på et
:: Asus A7V333 MB sluttet til en Macron 300 W PSA.

Box løsninger er aldrig optimalt (i mine øjne).

[...]

Det lyder satme ikke godt. Det er ALT for tæt på kill temp. ifølge amd.
Hvor har du aflæst temperaturene? Hvis det er med ASUS probe, kan den godt
vise temmelig meget forkert (ud fra egen erfaringer). Hellere aflæse i BIOS
eller ved selv at mærke direkte på køleren.
Det kunne godt lyde som om at din nye PSU udvikler enormt meget varme. Har
du tjekket om blæseren i PSU'en kører ordenligt?

:: Uanset hvad er min processor vel stadig for varm. Jeg kan jo ikke
:: have mit kabinet åbent konstant og 70 grader er jo lige i overkanten.

Helt sikkert. Især når vejret er så varmt som det er nu!

[...]

En TT Silent Viking er en god køler. Selv foretrækker jeg Alpha Pal 8045
med en Papst blæser.
Jeg ved ikke hvor god eller dårlig box kølerne fra AMD er, men de BURDE
kunne holde din CPU rimelig tempereret.
Et par kabinetblæsere vil nok ikke være helt hen i vejret, så at sige. En
god luftcirkulation i kabinettet er en god ting.
Hvilket kabinet er det du har? Jeg synes din CPU og PSU sidder rimelig tæt
på hinanden!

[...]

Tja, jeg ved ikke om du kan bruge det jeg har skrevet til noget.

:: For god orden skyld skal jeg lige gøre opmærksom på, at min køler er
:: korrekt placeret

Godt!

:: På forhånd tak.

Selv tak (o:

:: Mikkel

/Kenneth

Fra : Hörschgen

Dato : 15-07-02 18:02

Jo mange tak.

Jeg har et ældre midi. Codegen tror jeg nok... Måske skulle jeg købe et
maxi, så der slet ikke var noget ved siden af strømforsyningen...

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d32fc94$0$16781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 15-07-02 18:20

Hörschgen wrote:
:: Jo mange tak.
::
:: Jeg har et ældre midi. Codegen tror jeg nok... Måske skulle jeg købe
:: et maxi, så der slet ikke var noget ved siden af strømforsyningen...

Det kan nok ikke skade (o:

/Kenneth

Fra : Jesper Kyhn

Dato : 15-07-02 18:19

Det forstår jeg ikke, for min Amd Athlon 2000+ bliver højst 54 grader varm,
så jeg syntes at 72 grader er meget for varmt..... Bedre køling ville nok
hjælpe..

Jesper

Fra : Hörschgen

Dato : 15-07-02 18:40

Hvilket køler anvender du?

Mikkel

Fra : Jesper Kyhn

Dato : 15-07-02 19:02

Ved ikke for det er en færdig købt Medion maskine, så ingen anelse...

Fra : Hörschgen

Dato : 15-07-02 19:20

Ok. Men tak alligevel.

Fra : Jesper Kyhn

Dato : 15-07-02 19:35

Det var så lidt... Hvis du behøver hjælp til et eller andet en anden gang
kan du bare skrive til Jesper.kyhn@tdcadsl.dk

Fra : Thomas Bowers

Dato : 15-07-02 19:38

Først om fremmest er din kabinet-temp. alt for høj (42 grader). Den bør
ligge under 35 ! Det kan dog ikke forklare de 80 grader, da temp. jo kun
falder til 70 ved kab. temp. på 32.

Er systemet helt stabilt ? I så fald vil jeg mene at det er temp-proben den
er gal med, da margin mellem meltdown og en stabil cpu, er langt mere end
sølle 10 grader. Prøv at mærke på cpu-køleren -> hvis den er så varm at du
ligefrem brænder fingrene skal den nok ligge på +70 grader.

Jeg ville tjekke at køleren var ordentligt monteret og at cpu-kernen er
intakt (hvis der er knækket bare en lille bid af et hjørne kan det hurtigt
medføre ekstremt høje temperature).

Hvis ovenstående er i orden, bør du prøve at blæse kold luft henover cpu'en
for at se om det har en større effekt (en hårtørrer med kold luft er
effektiv). Hvis det får temp. til at falde til omkring 60 grader (idle) er
det formentlig box-køleren der er for svag.

Hilsen Thomas

Fra : Henrik Dissing

Dato : 16-07-02 11:32

On Mon, 15 Jul 2002 20:37:51 +0200, Thomas Bowers wrote:

> [...]
>sølle 10 grader. Prøv at mærke på cpu-køleren -> hvis den er så varm at du
>ligefrem brænder fingrene skal den nok ligge på +70 grader.

At mærke på køleren kan nemt lede til forkerte konklusioner. Hvis den er
meget varm, betyder det formentlig at der er god kontakt mellem CPU og
køleprofil, og det er jo godt, men samtidig kan det være en indikation af at
der ikke blæses nok kølig luft forbi den. Det sidste kan skyldes en
ineffektiv blæser eller for høj kabinettemperatur, eller begge dele.

Er den derimod dejligt kølig, kan det være et signal om dårlig kontakt, især
hvis CPU'en rapporteres meget varm.

I øvrigt er jeg enig i at den bedste (og eneste pålidelige) indikation af om
temperaturen er acceptabel, er om systemet er stabilt. Mange mennesker ville
være lykkeligere hvis de aldrig havde installeret Motherboard Monitor eller
hvad de nu bruger til at aflæse temperaturen.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Martin K

Dato : 15-07-02 21:03

Hörschgen wrote:
> [...]
> udstyret), at temp. nærmere skulle falde, nu hvor jeg havde en 300 W
> PSA. Er det korrekt og lyder det til at strømforsyningen er defekt?

Det er da nogle voldsomt høje temperaturer du har dig. Jeg ved ikke om du
kan bruge dette til noget, men min kabinettemp. ligger på 39. og min CPU er
53-54 i idle og 58-59 i full load. Den er klippestabil, og det er ikke noget
at klage over her. Mine temperaturer er målt med ASUS Probe 2.17.02 (den
nyeste). Mit system består af:
- AMD Athlon XP 1700+
- ASUS A7A266-E
- CPU køler: DP5-6I11A >DP5> http://makeashorterlink.com/?M1D326541
- AOpen HQ45 Pro
- 1* Papst kabinetkøler 12db
- osv. osv.

> Uanset hvad er min processor vel stadig for varm. Jeg kan jo ikke
> have mit kabinet åbent konstant og 70 grader er jo lige i overkanten.

Bestemt! Det skal du gøre noget ved! Du nævner ikke noget om kabinetkølere,
men det er nok noget man bør investere i...

> [...]
> endelig have noget at gøre med mit kabinet? Min strømforsyning sidder
> jo trods alt kun 2 cm fra min processorkøler???

En Silent Viking er en rigtig god køler, til en overkommelig pris. Jeg ville
faktisk selv have haft een, men der var ikke fysisk plads til den på mit
motherboard, så jeg måtte gå til CoolerMaster, der så larmer med 36 db...
Når du skriver at din PSU er så forholdsvis tæt på din CPU, er jeg ikke
sikker på, om den er fysisk for stor...

Det var lige mit bidrag i denne omgang, ved ikke om det var brugbart

--
Martin K

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 16-07-02 19:08

Hejsa

Jeg vil skyde på at der ikke er nok "luftriller" i din 300W PSU. Jeg havde
samme problem da jeg købte en ny PSU for et års tid siden, da jeg satte den
i steg cpu temperaturen 10 grader. Jeg tog så låget fra den gamle PSU og
satte over på den nye PSU, og vupti, temperaturen var tilbage på normal.

MVH
Lasse Kjærsgaard

---

Fra : Martin K

Dato : 16-07-02 19:54

Lasse Kjærsgaard wrote:
> [...]
> jeg satte den i steg cpu temperaturen 10 grader. Jeg tog så låget fra
> den gamle PSU og satte over på den nye PSU, og vupti, temperaturen

Tja... det har jeg ikke rigtig set på. Min PSU er den der standard sidder i
et AOpen HQ45 Pro... 300W, aner intet om den - ud over at den er meget
pålidelig og stabil i dens afgivelse af strøm til komponenterne (ifølge ASUS
Probe 2.17.02).

--
Martin K

Fra : jensen

Dato : 17-07-02 13:52

> [...]
Er
> det korrekt og lyder det til at strømforsyningen er defekt?

husk lige det asus mb har det med at måle alt forhøjt , mit omkring 20c for
meget , tro næppe det ville køre stabilt hvis den cpu var 80c

jensen

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 17-07-02 14:43

"Hörschgen" <mikkelborgen@[nospam]mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
<SNIP>

Du skriver at du har en Macron 300 w PSU

Jeg vil godt vædde en kold bøfsandwich på at det er den der er synderen.
Har selv lige skiftet min makkers Macron 300 w ud med min egen SinoTech.

Forskellen er, at Macron'en har ingen riller i bunden, hvor den varme luft
fra CPU'en kommer. Den har nogle små riller i enden mod fronten (altså mod
CDrom osv).

Min SinoTech har derimod en blæser i bunden der så sidder lige over CPU'en.

Skiftet resulterede i at temp på cpu'en faldt fra 56° til 44-45° i full
load.

Så hvis jeg var dig ville jeg helt klart lige tjekke den PSU en gang til =)

MVH

THomas

Fra : Hörschgen

Dato : 17-07-02 19:54

Tak for alle de gode råd.

Jeg må først og fremmest tilstå at jeg ikke havde fjernet det lyserøde voks,
som sidder på køleren når den kommer fra AMD. Jeg besluttede derudover at
købe en ny køler - Silent Viking - og en ny strømforsyning.
Jeg rensede så voksen af og installerede det hele i et nyt kabinet. Jeg
tændte spændt i den tro, at jeg med den nye køler nu ville komme ned omkring
50 grader... inden 7 minutter var processoren igen 77 grader varm!!!
Jeg tænkte, at det måske var Asus Probe, og tjekkede derfor i BIOS - temp.
er der den samme.
Mit spørgsmål er nu om der er nogen der ved, hvorvidt temp.måleren i BIOS er
lige så upålidelig som nogen mener at Probe er (jeg ved ikke noget om det)?

Jeg tog siden af mit kabinet og fik temp ned op 58 i idle og 68 ved full
load (den faldt straks jeg lod den stå), så noget tyder på at jeg kan løse
problemet ved nogle kabinetkølere.
Sker der noget ved at jeg lader processoren arbejde ved temperaturere mellem
60 og 70 grader, så længe den er stabil?

På forhånd tak

Mikkel